Miten voisin korjata ruokavaliotani, että saisin painoa pudotettua
Olen 155/71 ja pudotettavaa on.
Nykyinen syöminen:
aamulla kaksi leipäpalaa voilla ja juustolla/makkaralla, kahvi
välipala banaani
lounas työpaikkaruokalan annos
välipala pari leipäpalaa voilla ja makkaralla
päivällinen kotiruoka
iltapala jugurttia/viiliä/puuroa
Tällainen syöminen pitää minut ylipainoisena, joten muutos on tarpeen. Kaipaan lähinnä ohjeita sisältöön, ymmärränhän itsekin, että määrä on liikaa.
Kommentit (107)
Laske nyt syömäsi ruokien kalorit.
Sit laske energiankulutuksesi jollain laskurilla.
Sit syö vähemmän kuin kulutuksesi.
Voit syödä samalla tavalla, mut jotain pitää vähentää. Pari voileipää vähemmän per päivä tms.
Leipä pois! Ihan leivän jättämällä monet ovat laihtuneet ihan itsestään! Varsinkin vehnä on kaikista lihottavinta. Googlaa wheat belly. Vaihda kasviksiin, hedelmiin ja marjoihin!
Vierailija kirjoitti:
Minun mielipide ja kokemus on aika eri mitä monen muun. Mielestäni ei tarvitse jättää välipaloja pois, koska itselläni välipalan lisääminen vähensi iltasyömisen määrää. En myöskään neuvoisi jättämään ehdottomasti jotain pois, koska siitä ainakin itselleni tulisi ahdistunut olo, ja lopulta päädyn syömään juuri sitä mitä ei saisi.
Sen sijaan sanoisin, että syöt mitä haluat, mutta fiksummin. Jos haet pizzan, leikkaat sen 4 osaan, ja syöt eri aterioilla palasen. Et syö kahta vaikka kuinka tekisi mieli. Jos syöt hanppariaterioita, mieti josko voisit vaihtaa juoman vedeksi ja ranskikset salaatiksi tms. Ajatus siitä että kituutetaan paastolla ja kaalisopalla koko loppuelämä, ei ole realistinen. Nälkä johtaa ahmimiseen, joten väitän ettei kannata vähentää syömisen määrää, vaan viilata sisältöä.
Oletko kokeillut välipalaksi hedelmää tai kaura-/myslipatukkaa?
Ja liikunnallahan ei kuluta oikeasti juuri mitään, mikä ei toki tarkoita sitä etteikö kannata liikkua, mutta laihdutuksessa liikunta on merkityksetöntä.
Ajatella, että joku vielä suositteleen noita patukoita. Nehän ovat aivan kaamea sokeripommi. Tulee koko päivän sokeri yhdessä patukassa.
Muutosten kannattaa olla maltillisia, jos kyseessä on elämäntaparemontti eikä nopea dieetti, jonka jälkeen paino nousee yli alkuperäisen.
En luopuisi kaikista lempiruoistani laihduttamisen aikana ja laihtuminen on silti mahdollista.
Esim. Kaikki leikkeleet pois ja tilalle kotimaista tomaattia lähes 10e/kg, ei toimi minulla, koska haluan syödä sen kevytjuustosiivun ja toiseksi tuo kallis kilohinta on tällä hetkellä kyllä este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielipide ja kokemus on aika eri mitä monen muun. Mielestäni ei tarvitse jättää välipaloja pois, koska itselläni välipalan lisääminen vähensi iltasyömisen määrää. En myöskään neuvoisi jättämään ehdottomasti jotain pois, koska siitä ainakin itselleni tulisi ahdistunut olo, ja lopulta päädyn syömään juuri sitä mitä ei saisi.
Sen sijaan sanoisin, että syöt mitä haluat, mutta fiksummin. Jos haet pizzan, leikkaat sen 4 osaan, ja syöt eri aterioilla palasen. Et syö kahta vaikka kuinka tekisi mieli. Jos syöt hanppariaterioita, mieti josko voisit vaihtaa juoman vedeksi ja ranskikset salaatiksi tms. Ajatus siitä että kituutetaan paastolla ja kaalisopalla koko loppuelämä, ei ole realistinen. Nälkä johtaa ahmimiseen, joten väitän ettei kannata vähentää syömisen määrää, vaan viilata sisältöä.
Oletko kokeillut välipalaksi hedelmää tai kaura-/myslipatukkaa?
