Kokemuksia Mirena-hormonikierukasta?
Minulle laitettiin eilen mirena-hormonikierukka runsaiden kuukautisten hillitsemiseksi.
Olen ollut kipeä eilisestä asti. Pärjään kyllä kivun kanssa mutta minulla epämukavaa jomotusta, nipistelyä ja tunnetta siitä että kehossa on vierasesine josta kohtu yrittää supisteluilla päästä eroon. Lisäksi vatsani on turvonnut ja vähäistä veren ja kirkkaan liman sekaista vuotoa tulee.
Helpottaako olo jossain vaiheessa? Nyt tuntuu aika tympeältä. Mutta runsaat kuukautiset ja niistä johtuva anemia on myös niin kurjaa että pakko oli suostua kierukkaa kokeilemaan.
Olen synnyttänyt nainen, 35v.
Onko täällä ihmisiä joilla kokemusta mirenasta?
Kommentit (70)
Taitaa kello tikittää monelle naiselle, jotka kärsivät progesteroni dermatiitistä eli toksisesta allergiasta, minkä aiheuttaja on Mirena! Äly on hukassa gynekologeilta, jotka vain pakon edessä myöntävät mMirenan aiheuttaneen vakavat, jopa kuolemiin johtaneet oireet!
Ne naiset, joille kierukka sopii pitäkööt suunsa kiinni!!!
Ehkä heidän jälkeläiset kärsivät endometrioosista, vulvodyniasta, myoomista, lapsettomuudesta!
Mirena ei ole terveystuote! Ottakaa selvää sen ainekoostumuksesta ja aiemmista käyttötarkoituksista!
Mirena oli 3 kuukautta, mutta turpoamisen aloitti jo pillereillä annetut hormonihoidot. Jos olet yliherkkä, kokeile pilereillä, mutta älä ota kierukkaa...jos haluat testata allergiayliherkkyyttäsi. Minulla emätin meni umpeen ja sain gynekologilta haukut; "Mitä olet tehnyt itsellesi?" Apua ei ole enää saatavilla jos allergisoituu (prgesteroni dermatiitti, Duodecim artikkeli, "Hormoni herkistää". Kaks Plus keskusteluista löytyy kertomus, missä kaksi naista on joutunut koomaan Mirenan takia. Vain onnenkaupalla he selviävät elävien kirjoihin, jos lääkäri vain tajuaa poistaa kierukan. Gynekologit kiistävät aina haittaoireet, heiltä on aivan turha hakea apua! He itkettävät naisia ja lähettävät psykologille. Jotkut terveyden hoitajat kertovat Mirenan vaikutuksia kohdussa. "Olen nähnyt millaisen sotkun Mirena saa aikaan kohdussa", sanoo yksi terveydenhoitaja. Osa apteekkihenkilökunnasta myös myötää haittaoireet turpoamisen ja mielialahäiriöt, pmdd;n.
Mirena on kemiantuote. Se ei kuulu naisen elimistöön, siksi kohtu pyrkii työntämään sen ulos. Mirena ei ole hormonivalmiste, se on hormonitoimintaa lamaava myrkky ja verrattavissa syöpälääkkeisiin.
Minulle laitettiin Mirena kierukka noin vuosi sitten runsaiden kuukautisten aiheuttaman anemian vuoksi. Oli yli 40-vuotias kahden lapsen äiti.
Asennus oli kivuliasta, mutta siitä selvisi kyllä. Pahinta oli pari tuntia asennuksen jälkeen kotona. Minua sattui niin, että makasin lattialla sikiöasennossa miettien kuolenko heti vai soitanko ambulanssin. Kipuun auttoi lopulta, kun otti tarpeeksi buranaa ja panadolia yhtä aikaa. Infernaalisia kipuja kesti muutaman tunnin. Asennuksen jälkeen tiputteluvuotoa oli ehkä vuorokauden.
Koko vuoden vuodot ovat tulleet miten sattuu. Kierto saattaa olla mitä vain 2vk-2kk. Vuodot voi kestää 2h tai 2vk. Vuodot ovat kuitenkin todella niukat. Silloin tällöin olen käyttänyt tamponia, mutta yleensä pelkkä pikkuhousunsuoja riittää. Myöskään kipuja ei ole ollut. Ihan pientä nipistelyä päivää ennen kuukautisia, mutta kertaakaan en ole särkylääkettä kuukautiskipuihin tarvinnut.
Mielialaan kierukalla ei ole ollut vaikutusta ja seksihalutkin on ennallaan. Seksikumppaneista yksikään ei ole valittanut, että lankojen päät pistelisi tms. Vuoden käytössä ferritiini oli noussut 14:sta 27:ään. Kokonaisuutena olen tyytyväinen. Toivon että jatkossa kuukautiset asettuisivat hieman ennakoitavampaan muotoon. Mutta mikäli eivät asetu, niin tälläkin pärjää. Otan mieluummin 2vk hentoista tiputtelua kuin aiemman 5 päivää kestävän täysilaidallisen, missä kaupan imukykyisin tamponi piti vaihtaa 2h välein yötä päivää.
