¤¤¤jolulutähtöstösten tiistai¤¤¤
Kommentit (47)
äh, en osaa muotoilla ikinä sanojani oikein, kirjoittajan vikaa minulla ei ainakaan ole. Mutta siis koitin vaan sanoa että musta punaiset hiukset ovat aivan ihanat!! Kurjaa jos sulla on toisenlaisia omia kokemuksia omasta lapsuudesta. Mä taas inhosin aina mun maantienväristä tukkaa, inhoan vieläkin ja siksi värjäänkin sitä koko ajan... Ja harva teini-ikäinen tyttö ainakaan omasta ulkonäöstään tykkää, muistan kun mulla oli liian paksut reidet, iso nenä tai ruma itsepäisesti törröttävä tukka.... ja finnejä. Ja rumia vaatteita. Mutta ei siitä sen enempää....
Panadol auttoi pikkuisen pakarakipuun, suosittelen! Aloin jo itkua vääntää kun en päässyt tuolista ylös enkä psytynyt kävelemään kunnollla.
Jonijajennille piti toivottaa kanssa mukavaa vauvanhakureissua. Varmaan hassu olo kun tietää että huomenna jo tapahtuu. Itse elää vaan sellaisessa kokoajanvalmiustilassa, uskoen kuitenkiin ettei vielä viikkoon mitään tapahdu... Jos mä saisin valita niin tää vauva syntyis itsenäisyyspäivänä. Meillä olis remppa valmis, vauva olis valmis ja mun ei tarttis kärvistellä pitkään enää täällä...
Huomenna menen vyöhyketerapiaan josko sillä saatais jotain aukeamista aikaan. Torstaina onkin sitten neuvola, mutta siellä vaan punnitaan ja tsekataan perusjutut, eli en siltä paljon odota. Viikonloppunakin vauva sais syntyä, mutten oikeesti usko siihen vielä, tuskin ennen ens viikkoa tulee. Lauantaille on onneksi tiedossa kivat pikkujoulut, joten on mitä odottaa muutakin kuin noita suppareita...
Jaahas, pikkupojan päikkäriaika jo, nyt kiiruusti nukkumaan....
palailen taas...
äk 38/39
Otin kolmen tunnin päiväunet, vaikka yönkin nukuin hyvin (7h)! Kummallista, että niin väsyttää. Hb oli viime perjantaina 132 eli ihan hyvä. Mulla myös tuo selkä/issiasvaiva eli ei meinaa sängystä ylös päästä ja kävelykin on tosi hankalaa.
JonijaJenni: Onnea huomiseen synnytykseen! Mua jännittää huominen polikäynti hirveesti eli jos mun pitääkin jäädä sisälle sektiota varten. Ottaako ne jotain verikokeita ennen leikkausta esim. edellisenä päivänä?
Teppis: Mä ainakin oon aina ajatellut, että hyvä jos ei lapsi olisi loppuvuodesta syntynyt. Itse vanhenin eilen eli on kokemusta omasta takaa. Ei siitä toisaalta itselläni suurempaa haittaa ole ollut, mutta kyllä esikoulu ja ekaluokkalaisena koin olevani " pieni" alkuvuoden lapsiin nähden ja enkä tarkoita fyysisesti. Mutta tämäkin on niin yksilöllistä, sillä aloittahaan jotkut lapset koulun vuotta aikaisemminkin. Nyt kun on jo ikääkin tuntuu, että mukamas vanhenis hitaammin kuin kaverit jotka täyttää jo alkuvuodesta..Hih eihän se noin tietty mene, mutta pääasia että itse nautin loppuvuoden synttäristäni tuostakin syystä ;). Mutta nyt kun meille tulee loppuvuodenlapsi olen ihan onnellinen, onpahan sitten toinen jousimies meidän perheessä mun lisäksi.:)
Tuuti edelleen 38+6
Aamulla tosiaan pinon aloitin ja oli tarkoitus kyl siihen kirjoittaakin... mut nukahdin uudestaan. Sit kun heräsin olikin jo hirvittävä kiire bussiin.
OUHJ: syvä osaanottoni, sinulla on tosiaan ollut rankkaa.
HEINIÄ piti jo onnitella tos aikaisemmin.. mut Onnea kovasti avioliitosta ja nimipäivästä.
G: koska vaavi tulee? Ei tule.. Tästä tulee se ainut vaavi joka jää mahaan.
