Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa etten päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle

Vierailija
05.04.2023 |

Olisin sen niin ansainnut.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeessä on se huono puoli, ettei sitten saa enää apua.

Olin kahdeksan vuotta kuntoutustuella ja kuntoutettiin. Sitten haettiin taas kuntoutustukea ja tuli takaisin toistaiseksi voimassa olevana eläkkeenä, jonka otin vastaan tietämättä seurauksia.

Nyt ei enää kuntouteta. Olen satunnaisesti sairaalahoidossa ja käyn toki injektiolla (10min/kk), mutta se siitä. Ei terapiaa tai mitään keskusteluapua, ei mitään. Ambulanssi hakee jos on aivan pakko.

Mt-eläkkeellä ei ole mitään nannaa. Sitä vaan ollaan ja sairastetaan, kun on luovutettu sen kuntouttamisen suhteen kokonaan.

Vierailija
62/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin myös ensi yrittämällä eläkkeelle. Olisin halunnut terapiaa ja päästä opiskelemaan ja olemaan kuten muutkin, mutta ilmeisesti minun kuntoutukseni katsottiin olevan liian kallista.

Heheh.

Nyt olen sitten eläkkeellä, täytän tänä vuonna 41. Minulla on takana traumatausta, lapsuusiän hylkäämisiä ja heitteillejättöä, fyysistä väkivaltaa. En ole päihdeongelmainen ja olen älykäs. Minä en saa terapiaa, mutta jokaista alkoholistia ja narkkaria autetaan kun vaan sanovat että apua.

Minun katsottiin olevan hylkiö.

Olenko katkera? Kyllä! Kukaan ei kertonut että eläke estää että saisin rahallista tukea terapiaan, että se estää vakuutuksen saamisen itselle ja että angiinaani ei tutkita koska tiedoissa lukee "hullu".

T. Keskivaikea masennus, yleinen ahdistuneisuushäiriö ja estynyt persoonallisuus

Ei estä terapiaa. Oletko kuullut lääkinnällisestä kuntoutuksesta? Epäilen kyllä että motiivi antaa ihmisille sitä on se ettei ihmiset joudu kalliille sairaalajaksoille eläkkeellä. sairaalahoito maksaa aivan sikana valtiolle.

Muissa asioissa olet kyllä oikeilla jäljillä. Mt-diagnoosien piikkiin laitetaan herkästi fyysisiä vaivoja lääkärissä ja estää monia asioita, esim. vakuutuksen saaminen.

Yksi tuttuni kävi kerran(ainoa kerta elämässään) vaikeassa elämäntilanteessa psykiatrilla. Sai diagnoosin ahdistuneisuushäiriö. Ei sitten loppupeleissä hakenut terapiaa, ei käyttänyt mitään lääkkeitä, ahdistus meni ohi kun elämäntilannekin helpotti. No, se vaikutti vakuutuksensaantiin. Yksi nopeasti sutaistu merkintä.

Minulle sanottiin taannoin (psykiatri, jonka vastaanotolla olin), että kela-terapiaa ei saa, jos on eläkeläinen, koska kela-terapian tarkoitus on kuntouttaa ihminen takaisin töihin. Vain sellaiset ihmiset saavat kela-terapiaa, joiden oletetaan voivan kuntoutua työkykyisiksi. 

Youtube on täynnä todella hyvää self helppiä, joka on ilmaista, mutta jos on syvästi traumatisoitunut tai hoitamatta sairas, ei varmaan oikein riitä voimavarat sellaisestakaan hyötymiseen. Mutta se, jolla suinkin voimat riittää, voisi hyödyntää tuota netin aarreaittaa myös johonkin aidosti hyödylliseen. Siellä riittää kyllä jokaiselle asialle ja oireelle asiantuntijuutta, ihan aitoa ja hyvää sellaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle pääsy helpottuu kun täyttää 60v,silloin työkykyä verrataan siihen mitä on viimeksi tehnyt. Ei enää katsota että voi tehdä jotain muuta siihen verrattavaa työtä