Ja liikunnallahan ei kuluta oikeasti juuri mitään, mikä ei toki tarkoita sitä etteikö kannata liikkua, mutta laihdutuksessa liikunta on merkityksetöntä.Ajatella, että joku vielä suositteleen noita patukoita. Nehän ovat aivan kaamea sokeripommi. Tulee koko päivän sokeri yhdessä patukassa.
Ai 50g sokeria yhdessä patukassa? Tällä hetkellä sokerin saantisuositus on max 10% päivän energiantarpeesta eli noin 50g. -eri
Leipä eli turhat hiilarit veks!
Aamulla reilusti proteiinipitoista sapuskaa esim. 200g raejuustoa+ 100g marjoja ja 100g sokeritonta mehukeittoa.
Välipalalla proteiinipitoinen rahka+ n.20g pähkinöitä.
Lounaalla kanafilee n.150g+ täysjyväpastaa n.80g+ salaattia PALJON!
päivällisellä n.150g lihaa ja pienellä rasvalla, perunaa/ riisiä n. 80g+ salaattia PALJON!
Iltapalalla rahka+ 100g sokeriton mehukeitto
Vähän ku muuttelet, mutta pääsääntöisesti näin niin hyvä tulee.
Ja sit pari juttua.. se salaatti ei ole täynnä päärynää, viinirypäleitä yms. sokeria täynnä olevia hedelmiä.
Ja sitten se liikunta!!! Min. 3x viikossa 1-1,5 tuntia kerrallaan joko salilla tai lenkillä, mutta niin että hiki tulee.
On se kumma jos ei ala tulosta tulla.
Miten paljot ja mitä syöt työpaikkaruokalassa ja kotiruualla?
Olen apn tavoin lyhyt ja aina, kun liikunta jäi vähemmälle, paino alkoi nousta, jos söin sekä lounaalla että päivällisellä niin kuin tykkään syödä silloin, kun syön, eli kunnolla. Minulle jonkin pienen salaatin tai keiton syöminen on yhtä tyhjän kanssa ja aiheuttaa vain pahan mielen, joten syön nykyään vain päivällisen, aamupalan ja iltapalan. Niinä päivinä, kun liikun, syön hieman enemmän joka aterialla, ja paino pysyy samassa. Ei myöskään ole paha mieli, kun saa syödä kunnolla silloin, kun syö.
Vierailija kirjoitti:
Leipä eli turhat hiilarit veks!
Aamulla reilusti proteiinipitoista sapuskaa esim. 200g raejuustoa+ 100g marjoja ja 100g sokeritonta mehukeittoa.
Välipalalla proteiinipitoinen rahka+ n.20g pähkinöitä.
Lounaalla kanafilee n.150g+ täysjyväpastaa n.80g+ salaattia PALJON!
päivällisellä n.150g lihaa ja pienellä rasvalla, perunaa/ riisiä n. 80g+ salaattia PALJON!
Iltapalalla rahka+ 100g sokeriton mehukeittoVähän ku muuttelet, mutta pääsääntöisesti näin niin hyvä tulee.
Ja sit pari juttua.. se salaatti ei ole täynnä päärynää, viinirypäleitä yms. sokeria täynnä olevia hedelmiä.
Ja sitten se liikunta!!! Min. 3x viikossa 1-1,5 tuntia kerrallaan joko salilla tai lenkillä, mutta niin että hiki tulee.
On se kumma jos ei ala tulosta tulla.
Syömällä PALJON ei laihdu.
Miten sä saat mahaasi mahtumaan noin järjettömän määrän ruokaa?
Itse olen tänään syönyt kello kahdeltatoista desin riisiä, samanverran kanaa, loput lautasella oli salaattia. Sen jälkeen olen syönyt omenan. Illalla aion syödä porkkanan ja mustikoita.
Älä syö niin paljon, ei ihmisen tarvitse koko ajan syödä.
Perehdy keto ruokavalioon ja syö kaikki mitä syöt 8 tunnin aikaikkunassa. Hiilihydraattia alle 20 gr/pvä, reilut 2 litraa vettä/pvä, lihaa, kalaa ja kanaa, voita, kuohukermaa hillitysti...perunat, riisit ja palstat korvasta tietyillä kasviksilla kuten kukkakaali riisi/muussi, kesäkurpitsa, parsakaali, kaali...2 annosta Keto elektrolyyttijauhetta/pvä.
Takuulla toimii. Katso netistä kuvia Keto before after niin saat motivaatiota.
