Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa etten päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle

Vierailija
05.04.2023 |

Olisin sen niin ansainnut.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin neurologille tässä vähän aikaa sitten saadakseni aivojen magneettikuvauksen. Takaraivossa jyskytti pieni toive, että jospa pääsisin työkyvyttömyyseläkkeelle. En ehtinyt edes lääkärin ovesta sisään kun hän hihkaisi, että jotkut teistä (aivovauriopotilaista, huom.) ovat ihan vihanneksia ja sitten on tuollaisia kuin sinä. Olen määräaikaisessa työsuhteessa ja pistän pääni pantiksi, ettei sitä jatketa. Silti olen työkykyinen, vaikka ihmiset nauravat minulle kadulla, kun kävelen. Riittääkö lääkärille, jos todistan, että joka ikinen työsuhteeni on päätetty koeajalla ja annan hänelle kuvat nupistani, joka muistuttaa satavuotiaan aivoja, vaikka ikäni alkaa kolmosella? 

Vierailija
42/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan mulle, miten työkyvyttömyyseläkeläisen papereita aletaan hakemaan. Itseänikin kiinnostaisi. 

No siis. Niitä alettiin raapustaa kun oli huonossa tilassa sairaalassa ja lääkäri ehdotti. Sitten vuosia eri lääkäreillä ramppausta (myös omalla rahalla) jolta sai lausuntoja. Se on aika raskasta kokoajan avata omaa tilannettaan tuntemattomille ihmisille.

Lyhyimmillään määräaikaista eläkettä saa vain kuukausiksi. Monilla tulee hylkyjä. Itsellänikin tuli kerran. Se voi johtua vaikka ihan lausunnonkin epätarkkuudesta.

Sitten kun vuosiin ei vain kuntoudu siellä kuntoutuksessa ravaamisesta huolimatta eläkeyhtiö armahti eläkkeelle. Kävin viikottain kuntouttamassa itteeni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan mulle, miten työkyvyttömyyseläkeläisen papereita aletaan hakemaan. Itseänikin kiinnostaisi. 

No siis. Niitä alettiin raapustaa kun oli huonossa tilassa sairaalassa ja lääkäri ehdotti. Sitten vuosia eri lääkäreillä ramppausta (myös omalla rahalla) jolta sai lausuntoja. Se on aika raskasta kokoajan avata omaa tilannettaan tuntemattomille ihmisille.

Lyhyimmillään määräaikaista eläkettä saa vain kuukausiksi. Monilla tulee hylkyjä. Itsellänikin tuli kerran. Se voi johtua vaikka ihan lausunnonkin epätarkkuudesta.

Sitten kun vuosiin ei vain kuntoudu siellä kuntoutuksessa ravaamisesta huolimatta eläkeyhtiö armahti eläkkeelle. Kävin viikottain kuntouttamassa itteeni

Siis ei pysyvälle eläkkeelle pääse suoraan. Se on usein vuosien ketjutus ensin määräaikaisia kuntoutustukia jotka voi katketa. Sinä aikana vaaditaan kuntoutusta, kartoituksia ja niin päin pois. Toimintaterapeutti esimerkiksi saattaa seurata toimintaasi ja katsoo, okei tällä ei oikein pysy nyt langat käsissä eikä ole toimintakykyinen.en tiedä onko kaikilla yhtä vaikeaa mutta siis ei tuo mikään helppokaan prosessi ole

Vierailija
44/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä on jokin tilasto todennäköisyyksistä miten pääsee/joutuu työkyvyttömyys eläkkeelle.

Suurin todennäköisyys on korkeasti koulutetuilla henkilöillä ja skitsofrenia hakemuksia hylätään noin 7%

Työttömänä on vaikea päästä eläkkeelle koska ei tiedetä onko ihminen työkykyinen koska ei ole töissä.

Jännä juttu tilastoissa on että mitä enemmän sairauksia sitä epätodennäköisempää on päästä työkyvyttömyys eläkkeelle jos ei ole mielenterveys sairautta diagnoosissa.

