Hampaissa reikiä. Miten saan ne hoidettua, kun ei ole rahaa?
Hammaslääkäriaikoja ei saa kuin akuuttiin ja pahaan hammassärkyyn. Hampaita ei särje, mutta niissä on reikiä. Yksityisellä maksaa niin paljon, ettei ole varaa. Enkä tiedä, paljonko julkisellakaan maksaisi, kun sinne ei pääse.
Annanko hampaiden vain mädäntyä?
Kommentit (76)
Kunnalliseen hoitoon, varaat ajan tai meet jonoon. Parempi päästä sinne myöhään kuin ei milloinkaan. Ne reiät kasvaa joten hankkiudu jonoon asap. Ja soskusta saat maksusitoumuksen kunnalliseen hoitoon jos sulla ei oikeqsti ole rahaa. Hammaslääköri osaa kyllä katsoa mitkä reiät on kisoimpia ja paikkaa ne ensin ja kun saat jalan oven väliin saat sitten seuraavankin ajan. Älä mene päivystystä tukkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mistä tiedät että on reikiä jos ei niitä särje. taidat trollata.
Kyllä sen reiän voi nähdä ihan peiliin katsomalla, varsinkin jos se on etuhampaissa. Tai jos on ikävästi lohjennut poskihampaasta, niin kielellä sörkkimällä huomaa liiankin hyvin. Ei tartte särkeä.
kun hammaslääkärikään ei nää reikiä ilman apuvälineitä niin et sinäkään nään. Tuskin tajuat edes millainen on reikä. Lohkeamat erikseen.
Juuri näin. Minulla on suunnilleen jokaisessa purupinnassa mustaa. Luulin, että hampaat ovat täynnä reikiä. Otettiin röntgenkuva eikä ollut yhtään paikattavaa reikää.
Vierailija kirjoitti:
Varaat sen ajan pidemmän ajan päähän tai kerrot kivusta niin saat ajan joko hoitolaan tai ensiapu nyrkkipajalle, josta saat vähitään väliaikaisen paikan. Se on nyt sun oma vika jos et saa hoitoa. Täällä valittaminen ei auta mitään.
Millä tavalla se on ap:n oma vika, jos hoitoa ei saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen reiän voi nähdä ihan peiliin katsomalla, varsinkin jos se on etuhampaissa. Tai jos on ikävästi lohjennut poskihampaasta, niin kielellä sörkkimällä huomaa liiankin hyvin. Ei tartte särkeä.
kun hammaslääkärikään ei nää reikiä ilman apuvälineitä niin et sinäkään nään. Tuskin tajuat edes millainen on reikä. Lohkeamat erikseen.
Juuri näin. Minulla on suunnilleen jokaisessa purupinnassa mustaa. Luulin, että hampaat ovat täynnä reikiä. Otettiin röntgenkuva eikä ollut yhtään paikattavaa reikää.
Kyllä mä ainakin olen nähnyt reiät, jos ne hampaan sillä puolella, että siihen näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole varaa? Toimeentulotuella hammashoito maksetaan ja ei niitä aikoja niin paljon saa etteikö laskuja saisi hoidettua pikkuhiljaa pienituloisenakin
Soitin yksityiselle. 420 euroa per hammas kaikkinensa ja reikäisiä hampaita on ainakin neljä. Ei ole varaa.
ap
Höpö höpö.
Täytyy kyllä olla kiitollinen, että täällä hammashoito toimii. Vaikka tämmönen alle 10000 asukkaan kylä. Syksyllä lohkesi hammas töissä kun söin lounasta. Aika samalle päivälle. Nyt tämän vuoden puolella lohkesi vanha paikka sillekin sain ajan alle kuukauden päähän. Kummassakaan tapauksessa hammas ei ollut edes kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko odotat kuukausia julkiselle tai menet päivystykseen valittamaan, että hampaissa on reikä ja vihloo.Miksi sinulla ei ole rahaa.
