Hampaissa reikiä. Miten saan ne hoidettua, kun ei ole rahaa?
Hammaslääkäriaikoja ei saa kuin akuuttiin ja pahaan hammassärkyyn. Hampaita ei särje, mutta niissä on reikiä. Yksityisellä maksaa niin paljon, ettei ole varaa. Enkä tiedä, paljonko julkisellakaan maksaisi, kun sinne ei pääse.
Annanko hampaiden vain mädäntyä?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaat sen ajan pidemmän ajan päähän tai kerrot kivusta niin saat ajan joko hoitolaan tai ensiapu nyrkkipajalle, josta saat vähitään väliaikaisen paikan. Se on nyt sun oma vika jos et saa hoitoa. Täällä valittaminen ei auta mitään.
Millä tavalla se on ap:n oma vika, jos hoitoa ei saa?
Koska se ei osaa esittää asiaa puhelimessa tai varata aikaa. Sitä saa jos soittaa, eikä lyö luuria kiinni, kun kuulee, että ei ole aikoja. Peruutusaikojakin tulee jatkuvasti, ja ne menee juuri näille särkypotilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mistä tiedät että on reikiä jos ei niitä särje. taidat trollata.
Kyllä sen reiän voi nähdä ihan peiliin katsomalla, varsinkin jos se on etuhampaissa. Tai jos on ikävästi lohjennut poskihampaasta, niin kielellä sörkkimällä huomaa liiankin hyvin. Ei tartte särkeä.
kun hammaslääkärikään ei nää reikiä ilman apuvälineitä niin et sinäkään nään. Tuskin tajuat edes millainen on reikä. Lohkeamat erikseen.
Juuri näin. Minulla on suunnilleen jokaisessa purupinnassa mustaa. Luulin, että hampaat ovat täynnä reikiä. Otettiin röntgenkuva eikä ollut yhtään paikattavaa reikää.
Kyllä mä ainakin olen nähnyt reiät, jos ne hampaan sillä puolella, että siihen näkee.
älä jaksa trolli.
Olen eri kuin kenelle trollittelit, mutta oma kokemukseni on eri. Kulmahampaassa oli isoreikä. Alue oli ruskea ja siinä oli selvästi reikä syvemmälle. Koitin vielä hammastikulla ja kyllä se sinne hampaaseen upposi. Ei ehkä ollut vielä hermossa asti, kun ei särkenyt. Varasin ajan paikkaukseen ja reikähän siinä oli.
Ehkä paikka joskus irronnut tai lohkeama alunperin ollut. Reikä siihen tulee myöhemmin.
Tilaa se aika kunnallisesta heti. Tai soita aamulla heti puhelinajan alettua ja kerro, että hammastasi vihloo. Lasku käynnistä tulee joka tapauksessa vasta myöhemmin ja siinäkin on sitten vielä maksuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikä 51v. Lapsena purupinnat paikattu. Aikuisiällä ei reikiä koskaan. Hoidan todella hyvin ja tarkkaan hampaitani.
Minulla on jo vauvana saatu kariesta aiheuttava bakteeri, streptoccus mutansis(?). Lähes kaikki maitohampaat poistetiin ennen pysyvien puhkeamista, seurauksena pysyvät hampaat kasvoivat vinoon.
Hampaita olen hoitanut aina hyvin; harjaus aamuin illoin fluorihammastahnalla, hammasvälien lankaus, tikutus. Käyn vuosittain hammaslääkärissä (+aina tarvittaessa). Syön harvoin makeisia tai happamia juomia. Silti juurihoidetuista hampaista on jo 5kpl poistettu, poistolistalla 3 muuta. Muut hampaat kuluvat, lohkeilevat ja pikkureikiä tulee jatkuvasti.
Näihin hampaisiin on kulunut varmasti tuhansia euroja rahaa, vuodessa helposti yli tonni. Edessä hampaaton tulevaisuus? Implantteihin ei ole varaa, ehkä tekarit?
