Pojalle pojan värit
Miksi ihmeessä aikuiset vielä nykyäänkin jaksaa ulista tyttöjen ja poikien väreistä? Aikuisistahan se asenne lapsellekin lähtee.
Juuri yhdellä kirppiksellä joku hylkäsi punaisen, siis ihan vain punaisen, ei edes pinkkiä tmv lippiksen kun pojalle pitää olla poikavärit.. Mitä ovat värit, jotka kulkee sukupuolen mukaan? On erikoista, että haaroväli edelleen määrittää mitä värejä voi pukea?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Anna äitien pukea vauvoilleen mitä haluaa. Siinä vaiheessa, kun lapsella alkaa olla omaa tahtoa, on aika kuunnella lapsen toiveita. Ennen sitä, ei se lapsi siitä kärsi, jos on pojalla vain poikien värejä ja tytöllä vain tyttöjen värejä.
Voi kärsiä. Meillä on fiksu ystäväperhe, jonka äiti oli kuitenkin vakaasti sitä mieltä että tytär puetaan sukupuolineutraalisti. Tyttö halusi pinkkiä tai edes liilaa, ja äiti oli kovana. Kyllä näin että lapselle tämä oli kova paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna äitien pukea vauvoilleen mitä haluaa. Siinä vaiheessa, kun lapsella alkaa olla omaa tahtoa, on aika kuunnella lapsen toiveita. Ennen sitä, ei se lapsi siitä kärsi, jos on pojalla vain poikien värejä ja tytöllä vain tyttöjen värejä.
Voi kärsiä. Meillä on fiksu ystäväperhe, jonka äiti oli kuitenkin vakaasti sitä mieltä että tytär puetaan sukupuolineutraalisti. Tyttö halusi pinkkiä tai edes liilaa, ja äiti oli kovana. Kyllä näin että lapselle tämä oli kova paikka.
Miten se fiksu ystäväperheen vauva osasi ilmaista, että hän haluaa juuri pinkkiä tai liilaa?
Selitä meille!
Nykyäänhän taas ei ole mitenkään harvinaista nähdä vaikka teinipojalla pinkkiä hupparia tai miehellä kukkakuosia kauluspaidassa. Mutta lapsille nuo stereotypiat pysyy kyllä yllättävän tiukassa, vaikka nykyinen värierottelu on melko tuore ilmiö. Kuten joku jo sanoikin, pinkki oli ennen poikien väri ja sininen tyttöjen.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa pojille "suunnatut" pääsiäismunat on kääritty siniseen ja tytöille "suunnatut" munat punaiseen käärepaperiin. Selvää mielipidevaikuttamista.
Tässä tapauksessa värikoodaus on hyvä. Sinisestä munasta löytyy ajoneuvo, robotti tai dinosaurus tmv. Punaisesta koru, prinsessa tai suurisilmäinen koiranpentu. Tietää suunnilleen, minkä tyylinen lelu luvassa. Eikä kukaan kiellä poikaa ottamasta tyttöjen munaa tai toisin päin. Useimmat kuitenkin haluavat sen omalle sukupuolelle suunnatun - ei minkään kasvatuksen tai painostuksen takia, vaan siksi, että se luonnostaan kiinnostaa enemmän. Keskimääräiset sukupuolierot ovat olemassa, vaikka kuinka emme haluaisi. Ja vaikka poikkeuksia on.
Mielipidekysymys. Ovat samanarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinkkipoika = koulukiusattu, mutta kun YH-äippä haluu.
No mitä mieltä sinä itse olet rakastavana ydinperheen isänä?
Normaalit poikain värit.
Mutta, jos itse haluaa pinkkikiusatuksi, voin kertoa millaista kouluelämä tulee olemaan.
No millaista?
Oma poikani tykkäsi punaisesta, oranssista ja pinkistä, eikä tullut koulukiusatuksi sen takia ikinä.
Kaikki hieman erilaiset ovat vaarassa joutua kiusatuksi. Pinkkipoika on juuri sellainen. Homotelluksi joutuu vähemmästäkin. Ja inkluusio ei ainakaan vähennä tätä vaaraa.
Kun olin saanut esikoisen, lähipuistossa oli todella vaatetuksista tarkka äiti. Sai 2 pientä tyttöä peräkanaa ja olivat aina kauniisti pudttuja
Ehkä 5 v myöhemmin näin äidin, 2 tyttöä ja vauvan vaaleanpunaisissa vaunuissa. Sanoin saitte vielä yhden prinsessan, alkoi äiti HUUTAMAAN ei ole tyttöjen ja poikien värejä ja kyllä hän on ihan selkeä poika.
Jos puet pinkiksi, älä ihnettele yleistyksiä
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö on pitänyt pinkistä ja poika sinisestä ihan pienestä asti. Ollaan yritetty tarjota erilaisia värejä molemmille, mutta aina tulee kitinää ja yleensä valitsevat sitten itse "oikean" värin vaatekaapista. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan, kuten lautasen kuviointiin. Pojan mielikuviointi on sininen symmetriakuvio, tytön pinkki kukkakuvio. Näin se vaan menee.