Olin itte työelämässä kun pääsin eläkkeelle. Kenties auttoi. Ei myöskään ahdisteltu kuntouttavalla työtoiminnalla juurikaan kun on työsuhde katkolla.

Vierailija
45/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Ap olisit ansainnut päästä eläkkeelle? Itse pyrin pois määräaikaiselta työkyvyttömyyseläkkeeltä. Tylsää tämä eläkkeellä olo on.

Jännä kommentti. Tylsää tämä eläkkeellä olo. Ehkä olet sitten saanut eläkkeen liian helposti. Nimittäin kun on kunnolla sairas ei pysty kertakaikkiaan työskentelemään, siinä ei tylsyydet tule mieleen.

En ole edellinen, mutta tylsää on eläkkeellä. Minulla on sellainen tilanne, että sosiaalinen fobia on paha ja psykoosin oireet nostaa päätään stressaavissa tilanteissa. En pysty töihin, mutta kotona on silti tylsää.

Ole onnellinen kun sait eläkkeen. Minä en noilla (ja muilla) sairauksilla saanut, vaan olen työkyvyttömänä työnhakijana. 

Joudutko hakemaan niitä neljää paikkaa kuukaudessa?

Eräs kenet tunnen on hyvin selkeästi työkyvytön. Hän on sosiaalituella. Ilmeisesti ei ole kyennyt työkkärin vaatimuksiin ja on pudonnut sitten sosiaalituelle, en tiedä onko karenssejakin pukannut. Ei siis velvoiteta mihinkään ja aika rauhassa on saanut olla. Kai työkkärillä tiedostetaan ongelmat.

Suututtaa ihan tämä hallitus joka on vielä tällaisilta leikkaamassa mahdollisesti tukia pois kun muka työ on parasta sosiaaliturvaa. Huoh...

Vierailija
46/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin hulluuden takia tk-eläkkeelle, ja lauleskelen aina iloisesti parvekkeella, että "Mä joka päivä töitä teen ...", mikä ärsyttää suunnattomasti naapuriani, joka työkyrinä joutuu aina lähtemään ennen aamuseitsemää väsyneenä töihin. 

Olen nykyään vapaaherra, eikä huolet minua enää paina. On hulluudessakin hyvät puolensa. 

Vierailija
47/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitää ensin olla riittävästi sairauksia.sitten voit typistä tai missä sitten oletkaan pyytää työkyvyn arviointiin. Sulla on oikeus päästä sinne.tyrkyttävät terkkarilääkäriä mutta älä usko niitä. Se työkyvyn arviointi maksaa niille pitkälle yli 1000e niin eivät siksi halua laittaa sinne. Sitä kautta pääset psykiatrin juttusille,saat lähetteen johonkin kuvaukseen tai mitä selvityksiä nyt haluatkin. Terkkarin lääkäristä ei mitään hyötyä ole.

Vierailija
48/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin myös ensi yrittämällä eläkkeelle. Olisin halunnut terapiaa ja päästä opiskelemaan ja olemaan kuten muutkin, mutta ilmeisesti minun kuntoutukseni katsottiin olevan liian kallista.

Heheh.

Nyt olen sitten eläkkeellä, täytän tänä vuonna 41. Minulla on takana traumatausta, lapsuusiän hylkäämisiä ja heitteillejättöä, fyysistä väkivaltaa. En ole päihdeongelmainen ja olen älykäs. Minä en saa terapiaa, mutta jokaista alkoholistia ja narkkaria autetaan kun vaan sanovat että apua.

Minun katsottiin olevan hylkiö.

Olenko katkera? Kyllä! Kukaan ei kertonut että eläke estää että saisin rahallista tukea terapiaan, että se estää vakuutuksen saamisen itselle ja että angiinaani ei tutkita koska tiedoissa lukee "hullu".

