Päihdeongelmaisten paapominen ja tukeminen pitäisi lopettaa
Täälläkin on ollut paljon keskustelua, pitäisikö työttömiltä, vähävaraisilta ja opiskelijoilta esimerkiksi leikata asumistukea.
Olen sitä mieltä, että päihdeongelmaisten paapominen ja tukeminen veronmaksajien rahoilla pitäisi lopettaa.
Hoitopaikkoja pitäisi järjestää ja laittaa vaikka pakkohoito-mahdollisuus päihdeongelmaisille, mutta muun paapomisen voisi lopettaa. Jos henkilö ei kykene työhön siksi, että on päihdeongelmainen, tuet pienemmiksi. Sitten kun hoitaa päihdeongelmansa ja itsensä työkykyiseksi, voisi saada enemmän tukea.
Kommentit (186)
Mikä ihmeen paapominen?
Ei täällä päihdeongelmaisia paapota. Ei edes hoitoa etsiviä hoideta, laitetaan vain määräämättömäksi ajaksi päihdehoitojonoon ja mielenterveyspalveluilta suljetaan ovi rastilla ruutuun päihteenkäytön vuoksi.
Suomessa kuoleekin eniten alle 25-vuotiaita päihteitä käyttäneitä Euroopassa.
Puhut minun veljestäni, jota rakastan siitä huolimatta mitä hänelle on tapahtunut.
Se on helppo sanoa, että paapominen pitää lopettaa. Mutta kun mennään syvemmälle asiaan, harvalla on loppujen lopuksi mitään syvempää ajatusta tai toimivaa konseptia, miten asian voisi saada paremmalle tolalle.
Usein nämä ihmiset eivät osaa edes sanoa, mitä he paapomisella oikeastaan tarkoittavat.
Kuka Suomessa paapoo päihdeongelmaisia?
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo sanoa, että paapominen pitää lopettaa. Mutta kun mennään syvemmälle asiaan, harvalla on loppujen lopuksi mitään syvempää ajatusta tai toimivaa konseptia, miten asian voisi saada paremmalle tolalle.
Usein nämä ihmiset eivät osaa edes sanoa, mitä he paapomisella oikeastaan tarkoittavat.
Päihdeongelmaiset työttömät saavat enemmän tukia kuin ahkerat opiskelijat. Tuo ainakin pitäisi korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisten paapominen pitää lopettaa! Ylipaino maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin tupakointi, päihteet ja ilmastonmuutos yhteensä.
Jep, tuet liikuntaa vastaan. Tukia vastaan on jollakin tavalla todistettavasti osoitettava, että harrastaa liikuntaa.
Liikunnan merkitys painonpudotukseen on vähäinen. Jos yhteiskunta jotenkin haluaisi vaikuttaa, niin se olisi verotus. Hedelmien ja vihannesten hinta alas, makeisvero + rasvavero kovaa rasvaa sisältäville tuotteille. Sopisi itselleni erittäin hyvin.
BMI 31,5
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen paapominen?
Ei täällä päihdeongelmaisia paapota. Ei edes hoitoa etsiviä hoideta, laitetaan vain määräämättömäksi ajaksi päihdehoitojonoon ja mielenterveyspalveluilta suljetaan ovi rastilla ruutuun päihteenkäytön vuoksi.
Suomessa kuoleekin eniten alle 25-vuotiaita päihteitä käyttäneitä Euroopassa.
Tuo on aivan sairasta että päihdeongelma estää mielenterveyden hoitamisen. Pakkohoito on aivan älytön ajatus kun tavalliseenkaan hoitoon ei tahdo päästä. Suomessa on kova ja kylmä suhtautuminen päihteiden käyttäjiin. Täällä jotkut ihan oikeasti luulevat että rankaiseminen toimii päihteiden käyttäjiin. Se on toiminut käyttöä ja haittoja lisäävästi mutta poliitikot eivät halua siihen muutosta.
Jos ei siis tehdä muutoksia päihdepolitiikkaan ja helpoteta hoitoon pääsy niin mitä jää jäljelle? Jonkilaista ihmettä vissiin odotetaan tapahtuvaksi että ihmiset suurin joukoin yhtäkkiä raitistuvat. Sehän on yhtä realistista kuin että ihmiset haluavat yhtäkkiä töihin palkalla jolla ei elä.
