Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa etten päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle

Vierailija
05.04.2023 |

Olisin sen niin ansainnut.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Ap olisit ansainnut päästä eläkkeelle? Itse pyrin pois määräaikaiselta työkyvyttömyyseläkkeeltä. Tylsää tämä eläkkeellä olo on.

Jännä kommentti. Tylsää tämä eläkkeellä olo. Ehkä olet sitten saanut eläkkeen liian helposti. Nimittäin kun on kunnolla sairas ei pysty kertakaikkiaan työskentelemään, siinä ei tylsyydet tule mieleen.

En ole edellinen, mutta tylsää on eläkkeellä. Minulla on sellainen tilanne, että sosiaalinen fobia on paha ja psykoosin oireet nostaa päätään stressaavissa tilanteissa. En pysty töihin, mutta kotona on silti tylsää.

Ole onnellinen kun sait eläkkeen. Minä en noilla (ja muilla) sairauksilla saanut, vaan olen työkyvyttömänä työnhakijana. 

Joudutko hakemaan niitä neljää paikkaa kuukaudessa?

Vierailija
22/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en halua eläkkeelle, vaikka aihetta olisi, koska tiedän, että luovuttaisin kokonaan. Tarvitsen elämässäni jonkun muun motivaatiolähteen kuin itseni tai läheiseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin. Olin jo vuosia sitten yli vuoden ajan työkyvytön mutta erikoislääkäri antoi vain viisi kuukautta sairaslomaa. Arvauskeskuksen lääkäri antoi vain viikon kerralla vaikka oireet olivat ennallaan. Olisi pitänyt silloin vaatia uutta lähetettä erikoislääkärille. Siihen aikaan oli vielä sentään mahdollista saada lausunto työkyvyttömyydestä.

Nykyään pyritään kuntouttamaan "työkykyiseksi" vaikka vakavasta aivohalvauksesta ja lääkärille riittää, kun osaat kävellä ja puhua. Sillä ei ole väliä mitä puhut ja erotatko muistojasi tv-ohjelmista.

Vierailija
24/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hain vain kuntoutustukea, mutta laitettiin pysyvälle eläkkeelle.

Minä vuonna? Ehdot on nyt kiristyneet kamalasti ja työttömien hakemukset ainakin hylätään suoriltaan.

Sairaslomalta sinne haetaankin kun on tullut 300 päivää täyteen. Kuntoutustuelta sitten eläkkeelle haku

Tiedän. Olen ollut aikaisemmin kelan sairaspäivärahalla, mutta nyt ei edes sitä sairaspäivärahaa myönnetä samoilla diagnooseilla, vammoilla ja haitalla, joten 300 pv ei tule täyteen kun kela evää päivärahan. Kätevää, eikö?

Tiedän. Ne evää koska samasta sairaudesta voi saada vain 300 päivää sairaspäivärahaa. Kela ei myönnä millään vammoilla eikä haitoilla eläkkeitä, ainoastaan jos pääsikin on toimintakyvytön ja oppimiskelvoton niin sitten myöntävät.

Tässä olikin nyt kyse siitä, että 300 pv ei ole eikä tule tällätavoin täyteen kun sairaspäivärahaa ei  myönnetä. Onko pää silloin toimintakyvytön kun havahtuu kesken työnteon eikä tiedä missä on? Menee aikaa kun orientoituu taas olinpaikkaansa. Voiko oppia kun ei muista oppimaansa? Silti ei pääse tk-eläkkeelle.

Vierailija
25/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aplla jutut. Kun on tarpeeksi sairas ei jaksa edes valittaa.

Mieluummin olisin terve, mutta sitä en valinnut

Vierailija
26/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Ap olisit ansainnut päästä eläkkeelle? Itse pyrin pois määräaikaiselta työkyvyttömyyseläkkeeltä. Tylsää tämä eläkkeellä olo on.

Jännä kommentti. Tylsää tämä eläkkeellä olo. Ehkä olet sitten saanut eläkkeen liian helposti. Nimittäin kun on kunnolla sairas ei pysty kertakaikkiaan työskentelemään, siinä ei tylsyydet tule mieleen.

En ole edellinen, mutta tylsää on eläkkeellä. Minulla on sellainen tilanne, että sosiaalinen fobia on paha ja psykoosin oireet nostaa päätään stressaavissa tilanteissa. En pysty töihin, mutta kotona on silti tylsää.

