Suomalaisten pitää tottua siihen, että palvelua ei enää saa kaikissa paikoissa suomeksi. Pitää osata englantia. Näin arvioivat kokeneet rekr
Kommentit (18)
Ihan sama millä kielellä palvelu on, sitten en vain mene kyseiseen paikkaan asiakkaaksi jos en pidä palvelusta ja kielestä. Monessa vaatekaupassa en enää käy koska atmosfääri, myyjät ja kaikki huokuu sitä että minä en ole sitä asiakaskuntaa mitä heille halutaan.
T. varakas m42
Suomenkieli tulee säilyttää, se on iso osa identiteettiämme. Minua ei haittaa jos asiakaspalvelijat puhuvat keskenään englantia, mutta asiakkaalle on puhuttava SUOMEA! Kiitos.
Tyrkkymyyjistä pääsee sitten helposti eroon kun vaan puhuu suomea ja mielellään vielä jollain murteella ettei ne taatusti ymmärrä sanaakaan.
Saahan niitä palkata, mutta varaudu siihen, että asiakaskunta päättää, käyttääkään palvelua enää. Minä jätän aina käymättä.
Äänestän lompakolla.
Suomi voi olla vaikea, mutta ei mahdoton kieli oppia. Perusfraasien ja esim numeroiden pitäisi olla hyvin hallussa puolen vuoden jälkeen. Siis jos ei ole paha asenneongelma...
Vietimme pääsiäistä pikkukaupungissa. Söimme paikallisessa ravintolassa kaksi kertaa maukkaan illallisen. Kaikki tarjoilijat ulkomaalaisia, kommunikointi englanniksi. Tarjoilu oli erittäin sujuvaa, asiakasta huomioivaa, vaikka asiakkaita oli paljon tarjoilijoihin nähden. Viinitietoisuuskin hyvä. Myös keittiössä oli muita kuin suomalaisoletettuja. Pikkukaupunkiin, pääsiäisenä olisi mahdoton saada suomalaista tarjoiluhenkilökuntaa tai kokkia. Paikka olisi ollut kiinni ilman ulkomaalaisia ja englanninkielisiä. Suomalaiset eivät halua tehdä töitä, emme pärjäisi ilman ulkomaalaisia ravintoloissa.
Kerropa vielä mikä tämä pikkukaupunki on sun tarinassa?
Ulkomaalaisten pitää tottua siihen että auttava suomenkielen taito on oltava hallussa jos mielii asiakaspalveluun töihin. Ei ole mahdoton oppia, asennevamma tosin saattaa estää.
Jos en saa Suomessa saa palvelua suomeksi niin vien takuuvarmasti rahani muihin yrityksiin.
En viitsi kertoa, siellä kun ei ollut muuta auki kuin tämä ravintola. Liian tunnistettavaa. Mutta ruoka ja tunnelma oli hyvä ja erinomainen palvelu. Kaikki englanniksi.
Pyrin puhumaan ravintolassa suomea ja jos tarjoilijat eivät ymmärrä, opetan heille jos haluavat muutaman helpon lauseen siinä samalla kuten kiitos ja ole hyvä.Henkilökunnalle on hyödyllistä osata hieman suomea.
Ymmärrän kyllä senkin näkökannan, että Suomessa halutaan saada palvelua suomeksi. Mutta toisaalta, kai kaikki osaavat jo englantia! Sitähän tulee joka tuutista. Itse luen kaikki kirjatkin nykyään englanniksi, että osaisin sitä entistä paremmin. Taitaa monelle olla enemmänkin periaatekysymys tämä, kuin osaamiskysymys.
Tilanne on jo tämä. Ikävää on, että englannin taitokin on vain auttava. Itsellä allergioita ja vaikka olen kirjoittanut valmiiksi allergian aiheuttajat suomeksi ja englanniksi ei ymmärretä kumpaakaan kieltä.
Vierailija kirjoitti:
En viitsi kertoa, siellä kun ei ollut muuta auki kuin tämä ravintola. Liian tunnistettavaa. Mutta ruoka ja tunnelma oli hyvä ja erinomainen palvelu. Kaikki englanniksi.
Miksi et kerro, jos pelkkää kehuttavaa oli? Tais olla unissas koko ravinteli.
Justhan oli kauhea itku juuri Helsingistä, kuinka ravintoloita menee nurin. Kannatus pohjamudissa!
No, kannattaisiko satsata siihen asiakkaiden palvelemiseen? Niin kaikkialla muualla maailmassa tehdään tai sitten siirtää sen ravintelinsa johonkin englannin kieliseen maahan
Kaikissa muissa maissa oletetaan paikallisten saavan palvelua heidän kansalliskielellään, miksi Suomessa on nyt tämä saatanan englannistamisbuumi? Eihän tänne pysyvästi muuttavat sitten ikinä vaivaudu opettelemaankaan suomen kieltä kun tajuavat että pärjää täällä englannillakin.
I like anal sex please