Puhelinmyyjien syy, ettei minua tavoita
Olen joutunut kieltämään yhteystietojeni luovuttamisen moneen paikkaan, koska en halua olla telemarkkinoinnin kohteena. Tietojani ei saa väestörekisteristä, autorekisterikeskuksesta eikä Fonectalta. Ei myöskään kiinteistörekisteristä. Viimeksi mainittu piti kieltää, kun alkoi tulla puheluita "koska ulko-ovenne on viimeksi vaihdettu".
Tämä on harmillista, mutta mikään muu ei auttanut. Puhelinmyyjät kiersivät sujuvasti eri tarjoajien telemarkkinointikieltoja sanomalla, että eivät ole kyseisen putiikin jäseniä. Aluksi lähetin sähköpostia, kun olin ensin kysynyt soittajalta, mistä he olivat saaneet yhteystietoni. Lähetettyäni reilut kymmenen tällaista sähköpostiviestiä päädyin lopulta kieltämään kaikki mahdolliset virallisetkin rekisterit.
Lopputulos: nuoruudenystävä oli halunnut lähettää minulle valokuvia nuoruutemme ajoilta ja oli joutunut etsimään ja arvailemaan puoli vuotta, ennen kuin tärppäsi tai oikeammin arvasi: minulla on gmail ja sen kontaktinimessä on tyttönimeni. Sain valokuvat, joien ottamista en enää muistanut.
Mutta paras lopputulos on, että minun puhelimeni ei ole soinut turhaan enää kahteen vuoteen!
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-5 puhelinmyyjää soittaa vuoden aikana. Yksikään ei uudestaan. Ilmoitan, etten osta mitään ja ryhdyn myymään vanhoja huonekalujani heille.
Sekin toimii, kun aloittaa sydäntäsärkevän vuodatuksen siitä, miten raskasta on olla köyhä eikä VOI tilata puhelinmyyjiltä kaikkea mitä niin KOVIN PALJON HALUAISI tilata.
En varmaan opi koskaan ymmärtämään ihmisiä, jotka eivät haluaisi puhelinmyyjien soittoja mutta ensinnäkään eivät tee mitään niitä estääkseen ja sitten vielä venyttävät niitä puheluita keksimällä mielestään hauskoja vastauksia. Miksei voi sanoa heti alkuun, että "en osta mitään, kiitos" ja katkaista puhelun?
Tämä!! Kai se on sitten vaan niin kiva valittaa aina jostain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-5 puhelinmyyjää soittaa vuoden aikana. Yksikään ei uudestaan. Ilmoitan, etten osta mitään ja ryhdyn myymään vanhoja huonekalujani heille.
Sekin toimii, kun aloittaa sydäntäsärkevän vuodatuksen siitä, miten raskasta on olla köyhä eikä VOI tilata puhelinmyyjiltä kaikkea mitä niin KOVIN PALJON HALUAISI tilata.
Miksi pitää jotain ihme teatteria esittää? Punaista luuria korvaan ja numero estoon. Ei ole vaikeaa.
Tein näin, laitoin eston, sitten yksi asiallinen puhelu ( sijoitusasia) ei tullut läpi, en ole varma oliko asetuksissa ongelma. Mutta kyllä markkinointi estää vastaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää jotain ihme teatteria esittää? Punaista luuria korvaan ja numero estoon. Ei ole vaikeaa.
Kyllä minua ainakin v1t&ttaa, jos autolla pysähdyn tien poskeen tai kaupan kassajonossa kaivan vaatteiden alta puhelimen vaikeasti esiin, ja sitten kaiken vaivan aiheuttaa joku &&%%€€€n puhelinmyyjä.
Joskus puhelimeen vastaaminen ei ole ihan helppoa ja vaivatonta, vaikka puhelun lopettaminen käykin nappia painamalla. Puhelinsoitto merkitsee aina keskeytymistä. Minua ottaa päähän, jos touhuni keskeytetään turhan takia. Voin olla kuuntelemassa levyä, lukemassa kirjaa, tekemässä työtä, soittamassa, laittamassa ruokaa tai tekemässä töitä. Ei silloin saa tulla keskeyttämään minkään markkinoinnin varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmaan opi koskaan ymmärtämään ihmisiä, jotka eivät haluaisi puhelinmyyjien soittoja mutta ensinnäkään eivät tee mitään niitä estääkseen ja sitten vielä venyttävät niitä puheluita keksimällä mielestään hauskoja vastauksia. Miksei voi sanoa heti alkuun, että "en osta mitään, kiitos" ja katkaista puhelun?
