Vieraiden kutsuminen yo-juhliin. Miehen (ylioppilaan isän) puolelta ei tule ketään?
Havahduttiin vieraslistaa laatiessa tällaiseen tilanteeseen että miehen puolelta (suku, kaverit) kukaan ei oikeastaan tunne meidän lapsia. Isovanhemmista toinen on elossa ja ehkä ainoa kutsuttava mutta terveydentilan vuoksi ei todennäköisesti pääse.
Mies on tavannut kavereitaan aina ilman lapsia, joten he ovat jääneet täysin vieraiksi ylioppilaalle, ja suvun kanssa mies ei pidä yhteyttä.
Onko kenelläkään muulla tällaista tilannetta?
Jotenkin tuntuu kummalliselta että kaikki vieraat on äidin sukulaisia ja äidin kavereiden perheitä (joiden lapsista on tullut myös tämän ylioppilaan kavereita).
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Öh. Vieraiden pitäisi olla sen ylioppilaan vieraita eikä äidin kavereita.
Öh vaan itsellesi. Mä maksan ne kemut niin mullakin on sananvaltaa siihen ketä kutsutaan ja ketä ei kutsuta. Mutta meidän perheessä on kyllä nämä saatu ihan jutellen katsottua, yhtään riitaa ei ole näistä noussut, ja aina on ollut kivat juhlat. T. kolmen yo:n äiti
Vierailija kirjoitti:
Olette eläneet kuin katkera eronnut pari miettimättä lapsen parasta.
Olen eronnut, mutta jos ex-mies ei olisi vienyt lasta sen puoleen sukulaisia tapaamaan, minä olisin vienyt, jotta lapsi tuntee sukulaisensa. Olet halunnut kostaa miehelle, mutta olet kostanut lapselle.
Mun mielestä taas olisi tosi kummallista huseerata tuollaisia puolison selän takana. Tai kääntäen, jos jonkun oman serkkuni tuntematon puoliso haluaisi tutustua perheeseeni mutta se serkku ei itse halua olla tekemisissä, niin aika oudolta tuntuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uppaan keskustelua, koska kiinnostava aihe.
Meillä ei ole vielä edes lapsia, mutta minä en ole tavannut avomieheni kavereita ollenkaan ja lähisukuakin vain muutaman kerran tänä vuonna. Eivät ole käyneet edes meillä, vaan mies tapa heitä harvakseltaan ravintolassa, joskus ottaa minut mukaan, joskus ei.
Sen sijaan minun lapsuudenperhettäni ja sisarusteni lapsia käy meillä keskimäärin kerran kuussa ja mies tulee mukanani kaikkiin juhliin, ovat sukujuhlia tai kaveritapaamisia.
Eli ap:n kohtalo varmaan tulossa 20 v päästä. Itse olen tyytymätön tilanteeseen ja haluaisin päästä osaksi miehen elämää. Ei minua tarvitse poikien saunailtaan ottaa, mutta olisihan se kiva jos mies edes kerran kutsuisi äitinsä meille. Isää tuskin tulee kutsumaan kun ei ole itsekään tavannut miestä kuin kaksi kertaa tämän kolmen vuoden suhteen aikana.
Kyllä se on kuule ihan sen sun miehesi asia miten on tekemisissä sukunsa kanssa, onko ollenkaan.
Kyse onkin, miten lapsi on tekemisissä sukujensa kanssa, oli miestä tai ei. Äidin velvollisuus on lapsen parasta kohtaan.
Ei se äiti sitä päätä miten miehen suvun lanssa ollaan tekemisissä. Kyllä se on miehen asia hoitaa. Ja rajata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uppaan keskustelua, koska kiinnostava aihe.
Meillä ei ole vielä edes lapsia, mutta minä en ole tavannut avomieheni kavereita ollenkaan ja lähisukuakin vain muutaman kerran tänä vuonna. Eivät ole käyneet edes meillä, vaan mies tapa heitä harvakseltaan ravintolassa, joskus ottaa minut mukaan, joskus ei.
Sen sijaan minun lapsuudenperhettäni ja sisarusteni lapsia käy meillä keskimäärin kerran kuussa ja mies tulee mukanani kaikkiin juhliin, ovat sukujuhlia tai kaveritapaamisia.
Eli ap:n kohtalo varmaan tulossa 20 v päästä. Itse olen tyytymätön tilanteeseen ja haluaisin päästä osaksi miehen elämää. Ei minua tarvitse poikien saunailtaan ottaa, mutta olisihan se kiva jos mies edes kerran kutsuisi äitinsä meille. Isää tuskin tulee kutsumaan kun ei ole itsekään tavannut miestä kuin kaksi kertaa tämän kolmen vuoden suhteen aikana.
Kyllä se on kuule ihan sen sun miehesi asia miten on tekemisissä sukunsa kanssa, onko ollenkaan.