T. Keskivaikea masennus, yleinen ahdistuneisuushäiriö ja estynyt persoonallisuus

Vierailija
49/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin myös ensi yrittämällä eläkkeelle. Olisin halunnut terapiaa ja päästä opiskelemaan ja olemaan kuten muutkin, mutta ilmeisesti minun kuntoutukseni katsottiin olevan liian kallista.

Heheh.

Nyt olen sitten eläkkeellä, täytän tänä vuonna 41. Minulla on takana traumatausta, lapsuusiän hylkäämisiä ja heitteillejättöä, fyysistä väkivaltaa. En ole päihdeongelmainen ja olen älykäs. Minä en saa terapiaa, mutta jokaista alkoholistia ja narkkaria autetaan kun vaan sanovat että apua.

Minun katsottiin olevan hylkiö.

Olenko katkera? Kyllä! Kukaan ei kertonut että eläke estää että saisin rahallista tukea terapiaan, että se estää vakuutuksen saamisen itselle ja että angiinaani ei tutkita koska tiedoissa lukee "hullu".

T. Keskivaikea masennus, yleinen ahdistuneisuushäiriö ja estynyt persoonallisuus

Ei estä terapiaa. Oletko kuullut lääkinnällisestä kuntoutuksesta? Epäilen kyllä että motiivi antaa ihmisille sitä on se ettei ihmiset joudu kalliille sairaalajaksoille eläkkeellä. sairaalahoito maksaa aivan sikana valtiolle.

Muissa asioissa olet kyllä oikeilla jäljillä. Mt-diagnoosien piikkiin laitetaan herkästi fyysisiä vaivoja lääkärissä ja estää monia asioita, esim. vakuutuksen saaminen.

Yksi tuttuni kävi kerran(ainoa kerta elämässään) vaikeassa elämäntilanteessa psykiatrilla. Sai diagnoosin ahdistuneisuushäiriö. Ei sitten loppupeleissä hakenut terapiaa, ei käyttänyt mitään lääkkeitä, ahdistus meni ohi kun elämäntilannekin helpotti. No, se vaikutti vakuutuksensaantiin. Yksi nopeasti sutaistu merkintä.

Vierailija
50/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin hulluuden takia tk-eläkkeelle, ja lauleskelen aina iloisesti parvekkeella, että "Mä joka päivä töitä teen ...", mikä ärsyttää suunnattomasti naapuriani, joka työkyrinä joutuu aina lähtemään ennen aamuseitsemää väsyneenä töihin. 

Olen nykyään vapaaherra, eikä huolet minua enää paina. On hulluudessakin hyvät puolensa. 

Jos tykkää elää ainaisessa niukkuudessa niin mikäs se siinä. Monilla eläke jää pieneksi

Vierailija
51/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT mutta kuulin joku päivä sitten sen tyylistä kommentointia, että ihminen olisi työkyvytön ainoastaan jos ei kykene itse käymään edes ruokakaupassa asioimassa. Oletteko huomanneet onko tuollainen kuvitelma yleinen? Siis että työkyvyttömyys olisi aina sen laatuista, ettei kykene ollenkaan huolehtimaan itsestään eikä edes hankkimaan kaupasta ruokaa? Vai onko vanhat mummot vaan entistä tyhmempiä ja kuvittelevat kaikkien työkyvyttömien olevan pyörätuolissa tai neliraajahalvaantuneita?

Vierailija
52/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas en halua eläkkeelle, vaikka aihetta olisi, koska tiedän, että luovuttaisin kokonaan. Tarvitsen elämässäni jonkun muun motivaatiolähteen kuin itseni tai läheiseni.

Eläkkeellä saa tienata muutaman satasen.