Niin? Ja ihan sattumalta akka valitsee suosia aina miehen nimeä, ihan sattumalta nainen Kiinassa valitsee abortoida tytön, ihan sattumaa!
Totta kai kakarat valitsee stereotypian mukaan. Annatko kakaroidesi myös syödä vain karkkia, kunhan itse haluavat? :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö on pitänyt pinkistä ja poika sinisestä ihan pienestä asti. Ollaan yritetty tarjota erilaisia värejä molemmille, mutta aina tulee kitinää ja yleensä valitsevat sitten itse "oikean" värin vaatekaapista. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan, kuten lautasen kuviointiin. Pojan mielikuviointi on sininen symmetriakuvio, tytön pinkki kukkakuvio. Näin se vaan menee.
Höps, kun multa pienenä kysyttiin, minkä värisen minkä vain halusin, halusin sinistä, olin siis tyttö.
Näin on saatu pelkän tyhmän laumasieluisuuden takia väreille määritettyä mielivaltaisia "merkityksiä". Että me ollaan tyhmiä!
Mikä on poikien väri? Historiallisesti vaaleanpunainen on ollut erittäin vahvaisti maskuliininen väri!
(Samoin sukkahousut on ollut pelkästään miesten vaate. Naiset on käyttäneet ainoastaan hameita.)
Sinäkö sen määräät mitä nämä värit ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se fiksu ystäväperheen vauva osasi ilmaista, että hän haluaa juuri pinkkiä tai liilaa?
Selitä meille!
Puhuttiin tyttärestä, ei vauvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit poikain värit.
Mutta, jos itse haluaa pinkkikiusatuksi, voin kertoa millaista kouluelämä tulee olemaan.
No millaista?
Oma poikani tykkäsi punaisesta, oranssista ja pinkistä, eikä tullut koulukiusatuksi sen takia ikinä.Kaikki hieman erilaiset ovat vaarassa joutua kiusatuksi. Pinkkipoika on juuri sellainen. Homotelluksi joutuu vähemmästäkin. Ja inkluusio ei ainakaan vähennä tätä vaaraa.
Kehutte ensin miten saa valitahhh ja sitten perään myönnätte että kun OIKEASTI vapaasti valitsee niin alkaa kiusaaminen :D hienoja aikuisia olette!
Se että vahvistatte stereotypioita heikentää kaikkien vapaata valintaa. Juu ei ihme ettei ne nimet miehillä vaihdu kun vanhemmat opettaa värikoodit jo synnyinpediltä.
Pitäisikö meidän merkata etnisyydetkin väreillä? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalit poikain värit.
Pinkki oli alunperin poikien väri. :) Muista se, jos haluat pukea poikasi "perinteisiin normaaleihin poikien väreihin".
"Pink was seen as a kind of boyish version of the masculine and aggressive colour red."
Minun lempivärini on ollut ihan pikkutytöstä asti sininen. Joskus sitä on ryyditetty punaisella ja / tai valkoisella. Koskaan kukaan ei ole kettuillut värivalinnoistani tai epäillyt, olenko tyttö / nainen vai poika / mies. Ainut, mikä on aiheuttanut epäilyjä, on ollut kovin lyhyt tukka. Ohuet hiukseni takkuuntuvat helposti, jos ne päästää pitemmiksi. Siksi minulla on lähes aina ollut ns. poikatukka. Sinistä on muuten nytkin ylläni!
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen mies ja tykkään punaisesta väristä sekä kukista.
M40
Jokainen saa toki pukea lapsensa niinkuin haluaa. Samaten lapsen tahtoa asiassa on kunnoitettava, kunhan hän on tarpeeksi vanha ottamaan asiaan kantaa. Toivoisin kyllä silti, että pienten lasten vanhemmat pukisivat lapsiaan ennakkoluulottomammin "toisen sukupuolen" väreihin, kuvioihin, tyyleihin ym. Tässäkin keskustelussa toistuu paljon se, miten erilaisia kiusataan ja toisaalta vaikkapa poika, joka haluaa pukeutua pinkkiin ja on valmis tekemään näin koulukiusaamisenkin uhalla, on sankarillinen ja upea, omaa tietä kulkeva lapsi/nuori. Olisi parempi, jos pystyisimme aidosti ja oikeasti neutralisoimaan näitä asioita, niin kenenkään ei tarvitsisi olla "erilainen".
Näin se menee, että lapsilla on aika vahvatkin lempivärit, joiden mukaan sitten mennään.
Jotkut äidit ovat helisemässä kun tytär haluaa prinsessapinkkiä, joka ei oikein sovi sisustukseen.
Kerran ne lapset ovat lapsia.