Itsellä enää pari kiloa pudotettavaa ja sit ylläpito vaihe. Nälkää ei päivääkään.
Tsemppiä👍😊
Vierailija kirjoitti:
Miten sä saat mahaasi mahtumaan noin järjettömän määrän ruokaa?
Itse olen tänään syönyt kello kahdeltatoista desin riisiä, samanverran kanaa, loput lautasella oli salaattia. Sen jälkeen olen syönyt omenan. Illalla aion syödä porkkanan ja mustikoita.
Älä syö niin paljon, ei ihmisen tarvitse koko ajan syödä.
Tämä kuulostaa lähinnä syömishäiriöisen tai sänkypotilaan ruokavaliolta, kaloreita ei varmasti tule edes 1000 kcal päivään. Itse tein tänään yli 30 km pyörälenkin ja kyllä heikottaisi noin vähällä syömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois eläinrasvat ja kasvisrasvat käyttöön. Suosittelen kokeilemaan kasvisruokaa yhdistettynä kestävyysliikuntaan. 10 kilometrin reipas kävelylenkki joka päivä ja lihaskuntotreeniä 3 kertaa viikossa ( voi tehdä kotonakin.)
Hyvät ohjeet, jos haluaa sairastua! Eläinrasva on luontaista ravintoa ihmiselle! Luuletko, että 80000, 8000 tai edes 1000 vuotta sitten syötiin margariinia tai rypsiöljyä? Kasviksista ei saa juuri mitään ravintoaineita, pelkkää hiilaria ja antiravintoaineita. Vähäiset vitamiinien rippeet saa paremmin eläinperäisistä tuotteista.
80 000 vuotta sitten syötiin pelkkää kalaöljyä, käristettyä pekonia, kermaa, juustoja, kookosöljyä(myös Suomessa), katkarapuja, lohikeittoa, voita, lammaspyöryköitä, poronpyllyä, sikoja, lehmiä, maitua, kermaa, kermaa, juustoja, laardia, hanhenmaksapalleroita, silavaa, pippuripihviä, lampaan viulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois eläinrasvat ja kasvisrasvat käyttöön. Suosittelen kokeilemaan kasvisruokaa yhdistettynä kestävyysliikuntaan. 10 kilometrin reipas kävelylenkki joka päivä ja lihaskuntotreeniä 3 kertaa viikossa ( voi tehdä kotonakin.)
Hyvät ohjeet, jos haluaa sairastua! Eläinrasva on luontaista ravintoa ihmiselle! Luuletko, että 80000, 8000 tai edes 1000 vuotta sitten syötiin margariinia tai rypsiöljyä? Kasviksista ei saa juuri mitään ravintoaineita, pelkkää hiilaria ja antiravintoaineita. Vähäiset vitamiinien rippeet saa paremmin eläinperäisistä tuotteista.
Minun ystävä yritti tuhannannen kerran aloittaa Heikkilät hirveällä tohinalla. Viikon kesti, sitten liha tuli jo korvista. Oli kuulema pakko alkaa kasvissyöjäksi,
Appiukko kans yritti Heikkilöidä monta vuotta ja kituutta puolukoilla. Ei laihtunut. Sitten sai lahjaksi smoothielaitteen ja alkoi pyöräytellä marja/hedelmäsmoothieita ja pyöräillä, laihtui 50 ja on kohtalaisen iäkäskin vielä. Paljon lääkkeitä jäi pois. Heikkilä puhuu kirjassaan rumasti homoista ja kasvissyöjistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80 000 vuotta sitten syötiin pelkkää kalaöljyä, käristettyä pekonia, kermaa, juustoja, kookosöljyä(myös Suomessa), katkarapuja, lohikeittoa, voita, lammaspyöryköitä, poronpyllyä, sikoja, lehmiä, maitua, kermaa, kermaa, juustoja, laardia, hanhenmaksapalleroita, silavaa, pippuripihviä, lampaan viulua.
Ja jälkkäriksi dinosauruksen lapaa meteoriitin käristämänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää mun neuvo kuulostaa nyt juuri siltä, jolle olisin haistattanut pitkän huilun vuosi sitten, mutta here we go: luovu leivästä.