Paapominen mahdollistaa päihde-elämän jatkamisen. En kannata, mutta eipä sitä tulla lopettamaan. Ratkaisut eivät aina ole paapottavan edun mukaisia.
Olin pitkään taistellut alkoholismin kanssa kun vihdoin löysin lääkärin joka alkoi hoitaa niin hyvin kuin työssäkäyvää voidaan hoitaa, katkolle ei ole menemistä koska työt pitää edelleen tehdä ja arki hoitaa. Lääkäri kirjoitti antabuskuurin jolla sain ensimmäistä kertaa juomisen katki kunnolla. Kuurin aikana voin muuten hyvin ja elämä viimein sujui, mutta aloin saada kovia rintakipuja ja rytmihäiriöitä, myöhemmin selvisi piilevänä lapsesta asti ollut sydänvika. Kun hakeuduin päivystykseen oireiden takia, ja kerroin lääkärille naama kivusta harmaana että olen ollut kuukauden verran antabuskuurilla - hän ei olisi yksityisen puolen lääkärin merkintöjä nähnyt joten selitin asian. Lääkärin ilme muuttui täysin, hän oikein kivahti että "ANTABUSKUURILLA??" ja kieltäytyi laittamasta minua edes labroihin. Sanoin että niin, minua hoidetaan alkoholismin takia, eikö se ole aivan tavallista tässä maailmassa. Lääkäri käski mennä kotiin selviämään ja poistui verhot heilahtaen. Jos minulle olisi tehty yhtäkään testiä, olisi selvinnyt että en ole minkään aineen vaikutuksen alaisena. Sydänfilmiä ei otettu, ei yhtään mitään.
En ole koskaan käyttänyt mitään muuta päihdettä, en edes polta tupakkaa juomisen lisäksi. Olin tuohon asti ollut ylpeä itsestäni kun jatkoin kuuria vaikka teki mieli lopettaa. Raittiusjaksoni päättyi aika pian tuon jälkeen. Semmoista tukemista ja paapomista.
Jani kun muutti meidän yläkertaan me molemmat oltiin viis
Älä välitä jos tulee nenästä verta, pyyhi se vaatteisiis
Pihakeinun luona tuulee, ja tuntuu tuoksu roskiksen
Mopon äänen melkein kuulee, kun oikein tarkkaan kuuntelen
Jania aina rauhoiteltiin kun se hyppi pöydillä.
Ja koulun jälkeen me piileskeltiin ettei meita löydetä
Kaikki maikat varmaan luulee et mä sain mitä ansaitsin
Jani heitti röökin huuleen, ja jonkun napin myöhemmin
Tää vie sut tähtitarhoihin, syvälle aistiharhoihin,
joista tuskin edes tietää tahtoisit lisää
Mun kaikkein rakkain ystävä ei ollutkaan niin kestävä
se vain lakkaamatta etsi äitiä ja oikeaa isää
Jani kun ryntäsi metron alle, mä mielessäin päätin niin
en selkääni käännä maailmalle, en sekoa aineisiin
Joskus kadulla kun tuulee, vaikka keskellä risteyksen
Janin äänen melkein kuulee, kun oikein tarkkaan kuuntelen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisten paapominen pitää lopettaa! Ylipaino maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin tupakointi, päihteet ja ilmastonmuutos yhteensä.
Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava.
Ylipaino ja lihavuus oli yleisintä 5574-vuotiailla, vaikka tässä ikäryhmässä ei havaittu muutosta ylipainoisten määrässä. Ikäryhmän miehistä 70 prosenttia ja naisista 63 prosenttia oli ylipainoisia tai lihavia vuonna 2020.Eihän lihavuuden aiheuttamat sairaudet voi olla tulosta omista valinnoista! Eihän? Ratkaisu: ei hoideta ketään, ei lihavia, ei urheiluvammoja, kun jäljet johtaa aina henkilön elintapoihin ja historiaan.
Tuoreen suomalaisen arvion mukaan lihavuudesta aiheutuu yhteiskunnalle vuosittainvähintään runsaan 260 miljoonan euron kokonaismenot(Pekurinen 2005). Summasta vajaat 190 miljoonaa rasittaa terveydenhuoltoa ja loput sosiaaliturvaa. Terveysmenoista runsas puolet kuluu vuodeosastohoitoon ja 40 % lääkehoitoon. (Duodecim)
2022
Lihavuuden aiheuttamat sairaudet lisäävät terveydenhuollon kuluja, vievät ikääntyneet aikaisemmin hoivan piiriin ja vähentävät työn tuottavuutta.Tutkimusten mukaan lihavuudesta johtuva vuosittainen lisäkustannus Suomelle on ainakin 5 miljardia euroa.
