Rotukoiran hankkiminen Suomessa, ei onnistu :(
Olemme perheemme kanssa miettineet koiran hankkimista. Asumme maalla, omakotitalossa.
Olemme tutustuneet rotuihin, miettineet mitä toivomme koiralta, mitä olisimme valmiit antamaan. Sopiva rotu ensimmäiseksi koiraksi, helppo kouluttaa jne.
Olemme tehneet rotutestejä, molemmat puolisot erikseen ja saaneet samankaltaisia tuloksia.
Lapsemme ovat tottuneet naapurin koiraan jota olemme hoitaneet. Lapset kohtelevat eläimiä hyvin ja huolehtivasti.
Olemme myös selvittäneet koiran kustannuksia ja kysellyt sopivan vakuutuksen.
Sopivan rodun löydyttyä otin selvää kyseisen koirarodun yhdistyksen sivuilta kasvattajista.
Olen laittanut yli kymmenelle kasvattajalle kyselyä asiasta.
Kertonut meistä ja valmiuksistamme ja ajatuksista.
Lähestulkoon kaikissa vastauksissa tulee samaa
- ei koiraa niin vain oteta, tutustukaa rotuun
- kaiken maailman kyselijöitä on jonossa
-ei koiraa niin vaan osteta, tutustukaa asiaan
Vastaukset ovat tylyjä ja vähätteleviä vaikka kerron että asia on harkittu ja olemme valmiita sitoutumaan. Olemme myös halukkaita tutustumaan rotuun kennelissä käyden ja kasvattajien kanssa jutellen.
Silti
- kannattaisi nyt vähän miettiä, ei koiraa niin vain oteta
Sanoi eräskin.
Nyt ymmärrän, miksi ihmiset tuovat niitä rescuekoiria. Ehkäpä mekin sitten sellainen kun rotukoiran arvoisia emme selvästikään ole.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmistaa, että rescue koira ei tule suoraan pentutehtailijalta.
Siitä voi helpoimmin varmistua, kun ottaa rescuekoiran jonkin tunnetun ja hyvän yhdistyksen kautta. Yksityiset ihmiset harvemmin tuovat rescuekoiria muuta kuin itselleen. Yleensä tulevat vastuullisten yhdistysten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Torissa myynnissä sekarotuisia pentuja 1200€. On varmasti rikollista toimintaa. Sekarotuinen rokotettu ja sirutettu koira ei voi maksaa yli 300 €.
Narttu pitää viedä tiineyden aikana eläinlääkäriin ja pentuja kun pitää tutkia, joten kyllä sitä rahaa menee nopeasti eettiseen toimintaan. Pentutehtailijalta saa halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei mitään ongelmaa saada rotukoiraa. Yhteys useisiin kasvattajiin. Kirjoita kunnon kirjoitus itsestäsi koiranomistajana millaisen kodin tarjoat ja mitä ymmärrät rodusta. Huom ota rodusta selvää kerro mitä tarjoat koiralle esim aktiviteettejä. Joitakin rotuja voi joutua odotteleen kuukausia. Harvinaisemmankin suositun rodun kasvattajalta kaksi olisi antaneet pentua mulle. Kaikki ei vastanneet. Kysyntää paljon. Myös ulkomailta voi hakea pentuja, olen yhden rotupennun hakenutkin.
Voiko ulkomailta tilata pennun lentorahtina?
Minäkin olen törmännyt tähän, että varsinkin jos kyse ei ole mistään top10- yleisimmät rodusta, niin pennun ostaminen on tosi vaikeaa! Kasvattajat myyvät juurikin vain tutuille ja tutuntutuille. Uutena harrastajana tai uuden rodun pariin tulevana on tosi vaikeaa löytää asiallista kasvattajaa, jolta saisi pennun. Vuoden tai parinkin jonot taitavat olla ihan arkea nykyään.
Osalla kasvattajista on myös minusta hiukan kohtuuttomia vaatimuslistoja pennunostajalle. Pitää luvata sitä ja tätä, harrastaa x,y ja z. Suurin piirtein tosiaan kirjoittaa essee itsestään, kodistaan ja tulevaisuudensuunnitelmistaan.
Itse olen joskus ollut aktiivinen harrastaja, mutta nyt kaipaisin vain ihan tavallista lenkkiseuraa ja kaveria kotiin. Vaikeaa on, enkä haluaisi toisaalta ostaa koiraa mistään Torista liettualaisilta, vaan ihan kunnolliselta kotimaiselta kasvattajalta. Vaikeaa on.
