Klassisen musiikin ystävät - tai satunnaiset kuuntelijat. Kerro suosikkisi?
Mulla on niiiin monia, monia suosikkeja - mut jotenkin aina ykkösenä säilyy Beethovenin viides, alusta loppuun. Toki kaikki tunnistaa sen ekan Allegron alun ..mutta mulle koko teos on tosi rakas.
(en edes ala listata kaikkia ihanuuksia koska toiveena on, että vastauksiin tulisi se yksi suosikki. Tai se mikä on suosikki tänään)
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää postatko videoita!!! Postatkaa omia mieltymyksiä ja perusteluita ja tarinoita tai ei perusteluita tai... jos jotain kiinnostaa niin he etsii ko biisin ja kuuntelee.
Kuulostaa kyllä juuri epäkaupalliselta "klassisen musiikin ystävältä". Tuskin on edes musikaalinen tuollainen kommentoija. "Jos jotain kiinnostaa niin he etsii ko biisin". Niin varmaan.
Aivan varmasti niin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan mahtavan kaunis kappale. Oma suosikkiversioni on Pavarottin muistokonsertista Laura Pausinin ja Jovanottin esitys. Mutta kun otsikko on mitä on, niin ko biisi ei kuulu tänne ollenkaan.
Kyllä ooperakin on klassikka.
mtähh? Tämä kappale ei ole 'klassista' musiikkia millään mittarilla. Tämä on 80-luvun hittibiisi. Ihan mahtavan kaunis melodia ja monia hienoja tulkintoja - Pavarotti ehkä ykkösenä. Tämä ei ole oopperaa, tämä ei ole klassista musiikkia, tää on semi-uusi iskelmähkö balladi.
Nykyajan kamalaan "musiikkiin" verrattuna jopa pölynimurin ääni on klassikkaa.
Jos helvetti on olemassa ja jos helvetissä on musiikkia, niin se on juuri se nykyajan "musiikkia". Se ei siis ole musiikkia ollenkaan, vaan raivokasta meteliä, niin kauheaa, ettei se kestä minuuttia kauempaa. Minne ihmiskunta on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää postatko videoita!!! Postatkaa omia mieltymyksiä ja perusteluita ja tarinoita tai ei perusteluita tai... jos jotain kiinnostaa niin he etsii ko biisin ja kuuntelee.
Miksi? Juuri videot kertovat paljon musiikkimausta.
Mikä niissä videoissa on, että niitä ei voi laittaa?
Kiovalainen katusoittaja Kirilo Kostyukovsly Teen Power
Vivaldin 4 vuodenaikaa, Sibeliuksen Carelia-sarja. Tässä vain pari esimerkkiä.
tällä hetkellä tykkäilen ja kuuntelen Philip Glass - Glassworks
voikohan tänne laittaa youtube-linkkejä, https://www.youtube.com/watch?v=6Stu7h7Qup8
Paljon löytyy Glassin muitakin albumeja youtubesta jos kiinnostaa kuunnella.
Metamorphosis on myös kestosuosikkini Glassilta
Viimeksi kuunnellut Brahmsin sinfoniaa nro 2 varsinkin ensimmäinen osa alkaa hienosti käyrätorvi- ja huilusoololla joka toistuukin
Vierailija kirjoitti:
Carmen ooppera
Tsaikovski Pähkinänsärkijä
Beethoven Pianosonaatti Nro 14 Op 27 No I & III eli Kuutamosonaatti osat 1 ja 3
Sibelius: Finlandia, Valse Triste, Karelia-sarja
Ravel: Bolero
Carl Orff: Carmina Burana
Grieg: Vuorenkuninkaan luolassa ja aamutunnelma
Bach: Toccata ja Fuuga
Rachmaninoff: Prelude in C-Sharp Minor op 3 no 2
Näistä em. Bolero ja erittäin vaikuttava Carmina Burana. Sen olin vuosia sitten kuulemassa Tampere-talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä juuri epäkaupalliselta "klassisen musiikin ystävältä". Tuskin on edes musikaalinen tuollainen kommentoija. "Jos jotain kiinnostaa niin he etsii ko biisin". Niin varmaan.
Olen aivan eri henkilö kuin tuo, jota arvostelet. En ala tässä omaa musikaalisuuttani kehua, mutta käyn säännöllisesti konserteissa ja soittelen vähän itsekin.
Olen estänyt selaimen asetuksissa nuo upotusikkunat, joten minulle jää täydeksi arvoitukseksi, millaisesta musiikista niiden linkittäjä tykkää. Tekstipohjaiseen keskusteluun osallistun kyllä mielelläni.
Mutta moni muu osallistuu juuri videopohjaiseen keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua linkkejä, et voi olla klassisen musiikin ystävä. Koska yksi kappale voidaan esittää eri tyyleillä.
Todellinen klassisen musiikin ystävä kuuntelee musiikkinsa livenä, tai ainakin korkeatasoisina tallenteina, ei minään youtube-videoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan eri henkilö kuin tuo, jota arvostelet. En ala tässä omaa musikaalisuuttani kehua, mutta käyn säännöllisesti konserteissa ja soittelen vähän itsekin.
Olen estänyt selaimen asetuksissa nuo upotusikkunat, joten minulle jää täydeksi arvoitukseksi, millaisesta musiikista niiden linkittäjä tykkää. Tekstipohjaiseen keskusteluun osallistun kyllä mielelläni.
Mutta moni muu osallistuu juuri videopohjaiseen keskusteluun.
Aika hiljaistahan tuo keskustelu on ollut, paitsi että muutama on toivonut ettei videoita linkkailtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Carmen ooppera
Tsaikovski Pähkinänsärkijä
Beethoven Pianosonaatti Nro 14 Op 27 No I & III eli Kuutamosonaatti osat 1 ja 3
Sibelius: Finlandia, Valse Triste, Karelia-sarja
Ravel: Bolero
Carl Orff: Carmina Burana
Grieg: Vuorenkuninkaan luolassa ja aamutunnelma
Bach: Toccata ja Fuuga
Rachmaninoff: Prelude in C-Sharp Minor op 3 no 2
Näistä em. Bolero ja erittäin vaikuttava Carmina Burana. Sen olin vuosia sitten kuulemassa Tampere-talossa.
Katsokaapas YouTubesta Sergiu Celibidachen johtama versio bolerosta. Mustavalkoinen 70-luvulta. Huikea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua linkkejä, et voi olla klassisen musiikin ystävä. Koska yksi kappale voidaan esittää eri tyyleillä.
Todellinen klassisen musiikin ystävä kuuntelee musiikkinsa livenä, tai ainakin korkeatasoisina tallenteina, ei minään youtube-videoina.
Täällä ei ole livenä.mitään koskaan. Haluan korkeatasoisia tallenteita, autatko alkuun? Mulla on vain pari cd- levyä. Oma suosikkini on Schubert.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne korkeatasoiset tallenteet (levytykset) löytyvät myös YouTubesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ole livenä.mitään koskaan. Haluan korkeatasoisia tallenteita, autatko alkuun? Mulla on vain pari cd- levyä. Oma suosikkini on Schubert.
Itse ostin ison läjän Deutsche Grammophonin älppyjä siihen aikaan kun cd-levyt olivat muodikkaita. Aika paljon taitaa olla Karajanin johtamaa.