Miten voisin korjata ruokavaliotani, että saisin painoa pudotettua
Olen 155/71 ja pudotettavaa on.
Nykyinen syöminen:
aamulla kaksi leipäpalaa voilla ja juustolla/makkaralla, kahvi
välipala banaani
lounas työpaikkaruokalan annos
välipala pari leipäpalaa voilla ja makkaralla
päivällinen kotiruoka
iltapala jugurttia/viiliä/puuroa
Tällainen syöminen pitää minut ylipainoisena, joten muutos on tarpeen. Kaipaan lähinnä ohjeita sisältöön, ymmärränhän itsekin, että määrä on liikaa.
Kommentit (107)
Hei ap, se työpaikka-ateria riittää pääateriaksi aina yhtenä päivänä. Kotona voit ottaa ruisleipäpalan kera kananmunan ja kalkkunahiulun , ei päälle juustoa, vaan kurkkua ja tomaattia.Ei mitään jäätelöä eikä makeita.
Ei tilkkaakaan mitään mehuja, virvoitusjuomia ja alkoholi tyystin pois.
Viikonloppuna uunijuureksia kera broilerin. Vähintään vapaapäivinä alkuun 5 km lenkki.
Eiköhän kesään mennessä tuolla ole jo 2-3 kg pois tai enemmänkin ,jos lenkkeilet päivittäin ja syöt tuon mukaan.
1. Korvaa leipien makkarat salaatinlehdillä/tomaatilla/kurkulla.
2. Muuta lounaan koostumusta: lisää vihanneksien/salaatin määrää, pidä hyvän proteiinin määrä samana (kana, kala), vähennä kastiketta/pastaa/perunaa/leipää/makkaraa.
3. Jätä jälkiruoka pois.
4. Älä juo mehua, limua, energiajuomaa, maitoa. Juo vettä.
5. Pienennä kotiruoka-annosta muuten ja kasvata reilusti salaatin ja kasviksien määrää.
6. Vaihda joku leivistä porkkanaan, omenaan, päärynään, mansikoihin.
Itse noudatan tuota ruokamallia ja lenkkeilen 4 x vk ja käyn salilla 1x vk . Pituus 165 ja paino 59 kg . Olen erittäin herkästi lihova ollut aina, mutta näillä mennään ja ikää 69v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on leivässä? Tutkimuksen mukaan leivän syöminen ylläpitää suoliston nukkaa.
Kertoisitko tarkemmin tuosta nukan ylläpidosta.
Anteeksi, joudun perumaan puheeni, kun en löydä lähdettä.
Keliakiassa suolinukka on vaurioitunut, joten gluteenia sisältävien viljojen välttäminen välttäminen on elintärkeää.
Se voi olla tarpeen myös jos on joku suolistosairaus.
Terveenä ihmisenä kuitenkin syön ruisleipää ja uskon siitä olevan terveyshyötyjä.
Toinen välipala kokonaan pois ja toisella korkeintaan omena.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomista löytyy mm Hanna Partasen yksinkertainen ruokavalio malli 1600 kcal, jolla laihtuu kun pysyy siinä.
Hanna Partanen on pelkkä vitsi :D:D
Mä kävin just ravinto-ohjauksessa. Siellä taottiin päähän, että pitää alkaa syömään välipaloja. Kovasti yritin kysyä miksi niin kuulemma vaan pitää, se auttaa painonhallinnassa.
En edelleenkään miksi minun pitäisi alkaa syömään välipaloja koska saan nyt jo liikaa energiaa ja lihon.
Jätä ap välipalat pois, voit vaihtaa ne ensin esim omenaan tai mandariiniin ja sitten pikkuhiljaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin just ravinto-ohjauksessa. Siellä taottiin päähän, että pitää alkaa syömään välipaloja. Kovasti yritin kysyä miksi niin kuulemma vaan pitää, se auttaa painonhallinnassa.