Tämäkin ketju vahvistaa tuntojani siitä että tavallinen ihminen ei voi ostaa rotukoiraa Suomessa.
Tilanne on vähintäänkin haastava.
Pitäisi osata ja tietää etukäteen. Tietoa ja osaamista ei kuitenkaan olla valmiita antamaan.
Myydään vaan tutuille.
Tilanne vaikuttaa mafialta.
Kasvattajilta ei saa, ja muualta ei saa ostaa koska pentutehdas jne.
Eli ainoaksi mahdollisuudeksi jää koiran osto ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju vahvistaa tuntojani siitä että tavallinen ihminen ei voi ostaa rotukoiraa Suomessa.
Tilanne on vähintäänkin haastava.
Pitäisi osata ja tietää etukäteen. Tietoa ja osaamista ei kuitenkaan olla valmiita antamaan.
Myydään vaan tutuille.
Tilanne vaikuttaa mafialta.Kasvattajilta ei saa, ja muualta ei saa ostaa koska pentutehdas jne.
Eli ainoaksi mahdollisuudeksi jää koiran osto ulkomailta.
Samaa mieltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki (varsinkin ns näyttelykoiriin) liittyvä on nykyään järjetön bisnes astuttamisesta tuhkaukseen.
Käyttöpuolella taas pitäisi olla valmis uhraamaan kaikki vapaa-aika treeneihin ja/tai kisaamiseen.
Rescue on myös aina riski vaikka mitä väittäisitte.Mistä saisi edes lähes-terveen ja ulkoilevaan perhearkeen toimivan koiran, joka ei maksaisi yli tonnia?
Tonni on pieni hinta jos miettii kuinka paljon aikaa ja vaivaa menee tuollaisten pentujen tuottamiseen (eettisesti), asianmukaiseen hoitamiseen luovutusikäiseksi asti ja sopivien kotien löytämiseen. Siitä maksetaan vielä verot. En tiedä miksi kukaan tekisi tuota jos ei ole edes mitään kasvatuksellisia tavoitteita rodun suhteen. Poislukien vahinkopennut, niitä aina välillä sattuu.
Joojoo, mutta ei ole. Tietysti jos narttu ei pysty synnyttämään normisti, tai jos astutusmaksu uroksen omistajalle on kova (tai osuus pennun mh:sta), tai jos sattuu muuten odottamatonta, voi käteen jäävä osuus olla pienempi. Yksikään kasvattaja ei persnetolla pennuta.
Etiikasta on turha puhua jos/kun nly-linjaisilla menee tulokset kaiken edelle, pääasia että on turkkia, lyhyttä jalkaa, isoa nahkaa tai muuta juuri sillä hetkellä rodun arvosteluun vaikuttavaa pop-kriteeriä.
Ja luonnehan saa olla vanhemmilla vaikka kuinka paska, ei se välttis pentuna näy ja kehäkäytöstä voidaan (ehkä) kouluttaa.
Okei, on poikkeuksia, mutta ne on todella harvassa.
Eikä omia mokia jalostustyössä ikinä myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki (varsinkin ns näyttelykoiriin) liittyvä on nykyään järjetön bisnes astuttamisesta tuhkaukseen.
Käyttöpuolella taas pitäisi olla valmis uhraamaan kaikki vapaa-aika treeneihin ja/tai kisaamiseen.
Rescue on myös aina riski vaikka mitä väittäisitte.Mistä saisi edes lähes-terveen ja ulkoilevaan perhearkeen toimivan koiran, joka ei maksaisi yli tonnia?
Tonni on pieni hinta jos miettii kuinka paljon aikaa ja vaivaa menee tuollaisten pentujen tuottamiseen (eettisesti), asianmukaiseen hoitamiseen luovutusikäiseksi asti ja sopivien kotien löytämiseen. Siitä maksetaan vielä verot. En tiedä miksi kukaan tekisi tuota jos ei ole edes mitään kasvatuksellisia tavoitteita rodun suhteen. Poislukien vahinkopennut, niitä aina välillä sattuu.
Joojoo, mutta ei ole. Tietysti jos narttu ei pysty synnyttämään normisti, tai jos astutusmaksu uroksen omistajalle on kova (tai osuus pennun mh:sta), tai jos sattuu muuten odottamatonta, voi käteen jäävä osuus olla pienempi. Yksikään kasvattaja ei persnetolla pennuta.