Ei vaiskaan, tämä vuosi on mun takaraja.. jos tammikuun puolelle menee se tulee olemaan rankkaa(aina kun on hyvissä ajoin tulleet, siis kaks ekaa).
Se mitä kaipaan on oma kroppa takas, niin täynnä tätä mahaa jo. niin ja sitä vatsallaan nukkumista.
Joku oli huomenna menossa nyytiä häkemaan(nimim. unohtui jo) Onnea matkaan.
IIK.. nyt pakko mennä perheelle ruokaa laittamaan.
nefili
pakko tulla valittamaan jo toista kertaa tänään... sattuu nimittäin niin vietävästi.
noita menkkakipujen tyylisiä tuntemuksia nyt ollu koko päivän ja aika useinkin... jopa monta kertaa tunnissa. Onkos ne nyt sit supistuksia myös ??? vai jotain muuta??? jos ne nimittäin on suppareita ja kipu on tota luokkaa mitä on, niin tää vaavi ei pitkään tuolla taida enää yksiössään viihtyä.... tuntuu nimittäin et nyt jo teen kuolemaa joka kerta kun se kipu tulee.
nytkin pakko kirjottaa miljoonaa ja äikkiä että saa tekstin valmiiks ennen kun uus isku tulee, istuminen kun ei enää oo yhtään hyvä juttu.
nyt ei pysty enää kelaamaan mitään järkevää.... meen juoksee kämppää ympäri kun mikään asento ei oo hyvä:(
nani ja edelleen " vasta" 36 tasan
Osanottoni poisnukkuneen omaisille *voimia*
Jennijajoni taitaa olla huomenna vauvan haussa :) Voimia ja onnea sinne!!
Kylläpä meidän pinossa sattuu ja tapahtuu :) vaan niinhän se elämässä yleensäkin menee :) Olikos se MrsCruiser joka on kans jakautumassa - - lupaavat oli ainakin oireet ja eipä ole näkynyt pinossa :) Voi että kun itsekin pääsisi jo tositoimiin: tänäänkin on ollut enempi supistuksia kun nuita " masu rentona" -oloja. Vaan kun nuo supparit eivät ole kivuliaita, epämielyttäviä vaan niin eihän tästä nyt mihkään synnärille vielä lähetä.. varsinkin kun sillon viimeksi kätilö sanoi lähtiessämme vaan että " lasku tulee sitten perästä" - - hmph! Ihan oikeestiko ne käynnit siellä maksaa sen 22eur??
Täällä tyttö 8v kiukuttelee kun joutuu opettelemaan kertotaulua - - miten se voikin olla niin vaikeeta hänelle :o Hän on ihan itse päättänyt ettei opi ja käyttäytyy sen mukaan. Ääh.. äitiyden iloja ja suruja.
Huomenna olisi työpaikan joulujuhlat: tiiä vaikka kävisin syömässä siellä.. jos jaksan ajella 30km pelkän ruokailun takia. Näkisihän siinä samalla tietty osan työkavereista mutta myös ihmisiä joita ei huvittaisi katsella. Saas nähä voittaako mukavuudenhalu ja jään kotisohvalle :))
Mutta nyt tilaa muillekin :) mukavaa kun pinot pitkiä :)
Iso joulupallo RauPotar ja toukka 38+3
Enpä tiedä, onko tuo mikä on tullut niin lapsivettä vai jotain muuta... Nyt olen neuvolan terkan käskystä lähdössä näytille synnärille. Tuntuu jotenkin turhalta mennä, mutta tietysti kuitenkin menen... Kuten RauPotar sanoi, lasku tulee perästä. Mies aina huokailee noita 22 eurosia...
Uskon että takaisin kotiin tänään vielä tullaan, tosiaan. VAIKKA tulee muistoja mieleen esikoisesta; silloin epäiltiin lapsiveden pulpahtelua ja jouduin samaten synärille syyniin. Kävi sitten niin sillä kertaa, että supparit alkoi sairaalassa ja nyytti oli ulkona seur aamuna 7.02. JOTEN TOIVOSSA ON HYVÄ ELÄÄ!!!!
Palailen varmaan vielä tänään kertomaan tilanteestani.
Onnea huomenna synnyttämään lahtevälle!!! Ihanaa!!
t. Maituliini edelleen 39+2
OUHJ:lle osanottoni.