Olen ollut itse koko ikäni suunnattoman suuri leipäfani, etenkin ruisleipä on ollut aivan välttämätöntä. Paino nousi kuitenkin yli 80 kilon (olen 170 cm pitkä) joten laskin päivittäiset hiilarit alle 100 grammaan ja luovuin leivästä. Mainittakoon, että olen vegaani joten en siis vaihtanut mihinkään pihvilinjalle vaan syön jotakin runsasproteiinista kasviproteiinia salaatin kera lounaaksi ja illalliseksi. Aamulla syön puuroa marjojen ja proteiinijauheen kera, iltapalaksi marjarahkaa (makeutus stevialla) tai dippivihanneksia ja hummusta.
Painoni tippui 1,5 kiloa viikossa kun vielä laihdutin ja on nyt pysynyt yli puoli vuotta hyvin tavoitteessa. Vaa'assa käyn joka viikko. Mulle tuli suurena yllätyksenä se, etten ole kaivannut leipää lainkaan, en edes silloin kun kuljen paistopisteen tuoksujen ohi. Nukun paremmin ja energiaa on päivisin paremmin.
Tuossa mun vinkki aloittajalle ja tsemppiä kevääseen!
Runsasproteiinista kasviproteiinia suoraan pussista :D :D :D Vegaanit itsekin myöntävät, ettei vegaaniruoasta mitenkään saa tarpeeksi proteiinia ilman teollisia jauheita. Eivätkä nekään imeydy kunnolla.
Kannattaisiko sun kommentoida vain asioita, joista jotain ymmärrät? Esim kotimaisessa Herniksessä on sadassa grammassa 72g proteiinia ja 0g hiilihydraatteja. Kananlihassa on sadassa grammassa vain 27 grammaa proteiinia.
Että sivistä itseäs ennen kuin lähdet nolaan itseäsi tästedes, jookos?
Tää on aina niin huvittavaa kun kuvitellaan, että joku on ylipainoinen jonkun parin leipäpalan takia.
Mitä kannattaisi tehdä? Tsekata ensin ne annoskoot ja katsoa mistä voisi vähentää.
sen jälkeen katsoa mikä ruokavaliossa on sellaista missä kannattaisi petrata ja mitä on valmis muuttamaan ja sen jälkeen tekemään pieniä viilauksia kerrallaan.
Kukaan tuu pysymään tuollaisessa muutoksessa, että nyt heität pois kaiken mitä kaapissa on ja alat puputtamaan pelkkää salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Tää on aina niin huvittavaa kun kuvitellaan, että joku on ylipainoinen jonkun parin leipäpalan takia.
Mitä kannattaisi tehdä? Tsekata ensin ne annoskoot ja katsoa mistä voisi vähentää.
sen jälkeen katsoa mikä ruokavaliossa on sellaista missä kannattaisi petrata ja mitä on valmis muuttamaan ja sen jälkeen tekemään pieniä viilauksia kerrallaan.
Kukaan tuu pysymään tuollaisessa muutoksessa, että nyt heität pois kaiken mitä kaapissa on ja alat puputtamaan pelkkää salaattia.
Kyllä se muuten on ihan juurikin ne muutamat leipäpalat. Jos ihminen ylittää jatkuvasti päiväkaloriannoksen n 500 kalorilla, se on viikossa 7x500 kilokaloria , viikossa ylimääräinen 3500 kaloria. Kuukaudessa se on 14 000 kaloria. Että siitä sitten laskemaan. Tuo on se vihoviimeinen mihin lihavat menevät lankaan että syön vain tämän eikä se paljoa ole, no on se kun laskee viikko ja kuukausitasolla yhteen.
Mikä ihmisiä vaivaa? Eihän talousbudjettiakaan tehdä niin että heitän tänään 200 euroa ilmaan mutta ei se missään tunnu. Mietitään vain että kas kun ulosotto on perässä.
Ruokapyramidi. Lisää aamupuuroob leseitä(korkea kuitupitoisuuS) ja suosi kuiturikast leipää esim hapankorppu jne.
Bmi,jos ylipäinoo ni vähennät,ja toisinpäin. Välil kalorimuutokset +-500kcal saattaa nopeuttaa aineenvaihduntaa,esin välil paastopäivä-500kcal,sit jokune normi normi,välil yli ja taas alust cycli. Vettä tarpeeks. Nuku hyvin,pien liikunta voi auttaa. Ei alkoholia yms.
Runsasproteiinista kasviproteiinia suoraan pussista :D :D :D Vegaanit itsekin myöntävät, ettei vegaaniruoasta mitenkään saa tarpeeksi proteiinia ilman teollisia jauheita. Eivätkä nekään imeydy kunnolla.