Itse olen sairastanut psykoosin ja diagnoosini on harhaluuloisuushäiriö. Vaikka en jaksaisikaan kokoaikaista työskentelyä, niin kyllä näin eläkkeellä päivät on pitkiä ja tylsiä. Terveisin se ensimmäinen tylsyyden kommentoija

Vierailija
27/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen kun sait eläkkeen. Minä en noilla (ja muilla) sairauksilla saanut, vaan olen työkyvyttömänä työnhakijana. 

En. Te-toimistossa virkailijalla on järki päässä vaikka kelan päätöksissä ei ole.

Vierailija
28/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas en halua eläkkeelle, vaikka aihetta olisi, koska tiedän, että luovuttaisin kokonaan. Tarvitsen elämässäni jonkun muun motivaatiolähteen kuin itseni tai läheiseni.

Hyvä sinun kannaltasi, mutta toisaalta taas viet työpaikan tarvitsevalta. Jos et ole työkykyinen, joutuvat muut parsimaan työsi jälkeä.

Vierailija
29/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellekin eläkkeelle pääsy olisi ainoa oikea ratkaisu, mutta kun en pääse eläkkeelle niin en pääse. Olen moniongelmainen pitkäaikaistyötön, joka ei tule koskaan työllistymään. Toivottavasti sentään jossain vaiheessa pääsen eläkkeelle.

Miksi et ottanut varhennettua vanhuuseläkettä?

se on pois vanhuuseläkkeestä n.80e ja pitää olla yli 60v,onko se 62v nykyisin kun voi sitä hakea.

Vierailija
30/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vuonna? Ehdot on nyt kiristyneet kamalasti ja työttömien hakemukset ainakin hylätään suoriltaan.

Sairaslomalta sinne haetaankin kun on tullut 300 päivää täyteen. Kuntoutustuelta sitten eläkkeelle haku

Tiedän. Olen ollut aikaisemmin kelan sairaspäivärahalla, mutta nyt ei edes sitä sairaspäivärahaa myönnetä samoilla diagnooseilla, vammoilla ja haitalla, joten 300 pv ei tule täyteen kun kela evää päivärahan. Kätevää, eikö?

Tiedän. Ne evää koska samasta sairaudesta voi saada vain 300 päivää sairaspäivärahaa. Kela ei myönnä millään vammoilla eikä haitoilla eläkkeitä, ainoastaan jos pääsikin on toimintakyvytön ja oppimiskelvoton niin sitten myöntävät.

Tässä olikin nyt kyse siitä, että 300 pv ei ole eikä tule tällätavoin täyteen kun sairaspäivärahaa ei  myönnetä. Onko pää silloin toimintakyvytön kun havahtuu kesken työnteon eikä tiedä missä on? Menee aikaa kun orientoituu taas olinpaikkaansa. Voiko oppia kun ei muista oppimaansa? Silti ei pääse tk-eläkkeelle.

Tuo tila mitä kuvasit on dissosiaatio ja aivan tyypillistä myös normaalille ihmiselle silloin kun henkilöllä on väsymystä, kokee tilanteen monotonisena tai tylsänä tai epäkiinnostavana. Ilmiöstä tunnetuimpia esimerkkejä on se, että ei muista työmatkasta mitään ja havahtuu vasta työpaikan tai kodin pihalla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettekö olisi ollut täysin toimintakykyinen tilanteen aikana. Aivosi vain päättää heittää rutinoituneen kokemuksen romukoppaan koska se ei sisällä uutta informaatiota. Silloin kun ilmiöön myös liittyy heikko työmuisti niin kannattaa tutkia ADD:n mahdollisuus koska nämä kaksi on hyvin tyypillisiä ADD ihmisille. Siihen on saatavilla aivoja stimuloiva lääkitys.

Vierailija
31/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellekin eläkkeelle pääsy olisi ainoa oikea ratkaisu, mutta kun en pääse eläkkeelle niin en pääse. Olen moniongelmainen pitkäaikaistyötön, joka ei tule koskaan työllistymään. Toivottavasti sentään jossain vaiheessa pääsen eläkkeelle.

Työttömänä olo vaikeuttaa työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä koska työttömänä olo ei tarkoita työkyvytöntä ja työkyvyttömyysastetta on silloin vaikeampi määritellä joten yleensä tulee hylky.

Vierailija
32/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin juuri eläkkeelle. Olen huojentunut, ettei niitä kuntoutustuki hakemuksia tarvitse tehdä, vaikka lääkäri hän ne kirjoitti. Nyt ei tarvitse enää jännittää annetaanko jatkoa. Nyt kävi vielä niin hyvin, että lääkitys alkaa olemaan suht kunnossa.