N58
Vierailija kirjoitti:
Ikä 51v. Lapsena purupinnat paikattu. Aikuisiällä ei reikiä koskaan. Hoidan todella hyvin ja tarkkaan hampaitani.
Minulla on jo vauvana saatu kariesta aiheuttava bakteeri, streptoccus mutansis(?). Lähes kaikki maitohampaat poistetiin ennen pysyvien puhkeamista, seurauksena pysyvät hampaat kasvoivat vinoon.
Hampaita olen hoitanut aina hyvin; harjaus aamuin illoin fluorihammastahnalla, hammasvälien lankaus, tikutus. Käyn vuosittain hammaslääkärissä (+aina tarvittaessa). Syön harvoin makeisia tai happamia juomia. Silti juurihoidetuista hampaista on jo 5kpl poistettu, poistolistalla 3 muuta. Muut hampaat kuluvat, lohkeilevat ja pikkureikiä tulee jatkuvasti.
Näihin hampaisiin on kulunut varmasti tuhansia euroja rahaa, vuodessa helposti yli tonni. Edessä hampaaton tulevaisuus? Implantteihin ei ole varaa, ehkä tekarit?
N58
Kaikkia reikiä ei tarvitse aina paikata, osa voi olla pysähtyneitä tai pysäytettävissä.
Mutta jos oot varaton, voit olla oikeutettu toimeentulotukeen, josta välttämätön hammashoito julkisella kyllä korvataan. Ensiksi sun tietysti pitää varata aika tarkastukseen (sulla on kyllä siihen oikeus julkisellakin, jos sulle mahd. määritetty tarkastusväli on täyttynyt tai muuten sun pitäisi päästä ainakin jonoon), ja vasta sen perusteella katsotaan, mitä hoitoa ihan oikeasti tarvitset. Se, että on reikiä, mutta ei oireita, ei tarkoita, että tilanne olisi kiireellinen. Mutta et ikinä pääse julkisellekaan tarkastukseen, ellet ihan aluksi yritä varata sitä tarkastusaikaa. Siitä hyvä lähteä liikkeelle, tekevät sulle kyllä hoidosta myös kustannusarvion tarvittaessa. Sen pohjalta voit sit arvioida, onko sulla rahaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen reiän voi nähdä ihan peiliin katsomalla, varsinkin jos se on etuhampaissa. Tai jos on ikävästi lohjennut poskihampaasta, niin kielellä sörkkimällä huomaa liiankin hyvin. Ei tartte särkeä.
kun hammaslääkärikään ei nää reikiä ilman apuvälineitä niin et sinäkään nään. Tuskin tajuat edes millainen on reikä. Lohkeamat erikseen.
Juuri näin. Minulla on suunnilleen jokaisessa purupinnassa mustaa. Luulin, että hampaat ovat täynnä reikiä. Otettiin röntgenkuva eikä ollut yhtään paikattavaa reikää.
Kyllä mä ainakin olen nähnyt reiät, jos ne hampaan sillä puolella, että siihen näkee.
älä jaksa trolli.
Olen eri kuin kenelle trollittelit, mutta oma kokemukseni on eri. Kulmahampaassa oli isoreikä. Alue oli ruskea ja siinä oli selvästi reikä syvemmälle. Koitin vielä hammastikulla ja kyllä se sinne hampaaseen upposi. Ei ehkä ollut vielä hermossa asti, kun ei särkenyt. Varasin ajan paikkaukseen ja reikähän siinä oli.
Minä olin se, jolle trolliteltiin. Etuhampaissa on kaksi kertaa ollut reikä melkein ienrajassa. Sitten kun on alkanut särkemään, olen katsonut läheltä, ja ruskeat pilkut on ollut molemmilla kerroilla. Ne ovat lähemmin katsottuna olleet aivan oikeat reiät, näkyy kauemmas ruskeina läiskinä ja läheltä katsottuna selvänä reikänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai sulla on kuituvalo kotona,no huh huh.. niitä ei muuten erota.