Kyse onkin, miten lapsi on tekemisissä sukujensa kanssa, oli miestä tai ei. Äidin velvollisuus on lapsen parasta kohtaan.
Jos ihminen ei halua olla itse tai halua että lapsensa on tekemisissä jonkun kanssa, ei siihen ole kellään mitään asiaa mennä sössimään.
Meillä on sama. Toiseltan puolen suvusta ei ole muita kutsuttavia kuin iäkkäät isovanhemmat, joiden pääsy juhliin on epävarmaa. Siispä kutsutaan vain niitä toisen puolen sukulaisia ja tuttavia. Omia eri-ikäisiä kavereita ei ylioppilaalle juuri ole. Kaiken lisäksi jännätään kovasti parin aineen läpimenoa eli ei voida kutsuja vielä edes lähetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ap juurikin sitä tuskaillut, että isän puolen sukulaiset ja isän kaverit ovat lapselle eli ylioppilaalle vieraita, eli heitä ei sen vuoksi voisi kutsua.
Mutta missä ihmeedsä on sen ylioppilaan itse hankkimat kaverit???
Yleensä ne kaverit on sieltä lukiosta ja viettävät omia lakkiaisiaan. Sitten illalla virallisen osuuden jälkeen on tapana lähteä juhlimaan kavereiden kanssa yöelämään.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kutsuko ketään juhliin. Ne tulee jotka tulee. Ei muiden rauhaa saa juhlakutsuilla häiritä.
Kaikki eivät kyllä tiedä tai osaa tulla juhliin, jos ei kutsuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää kutsuko ketään juhliin. Ne tulee jotka tulee. Ei muiden rauhaa saa juhlakutsuilla häiritä.
Kaikki eivät kyllä tiedä tai osaa tulla juhliin, jos ei kutsuta.
Niinpä, eikä ne juhlat aina edes ole siellä ylioppilaan kotona.
Meillä on vähän samankaltainen tilanne. Kummankin vanhemman suvut on pienet ja moni asuu kaukana. En tiedä, pystyvätkö tulemaan tai onko lähempänä vaikka muita juhlia samalle päivälle. Ylioppilaan kaveripiiri muodostuu muista samaan aikaan valmistuvista. Ne pari ystäväperhettä, joihin on pidetty yhteyttä, juhlivat samaan aikaan omia ylioppilaitaan. Sitten on miehen kavereita, joita minä tunnen huonosti ja ylioppilas ei lainkaan. Omat ystäväni asuvat kaukana, joten ei ole heidänkään varaan laskeminen. Olen kolme vuotta tehnyt etätöitä ja vaihtanut kahdesti työpaikkaa sinä aikana, joten kovin läheisiä työkavereitakaan ei ole, jolle kutsun voisi esittää. Onneksi sentään isovanhemmat pääsevät ja muutama muu vanhempi sukulaissetä. Ehkä naapuritkin kerkiävät piipahtamaan. Mutta pienimuotoiset juhlat tulee joka tapauksessa.
Meillä on suvussa toiset yo-juhlat samaan aikaan. Nyt näyttää siltä että miehen suvusta menee kaikki sinne, asuvat lähempänä samalla paikkakunnalla, ja varmaan myös ovat läheisempiä ko. ylioppilaan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjoitin, ne kutsuttavien kaveriperheiden lapset ovat ylioppilaan kavereita, kyllä ylioppilas haluaa heidät juhliinsa. Omat lukiokaverit taas pitävät samaan aikaan omia juhliaan. Ja eihän nyt lapsella muita sukulaisia voi olla kuin ne jotka on vanhemmillekin sukua 😅
Ap
Eikö sillä muka ole ketään muits kun sun kavereiden lapsia kavereinaan???
Eihän kaikki edes kirjoita samaan aikaan vaikka aloittaisivat lukion samaan aikaan?
Eikö se tunne ketään eri-ikäistä? Ammattikoululaisia?
Mutta ihan samahan se on ketä sinne kutsuu. Ei siitä kulaan kirjaa pidä. Ketä kiinnostaa, oikeasti.
Mun kaverit oli kyllä ainakin juuri lukiosta ja siksi niillä oli omat/siskon/serkun jne juhlat
Kotona juhli suku ja illalla bileissä kaverit
Niin ne kakkukahvit on sukulaisille ja perhetutuille
Ja bileet illalla kaverien kesken
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ap juurikin sitä tuskaillut, että isän puolen sukulaiset ja isän kaverit ovat lapselle eli ylioppilaalle vieraita, eli heitä ei sen vuoksi voisi kutsua.
Mutta missä ihmeedsä on sen ylioppilaan itse hankkimat kaverit???
Aika monella ylioppilaalla ne kaverit pääsee ylioppilaaksi samaan aikaan eli ovat omissa juhlissaan. Idiootti!