Vielä pitäiai löytää jostain jaksamista ja muut vaivat kuntoon niin voisin ehkä tehdä vähän töitäkin tässä sivussa. Helpottaa kyllä kummasti, että ei tarvitse oravanpyörässä rehkiä vaikkei eläkkeeni suuri olekaan.

Vierailija
33/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tila mitä kuvasit on dissosiaatio ja aivan tyypillistä myös normaalille ihmiselle silloin kun henkilöllä on väsymystä, kokee tilanteen monotonisena tai tylsänä tai epäkiinnostavana. Ilmiöstä tunnetuimpia esimerkkejä on se, että ei muista työmatkasta mitään ja havahtuu vasta työpaikan tai kodin pihalla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettekö olisi ollut täysin toimintakykyinen tilanteen aikana. Aivosi vain päättää heittää rutinoituneen kokemuksen romukoppaan koska se ei sisällä uutta informaatiota. Silloin kun ilmiöön myös liittyy heikko työmuisti niin kannattaa tutkia ADD:n mahdollisuus koska nämä kaksi on hyvin tyypillisiä ADD ihmisille. Siihen on saatavilla aivoja stimuloiva lääkitys.

Tiedän kyllä mitä dissosiaatio on. Kuitenkaan et ole lääkärini etkä voi tehdä diagnooseja etänä potilastapausta tuntematta, joten et tiedä mitkä oikeat diagnoosini ovat, joten älä tule pätemään ja vähättelemään tässä asiassa. 

Vierailija
34/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan mulle, miten työkyvyttömyyseläkeläisen papereita aletaan hakemaan. Itseänikin kiinnostaisi. 

Vierailija
35/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin eläkkeelle mt-syistä, en olisi halunnut. 15 vuotta suunnilleen on jo mennyt eläkkeellä. Haluaisin kovasti töihin, mutta työkunto on ehkä 50%.

Vapaaehtoistöitä olen tehnyt, mutta niistä ei makseta. Eläkkeellä on tosiaan vähän tylsää. Monet haaveet on saanut haudata, mitkä tavalliselle ihmiselle ovat lähes itsestäänselvyyksiä. En ole katkera, mutta tuli heikko hetki.

Vierailija
36/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Te-toimistossa virkailijalla on järki päässä vaikka kelan päätöksissä ei ole.

Saaatko rahaa työkkäristä?

Vierailija
37/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla dissosiaation vaikutusta tai vaikka aivovamman. Jos ihminen vaeltaa ympäri työpaikkaa tietämättä missä on, niin ei tosiaankaan ole kuin ehkä kelan mielestä työkykyinen olkoot hänen diagnoosinsa sitten ihan mikä tahansa.

Vierailija
38/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi näihin asioihin erikoistunut lääkäri, että nykyään ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle "vaikka istuisi pyörätuolissa pää kainalossa". Tää on nyt tälläistä kun jokaisen hallituksen täytyy aina ylittää edellinen siinä, miten heikompien asemaa saadaan vielä huonommaksi.

Vierailija
39/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin eläkkeelle. Onhan se ihan jees että raha naksahtaa tilille mutta mielummin olisin töissä. Edes osa-aikaisesti. En kykene siihen valitettavasti

Vierailija
40/63 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin eläkkeelle. Onhan se ihan jees että raha naksahtaa tilille mutta mielummin olisin töissä. Edes osa-aikaisesti. En kykene siihen valitettavasti

Pääsin mt-syistä vaikka ei ole niitä tyypillisiä skitsofrenia, kaksisuuntainen, skitsoaffektiivinen jne diagnooseja jolla usein napsahtaa eläke. Yksi psykoosi on koettu hetkellisesti.

Lisäksi on fyysisen terveyden kuormitteita ja krooninen väsymys.

Elän aivosumussa enkä luota enää itseeni työntekijänä koska muisti pätkii ja sähellän aivan mahdottomasti. Keskittymiskykyni on todella alhainen. Tunnen että kuuppa ei vain toimi kuin ennen, toiminnanohjaus vaikeaa ja uuvun todella nopeaa poissaolevaan tilaan. Olen tosi semmoisessa apaattisessa anhedonisessa tilassa missä en saa mitään aikaan ja koen jatkuvaa henkistä kärsimystä. Se on kuin kierre kärsimystä: fyysiset haasteet ja henkiset haasteet. Tätä on hankala kuvata toimivalle ihmiselle mutta jos tästä saisi kuvaa.