Olen ollut epäsäännöllisten kuukautisten kanssa, ja lääkäri määräsi minulle Mirena-kierukan. Kierukka on ollut paikoillaan nyt 64 päivää ja tiputtelu joka päivä, ja välillä normaalia vuotoa. Kierukan asettaminen sattui, ja sen jälkeen minulla oli erittäin voimakkaita kramppeja. Olin kotona lepäämässä viikon ajan, mutta kipuja kesti vielä noin kaksi viikkoa. Nyt kipuja on helpottanut, mutta toisinaan niitä ilmenee vielä.
Mirena on taivas! Ein menkkoja, sain ferritiinin ylös ja elämä hymyilee.
Joillekin naisille on varmasti käynyt niin kuin itsellenikin tapahtui; kohdun limakalvo muuttui hormonivalmisteen käytön jälkeen jähmeäksi/kovaksi . Onko tällöin normaali lasten teko- mahdollisuus menetetty? Palautuuko limakalvo koskaan ennalleen? Miksi nykynuoret kärsivät 70-vuotiaiden tavoin kuivasilmäisyydestä yms limakalvokuivuudesta? Hormonihoitoja määrätään niin ikään limakalvo-ongelmiin.
Ovatko myoomat, endometrioosi-kasvaimet, adeonomyysi ym synteettisten hormonivalmisteisen aikaansaamia? Niiden kasvua hillitään näillä samoilla "hormonihoito lääkkeillä".
Hyvänlaatuiset kasvaimet alkoivat ilmestyä naisille hormoniehkäisyn yleistyessä 1990-luvulla, jolloin myös Korento yhdistys perustettiin auttamaan hormonaalisista kasvaimista kärsiviä naisia. Hoitona tietenkin ovat hormonivalmisteet.
Miksi miehillä ei ole vastaavia "hyvänlaatuisia kasvaimia" ja miksi miesten hormonaalista ehkäisyvalmistetta ole vieläkään kaupallistettu? Miehillä on sen sijaan havaittu naisistumista ja siittiötuotannon katoa. Miksi?
Synteettiset hormonit päätyvät osittain jätevedenpuhdistamoista järvivesiin. Yliopistojen biologianlaitosten tekemät kalatutkimukset osoittavat kalojen muuntavan sukupuoltaan, niiden lisääntymiskyky heikkenee jätevedenpuhdistamoiden läheisyydessä. Ehkä kalatutkimukset ovat todistamassa kaloissa samoja lisääntymisongelmia kuin ihmiselläkin on ja tulee lisääntyvästi olemaan?
Olisiko biologia, joka voisi valottaa tätä asiaa meille naisille ja miehillekin?
Onko ihmisen vapauden tavoittelu ja mukavuudenhalu mennyt jo liian pitkälle?
Hyvä ehkäisy. Ei minkäänlaista kiinnostusta seksiin.
Mutta esivaihdevuosien menkat olivat niin rajut, että en päässyt kotoa mihinkään. Töissä on käytävä, kun niitä on. Toimistopenkin kastuttua verestä, oli aika selvä mitä oli pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle laitettiin Mirena kierukka noin vuosi sitten runsaiden kuukautisten aiheuttaman anemian vuoksi. Oli yli 40-vuotias kahden lapsen äiti.
Asennus oli kivuliasta, mutta siitä selvisi kyllä. Pahinta oli pari tuntia asennuksen jälkeen kotona. Minua sattui niin, että makasin lattialla sikiöasennossa miettien kuolenko heti vai soitanko ambulanssin. Kipuun auttoi lopulta, kun otti tarpeeksi buranaa ja panadolia yhtä aikaa. Infernaalisia kipuja kesti muutaman tunnin. Asennuksen jälkeen tiputteluvuotoa oli ehkä vuorokauden.
Koko vuoden vuodot ovat tulleet miten sattuu. Kierto saattaa olla mitä vain 2vk-2kk. Vuodot voi kestää 2h tai 2vk. Vuodot ovat kuitenkin todella niukat. Silloin tällöin olen käyttänyt tamponia, mutta yleensä pelkkä pikkuhousunsuoja riittää. Myöskään kipuja ei ole ollut. Ihan pientä nipistelyä päivää ennen kuukautisia, mutta kertaakaan en ole särkylääkettä kuukautiskipuihin tarvinnut.
Mielialaa
Minulle tyrkytettiin myös hormonikierukkaa runsaisiin vuotoihin mutta kieltäydyin koska olen ollut hormoniton koko elämäni poislukien pillerikokeilu joskus nuorena.
Onneksi löysin gynen joka ei jatkuvalla syötöllä tuputa hormoneja ja hänen määräämällä cyklokapronilla vuodot asettuivat niin että enää ei tarvitse yöside + tamponiyhdistelmää vaihtaa joka parin tunnin välein, nykyään pärjään kuukautispikkareilla. Myös ferritiini nousi yli viiteenkymppiin puolessa vuodessa.
Luulin, että Mirena sopi minulle, ja käytin sitä yli 10 vuotta. Vasta kun se poistettiin, huomasin, mitä vaikutuksia sillä oli ollut. Jatkuvat hiivatulehdukset loppuivat. Kadoksissa olleet halut palasivat.