Etiikasta on turha puhua jos/kun nly-linjaisilla menee tulokset kaiken edelle, pääasia että on turkkia, lyhyttä jalkaa, isoa nahkaa tai muuta juuri sillä hetkellä rodun arvosteluun vaikuttavaa pop-kriteeriä.
Ja luonnehan saa olla vanhemmilla vaikka kuinka paska, ei se välttis pentuna näy ja kehäkäytöstä voidaan (ehkä) kouluttaa.
Okei, on poikkeuksia, mutta ne on todella harvassa.
Eikä omia mokia jalostustyössä ikinä myönnetä.
Ei kukaan tietysti tappiolla myy. Mutta ei tuosta isoa hintaa voi omalle ajalle laskea. Pienet koiranpennut ja emo vaatii paljon vahtimista, sitoo omistajan kotiin moneksi viikoksi. Sitä ennen on kaikki astutukseen ja synnytykseen liittyvä häslinki. Jos lähtee laskemaan jotain tuntipalkkaa pentuihin liittyvästä ajasta ja vaivasta niin ei kyllä isoihin lukuihin päästä, itse en tuohon ainakaan lähtisi. Voisin hyvin maksaa koirasta enemmän kun kyse on kuitenkin kertaostoksesta. En oleta että kukaan tuota ilmaiseksi tekee. Hinta ei varmaan monelle muullekaan ole ongelma vaan ongelma on se ettei niitä hyviä peruskoiria ole tai niitä ei saa.
Rescuen saaminen on vielä vaikeampaa. On se kumma kun pitää olla kolme Vatikaanin vahvistamaa ihmettä jotta kelpaa koiran omistajaksi...
Mäkin luovuin koiran hankinnasta kun se oli niin vaikeaa. Kun jossain oli pentuja, ne oli heti varattu ja myyty. Yritin kysellä ja etsiä tulevia mutta ei mitään pitkiin aikoihin. Tein tätä muutamia vuosia, sitten luovutin. Eikä ollut sen erikoisemmasta rodusta kyse kuin whippet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei mitään ongelmaa saada rotukoiraa. Yhteys useisiin kasvattajiin. Kirjoita kunnon kirjoitus itsestäsi koiranomistajana millaisen kodin tarjoat ja mitä ymmärrät rodusta. Huom ota rodusta selvää kerro mitä tarjoat koiralle esim aktiviteettejä. Joitakin rotuja voi joutua odotteleen kuukausia. Harvinaisemmankin suositun rodun kasvattajalta kaksi olisi antaneet pentua mulle. Kaikki ei vastanneet. Kysyntää paljon. Myös ulkomailta voi hakea pentuja, olen yhden rotupennun hakenutkin.
Yleensä ei. Pennun tuo saattaja matkustamossa, tähän löytyy firmojakin jotka tarjoavat tällaista palvelua. Netissä myös etsitään saattajia korvausta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapa seurata koirien adoptio yhdistyksiä. Itäeurooppa hukkuu koiriin. Siellä on ihan pentujakin, jotka tarvitsevat kodin. Löytyy ihan kaiken näköisiä ja rotuisia. Jos haluat tietyn näköisen ja kokoisen, niin varmasti löytyy. Minä olen seurannut facebookin kautta kokoni rodun koiria. Esim. saksalaiset adoptoi paljon niitä koira Kreikasta. Hyvä pieni peruskoira. Ei liioiteltuja piirteitä. Minun rescue taitaa olla kokonin ja saksanpystykorvan risteytys. Aivan täydellinen koira!
En kyllä suosittelisi rescuekoiraa ensimmäiseksi koiraksi, niistä kun ei voi ikinä täysin tietää millaisia ongelmia voi olla taustalla.
Rescue koirissa on myös kotikoiria, jotka on jostakin syystä hylätty. Ja pieni koira on aina turvallisempi kuin iso. Minä sain hylätyn 10 kiloisen. Seuraa minua joka paikkaan. Voin ulkoiluttaa irti olevana, koska tottelee niin hyvin. Ei vedä hihnassa, ei räyhää koirille eikä ihmisille , ei pyöräilijöillekään. Ollaan käyty agilityssä. Koira oli vuoden ikäinen ja on ollut minulla nyt vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei. Pennun tuo saattaja matkustamossa, tähän löytyy firmojakin jotka tarjoavat tällaista palvelua. Netissä myös etsitään saattajia korvausta vastaan.
Ammattisaattaja toi autolla lastillisen lämpöhalvaukseen kuolleita koiria. Oliko eettistä toimintaa. Älkää ostako rescuekoiria.