Vaikea kysymys. Kun paapominen lopetetaan, niin rikollisuus kasvaa. Ongelmasta tulee isompi.
Pakkohoidon pitäisi olla optio.
Vierailija kirjoitti:
Läheisriippuvaiset
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kysymys. Kun paapominen lopetetaan, niin rikollisuus kasvaa. Ongelmasta tulee isompi.
Edelleenkään mitään paapomista ei ole.
Vapaaehtoiseen hoitoon ei pääse edes anomalla apua. Toki pakkohoito poistaisi tämän epäkohdan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuet liikuntaa vastaan. Tukia vastaan on jollakin tavalla todistettavasti osoitettava, että harrastaa liikuntaa.
Liikunnan merkitys painonpudotukseen on vähäinen. Jos yhteiskunta jotenkin haluaisi vaikuttaa, niin se olisi verotus. Hedelmien ja vihannesten hinta alas, makeisvero + rasvavero kovaa rasvaa sisältäville tuotteille. Sopisi itselleni erittäin hyvin.
BMI 31,5
Suomessa ruuan hinta on liian alhainen ja verotuksen pitäisi olla melko raju, että tuokaan olisi toimiva ratkaisu ja siinä rangaistaisiin niitäkin joilla ei ylipainoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Olin pitkään taistellut alkoholismin kanssa kun vihdoin löysin lääkärin joka alkoi hoitaa niin hyvin kuin työssäkäyvää voidaan hoitaa, katkolle ei ole menemistä koska työt pitää edelleen tehdä ja arki hoitaa. Lääkäri kirjoitti antabuskuurin jolla sain ensimmäistä kertaa juomisen katki kunnolla. Kuurin aikana voin muuten hyvin ja elämä viimein sujui, mutta aloin saada kovia rintakipuja ja rytmihäiriöitä, myöhemmin selvisi piilevänä lapsesta asti ollut sydänvika. Kun hakeuduin päivystykseen oireiden takia, ja kerroin lääkärille naama kivusta harmaana että olen ollut kuukauden verran antabuskuurilla - hän ei olisi yksityisen puolen lääkärin merkintöjä nähnyt joten selitin asian. Lääkärin ilme muuttui täysin, hän oikein kivahti että "ANTABUSKUURILLA??" ja kieltäytyi laittamasta minua edes labroihin. Sanoin että niin, minua hoidetaan alkoholismin takia, eikö se ole aivan tavallista tässä maailmassa. Lääkäri käski mennä kotiin selviämään ja poistui verhot heilahtaen. Jos minulle olisi tehty yhtäkään testiä, olisi selvinnyt että en ole minkään aineen vaikutuksen alaisena. Sydänfilmiä ei otettu, ei yhtään mitään.
En ole koskaan käyttänyt mitään muuta päihdettä, en edes polta tupakkaa juomisen lisäksi. Olin tuohon asti ollut ylpeä itsestäni kun jatkoin kuuria vaikka teki mieli lopettaa. Raittiusjaksoni päättyi aika pian tuon jälkeen. Semmoista tukemista ja paapomista.
Pelkkä antabus ei ole ikinä ketään raitistanut, se vaan lopetetaan kun menee vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään mitään paapomista ei ole.
Vapaaehtoiseen hoitoon ei pääse edes anomalla apua. Toki pakkohoito poistaisi tämän epäkohdan ;)
Ongelma on isompi kuin tuo.
Ihminen juo, koska hänellä on mt-ongelma, esim masennus.
Hän ei saa apua masennukseen, koska juo.
Sitten ihmetellään, miten ihmiset saadaan työelämään. Apua ei saa. Kaikki hoitopaikat täynnä.
Ensin pitäisi antaa se mahdollisuus itsensä hoitamiseen, muuta toistaiseksi sitä ei useinkaan ole. Esimerkiksi adhd-testeihin ei pääse, ennen kuin on hoitanut alkoholismin. Mikä on sinänsä todella ongelmallista, sillä alkoholismi voi olla seurausta hoitamattomasta adhd:sta ja liitännäissairauksista.