Miehen lapsettomuuspäätös
Voi voi, Leikola sanoo Me Naisten haastattelussa: "Ajoin pohjoisessa 150 kilometrin tuntivauhdilla moottorikelkalla, kun tajusin, että enhän voisi tehdä mitään tällaista, jos minulla olisi lapsi!"
Kröhm. Jos tällaisesta syystä jää perhe perustamatta, se on käsittämätöntä lyhytnäköisyyttä. Vai mitä sanoisi vaikka mies, joka harrastaa mitä tahansa moottorikelkkailusta ties mihin esim. teini-ikäisen lapsensa kanssa. Tekisi mieli sanoa" pojan", mutta turha kapeuttaa ajattelua siihen, vaikka se tyypillisintä onkin.
Kuitenkin, erittäin lyhytnäköistä ajattelua.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne moottorikelkka-ajelut jäävät ainakin vastuulliselta vanhemmalta väkisinkin ainakin joksikin aikaa pois, ja ovat hyvin todennäköisesti ennakkoon saneltuja ja suunniteltuja vielä vuosikausia lapsen syntymän jälkeen. Jos haluaa elää vauhdikasta extempore-elämää niin on järkevää jättää lapset tekemättä.
Ap taitaa olla vähän katkera...
Miksi jäävät?
XD. Ei ole aikaa eikä rahaa.
No se on ihan eri asia kuin se että se nyt olisi vastuullisuuden merkki.
Onhan se vastuullista miettiä etukäteen mihin haluaa rahansa käyttää. Versus palstallakin jatkuvasti elareista itkevät isät jotka mieluiten käyttäisivät jälkeläisiinsä 0 euroa kuussa.
No ei sitä rahaa ole ollut ennen lapsiakaan, jos talous harrastuksiin kaatuu.
Riippuu ihan siitä miten paljon rahaa käyttää niihin lapsiin ja niiden harrastuksiin.
No faktahan on se että perheet, jotka harrastavat jotakin kallista harrastusta, harrastavat lasten jälkeenkin. Perheet, jotka joutuvat harrastuksesta lasten vuoksi luopumaan, ovat eläneet yli varojensa jo ennen sitä. Jos on laittanut kaikki rahansa harrastukseen, tuskin niitä lapsia haluaa.
No sehän tässä pointti onkin. Jos et halua lasten takia luopua siitä kalliista harrastuksestasi niin älä tee lapsia. Tämän päätöksen Leikola teki, mutta se hiertää aapeetä jostain syystä syvältä.
Miksi kalliista harrastuksesta pitäisi luopua?
Ei rahat tai aika riitä. Tai kumpikaan. Riippuu toki miten paljon tienaa, miten paljon lapsiin satsaa rahaa ja paljonko on ollut tapana harrastaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne moottorikelkka-ajelut jäävät ainakin vastuulliselta vanhemmalta väkisinkin ainakin joksikin aikaa pois, ja ovat hyvin todennäköisesti ennakkoon saneltuja ja suunniteltuja vielä vuosikausia lapsen syntymän jälkeen. Jos haluaa elää vauhdikasta extempore-elämää niin on järkevää jättää lapset tekemättä.
Miksi jäävät?
Kun sitä lasta pitää hoitaa, eikä järkevä vanhempi riskeeraa henkeään ja terveyttään ajamalla ylinopeutta kelkalla.
Ei tässä nyt mistään ylinopeudesta ollut kyse. Kunnon moraalinvartija taas.
Lasta hoidetaan ihan samalla tavalla vaikka harrastaisi kuinka.
Iskä hoitaa lastaan aktiivisesti samalla kun ajaa 150 km/h kelkalla? Keikkuuko vauva siellä mukana vai miten homma oikein toimii?
Miksi iskän pitäisi 24/7 aktiivisesti lastaan hoitaa?
Ei pidä. Osa haluaa kun lapsia on kerran tehnyt.
Kukaan halua.
Siksi fiksut ja vastuulliset aikuiset jättävät lapset tekemättä.
Lyhytnäköisempää olisi tehdä lapsi ja jättää se äidin hoidettavaksi ja jatkaa kelkalla suhailuja pitkin Lappia.