Tämä!! Kai se on sitten vaan niin kiva valittaa aina jostain
En tiedä millaiset puhelinmyyjät teille soittelevat, mutta yleensähän nuo ovat sellaisia, joihin ei mikään "en osta mitään" tehoa. Soittelu jatkuu, vaikka katkaisisi puhelun. Ja jos et vastaa, niin puheluita tulee päivässä ties kuinka monta. Ei kai puhelinmyyjiä niin paljon vihattaisi, jos yksinkertainen "ei kiitos" lopettaisi sen häiriköinnin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en enää vastaa puhelimeen, jos en tiedä, kuka soittaa. Parikymmentä vuotta sitten vastasin aina. Syy on puhelinmarkkinoinnin.
Tajuavatkohan poliitikot, miten järkyttävän vahingon ovat aiheuttaneet sallimalla kotirauhan häirinnän puhelinmarkkinoinnin verukkeella? Kenen mielestä on muka hyvä asia, ettei ihmisiä saa tärkeilläkään asioilla noin vaan puhelimella kiinni vaan pitää ensin lähettää tekstiviestiä tai sähköpostia ja ilmoittaa aikomuksestaan soittaa?
Tiedätkö, mikä on GDPR? Se on laki, joka mm. antaa sinulle oikeuden vaatia tietosi poistettavaksi rekistereistä, joissa et halua niiden olevan. Niin pitkään kuin olet jossain rekisterissä ja olet sallinut markkinoinnin, sinulle saa soittaa, laittaa tekstiviestiä ja sähköpostia. Pyydä siis poistamaan tietosi, ellet halua enää markkinointia. Ja vielä tärkeämpää: älä anna niitä alunperinkään rekistereihin, joissa et halua olla.
Netti on täynnä kaikenlaisia urkkimisbotteja. Käytännössä kukaan tuskin kykenee ja ehtii olla netissä niin tarkka, ettei vahingossa omia tietojaan tule antaneeksi.
Miksi kukaan edes ottaa julkista numeroa. Miksi sinut pitää kaikkien löytää. Viranomaiset saa kyllä salaiset numerot.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, en näkisi juuri vaivaa tämän estämiseen, välillä olen jopa sanonut aina tylysti tai lyönyt vaan luurin korvaan ja tällä varmistaa juuri sen, etteivät soita uudestaan.
Ja soittavat tarpeeksi harvoin niin on oikeastaan ihan kiva vähän vittuilla ja tylyttää ja käyttää niitä kuuluisia kiellettyjä sanoja ja provosoida hommaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole ihan auttanut minulla tuo. Kun viimeksi muutin, yritettiin minulle myydä sähkösopimusta vanhaan osoitteeseen aluksi 1-2 kertaa kuukaudessa. Nykyisin enää 2 kertaa vuodessa. myös erilaisia palveluksia myydään vanhaan osoitteeseen. Esim. kun joku ruoan kotiinkuljetuspalvelu laajenee sille alueelle, mistä muutin yli 1,5 vuotta sitten pois, tulee puhelu minulle: "Olemme laajentamassa tällaista palvelua asuinalueellenne."
Olen jo tottunut kysymään: "Mille alueelle." Ja kun kerrotaan alue, kerron, että en asu siellä.
Eli jossain puhelinmarkkinoinnissa kummittelee edelleen vanha osoitteeni. Uusi osoite on paikassa, johon ei ole saatavilla mitään muita palveluita kuin internet- ja puhelinyhteys, vesi, sähkö ja tie. Näihinkin toki tarjotaan uusia sopimuksia, mutta tämänhetkiset ovat sen verran hyvät, ettei haluta niitä just nyt vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, en näkisi juuri vaivaa tämän estämiseen, välillä olen jopa sanonut aina tylysti tai lyönyt vaan luurin korvaan ja tällä varmistaa juuri sen, etteivät soita uudestaan.
Ja soittavat tarpeeksi harvoin niin on oikeastaan ihan kiva vähän vittuilla ja tylyttää ja käyttää niitä kuuluisia kiellettyjä sanoja ja provosoida hommaa.
Jos haluat v*ttuilla puhelinmyyjälle, kysy, mikä on hänen oikea nimensä, ja käyttääkö peitenimeä omasta tahdostaan vai työnantajan pakottamana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan edes ottaa julkista numeroa. Miksi sinut pitää kaikkien löytää. Viranomaiset saa kyllä salaiset numerot.
