Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syödäänkö teillä vielä ns. kuoriperunoita? Eikö se ole vanhan aikaista?

Vierailija
07.04.2023 |

Muinais jäänne sotien ajalta.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin kanallassa kerran kun oli vietu lohkoperunan jäämiä niille syötiksi.Kaikki näkyi näivertävän  vain sisuksen perunasta ja jäljelle jäi kuoresta kuin kuppi.Siitä tuli mieleen että eläinviisaudellaan ja vaistollaan jättää syömättä kuoren johon kasvatuksessa tullut apulanta ja hyönteiskarkoteet jää. 

Eläin syö sitä mitä sen perimä sen ohjelmoi syömään.

Rastaat syövät ja nielevät pihlajanmarjat kokonaan mutta taviokuurna mutustelee esiin vain siemenet ja pudottelee lopun maahan.

Vierailija
82/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä syödään. Mies on pienviljelijän poika, jonka on joka ikinen päivä pakko saada perunaa, puuroa, leipää ja maitoa. Ja koska itse en niin hirveästi perunasta tykkää, niin keitän hänelle sitten niitä kuoripottuja ja syön itse jotain muuta tai joskus sitä perunaakin. Mies rakastaa myös ohrarieskaa ja sitäkin pitää olla usein, kammottavampaa leipää saa maailmasta etsiä.

Eikö tämä mies osaa itse tehdä ruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten homous on lisääntynyt samaan tahtiin kun kuoriperunoiden keittely vähentynyt.

Hölynpölyä

Vierailija
84/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai syödään. Tänään syötiin kuoriperunoita ja omatekoisia lihapullia. Lapset tykkäsivät niin, että kaikki ottivat lisää.

Vierailija
85/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä syödään. Mies on pienviljelijän poika, jonka on joka ikinen päivä pakko saada perunaa, puuroa, leipää ja maitoa. Ja koska itse en niin hirveästi perunasta tykkää, niin keitän hänelle sitten niitä kuoripottuja ja syön itse jotain muuta tai joskus sitä perunaakin. Mies rakastaa myös ohrarieskaa ja sitäkin pitää olla usein, kammottavampaa leipää saa maailmasta etsiä.

Eikö tämä mies osaa itse tehdä ruokaa?

Ei. Enkä päästä häntä enää yrittämään. Tulee liian kalliiksi.

Vierailija
86/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ole parempaa kuin kuoriperuna. Keitinveteen suolaa tarpeeksi ni pysyy kaikki perunassa osmoottisen paineen takia. Eikä mitäön kastikkeita. Voita ja suolaa.

Vierailija
87/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat perunat ovat kuorineen keitettynä pahanmakuisia ja ankeita. Uudet ja uudehkot kyllä ovat tosi hyviä. Itse teen vanhoista perunoista yleensä vain muusia tai käytän keitoissa, lohkoperunoita joskus. Ei sellaisenaan uppoa, tuli lapsena ja nuorena mitta täyteen. Meillä sanottiin 'keitetään perunoita', kun ruvettiin laittamaan ruokaa.

Vierailija
88/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohkopottuja kuorineen

Ylimääräiset kuorineen keitetyt potut voissa paistettuna

Uudet potut

Vierailija
89/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa perheessä ei syödä. Tuli huomattua koulussa, kun siellä siirryttiin kuoriperunoihin. Nelosluokkalaisista puolet ei osannut kuoria perunaa.

Me ollaan syöty perunat kuorineen, opetettu sama lapsille ja näkyy sujuvan myös lapsenlapsilta.

Myönnän, että keittoihin kuorin.

Vierailija
90/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat perunat ovat kuorineen keitettynä pahanmakuisia ja ankeita. Uudet ja uudehkot kyllä ovat tosi hyviä. Itse teen vanhoista perunoista yleensä vain muusia tai käytän keitoissa, lohkoperunoita joskus. Ei sellaisenaan uppoa, tuli lapsena ja nuorena mitta täyteen. Meillä sanottiin 'keitetään perunoita', kun ruvettiin laittamaan ruokaa.

Sama. Meillä kyllä edelleen ruoanlaitto on sama kuin "keitetäänpä potut".

Vierailija
91/91 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisitpä, mitä kaikkea muuta vanhanaikaista meillä tehdään! Lämmitetään taloa ja sauna puilla, lattialla on räsymatot (itse kudotut), asuntoa siivotaan viikoittain ym.

Kuorineen keitetyt perunat ovat paljon parempia kuin kuorittuna keitetyt. Kun ovat oikeaa Lapinpuikulaa, on helppo kuoria, kunhan saa pysymään koossa keittäessä.

4: Omaan elämään vaikuttaminen on ollut todella meidän boomereitten tärkeä arvo.