Kun kerran itse tiedostaa ettei ole sopiva vanhemmaksi ja jättää ne lapset tekemättä, niin mielestäni se on kyllä erittäin fiksu päätös.
Noita kelkkailija-isejä kun on jo aivan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jäävät?
Kun sitä lasta pitää hoitaa, eikä järkevä vanhempi riskeeraa henkeään ja terveyttään ajamalla ylinopeutta kelkalla.
Ei tässä nyt mistään ylinopeudesta ollut kyse. Kunnon moraalinvartija taas.
Lasta hoidetaan ihan samalla tavalla vaikka harrastaisi kuinka.
Iskä hoitaa lastaan aktiivisesti samalla kun ajaa 150 km/h kelkalla? Keikkuuko vauva siellä mukana vai miten homma oikein toimii?
Miksi iskän pitäisi 24/7 aktiivisesti lastaan hoitaa?
Ei pidä. Osa haluaa kun lapsia on kerran tehnyt.
Kukaan halua.
No jep. Kummasti äiti täälläkin valittaa sen oman ajan puutteesta. Miksi, jos kerran haluaa 24/7 hoitaa lasta?
Vierailija kirjoitti:
Enpä tunne yhtäkään vanhempaa, joka olisi joutunut lopettamaan harrastuksensa saadakseen lapsilleen harrastukset maksettua. Toki jos nyt on niin tiukkaa rahallisesti, joutuu miettimään joo tarkemmin, mutta enpä usko harrastusten olevan katsintalistalla kovin äkkiä.
Tämä! Ihan hämmästyneenä kuuntelen ihmisiä, jotka todella ajattelevat että lapset päättää elämän.
No päättäähän ne naisen elämän, miehet saakin edelleen tehdä mitä huvittaa.
Ystävälläni on lapsia ja hän ei voisi ikinä tehdä mitään vaarallista, koska lapset. Ei voi matkustaa koska lapset (lentokone voi pudota ja kuka sitten huolehtii lapsista). Jokainen uutinen maailman tilanteesta ahdistaa koska lapset. Mihinkään ei rahaa koska lapset. Mihinkään ei pääse koska lapset. Pitää elää 100 % terveellisesti koska lapset. Jatkuvasti irtirikkipoikkiuupunut raatamisesta koska lapset. Koko ajan pitää järjestää jotain koska lapset. Monesti koko yö jää nukkumatta koska lapsella on joku ongelma (teinejä). Kuulostaa elämältä, jota en todellakaan haluaisi elää, siksi mulle EI LAPSET
Vierailija kirjoitti:
Lyhytnäköisempää olisi tehdä lapsi ja jättää se äidin hoidettavaksi ja jatkaa kelkalla suhailuja pitkin Lappia.
Kun kerran itse tiedostaa ettei ole sopiva vanhemmaksi ja jättää ne lapset tekemättä, niin mielestäni se on kyllä erittäin fiksu päätös.
Noita kelkkailija-isejä kun on jo aivan riittävästi.
Ei kukaan ole koko ajan suhaamassa missään. Kelkkailija-isä on varmasti prempi isä kuin se kotona nököttävä isä.
Toisten mieliksi ei lapsia kannata koskaan hankkia. Jos joku ei halua lapsia, niin ei halua. Oli syy sitten "kuinka lapsellinen tahansa", niin se on henkilön oma päätös. Lähipiirissä on yksi mies, joka on kahden lapsen isä, ja päätynyt isäksi ilmeisesti vaimonsa painostuksella. Eikä se ole kivaa seurattavaa. Perheen elämä on tuskallisen oloinen. Vaimo toivoo miehen osallistuvan perheen asioihin, ja mies "osallistuu" varsin pitkin hampain. Koko sakki kärsii. Olisi ollut parempi, että mies olisi painokkaammin ja selkeämmin tehnyt selväksi, että hän ei halua isäksi. Nyt heillä on "perhe", koska "kuuluu olla perhe". Perheen menosta ja meiningistä oli järkyttynyt jopa meidän perheen oma teinipoika....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita kelkkailija-isejä kun on jo aivan riittävästi.Ei kukaan ole koko ajan suhaamassa missään. Kelkkailija-isä on varmasti prempi isä kuin se kotona nököttävä isä.