Neuvola kuulumisia..sf 33 eli laskeutunut on, pää kuitenkaan ei vielä ole kiinnittynyt, mikä ei kuulemma ole " pakollistakaan" uudelleen synnyttäjälle, verenpaineet 106/ 64, hb oli noussut 121, painoa 350g lisää viikossa ja pissassa valkuaista, joten huomenna paastovirtsa labraan. Kovasti tuo vauva tonne alakertaan painaa ja parina yönä olen jo ollut kellottamassa suppareita, mutta onneksi ei ole tullut lähtöä.
Poden unettomuutta, liiallinen stressi vissiin päällä parhaillaan. Edellis yönä huikean tunnin sain yhtäjaksoisesti nukuttua ja viime yönä vähän sama juttu. Päikkäreihin ei mahdollisuutta kun pojat eivät nuku ja mieskin työmatkalla..tulee kyllä tänään illalla. Alkaa oleen hermot pikkasen kireenä ja jokseenkin väsy olo. Vali vali siis.
Galluppeja en nyt muista enää...pääkin jo lahoaa;-)
Minullahan on laskettuaika menkkojen mukaan 4.12, mutta ultran mukaan 6.12. Jotenkin toivoisin että vauva haluaisi syntyä silloin, hieno päivä syntyä, jo miehen ammatinkin puolesta. Vaikka ei sillä nyt niin väliä, tulee kun tulee. Takarajaa ei siis ole, mutta toivon ettei vauva syntyisi ennen ensi viikkoa koska meillä olis tuo muutto.
Perunat porisee ja muusin tekijää vailla joten täytyypi mennä. Koittakaa saada sekavasta sepustuksestani jotain selkoa:-)
elmersson
Tsemppiä!!!! NANIlla ainakin kuulostaisi nuo kivut olevan niitä itseään eli supistuksia! Esikoisen synnytyssupistukset oli mulla sellaisia, että tuntui ihan menkkakivuilta ja ainoastaan selässä!!!! Ja ne kivut todellakin ISKI sellaisina aaltoina, että jalat oli mennä alta! Mahtaisko teidän pikkuinen olla valmis tulemaan jo nyt? Miksei, hyvinhän sullakin on jo viikkoja, joten no hätä! Jos kivut jatkuu ja tihenee niin kannattaa varmaan käväistä näytillä?
Ja MAITULIINILLE onnea matkaan, kävi miten kävi... Jännittävää, täytyy koko ilta seurailla palaatko vielä kotiin...
Mä jatkan esikoisen hoivailuja...
Tiina 38+5
Onnea Heinille avioitumisen johdosta, toivottavasi on onni myötäinen.
Osanotot OUJH omaisen poismenosta, jaksamisia!
Onnea Hyrre, Vattu ja Sigrid nyyttejen syntymisestä!
Päivikki, missä luuraat, synnärill vai muuten kiireinen?
Itsellä vihdoin ja viimein huomenna aika synnärille katsomaan miltä tilanne näyttää. Leikataanko, käännetäänkö vai mitä tehdään. Eilen kävin verikokeissa kun on kutissut jalkapohjia ja kämmeniä. Maksa-arvot olivat aavistuksen kohollaan, mutta ei hälyttävästi. Eli nyt sitten niitäkin seuraillaan.
Ristiselkä on kovasti kipeä, menkkakivut vatsanpuolella ja vatsa aivan sekaisin. Ehdiköhän lääkäriin vai onkohan tämä merkki synnytyksen käynnistymisestä....
Huomenna lisää, mikäli vielä maisemissa ;)
Jouluodotus 36+5
Nanilla ja jouluodotuksella taisi molemmilla olla menkkakipujen kaltaisia tuntemuksia. Itselläni esikoisesta menivät lapsivedet ensin ja seuraavana päivänä alkoivat supistukset, jotka tuntuivat juuri samoilta kuin menkkakivutkin. Supistukset eivät muuten ennen epiduraalin laittamista ehtineetkään kuin korkeintaan tunnin ajaksi kovemmiksi kuin menkkakivut.
Ainakin minun mielestäni nuo oireet kuulostavat siis lupaavilta.
Tässä päivän päätteeksi kysyisin, OVATKO MAHD. AIEMMAT SYNNYTYKSENNE OLLEET SAMANLAISIA KUIN ÄIDEILLÄNNE?
Itse olen huomannut, että meillä menevät menkkakivut ja synnytyskivut ihan samaa rataa äitini kanssa. Molemmilla on ollut sama onni, että esikoisen jälkeen ei ole menkkakivuista tarvinnut kärsiä, sitä aiemmin kuitenkin taas sitten kyllä ihan koko rahan edestä.