Ei siihen mitään kuituvaloa tarvita, jos reikä on hampaan pinnassa. Ei ne kaikki reiät ole jossain syvällä hampaan sisällä, kyllä niitä voi tulla ihan pintaankin, jos kiille on kulunut. Itse olen ainakin nähnyt reiät ihan paljain silmin, ruskeilta laikuilta ne näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Halvemmallakin tehdään kuin mitä Suomessa, esimerkiksi Viro, Unkari, Turkki, nettisivuja on hyvin ja jopa matkoja valmiiksi.
Täytyy kuitenkin muistaa, että minkä riskin ottaa. Potilasvakuutus on voimassa vain Suomessa tehdyssä hammashoidossa. Erityisesti reikiintyneet hampaat vaativat jo enemmän toimenpiteitä, joten riskikin on heti suurempi saada elinikäisiä kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole varaa? Toimeentulotuella hammashoito maksetaan ja ei niitä aikoja niin paljon saa etteikö laskuja saisi hoidettua pikkuhiljaa pienituloisenakin
Soitin yksityiselle. 420 euroa per hammas kaikkinensa ja reikäisiä hampaita on ainakin neljä. Ei ole varaa.
ap
Mä olen tohon hintaan korjauttanut ainakin 3 reikää hampaissa yksityisellä. Nyt sua kushetethaan.
Ja ilman muuta nyt liioittelen vaivaasi ja sanot että särkee (vaikka ei särjekään) niin johan alkaa aikaa pukkaamaan. Julkisella on noin 50% edullisemmat hinnat.
Joku on ehdotti että jos olet niin peeaa että voit saada toimeentulotukea, niin julkisen puolet laskut sinne. Jos et saa, niin sitten vain maksat osissa. Hampaitten ja suun hoitamattomuus voi kostautua pahemmilla vaivoilla koko elimistössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin yksityiselle. 420 euroa per hammas kaikkinensa ja reikäisiä hampaita on ainakin neljä. Ei ole varaa.
ap
Missä maksaa hampaan paikkaus noin paljon? Käyn yksityisellä ja paikkaus on maksanut 80-120€. Kunnallinen maksaa ehkä puolet tuosta, mutta monesti vaatii kuukausien odottelua. Päivystyksessä eivät ole koskaan hoitaneet hommaa loppuun, vaan ovat laittaneet väliaikaisen paikan. Jos väliaikainen paikka on irronnut enne aikojaan, yhden hampaan paikkaaminen on saattanut vaatia 3-4 käyntiä (maksullisia toki kaikki) ja aikaa on saattanut mennä melkeen vuosi. Olen pienituloine, että kyllä tuo satasen laskukin kirpaisee. Hammashoito on Suomessa ihan retuperällä.
Ihmettelen kanssa, missä noin kallista. Mulla maksoi koko hampaiston tarkistus ja yhden hampaan paikkaus puudutuksineen 115e. Tämä Tuusulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole varaa? Toimeentulotuella hammashoito maksetaan ja ei niitä aikoja niin paljon saa etteikö laskuja saisi hoidettua pikkuhiljaa pienituloisenakin
ap
Höpö höpö. Syvänkään reiän paikkaus puudutuksineen ei maksa noin paljon. Vai oletko päästänyt kaikki hampaat juurihoito kuntoon?? Siitä saa kyllä sitten syyttää itseään.
Mä soitin päivystävään hammashoitoon aina kun tuli jotain oikeaa vaivaa ja sain melko nopeastikin hoidon. Vaan vaihdoin yksityiselle sen jälkeen kun oli molemmat huonosuomisia, sekä hammaslääkäri että hammashoitaja ja tuli erimielisyyksiä kulmahampaan muodosta.
Nyt käyn yksityisellä silloin kun on vaivaa.
Minä sinuna miettisin hammashoitoa Tallinnassa. Alle 20 eurolla pääsee laivalla edestakaisin ja se on nopeasti kuitattu halvempana hammashoitona. Tallinnassa on paljon suomalaisia tai suomea puhuvia hammaslääkäreitä.
Yksityisellä on mahdollista saada osamaksusopimus, jos on luottotiedot kunnossa.
Hammastahnaksi kannattaa valita Sensodyne repair & protect.