Vierailija kirjoitti:
Torissa myynnissä sekarotuisia pentuja 1200€. On varmasti rikollista toimintaa. Sekarotuinen rokotettu ja sirutettu koira ei voi maksaa yli 300 €.
Rotukoiran hinta 800€-. Sekarotuinen ei voi maksaa paljon. Vain tyhmä maksaa sekarotuisesta rotu koiran hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa, me saatiin rotukoiria pentu kasvattajalta ihan helposti.
Ihan samat sanat!
Kasvattaja kävi kerran kylässä ja totesi pennun saaneen hyvän kodin.
Pentu kasvoi ja eli hyvän elämän, 17 ja puoli vuotta.
Voi, miten on vieläkin ikävä 🥰
Mitä mieltä olette siitä, että edellytän päästä näkemään ostajaehdokkaan olosuhteet myydessäni jo aikuista rotukoiraa uuteen kotiin? Kysymyksessä on koira, joka on tottunut tietynlaiseen elinympäristöön ja ikää on tosiaan useita vuosia. Veikkaan, että aikuisen koiran tuleva uusi ympäristö on valittava harkiten. Pentukoirilla on tapana sopeutua nopeasti uusiin kuvioihin.
Nyt on tullut kyselyjä tästä koirasta, mutta ehdottaessani, että tulisin koiran kanssa käymään siellä ostajan kotona, ostajat alkaa kiertelemään ja kaartelemaan siinä vaiheessa.
Enhän minä tiedä millainen paikka ostajan elinympäristö on, jos sinne ei saa tulla koiran kanssa näytille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekarotuiset muistaakseni ovat terveempiä.
Tämä lienee aika usein kuultu harhakäsitys.
Rotujen risteyttäminen ei poista rodussa olevia perinnöllisiä sairauksia joista sekarotuinen on tehty. Mihinkä ne perinnölliset sairaudet katoaa risteyttämisessä?
Geenipooli laajenee jolloin on suurempi mahdollisuus saada terveitä geenejä. Monet sairaudet tarvitsevat geenin molemmilta vanhemmilta, ja kun vanhemmat eivät ole mitään sukua keskenään on todennäköisempää että näin ei tapahdu.
Mistä aina nämä takeet, että vanhemmat eivät ole sukua keskenään? Jos kuitenkin ovat samalta alueelta ja vapaasti lisääntyneet (koska kuka ikinä olisi niin vastuuton, että teettämällä teettäisi sekarotuisia eläimiä), on hyvinkin mahdollista, että jakavat samoja sukulaisia. Ei niitä geenitestata.
Kaikki sairaudet ja viat eivät myöskään todellakaan tarvitse molempien vanhempien puolelta geenejä.
Kannattaa ostaa uros ja naaras ja kasvattaa itse itselleen lisää koiria sekä suvulle ja kavereille ostettavaksi.
Ei kannata tukea Suomalaisia kasvattajia. Menevät ulkonäkö edellä, terveys häntäpäässä, pun intended.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekarotuiset muistaakseni ovat terveempiä.
Tämä lienee aika usein kuultu harhakäsitys.
Rotujen risteyttäminen ei poista rodussa olevia perinnöllisiä sairauksia joista sekarotuinen on tehty. Mihinkä ne perinnölliset sairaudet katoaa risteyttämisessä?
Peruskoulun asiaa. Mitä lähempää sukua risteytettävät ovat, sitä enemmän niille tyypilliset geenit rikastuvat populaatiossa.
Samasta syystä suomalaisilla on paljon perinnöllisiä sairauksia jotka ovat yleisempiä täällä kuin muualla. Suomalaiset ovat Euroopan sisäsiittoisin kansa.
Oletat, että suomalaiset sekarotuiset koirat eivät ole pariutuneet sen saman Suomen sisällä sitten? Enemmänhän sitä vaihtelua just tulee, kun ihminen valikoidusti valitsee eläinten sukutauluihin yksilöitä ympäri maailmaa. Sen sijaan, että sekarotuiset eläimet keskenään pariutuvat jollakin kylillä ihan kenen kanssa sattuu. Etenkin vapaasti lisääntyneet kissapopulaatiot ovat sisäsiittoisinta elukkaa ikinä.
Peruskoulun oppimäärä riittäisi kyllä tämänkin tajuamiseen.
Facebookissa voi olla vanhemmista ja koiran kodista kuvia jo vuosien ajalta, torissa vain suloiset pennut. Myydään parkkipaikalla.