Tänään vielä tarkistin äidiltä, milloin olen itse syntynyt. Toki tiedän syntymäpäiväni, hih, mutta äiti kertoi, että olen syntynyt juuri laskettuna päivänä! Toivottavasti oma vauvani olisi yhtä täsmällinen kuin äitinsä tässä(kin) suhteessa. Tosin hänellähän on valittavana tuo menkkojen mukainen ja " virallinen" la. Itse suosittelisin menkkojen mukaista. :-)
Pitäkäähän meidät muut ajan tasalla te, joilla vaikuttaa lähtölaskenta alkaneen. Taisi joulunlapsellakin jo olla jotain synnärille lähtöön toiveita antavaa, jollen väärin muista!
Lykkyä tykö kaikille, jotka karkaatte synnärille jo yön aikana! :-)
Onpa ihan pakko vastailla nyt galluppiin tuosta vauvan sielusta..
Itse jotenkin ajattelisin, että vauva saa sielunsa silloin kun sydän alkaa lyödä.. eli hyvin varhaisessa vaiheessa raskautta.
Kuitenkin minun mammani sanoi aina, että sielu kulkee suvussa. Hän sanoikin minulle esikoistani odottaessa, että varmaan on hänen vuoronsa lähteä, jotta vauva saa sielun. Lähisuvustamme ei ollut kukaan kuollut pitkiin aikoihin. Mamma oli vahvasti sitä mieltä, että sukumme " henkien huone" on tyhjillään, ja näin ollen jonkun on lähdettävä ennen kuin uusi voi syntyä. Ja kuinka ollakaan, mammani kuoli kahta kuukautta ennen esikoiseni syntymää.
Tiedä sitten..
Jännää on kuitnkin se, että yritimme toista lasta pitkään, saaden aina keskenmenoja. Ja nyt kun oikein mietin, niin sukulaisia on kyllä kuollut monia.. ja meillekin vihdoin syntyi se toinen lapsi, ja kolmas ja nyt on tulossa tämä neljäs. Kenties mammani puheet " henkien huoneesta" on totta, en tiedä.
Sitten toiseen maallisempaan galluppiin.. Eli siihen vauvan PIPOON..
Meillä on hurjasti vauvalle vaatetta valmiiksi, olen ihan vaatefriikki! Sairaalakassiin, siis siihen vauvan kassiin, olenkin pakannut jo kolme erilaista pipoa (piposettiä, eli alus- ja päälihattu), katsotaan sitten mikä sopii vauvan päähän parhaiten. On trikoisia kypärämyssyjä, tavallisia nauhamyssyjä, on villaisia, puuvillaisia ja toppahattukin.. Vastasyntyneellä on ihan uskomattoman pieni pää, joten kävin H&M:ltä ostamassa ihanan vastasyntyneen pienen pikkupipon! Siinä on korvaläpät ja leuan alta kulkee nauhat. Luultavasti siis päädymme pukemaan sen vauvalle, ainakin se on noista hatuista pienin ja näin ollen uskoisin sen olevan sopivin.
Kun vauva vähän kasvaa, niin aioin sitten ostaa hänelle vielä Ruskovillan kypärämyssyn, se on ihan ehdoton kun vauva alkaa hikoilemaan päästään.
Omaa napaa:
Supistuksia, sellaisia kivuttomia on jatkuvasti. Vauva on ollut tämän päivän niin rauhallinen, että menen kohta kyljelleni laskemaan liikkeitä. Aika rauhallinen kaveri tuo tuntuu olevan normaalistikin, mutta nyt on ihan hiljaisuuden huippu.. Pakko lähteä siis liikelaskentaan, jotta saan mielenrauhan.
-mm- ja PikkuPoju rv 36+6
PRKL (anteeks)
nyt näitä supistuksia/menkkamaisia kipuja tulee sit jo ihan säännöllisesti... hetken tossa kellotin jo ja aika nappi 10 min välein koko ajan:/
ei kai tässä auta kun soittaa päivystykseen ja kattoo mitä ne sit sanoo....
saa nähä onko lähtö vielä tänään edessä vai kärvistelenkö huomiseen lääkärineuvolaan asti...
nani, joka tekee kuolemaa ja jolla ei viikonloppu eikä ennen sitä ollu viel mitään tähän viittaavaakaan.....
Huih!
Kuulostaa kyllä siltä, että sinä lähdet vauvanhakuun jo tänään!!
Onnea matkaan jos niin on!
