Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viini ei kuulu pääsiäispöytään

Vierailija
05.04.2023 |

Tänäkin pääsiäisenä on monessa perheessä murhetta ja kauhua kun vanhemmat pilaavat hartaan juhlan lapsiltaan lipittämällä viiniä muka ruokajuomana.

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä mitään Jeesusta juhlita meidän perheessä vaan lomaa ja kevättä. Meillä otetaan myös shampanjaa ja snapseja. 

Se loma on teillä Jeesuksen takia.

Ei. Vaan siksi, että jotkut ihmiset ovat uskoneet Jeesuksen olevan olemassa.

Tiede on yhtä mieltä siitä, että Jeesus on historiallinen henkilö.

Sen lisäksi me kristityt uskomme, että Jeesus on Jumalan Poika, Messias, meidän syntiemme sovittaja.

Vierailija
82/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan mielestä viini ei varmaankaan kuulu mihinkään pöytään. Meillä se kuuluu jokaiseen juhlapöytään, oli kyse sitten rippi-tai yo-juhlasta, joulusta, juhannuksesta tai pääsiäisestä, häistä tai hautajaisista. Mutta meilläpäin osataankin nauttia alkoholista sivistyneesti ilman kännien vetämistä, mikä tuntuu aloittajalle olla se ainoa muoto alkoholijuomien nauttimisesta. Silloin on tietenkin parempi olla ottamatta lasillistakaan.

Tuolla linjalla kun jatkatte niin ennen pitkää eteen tulee se leivätön pöytä.

Millä perusteella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erityisesti vietä pääsiäistä, mutta mulla on jääkaapissa kylmää valkoviiniä ja kuohuviiniä. Ajattelin vähän nauttia jompaa kumpaa, kun on lomaa. Ehkä sen valkoviinin voisi avata nyt pääsiäisenä, se sopii hyvin mango-juustokakun kanssa, ja vois säästää kuohuviinin vapuksi. 

Vierailija
84/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjasin otsikon:

Viini ei kuulu meidän perheemme pääsiäispöytään

Meillä se kuuluu pääsiäiseen. Tosin emme syö varsinaista pääsiäisruokaa, koska olemme reissussa.

Vierailija
85/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monet ihmiset kuuluvat kirkkoon vaikka eivät usko kirkon oppiin?

Vierailija
86/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lammas ja hyvä punaviini on ehdoton KYLLÄ pääsiäisenä.

Vierailija
87/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan kuulu kirkkoon. Erosin siitä 15-vuotiaana koska olen ollut koko ikäni ateisti.

Miksi enempi vähempi vietä kristillisiä juhlia, käytän sanontoja kuten "voi jessus sentään", käyttäydyn arvokkaasti jos menen kirkkorakennukseen (taidehistoria kiinnostaa) niin mä nyt vaan satun elämään maassa jossa on kristillisperäinen kulttuuri eikä kulttuuri ja uskontoa voi täysin erottaa toisistaan.

Vierailija
88/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viini just kuuluu pääsiäispöytään. Meinaat, ettei Jeesus ottanut huikkaa?

Jesuksen viini oli kyllä vettä.

eiku tää on ihan vettä vaan, niinhän nuo aina sanoo, ikuiset selittelijät

Kannattaisi ehkä lukea Raamattu, ennekuin väittää, että Jeesus joi viimeisellä ehtoollisella viiniä.

Ehkä sinun kannattaisi. Nimenomaan viiniä siellä tarjottiin.

Ei löydy Raamatusta vahvistusta tälle.

"Jeesus asettaa ehtoollisen

Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: »Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini.

Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi:

Juokaa tästä, te kaikki.

Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

Joo, voisihan tuon autistisesti lukea niin, että maljassa oli jotain muuta kuin viiniä. Olettaen, ettei alkukielen sana 'malja' tarkoittanut nimenomaan viinimaljaa. Normot kuitenkin lukevat niin, että nimenomaan viiniä tuossa juodaan viimeistä kertaa ja siksi käytetään sanaa 'tästedes'.

Vierailija
89/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, eikös se nimenomaan ois sopivaa, Jeesuksen vertahan se on.

Vierailija
90/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan sitä menee pullokaupalla. Vinettoa ja aperitaa, vain laatuviinejä !

Vierailija
91/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viini just kuuluu pääsiäispöytään. Meinaat, ettei Jeesus ottanut huikkaa?

