Rehellinen ulostulo ja neuvonpyyntö äidiltä
Auttakaa!
Minulla on 10v tytär. Hän on hyväkäytöksinen, kohtelias, hyvä koulussa ja hänellä on kavereita. Lisäksi hän harrastaa kahta urheilulajia, harkkoja yhteensä 3 kertaa viikossa. Sielläkin loistaa ja tykkää käydä.
Ongelmana on kuitenkin käytös kotona. Tai ei oikeastaan edes käytöa vaan leväperäisyys. Lapsi ei huolehdi itse mistään! Huone on jarkuvasti kuin kaatopaikka. Tekemättömät läksyt muistuu juuri kun pitäisi mennä nukkumaan, ellen minä ole niistä erikseen huomauttanut aikaisemmin. Repun pakkaus ei ikinä onnistu illalla ja aamulla itketään kun kaikki on hukassa. Treenien jälkeen hikiset kengät jää kassiin, samoin kuin vesipullo puolillaan. Astiat jää ruoan jälkeen pöytään. Samoin ruoatkin jos minä en niitä siivoa. Taas tulin töistä kotiin niin että täälä on voipaketti ja leikkeleet pöydässä. Avaimet on jatkuvasti hukassa. Suihkusta ja hampaiden pesusta saa päivittäin muistuttaa (treenipäivinä käy omatoimisesti suihkussa).
Jos saisi itse päättää, lapsi olisi vaan puhelimellaan päivät pitkät. Olen alusta asti pitänyt puhelimessa aikarajoitusta. Alkuun se oli tunti ja nykyään kaksi. Joskus annan lisäaikaa jos sille on hyvä selitys: äänikirjan kuunteleminen tms. Mutta päivittäin saa vääntää siitä lisäajasta. Lapsi pitää itsestään selvyytenä että kun puhelimesta loppuu aika, äiti avaa sen. Samoin kaikki yllä mainitut asiat kiristää. Mulla on hermo kokoajan kireellä ja suorastaan Vi***taa tulla töistä kotiin kun täällä on kaikki levällään..
Suunnittelin jo ärsyyntyneenä etten enää osta voita, leikkelettä, hedelmiä tai maitoa. Että tästä lähin on vaan puuroa ja ruokaa. Sittenpähän ei jää jääkaappikamat pöytiin tai hedelmien kuoret työtasoille. Jospa pieni kausi ilman muita välipaloja kuin puuro auttaisi motivoimaan huolellisuudessa.
Mitä teen? Millä saan lapsen huomioimaan näitä asioita? Millä opetan omatoimisuutta? Pitäiskö vaan olla muistuttamatta ja sit katsoa mitä tapahtuu kun läksyt on jatkuvasti tekemättä, joutuu kulkemaan likaisissa vaatteissa kun vaatteet ei ajaudu pyykkiin vaan jää myttyinä lattioille? Otanko puhelimen kokonaan pois joksikin aikaa? Tuntuisi kuitenkin kurjalta kun se tarkoittaisi myös ulkopuolelle jäämistä monista kavereiden jutuista.. annanko kotiarestia niin pitkäksi aikaa että hommat alkaa hoitua?
Vai luotanko että tää menee iän mukana ohi?
Saa myös haukkua minua kasvattajana ja ihmisenä jos kokee sen hyödylliseksi 😘🤭
Kommentit (32)
Teoilla pitäisi olla seurauksia. Nyt sinä ilmeisesti huolehdit kaikesta ja samalla nalkutat. Heität leikkeleet roskiin jos ne on pöydällä pilaantumassa etkä osta uusia. Huoneen siivous kerran viikossa kunnolla tai otetaan ruutuaika pois.
Koita nyt vähän tiukempia menetelmiä kuin paapominen.
Lopetetaan nyt heti diagnosoiti, medikalisointi ja lääkkeiden tms. tuputtaminen, kyse on murrosikäisestä lapsesta, joka vaatii rajoja ja rakkautta.
Ihan normitouhua tuonikäiselle mielestäni.å
Joskus meiltä löytyi muovipussi koulun uimahallireissun jälkeen tungettuna vaatekaapin perälle. Haju ilmoitti pussin olemassaolosta. Pussissa märkä pyyhe, uikkarit ja evääksi laitettu omena ja kinkku-juustosämpylä.
Jatkuvasti saa muistuttaa ja katsoa perään. Vähän helpottaa rippikoulun jälkeen, silloin jotenkin järkevöityvät, ainakin hiukan 😉
Älkää viitsikö tuon adhd:n kanssa. Minusta kuulostaa ihan normaalilta lapselta.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea äiti.
Missä se lapsen siittänyt h0mo luuhaa...sen syy.
Lapset ovat lapsia. Jää kotiin huolehtimaan lapsestasi. He tarvitsevat vielä huoltajaa ala-asteen ikäisinä. Anna lapsen olla lapsi.
Täysin normaali tilanne.Lapsen normaalia käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Missä isä on? Olet jättänyt hänet?
Lapsen isä on ihan kuvioissa mukana ja olemme naimisissa 😄 hänen työ vaan on sellainen että on usein viikot pois kotoa ja minä pyöritän pääasiassa yksin arkea. En nyt taas ymmärrä miten isyysasia liittyy tähän, mutta kaipa täälä halutaan kuulla että ongelma on isättömyys. Yhden vanhemman perheessä tai kahden äidin perheessähän lapset menee automaattisesti pilalle 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä isä on? Olet jättänyt hänet?
Lapsen isä on ihan kuvioissa mukana ja olemme naimisissa 😄 hänen työ vaan on sellainen että on usein viikot pois kotoa ja minä pyöritän pääasiassa yksin arkea. En nyt taas ymmärrä miten isyysasia liittyy tähän, mutta kaipa täälä halutaan kuulla että ongelma on isättömyys. Yhden vanhemman perheessä tai kahden äidin perheessähän lapset menee automaattisesti pilalle 😉
Ei täällä mitään "haluta" kuulla. Totuus on se että lapsi tarvitsee äitiä ja isää. Ja yksin huoltajana isä on parempi kuin äiti.
Aika normaalilta kuulostaa. Jotkut lapset ovat tunnollisia ja järjestelmällisiä ja toiset leväperäisiä huithapeleita. Minä tiedän, meillä on molempia.
Minusta tyttäresi kuulostaa normaalilta tuonikäiseltä lapselta. Mutta jonkinlainen lahjonta päivistä, kun kaikki on hoidettu hyvin eikä ole mullin mallin, voisi innostaa lasta olemaan huolellisempi.
Kolmen äiti
Ap, löysää vähän pipoa. Kirjoiti Hän on hyväkäytöksinen, kohtelias, hyvä koulussa ja hänellä on kavereita. Lisäksi hän harrastaa kahta urheilulajia, harkkoja yhteensä 3 kertaa viikossa. Sielläkin loistaa ja tykkää käydä. Jos tyttö on todellakin tuollainen, niin itä ihmettä vielä vaadit?