Mitä maksaa, jos menee päivystykseen?
ap
Pese hampaat kaksi kertaa päivässä aamuin illoin fluori tahnalla ja lankaa säännöllisesti. Syö myös ksylitoli purkkaa. Mene päivystykseen tai jonnekkin kunnalliseen hammastarkastukseen ja korjaan reijät. Toimeentulo tukea voiko sitä hakea Kelasta, en tiedä. Ei niin maltaita maksa reikien korjaus. Ja voit saada apuja tähän. Sitten maksaa hampaiden korjaus jos reijät pahenevat ja lisääntyvät niin että menevät jo syvemmälle hampaiden juureen tulehdusta eli joudutaan tekemään juurihoitoja ja ikenet alkavat vetäytyä.
Ap:n jutut on taas täyttä tuubaa.
Ymmärrän hyvin tilanteen. Olen keskituloinen, työssäkäyvä, ja meillä perheestä kolmen pitäisi päästä hammaslääkäriin. Ei ole rahaa. Hampaan paikkaus maksaa helposti parisataa euroa, jos se on vähän isompikin juttu. Yritettiin saada pelkkää tarkastusaikaa lapselleni, jolta koronan takia peruttiin kaikki hammastarkastusajat niin että ehti tulla 18 vuotta täyteen ja nyt joutuukin sitten itse maksamaan. Voi kuulemma asettua tarkastusjonoon, missä menee 1-1,5 vuotta tai ottaa setelin, millä saa jonkun 20 euron alennuksen yksityiseltä. No tuskin se tarkastus nyt omaisuuksia maksaisi, mutta sen jälkeen mahdollinen hoito, ei siihen ole varaa. Itselläkin on reikiä ja lohkeamia.
Harjaa hampaita fluorihammastahnalla kahdesti päivässä. Muista myös hammasvälien puhdistus. Hampaan reikiintymisen pystyy huolellisella kotihoidolla pysäyttämään. Kohdassa Omahoito se lukee.
Onko sinulla porakonetta ja pientä terää siihen? Jos kokeilisit itse paikata. Paikaksi vaikka jotain liimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin olen nähnyt reiät, jos ne hampaan sillä puolella, että siihen näkee.
älä jaksa trolli.
Kai sinulla on sähköhammasharja? Eron huomaa. Käytä myös hammaslankaa, älä säikähdä kun tulee verta. Huuhtele harjasta bakteerimassa pois pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai sulla on kuituvalo kotona,no huh huh.. niitä ei muuten erota.
Pääsin viime vuonna 2 kertaa, hammastarkistus, nolla reikää, toinen kerta kun osa hampaasta lähti sivulta. En heti saanut aikaa mutta kolmas kerta toden sanoi, samalla putsattiin hampaat, hammaslääkäri,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä jaksa trolli.
Olen eri kuin kenelle trollittelit, mutta oma kokemukseni on eri. Kulmahampaassa oli isoreikä. Alue oli ruskea ja siinä oli selvästi reikä syvemmälle. Koitin vielä hammastikulla ja kyllä se sinne hampaaseen upposi. Ei ehkä ollut vielä hermossa asti, kun ei särkenyt. Varasin ajan paikkaukseen ja reikähän siinä oli.
Varaat kunnalliselle akuuttiajan ja sanot ,että särkee niin hemmetisti, ettet kestä. Kyllä ne siitä kohtaa ainakin paikkaa ja saat seuraavan ajan.
Apteekissa myydään väliaikainen paikka-aine nimeltä Cavit. Samaa mitä hampurit käyttää. Kestää jopa useamman viikon.
Mutta jos on tosi kipeä, soitat heti aamulla ja sanot että on kipeä, saat ajan samalle viikolle.
Hoitotakuu taitaa olla sellainen että akuuttiaika 3 vrk ja muut hoitotoimenpiteet 6 kk. Että nopeasti pääsee ensiapuun, jos on kipeä hammas mutta niitä jatkotoimia, kuten juurihoitoa, voi joutua odottamaan pitkään.