En edelleenkään miksi minun pitäisi alkaa syömään välipaloja koska saan nyt jo liikaa energiaa ja lihon.
Jätä ap välipalat pois, voit vaihtaa ne ensin esim omenaan tai mandariiniin ja sitten pikkuhiljaa pois.
Sairaalassahan on 3 ruokaa ja 2 välipalaa, tai toinen niistä taitaa olla kahvi ja kahvileipä. Itse lihoin sairaalasssa 2 kg kahdessa viikossa vaikka yritin kävellä päivittäin ja kuntosalillakin käytiin.
Tää mun neuvo kuulostaa nyt juuri siltä, jolle olisin haistattanut pitkän huilun vuosi sitten, mutta here we go: luovu leivästä.
Olen ollut itse koko ikäni suunnattoman suuri leipäfani, etenkin ruisleipä on ollut aivan välttämätöntä. Paino nousi kuitenkin yli 80 kilon (olen 170 cm pitkä) joten laskin päivittäiset hiilarit alle 100 grammaan ja luovuin leivästä. Mainittakoon, että olen vegaani joten en siis vaihtanut mihinkään pihvilinjalle vaan syön jotakin runsasproteiinista kasviproteiinia salaatin kera lounaaksi ja illalliseksi. Aamulla syön puuroa marjojen ja proteiinijauheen kera, iltapalaksi marjarahkaa (makeutus stevialla) tai dippivihanneksia ja hummusta.
Painoni tippui 1,5 kiloa viikossa kun vielä laihdutin ja on nyt pysynyt yli puoli vuotta hyvin tavoitteessa. Vaa'assa käyn joka viikko. Mulle tuli suurena yllätyksenä se, etten ole kaivannut leipää lainkaan, en edes silloin kun kuljen paistopisteen tuoksujen ohi. Nukun paremmin ja energiaa on päivisin paremmin.
Tuossa mun vinkki aloittajalle ja tsemppiä kevääseen!
Sinulla on hyvä ruokarytmi!
Mites olis tällaiset viilaukset:
aamulla: yksi leipäpala, margariinia, kurkku, tomaatti, muna/1 dl raejuustoa ja marjoja, kahvi
välipala: banaani/kourallinen pähkinöitä (n. 30 g/0,5 dl) + vettä
lounas: työpaikkaruokalan annos (älä ota leipää äläkä jälkiruokaa, ota salaattia)
välipala: omena + vettä
päivällinen: kotiruoka (ota ruokaa 1 annos, älä santsaa, jos jää nälkä ota lisäksi vain salaattia)
iltapala: puuro, jossa 1 dl hiutaleita/2 dl maustamatonta jugurttia tai rahkaa, marjoja
Eli suurimmat muutokset olis, että vaihda levitteet pehmeisiin rasvoihin, karsi suolaa ja kovaa rasvaa sisältävät makkarat ja juustot (nesteet poistuu, turvotukset lähtee, verenpaine laskee), ja jos noissa iltajugurteissa ja rahkoissa on ollut sokeria, vaihda ne sokerittomiin, vähärasvaisiin/rasvattomiin. Ne ovat terveellisempiä valintoja, jotka auttaa jaksamaan paremmin ja voit ehkä kevään myötä aloittaa jotain liikuntaakin, esimerkiksi kävelylenkki on hyvä. Sitten kun jaksat.
Iltapäivän leipien vaihto omenaan ja aamupalan toisen leivän korvaaminen munalla/raejuustolla tekee n. -250 kcal, joka jo yksinään tiputtaa painoa n. 1 kg/kk, eli 12 kg vuodessa.
