Miksi ihmisen pitää tai pitäisi tehdä lähes koko hereilläoloaika työtä?
Lasken työn tekemiseen myös matkat eli kaiken sen ajan minkä ihminen on sidottu työn vuoksi eikä voi olla toisaalla silloin tekemässä ihan muuta. Otan esimerkiksi itseni. Tessin mukainen viikkotyöaika on 38 h 15 min ja siihen päälle työpäiviä pidentää pakolliset palkattomat ruokatauot 2,5 tuntia viikossa. Työmatkani täällä Pk-seudulla kestää noin 2 h 30 min yhteensä päivässä, koska koko ajan on jotain ruuhkaa tai muuta jumitusta jossain. Tästä seuraa se, että lähden kotoa aamulla klo 7 töihin ja vaikka tulisin suoraan kotiin töistä olen kotona vasta klo 18 aikoihin. Tai jos poikkean ruokakaupassa niin myöhemmin. Siinä sitten ehtii juuri laittaa jotain ruokaa, pyykätä ja silittää seuraavan päivän työvaatteita, käydä suihkussa, jotta töissä olisi puhdas ja käydä nukkumaan. Herätys on työn takia klo 6 aamulla, ennen klo 22 on siksi oltava unessa. Eli arkisin ei ole aikaa millekään muulle kuin työllä. Ja viikonloput menee työstä palautuessa.
Olen anonut useamman kerran osapäivätyötä ja lyhennettyä työaikaa ja palkattomia vapaapäiviä, mitään niistä en saa. Olen hakenut uutta työpaikkaa pyytäen heti kättelyssä lyhennetyn työajan, en saa. Täysipäiväsen uuden työn saisin.
Ei tässä ole mitään järkeä. En ehdi elää ollenkaan. Miksi ihmisen pitää, miksi vaaditaan olemaan lähes koko hereilläoloaika kiinni työssä?
Kommentit (132)
Voi mennä metsään, elää juurilla ja marjoilla, pukeutua eläimen nahkaan. Elää huolettomana.
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle, työmatka 5 minuuttia.
Olen itseasiassa miettinyt maallemuuttoa ja hakenutkin maalta töitä, mutta tulos on pyöreä nolla, siellä ei ole tarjolla töitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itseasiassa miettinyt maallemuuttoa ja hakenutkin maalta töitä, mutta tulos on pyöreä nolla, siellä ei ole tarjolla töitä.
Ap
Aika monessa paikassa puuttuu työntekijöitä. Ei ehkä juuri samalla alalla millä olet nyt, mutta miksi jumittaisit koko ikäsi samalla alalla.
Soita mulle, käyn töissä puolestasi. Valitset meille hyvät leffat illaksi ja mietit mitä voitais syödä.
Sun työmatka on ongelma. Mäkin asun pk seudulla ja pyöräilen töihin 30min suuntaansa. Ihanasti näkee vaihtuvat vuodenajat ja en laske työmatkoja työajaksi vaan nautin pyöräilystä. Jos oikein paha keli on niin bussilla kestää about saman verran. Sun kannattaa etsiä töitä lähempää, et tarvi silloin osa-aikaista, tai muuttaa lähemmäs työpaikkaa josmahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAika monessa paikassa puuttuu työntekijöitä. Ei ehkä juuri samalla alalla millä olet nyt, mutta miksi jumittaisit koko ikäsi samalla alalla.
Ei minun ole pakko olla koko elämää samalla alalla. Minkä alan töitä on maalla tarjolla? Hoitajaksi en vain pysty, en fyysisesti enkä henkisesti. Lääkikseen en pääse sisään joten sekin on poissuljettu. Ikää on 41 ja sellaista tiettyä kulumaa, joka estää raskaan fyysisen työn.
Ap
1 h 15 min työmatka on liian pitkä. Itse olen muutaman asuin- ja työpaikan vaihdoksen jälkeen päässyt siihen tilanteeseen (Helsingissä), että matka kotiovelta työpaikalle on 20 minuuttia sisältäen työvaatteiden vaihdon ja kävelymatkat rakennusten sisällä.
Samaa olen miettinyt. Luulen että kun työntekijän palkkaamisen lisäkustannukset ovat niin korkeat, siis ne mitä työnantaja maksaa palkan lisäksi, niin tulee halvemmaksi palkata vähemmän täyttä päivää tekeviä kuin enemmän osa-aikaisia.
Ysi jatkaa: ei siinäkään toki ole järkeä että moni työtekijä vetää ittensä burnouttiin ja saikuttaa. On tämä hullu maailma, koko elämä menee töissä.
Vierailija kirjoitti:
1 h 15 min työmatka on liian pitkä. Itse olen muutaman asuin- ja työpaikan vaihdoksen jälkeen päässyt siihen tilanteeseen (Helsingissä), että matka kotiovelta työpaikalle on 20 minuuttia sisältäen työvaatteiden vaihdon ja kävelymatkat rakennusten sisällä.
Omen asunut aikuisiällä sekä Vantaalla, Espoossa että Helsingissä. Ja ollut useammassa eri työpaikassa, jotka ovat aina olleet jossain päin Helsinkiä, toimipisteetkin välillä muuttaneet kaupungin sisällä. Aina ollut se tilanne, että matkaan menee vähintään tunti. Ap
Se johtuu ahneudesta.
Yhteiskunta on ahne. Yksilöt ovat ahneita.
Oma on valintasi. Joko muutat liki työpaikkaasi tai hommaat etätyön.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihanteellista. Olet onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu ahneudesta.
Yhteiskunta on ahne. Yksilöt ovat ahneita.
Minä en ole ahne yksilö. Selviäisin hyvin osa-aikatyön pienemmällä palkalla. Enhän ehdi nykyään edes iloita palkastani, kun olen vain joko kiinni työssä koko ajan tai sohvan pohjalla toipumassa työstä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAika monessa paikassa puuttuu työntekijöitä. Ei ehkä juuri samalla alalla millä olet nyt, mutta miksi jumittaisit koko ikäsi samalla alalla.
Ei minun ole pakko olla koko elämää samalla alalla. Minkä alan töitä on maalla tarjolla? Hoitajaksi en vain pysty, en fyysisesti enkä henkisesti. Lääkikseen en pääse sisään joten sekin on poissuljettu. Ikää on 41 ja sellaista tiettyä kulumaa, joka estää raskaan fyysisen työn.
Ap
Ja sulla ei siis ole muita vaihtoehtoja kuin lääkis tai duuni maalla?
ok
Alat keikkalaiseksi tai muutat työpaikan viereen tai etsit työpaikan kotisi läheltä.
En tajua mitä sä ruikutat, mulla menee työmatkoihin 20 tuntia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Oma on valintasi. Joko muutat liki työpaikkaasi tai hommaat etätyön.
Meidän alalla ei oikein onnistu etä kuin hyvin satunnaisesti ja vähän.
Mikä olisi realistinen uusi ala nelkyt jo täyttäneelle, sellainen jossa saa olla etänä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Alat keikkalaiseksi tai muutat työpaikan viereen tai etsit työpaikan kotisi läheltä.
En tajua mitä sä ruikutat, mulla menee työmatkoihin 20 tuntia viikossa.
En ruikuta vaan kysyn syitä tällaiselle yhteiskunnan mentaliteetille, jossa vaaditaan ihmistä olenaan koko ajan kiinni työssä ja työtä varten.
Ap
Kannattaa siitä ja pakottaa viaton samaan/työttömyyteen.