Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syödäänkö teillä vielä ns. kuoriperunoita? Eikö se ole vanhan aikaista?

Vierailija
07.04.2023 |

Muinais jäänne sotien ajalta.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai perunat kuoritaan pöydässä! Liiaan iso homma olisi emännälle kuoria ne ennen kattilaan laittamista.

Yksi saareltaan karannut engelsmanni valitti minulle kerran, että ainoastaan Suomessa ja Irlannissa tuodaan perunat kuorineen pöytään!

Valistin häntä sanoen, että ainoastaan Suomessa ja Irlannissa osataan antaa tuolle jalolle mukulalle sen ansaitsema arvo! Irlannissa vuosi 1845 ei unohdu ja meillä muistetaan hyvin vuosi 1864!

Vierailija
62/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne ravinteet toki kuoria pois, mutta tyhmäähän semmoinen on!

Mitkä ravinteet?

No ne mitä perunassa on!

Fineli.fi katso itse.

No ne tosi vähät, millä ei ole mitään merkitystä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole syönyt kuoriperunoita se jälkeen kun aloin itse keittämään perunani. Paljon helpompi kuoria raakana. Boomereille elämän vaikuttaminen tuntuu olleen joku itseisarvo.

Syö kuorineen, kuoressa ne vitamiinit on. Minusta on helpompi kuoria kypsänä, kun olen oppinut.

Vierailija
64/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole syönyt kuoriperunoita se jälkeen kun aloin itse keittämään perunani. Paljon helpompi kuoria raakana. Boomereille elämän vaikuttaminen tuntuu olleen joku itseisarvo.

Olet tyypillinen Helsingin Kalliossa asuva

LGBT-henkilö. Yök!

Vierailija
65/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään vain paistinperunoita tai lohkoperunoita, itse teen. Äskenkin meni uunikuhafilettä kermassa ja paistinperunaa. Itse olen pyytänyt kalankin.

Vierailija
66/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai perunat kuoritaan pöydässä! Liiaan iso homma olisi emännälle kuoria ne ennen kattilaan laittamista.

Miksi ne pitäisi kuoria? Jätätkö muutenkin sattumanvaraisia osia ruuasta syömättä? Spagetista imet kastikkeen ja syljet pastan takaisin lautaselle?

Vierailija
67/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämän vaikuttaminen?

Vierailija
68/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuorihan on tyyliin ravinteikkain osio perunassa. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi perunat pitäisi kuoria.

Meilläkin syödään perunat kuorineen syksyn, keväällä kuoritaan. Perunankuorista saa uunissa paistettuna ja vähän maustettuna erittäin hyviä sipsejä.

Vierailija
69/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoriperunat eivät ole tällä hetkellä kovin trendikästä ruokaa. Mutta esim. 20 vuoden kuluttua niitä saatetaan tehdä kaikissa kokkiohjelmissa, mitä sen ajan media tuuttaa ihmisten nähtäväksi. Ja ne myös syödään kuorineen.

Mutta sitä ennen tulee trendi, että perunan kuorista nimenomaan tehdään jotain trendikästä erikoisherkkua.

Joskus tuossa lueskelin reseptejä ja vastaan tuli resepti, miten perunankuorista tehtiin sipsejä. 

Tulee hyviä!

Voi tehdä pannulla tai uunissa pellillä!

Sota-ajan lapset ovat viipaloineet raakoja perunoita ja paistaneet suoraan puuhellan levyllä molemmin puolin. Ovat saaneet tuolla tavalla oman aikansa sipsejä.

Ei toimi! Perunaviipale palaa kuiviltaan hellan levyyn kiinni!

Vaan teepä tuo valurautapannulla voissa paistaen suolan kera! Perunaviipaleen paksuus tulee olla noin neljä milliä, silloin se paistuu nopeasti - ohuempi tuppaa hajoamaan. Ei kuorita! Paistetaan miedolla lämmöllä ( sähköliesi tehoasetuksella 3 ), käännellään usein, jotta kypsyy tasaisesti. Paistoaika n. 40 minuuttia, kokeillaan kypsyys tikulla. Pannussa ei käytetä kantta, jotta ylimääräinen neste pääsee haihtumaan.

Nautitaan esimerkiksi paprikamajoneesin tai ketsupin tms. kanssa.

Teen usein. Isä opetti pikkupoikana. Voi tehdä myös nuotiolla. On hyvää! 

Vierailija
70/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tehdä mitään vaan siksi, että se olisi trendikästä.

Vierailija
71/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne pitäisi kuoria? Jätätkö muutenkin sattumanvaraisia osia ruuasta syömättä? Spagetista imet kastikkeen ja syljet pastan takaisin lautaselle?

"Rusinat pullasta"-periaate?

72/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään. Siksi että voidaan, ei olla uusavuttomia kitisijöitä.

Vierailija
73/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö kuorimaveistä kypsiinkin perunoihin? Silloin kuoriminen onkin todella vaikeaa. Todella paljon helpompi konsti on keittää perunat kuorineen, keihästää ne haarukkaan ja kuoria ihan tavallisella ruokailuveitsellä.[/quote                                                                                                                                                         Kuuntelin kun eräässä talossa keskustelivat,  että oli ollut joku joka ei kuorinut perunoita vaan söi kuorineen.Muistelivat että olisiko dementiaa vai muuten ulkona normaali käytännöistä.

Vierailija
74/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ravinteet?

Ne madonreijät multa ruvet.

Vierailija
75/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intissäkin ennenvanhaan perunateatteri. Valtava määrä hukkatyötäkin tuo tarpeeton ravinteita poistava kuoriminen.

Kunnon pesu perunoille ja ylimääräinen moska pois ja sitten höyrystymään kuorineen.

Kypsyy hyvin mikrossakin kun pistelee reikiä ensin etteivät räjähtele. Itse en syö kovin paljon mutta silloin tällöin hyvänä vaihteluna. Ovat myös hyvää ja helposti syötävää energiaa antavaa evästä.

Vierailija
76/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ravinteet?

Ehkä sinun olisi aika alkaa hieman perehtyä ravintoaineoppiin sekä ravinnon merkityksen ymmärtävien lääkärien näkemyksiin.

Vierailija
77/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö kuorineen, kuoressa ne vitamiinit on. Minusta on helpompi kuoria kypsänä, kun olen oppinut.

Katselin kanallassa kerran kun oli vietu lohkoperunan jäämiä niille syötiksi.Kaikki näkyi näivertävän  vain sisuksen perunasta ja jäljelle jäi kuoresta kuin kuppi.Siitä tuli mieleen että eläinviisaudellaan ja vaistollaan jättää syömättä kuoren johon kasvatuksessa tullut apulanta ja hyönteiskarkoteet jää. 

Vierailija
78/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäs oli muinaisjäänne kun sinut naapurin mummelin kanssa teki.

Vierailija
79/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Kuuntelin kun eräässä talossa keskustelivat,  että oli ollut joku joka ei kuorinut perunoita vaan söi kuorineen.Muistelivat että olisiko dementiaa vai muuten ulkona normaali käytännöistä.[/quote]

Monet ymmärtämättömät pitävät tyhmiä ja typeriä ymmärtämättömyyksiään normaalikäytäntönä.

Vierailija
80/91 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä juuri syödä perunaa, se on epäterveellistä. Perunan fytiinihappo estää kalsiumin, raudan, seleenin ja sinkin imeytymistä. Joskus keitän kuorittuja ja pilkottuja perunoita väljässä vedessä että osa fytiinihaposta liukenisi veteen. Kaadan veden pois, lisään maitoa ja voita ja teen muusin.