Pois eläinrasvat ja kasvisrasvat käyttöön. Suosittelen kokeilemaan kasvisruokaa yhdistettynä kestävyysliikuntaan. 10 kilometrin reipas kävelylenkki joka päivä ja lihaskuntotreeniä 3 kertaa viikossa ( voi tehdä kotonakin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala sä syöt paljon! Mihin mahaan ahmit tuollaisen määrän ruokaa? Pois kaikki juustot, makkarat ja leivät ja mieluiten kaikki hiilarit niin vähiin kuin saat. Muutama välipala tiehensä. Sun vatsalaukku on venynyt ja siksi sä pupellat jatkuvaa syöttöä.
Keität kasviksia lihan kanssa äläkä tee mitään kastikkeita.
Mitä ihmettä jeesustelet? Mähän kerroin jo aloituksessa, että syömiset on pielessä. Siksi olenkin lihava.
Kyllä sun nyt täytyy ymmärtää että ihan itse syöt itseäsi tuohon tilaan. Oletettavasti tällä aloituksella haet jotain oikeutusta leivän, juuston ja makkaroiden syöntiin ja toivot vain että ihmiset silittäisivät päätäsi. Ihan taatuusti tiedät kuinka sinun tulisi syödä mutta olet liian hemmoteltu ja laiska tehdäksesi oikeita valintoja. Mahasi ohjaa sinua, eikä sinä mahaasi.
Laihtumiseen ei auta palstaruikutus vaan todelliset teot. Nyt järkevänä ihmisenä kippaat ne leivät, makkarat, juustot ja muut hyveet mitä siellä kaapistossa lymyää ja käy hakemassa porkkanaa, kurkkua, kesäkurpitsaa, tomaatteja ja lihaa kaupasta. Ja mehut sekä muut energiajuomat on vaihdettava veteen.
Mutta kyllähän sä itsekin tiedät, ajattelit vain hieman nyyhkiä palstalle.
Sun viestisi ei ole millään mittarilla asiallinen.
Et edes ymmärtänyt aloitusta.
Jokainen tietää että syöppö aina viilaa alhaalle päin syömisiään. Tuossa ei ollut kuin murto-osa siitä mitä ap vetää napaansa päivittäin
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusnäyttöä on siitä, että suurimmalle osalle ihmisistä on toiminut painonhallinnassa 3 - 5 aterian ruokailurytmi. Sellaista näyttöä en ole nähnyt, että pitäisi välttämättä olla 5 kertaa. Mutta idea siinä on siis, että useimmat ihmiset pystyy sillä tavalla hallitsemaan paremmin sitä syödyn ravinnon määrää, kun ei tule liian kova nälkä. Eli jos nykytilanne on, että syöt harvoin, mutta ilmeisesti kerralla liikaa (koska jostain syystähän sitä on lihonut). Tavoite olisi pienentää ateriakokoa, mutta se on tosi vaikeaa, jos pitää tosta noin vaan yhtäkkiä syödä vähemmän ja jää kova nälkä. Siinä ne välipalat voi toimia apuna.
En tiedä osasinko selittää.
Mies48 kirjoitti:
Aivan aluksi, syömisen muuttaminen muuttaa sinua. Muuttaminen valitettavasti tarkoittaa jostain luopumista.
Voi, juusto ja makkara ovat hyvin rasvaisia. Näistä olisi luovuttava ja korvattava voi kevytlevitteellä tai mieluiten vaikka ilman. Kurkku & tomaatti toimivat leivän päällä erinomaisesti.
Työpaikkaruokailussa tulee usein katsottua sitä määrää, mutta jos se on ns. jokapäiväinen laivabuffa, ota aina ensin iso salaattilautanen, pieni hetki ja kas - ei ehkä niin haluakaan sitä hyvää mutta rasvaista pääruokaa niin paljoa.
Välipala, voi & makkara pois.
Jos tuntuu siltä, että iltapala on tarpeellinen, niin kannattaa tarkkailla tuota jugurttia, niissä on usein sokeria. Ilmaistaan toisin, juuri ennen nukkumaanmenoa voit nauttia pahimmillaan jopa 1-2 sokeripalaa.