Jesuksen viini oli kyllä vettä.

eiku tää on ihan vettä vaan, niinhän nuo aina sanoo, ikuiset selittelijät

Kannattaisi ehkä lukea Raamattu, ennekuin väittää, että Jeesus joi viimeisellä ehtoollisella viiniä.

Mitähän se "viinipuun anti" sitten mahtoi olla? Iltakastetta vai?

Vierailija
92/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vaikuttaa pahalta alkoholistilta. Tietää itse, että jos tippakin tulee otettua, niin se on sitten yhtä menoa Vappuun asti.

Vierailija
93/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan kuulu kirkkoon. Erosin siitä 15-vuotiaana koska olen ollut koko ikäni ateisti.

Miksi enempi vähempi vietä kristillisiä juhlia, käytän sanontoja kuten "voi jessus sentään", käyttäydyn arvokkaasti jos menen kirkkorakennukseen (taidehistoria kiinnostaa) niin mä nyt vaan satun elämään maassa jossa on kristillisperäinen kulttuuri eikä kulttuuri ja uskontoa voi täysin erottaa toisistaan.

Mistä sinun ateismisi kumpuaa?

Vierailija
94/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hän muutti veden viiniksi...

Vierailija
95/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viinissä ole mitään pahaa kristitylle , outoja ja turhia rajoitteita uskovat itselleen tekevät.

Vierailija
96/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan mielestä viini ei varmaankaan kuulu mihinkään pöytään. Meillä se kuuluu jokaiseen juhlapöytään, oli kyse sitten rippi-tai yo-juhlasta, joulusta, juhannuksesta tai pääsiäisestä, häistä tai hautajaisista. Mutta meilläpäin osataankin nauttia alkoholista sivistyneesti ilman kännien vetämistä, mikä tuntuu aloittajalle olla se ainoa muoto alkoholijuomien nauttimisesta. Silloin on tietenkin parempi olla ottamatta lasillistakaan.

Millä perusteella?

No, katsos. Viini kuuluu jokaiseen juhlapöytään, olisin kyllä huolissani. Ette osaa juhlia ilman alkoholia?

"Sivistynyt juominen" ja "viinikulttuuri" ovat usein keskiluokan keinoja verhota oma alkoholiongelma.

Vierailija
97/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä juttuja. Kaikkien perheissä ja suvuissa ei ole alkoholisteja, eikä kaikilla edes osteta niitä viinejä tms. niin paljon, että niistä voisi kaatokännejä vedellä. Meillä on sunnuntaina pääsiäispöydässä lähipiiriä noin 12 henkilöä. Ostan viiniä aterialle sen verran, että riittää, mutta sen verran arvokasta se halvimmastakin päästä oleva viini on, että en yhtään enempää. Ei ole tosiaan pelkoa, että jonkun pitäisi olla peloissaan tai tehdä lastensuojeluilmoituksia, jos lasin tai pari osa ruokailijoista juo ruokapöydässä. 

Kyllä meillä ihmeteltäisiin, jos meidän lapset pitäisi tuon ruokailun ajaksi kyörätä jonnekin toiselle henkilölle hoitoon.

Vierailija
98/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella?

No, katsos. Viini kuuluu jokaiseen juhlapöytään, olisin kyllä huolissani. Ette osaa juhlia ilman alkoholia?

"Sivistynyt juominen" ja "viinikulttuuri" ovat usein keskiluokan keinoja verhota oma alkoholiongelma.

Ei meistä ainakaan tarvitse olla huolissaan. Meilläkin viini kuuluu jokaiseen juhlaruokailuun. Ei niitä vaan kovin montaa juhlapäivää edes vuoden varrella ole, joten juhlaruokailuista kertyvä viinilasillisten määrä vuoden aikana ei ole kovin huikea. 

Vierailija
99/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan ollut selvä asia mun päässä aina eikä mikään tietoinen valinta. En ylipäänsä ymmärrä miten kristityt kuvittelevat kenenkään tuosta vaan yhtäkkiä rupeavan uskovaiseksi. Voisitko itse yhtäkkiä vaan päättää uskoa buddhalaiset opit? Et. En tajua miten tuon kuvitellaan tapahtuvan.

Vierailija
100/192 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ateismi kumpua mistään. Ei sitä tarvitse selittää. Tuohan on samanlainen kysymys, kun autoa tarvitsemattomalta autottomalta henkilöltä kysyisi, mistä Volvolla ajamattomuutesi kumpuaa!