-mm-
soitin kättärille ja sinne nyt sit joudun lähtee näytille...
saa nähä jäänkö sille tielle=)
[b]OVATKO MAHD. AIEMMAT SYNNYTYKSENNE OLLEET SAMANLAISIA KUIN ÄIDEILLÄNNE?[/b]
Ei, äitini kaikki synnytykset (4 kpl, kolme isoveljeäni ja minä :)) ovat olleet nopeita, lähes syöksysynnytyksiä! Äitini ei ole myöskään kyennyt imettämään ketään meistä muutamaa viikkoa kauemmin, vaikka hän onkin tehnyt sen lapsentahtisesti :( Tulen kuulemma isänäitiini ja tätiini näissä " synnyttäjäominaisuuksissa" .
Ainoa yhtäläisyys taitaa olla se, että itsekin olen syntynyt rv 40+2 kuten tyttäreni :) Ja äitini synnytykset ovat käynnistyneet supistuksilla, kuten tuo yksi omani.
Vielä [b]( . )[/b] Ah, nukuin todella hyvät päiväunet tänään. Pitkin päivää on tullut kipeitä vihlaisuja ja supistanut, " menkkajomotustakin" ilmeisesti tuon tiuhan supistelun vuoksi... Johan tässä rupeaa jännittämään tekisivätkö nuo jotakin kohdunsuulla!?
Tinuri *toiveikkaana*
tuo on hyvin mielenkiintoinen kysymys :) luen vastauksenne varmasti tarkasti :) Itse en voi vertailua tehdä koska äitini kuoli kun olin 7v ja sisarenikin oli vasta 14v joten ei ollut ajankohtaista hänelläkään äitiä näistä jututtaa. Mutta vastailkaa... todella mielenkiintoista :))
Jo 16pv suppaillut RauPotar ja toukka 38+3
Meidän pikku kullannuppu syntyi torstai aamuyöstä kl.4,25. eli 23.11. viikkoja 38+1
3440g ja 49,5cm.
Synnytys kesti 2h 48min.ponniistusvaihe 7min.
Synnytys meni hyvin,ehdin saamaan spinaalipuudutuksen niin ehti levätä ennen ponnistusta.
Poika oli ensimmäiset päivät lastenosastolla kun muuttui sinertäväksi,happiarvoja seurattiin ja bilirubiiniarvot oli alle rajan,ei meinannu oikein jaksaa imeä..Nyt kaikki hyvin ja kotona ollaan,itse koitan nukkua univelkaa pois kun ehtii.
Täälä oli syntynyt muitakin jouluntähtiä,onnea kaikille syntyneille!
Voimia teille joilla on suruakin mukana!
Nyt alkaa todenteolla luukut aukeilemaan!
Ja kärvistelijöitä näytti myös olevan paikalla eli supistusrikasta illan jatkoa!!! Jännittävää!!
Täällä kateudesta vihreänä luen syntyneistä ja synnyttämään lähtevistä :) Oikeasti oma olo on niin tukala tän turvotuksen kanssa, ett en kestä enää tällasta! Sormet on kauheet nakit, nilkoista ei oo tietoakaan ja entäpä varpaat sitten! Ja kasvotki on niin ihanasti turvonnu, että mä olen aika kypsä!
Tänään oli taas neuvola, ja sielä kaikki ok. Alapaine oli hitusen koholla, mutta kuitenki samoissa kun mulla joka raskaudessa aiemminkin joten nou hätä.
Ens maanantaille ois sitte seuraava aika, toivottavasti sitä ennen ois jo päässy tosi toimiin! Nytkin supistelee koko ajan, mutta ei läheskään niin kivuliaasti kun pitäis... Kunnn supistuksia odotellen...
4äippä 38+2
Sämpylätaikina nousee liinan alla ja kipeä esikoinen ja mies nukkuvat päikkäreitä... Pitäsköhän itsekin levätä kun olis siihen mahdollisuus...? Ei malta!
Niiskulle edelleen syvimmät pahoittelut pappasi puolesta!
Jonijajennille tsemppiä huomiseen, en edes osaa ajatella, miltä tuntuisi tietää, että huomenna meille syntyy vauva!
Kaveri sai viime yönä tytön, komean kokoinenkin oli ollut 4.3kg vaikka eilisessä ultrassa arvioitiin kooksi 3.8kg, niin nehän on vaan arvioita. Hyvin oli mennyt, mutta ei taideta päästä yhtä aikaa synnärille, niin hiljaista on meikäläisellä sen suhteen.
Eli ei uutta, jatkan pesänrakennusta...
Tiina 38+5