Aika kummalliseksi käy ihmisen elämä, jos kaikki tiedot täytyy pitää salassa sen takia, että muuten joku urpo tulee häiriköimään. Mieluummin eläisin sellaisessa maailmassa, missä häiriköitsijän pitäisi ensin kysyä lupa, saako tulla häiriköimään.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen sellaista työtä, että työn vuoksi käytännössä en voi jättää vastaamatta puhelimeen, sillä mahdollisesti soittaja on asiakas. Siksi pitäisin erityisen tärkeänä, ettei kukaan helvetin markkinapelle soittele puhelimeeni. Olisi jopa periaatteessa mahdollista, että samaan aikaan markkinapellen kanssa voisi soittaa joku oikea asiakas, ja jos se asiakas ei soittaisikaan uudelleen, saattaisin menettää sen asiakkaan.
Uusi eduskunta voisi laatia lain, jolla telemarkkinointi sallitaan vain sellaisiin talouksiin, jotka ovat antaneet siihen luvan. Soittelu numeroon, joka ei ole antanut lupaa olisi rangaistava teko.
Kännykässä on helppo lisätä numeroille estot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota puhelinmyyntikielto, maksaa pari euroa useammallel vuodelle.
Ei auttanut minun tapauksessani. Moni soittaja sanoi, että heidän yrityksensä ei kuulu tähän "rinkiin" tms. joten kielto ei koske heitä. AP
Sitten vaadit, että merkitsevät puhelinmarkkinointikiellon myös heidän rekistereihinsä ja vetoat GDPR:ään.
Eipä juuri myyjät soittele, kun olen soittanut "Robinson-numeroon", millä saa tuon kiellon. Sen jälkeen ihmettelen jokaiselle soittajalle, että miten minulle soitat, minulla on puhelinmarkkinointikielto ja jos he ökisevät jotain, ettei kielto koske heitä, vaadin heitä kirjaamaan kiellon heillekin.
- Munkä takia soitit tänne?
-- ( jokin epämääräinen vastaus)
- Pidä huoli, ettet soita tänne enää.
Katkaisen puhelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kummalliseksi käy ihmisen elämä, jos kaikki tiedot täytyy pitää salassa sen takia, että muuten joku urpo tulee häiriköimään. Mieluummin eläisin sellaisessa maailmassa, missä häiriköitsijän pitäisi ensin kysyä lupa, saako tulla häiriköimään.
Niinhän he kysyvätkin. Sinä olet antanut sen luvan silloin, kun olet antanut yhteystietosi johonkin rekisteriin, joka sallii puhelinmarkkinoinnin. Jos et salli markkinointia, he eivät soittele.
Vierailija kirjoitti:
Uusi eduskunta voisi laatia lain, jolla telemarkkinointi sallitaan vain sellaisiin talouksiin, jotka ovat antaneet siihen luvan. Soittelu numeroon, joka ei ole antanut lupaa olisi rangaistava teko.
Vielä kerran: Sinä olet antanut luvan silloin, kun olet antanut yhteystietosi sellaiseen rekisteriin, joka sallii telemarkkinoinnin sinulle. Sen takiahan GDPR-laki on olemassa, ettei kukaan enää saa säilyttää tietojasi rekisterissään ilman lupaa.
Seuraavan kerran, kun puhelinmyyjä soittaa, kysy mistä rekisteristä hän sai yhteystietosi. Käske häntä poistamaan ne. Jos hän sanoo, ettei hänellä ole siihen valtuuksia, käske laittaa asia sellaiselle taholle, jolla on, tai muuten otat yhteyttä tietosuojavaltuutettuun.
Minulla oli aina tapana kysellä myyjiltä mistä ovat numeroni saaneet (heillä on oltava se tieto), jankkasin niin pitkään samaa kysymystä että itse katkaisivat puhelun. Sitten laitoin numerolle eston päälle, loppui soitot aikanaan. Enimmäkseen olivat näitä lestofirmoja jotka halusivat myydä ylikalliita ja turhia taloremontteja.
Mä en ymmärrä miten joillekin tulee soittoja ihan häiriöksi asti. Mulla ei ole mitään estoja, eikä soittoja silti tule kuin ehkä pari kuukaudessa ja yleensä vielä niistä 923- alkuisista numeroista, joihin tietää olla vastaamatta. Ainut soittosuma tuli reilu vuosi sitten kun muutin miehen kanssa yhteen ja sähköyhtiöt alkoi soitella, kun olin lopettanut sähkösopimukseni.
Ei minun puhelimeeni ainakaan saa mitään estoja. Sitä paitsi nuohan soittavat joka kerta eri numerosta.