Miten saada 7kk juomaan enemmän?
Olen huolissani meidän 7kk vauvan nesteiden saannista. Vauva on aina saanut osan maidosta pullosta ja imetyksen lopetin kokonaan 4,5kk iässä.
Tällä hetkellä painoa on noin 8kg.
Viimeisen kuukauden aikana on alkanut kieltäytymään tuttipullosta, juo mahdollisesti vähän ja sitten kääntää pään pois. Nokkamukista menee vettä ja maitoa jonkin verran, vellit ei putoa. Kokeilin vaihtoa myös tutteli 1 tutteli 2:een. Nestettä menee korkeintaan 4dl päivässä, kunnon pissavaippoja vain 3kpl päivässä ja pissa on voimakkaan hajuista. Kiinteitä syö 3 kertaa päivässä ja ne olen koittanut laimentaa mahdollisimman löysäksi, jotta nestettä menisi.
Onko vinkkejä? Tuputtamistakin olen tiettyyn pisteeseen asti koittanut, mutta pelkään että siitä voi tilanne vain huonontua.
Kommentit (2)
Ja kyseessä toinen lapsi, jolla sama ongelma. Oli sitten rintaa tai pulloa, niin liian vähän menee nestettä. Tätä toista täysimetin 5kk ja lopetin imetyksen 7kk kohdalla, nyt ikää 8kk. Laskin, että n.4-5 dl menee korviketta eli liian vähän.Tässä kootut vinkit, eipä ole paljon, mutta kuitenkin:
- Olen myös laimentanut kaikki kiinteät (menee viisi ateriaa päivässä) korvikkeella, reilusti. Eli puurot sun muut keitän aika tönköksi ja laimennan korvikkeella. Oletko muuten kokeillut mannapuuroa? Meidän neiti tykkää kauramannapuurosta (Myllyn Parhaalla on tällaisia ryynejä valmiina) eli keitän veteen ja sitten korviketta valmiiseen puuroon. Näyttää ihan " oikealta" ja kovasti on mieleinen puuro.
- Toinen kikka on ollut meillä se, että pitkiltä unilta herättyään annan ensin pulloa ja sitten vasta hetken päästä kiinteitä. Tuolloin on nälkä ja silloin menee joskus kaksikin desiä maitoa. Nälkää se maito ei kauaa pidä poissa eli jonkun 30-40 min. päästä kelpaa jo kiinteät soseetkin taas.
- Pullomaidon tarjoamisessa huomasin hetki sitten, että mitä enemmän touhua ympärillä (isosiskon huoneessa leikkejä seuraamassa, tv auki jne.), niin sitä paremmin menee alas. Vielä hetki sitten, kun imetin, niin piti olla aika rauhallista ja pimeääkin, että sain neidin tissistä kiinnostumaan. Kesti hetki tajuta, että pullon kanssa näyttäisikin olevan aivan päinvastoin.
En nyt osaa muuta sanoa, jatkuvasti yritän uusia keinoja (eri nokkamukeja jne.) saada maitoa enemmän menemään. Lohdutukseksi voin sanoa, että esikoisesta on tullut aivan terve ja reipas 4v.neiti, vaikka tämä sama ongelma oli hänellä ja vieläpä pahempana. Esikoinen alkoi juoda enemmän vasta n.1,5-vuotiaana.
Meillä on maistunut hyvin " pirtelöt" , eli tuttelin ja hedelmäsoseen sekoitus nokkamukista. Piimää kannattaa kokeilla heti kun mahdollista. Entäs laimennettu tuoremehu (ei tietysti usein, hampaille huono)? yleensä maitokin alkaa maistua paremmin jossain vaiheessa, tarjoa vain sitkeesti... Eipä oikein voi muuta neuvoa :o/