Olen itse 48-vuotias mies. Erodieetti toimi varmasti eniten, mutta täydellinen karkkilakko pudotti painoa jostain 96 -> 77kg. Samalla totta kai meni lihasta, joka ei palautunut eli salitulokset laskivat pysyvästi, mutta parempi näin. Kaksi viikkoa ja irtokarkkihyllykään ei herättänyt enää edes mitään huomiota eli kaikkeen tottuu, jopa terveellisempään ruokavalioon. Ainiin, toki sipsit yms jäivät myös pois, eikä jäänyt ikävä.
Onnea matkaan ja kuten kaikki matkat, se alkaa ensimmäisestä askeleesta!
Maustetussa jugurtissa voi olla kuusi palaa lisättyä sokeria.
Minun mielipide ja kokemus on aika eri mitä monen muun. Mielestäni ei tarvitse jättää välipaloja pois, koska itselläni välipalan lisääminen vähensi iltasyömisen määrää. En myöskään neuvoisi jättämään ehdottomasti jotain pois, koska siitä ainakin itselleni tulisi ahdistunut olo, ja lopulta päädyn syömään juuri sitä mitä ei saisi.
Sen sijaan sanoisin, että syöt mitä haluat, mutta fiksummin. Jos haet pizzan, leikkaat sen 4 osaan, ja syöt eri aterioilla palasen. Et syö kahta vaikka kuinka tekisi mieli. Jos syöt hanppariaterioita, mieti josko voisit vaihtaa juoman vedeksi ja ranskikset salaatiksi tms. Ajatus siitä että kituutetaan paastolla ja kaalisopalla koko loppuelämä, ei ole realistinen. Nälkä johtaa ahmimiseen, joten väitän ettei kannata vähentää syömisen määrää, vaan viilata sisältöä.
Oletko kokeillut välipalaksi hedelmää tai kaura-/myslipatukkaa?
Ja liikunnallahan ei kuluta oikeasti juuri mitään, mikä ei toki tarkoita sitä etteikö kannata liikkua, mutta laihdutuksessa liikunta on merkityksetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat painaa 50 kiloa se tarkoittaa sitä että syöt kuin lintu eikä kuin sekatyömies. Kalorit laskuun. Kokeile pätkädiettiä. Aerobista liikuntaa.
Ei tarvitse syödä kuin lintu, mutta liikkua pitää. Syön aika paljon kokooni nähden: 154 cm ja 52 kg. Syön Lähes samoin kuin ap, mutta ruoka-annoksen koko suhteutettuna omaan pituuteen. Lenkkeilen, käyn salilla ja jumpassa. Syön nälän pois, mutta ei enempää.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomista löytyy mm Hanna Partasen yksinkertainen ruokavalio malli 1600 kcal, jolla laihtuu kun pysyy siinä.
Hanna Partanen, joka on ylipainoinen ja jojoillut painonsa kanssa eikä itsekään pysty noudattamaan ruokavaliojaan. Juu ei.
Leivän puputtaminen minimiin. Tilalle puuroa, marjoja, kasviksia ja hyviä proteiinin lähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Pois eläinrasvat ja kasvisrasvat käyttöön. Suosittelen kokeilemaan kasvisruokaa yhdistettynä kestävyysliikuntaan. 10 kilometrin reipas kävelylenkki joka päivä ja lihaskuntotreeniä 3 kertaa viikossa ( voi tehdä kotonakin.)
Hyvät ohjeet, jos haluaa sairastua! Eläinrasva on luontaista ravintoa ihmiselle! Luuletko, että 80000, 8000 tai edes 1000 vuotta sitten syötiin margariinia tai rypsiöljyä? Kasviksista ei saa juuri mitään ravintoaineita, pelkkää hiilaria ja antiravintoaineita. Vähäiset vitamiinien rippeet saa paremmin eläinperäisistä tuotteista.