Vierailija
53/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei pysyvälle eläkkeelle pääse suoraan. Se on usein vuosien ketjutus ensin määräaikaisia kuntoutustukia jotka voi katketa. Sinä aikana vaaditaan kuntoutusta, kartoituksia ja niin päin pois. Toimintaterapeutti esimerkiksi saattaa seurata toimintaasi ja katsoo, okei tällä ei oikein pysy nyt langat käsissä eikä ole toimintakykyinen.en tiedä onko kaikilla yhtä vaikeaa mutta siis ei tuo mikään helppokaan prosessi ole

Minä pääsin pysyvälle osatyökyvyttömyyseläkkeelle töissä ollessani. Ei se työnteko sittenkään oikein hyvin sujunut, minulla oli paljon sairauspoissaoloja. Sitten tuli yyteet ja lähtö. Ehdin olla vuoden verran työttömänä, kun pyynnöstä pääsin kuntoutustutkimusyksikköön. Lääkäri puolsi eläkettä ja teki eläkeyhtiölle lausunnon. Sain siitä suoraan pysyvän kokoaikaisen eläkkeen.

Vierailija
54/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas en halua eläkkeelle, vaikka aihetta olisi, koska tiedän, että luovuttaisin kokonaan. Tarvitsen elämässäni jonkun muun motivaatiolähteen kuin itseni tai läheiseni.

Eläkkeellä saa tienata muutaman satasen.

Saa enemmänkin, se riippuu omasta työkyvyttömyyseläkkeen määrästä. Summa on jokaiselle henkilökohtainen. Jos ei saa kuin Kelan maksamaa eläkettä, siinä on eri raja.

Vierailija
55/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT mutta kuulin joku päivä sitten sen tyylistä kommentointia, että ihminen olisi työkyvytön ainoastaan jos ei kykene itse käymään edes ruokakaupassa asioimassa. Oletteko huomanneet onko tuollainen kuvitelma yleinen? Siis että työkyvyttömyys olisi aina sen laatuista, ettei kykene ollenkaan huolehtimaan itsestään eikä edes hankkimaan kaupasta ruokaa? Vai onko vanhat mummot vaan entistä tyhmempiä ja kuvittelevat kaikkien työkyvyttömien olevan pyörätuolissa tai neliraajahalvaantuneita?

Joskus tänne kirjoitti joku omasta mielestään fiksu, jonka mielestä neliraajahalvaantunutkin kykenee tekemään puhelinmyyntityötä tai ohjelmointia.

Vierailija
56/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kykene kauppaan enkä moneen muuhunkaan asiaan. Sairastan hyvin invalidisoivaa sairautta. En kuitenkaan pääse tk-eläkkeelle, koska kuulemma vielä löytyy työkykyä kelan mielestä. Tämä on se leimaisinfraasi joka isketään kaikkiin hylkyihin automaattisesti.

Vierailija
57/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tänne kirjoitti joku omasta mielestään fiksu, jonka mielestä neliraajahalvaantunutkin kykenee tekemään puhelinmyyntityötä tai ohjelmointia.

Jep. Ja aina kykenee muka etätöihin. Nämä ovat niitä irvailijoita, joille toivoisin itselleen vaikka nyt esim. minun sairauteni. Olen myös näitä kelle ei tk-eläkettä heru vaikka työkyky 0%.

Vierailija
58/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin valittamaan työterveyslääkärille kipeää selkää. Lopputuloksena eläkepaperit! Taisivat oikeasti haluta minusta eroon työapaikalla...

Vierailija
59/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja aina kykenee muka etätöihin. Nämä ovat niitä irvailijoita, joille toivoisin itselleen vaikka nyt esim. minun sairauteni. Olen myös näitä kelle ei tk-eläkettä heru vaikka työkyky 0%.

Joo itsemurhaa hautova, uupunut tai kivuissa ja aivosumussa oleva ihminen joka potee kognitiivisia ongelmia pystyy Toosi hyvin olemaan tehokas etätöissä.

Vierailija
60/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas pääsen kuntoutustuelta töihin mielenterveysdiagnoosista huolimatta. Toukokuun alusta paluu työelämään monen vuoden jälkeen. Taakse jäävät vuodet sosiaalisessa kuntoutuksessa.

Onnea :) minäkin lähdin opiskelemaan työllistävää alaa monen vuoden kuntoutustuella roikkumisen vastapainoksi. Lääkäri saa olla mitä mieltä hyvänsä, mutta se on joko työ tai kuolema.