Näinkö poissaolevat isät selittävät itselleen asiat parhain päin? :D
Minä olen mies ja lapsia en halua, nuorempana ajattelin että kyllä niitä lapsia voisin tehdä ja kumppanin hankkia jne.
Itse en lapsia halua koska vauvan hoito ei ole minusta hauskaa ja tuntuisi erittäin ikävälle se että lapsi rajottaisi elämääni sen 18 vuoden ajan.
Palkkaa saan ihan kohtalaisesti töistä mutta enemmän palkkaa pitäisi saada myös jos lapsia tekisin.
Enkä myöskään tälläiseen ympäristöön/maahan lapsia halua tehdä.
Onneksi voimme nykyisin valita elämäntyylimme itse vaikka osa vielä painostaa ihmisiä lisääntymään ja seurustelemaan.
Elämäni on ihan kohtalaista näin enkä halua pilata elämääni.
M32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita kelkkailija-isejä kun on jo aivan riittävästi.Ei kukaan ole koko ajan suhaamassa missään. Kelkkailija-isä on varmasti prempi isä kuin se kotona nököttävä isä.
Mikä hvtin poissaoleva isä? Minä äitinä harrastan kiipeilyä ja vaellusta, mieheni (lasten isä) motocrossia ja kilpapyöräilyä. Ihan ollaan läsnä lapsillemme molemmat. Ihan kauhea ajatus että jos et kotona nysvää koko aikaa, olet huono vanhempi. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hvtin poissaoleva isä? Minä äitinä harrastan kiipeilyä ja vaellusta, mieheni (lasten isä) motocrossia ja kilpapyöräilyä. Ihan ollaan läsnä lapsillemme molemmat. Ihan kauhea ajatus että jos et kotona nysvää koko aikaa, olet huono vanhempi. Sairasta.
Nuo olivat sinun sanojasi, eivät minun. Ehkä kuitenkin siis omatunto kolkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta siis mitkä tuossa olivat "hänen sanojaan eivätkä sinun"? Toinen kommentoijahan nimenomaan sanoi että aktiivisesti omia harrastuksiaan harrastava vanhempi EI ole sama asia kuin "poissaoleva vanhempi", mikä nyt on tietenkin totta. Kelkkailija-isä ei ole poissaoleva isä verrattuna kotona nököttävään isään, yksinkertaista. Sinä tässä tunnut ihan yksin kuvittelevan, että aikuisen harrastukset olisivat jotenkin salaa sittenkin lapsilta pois, ei kukaan muu.
Olen huomannut että nykyisin yhä yllättävän monet ihmettelee jos lapsia ei meinaa tehdä ja sinkkuna kun elää niin monet ihmettelee myös sitä. Minusta tämä on outoa koska elämme jo vuotta 2023.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta siis mitkä tuossa olivat "hänen sanojaan eivätkä sinun"? Toinen kommentoijahan nimenomaan sanoi että aktiivisesti omia harrastuksiaan harrastava vanhempi EI ole sama asia kuin "poissaoleva vanhempi", mikä nyt on tietenkin totta. Kelkkailija-isä ei ole poissaoleva isä verrattuna kotona nököttävään isään, yksinkertaista. Sinä tässä tunnut ihan yksin kuvittelevan, että aikuisen harrastukset olisivat jotenkin salaa sittenkin lapsilta pois, ei kukaan muu.
"Ihan kauhea ajatus että jos et kotona nysvää koko aikaa, olet huono vanhempi. Sairasta."
Tuohon lauseeseen viittasin, kun en ole missään vaiheessa puhunut huonoista vanhemmista. Se ajatus kumpusi tuosta kommentoijasta itsestään.
Ja toki vanhempi ei ole poissaoleva jos harrastaa lapsen kanssa, mutta onhan hän poissa lapsen luota harrastaessaan jos lapsi ei ole mukana. Taitaa mennä perusfysiikan puolelle tämä keskustelu nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihan kauhea ajatus että jos et kotona nysvää koko aikaa, olet huono vanhempi. Sairasta."
Tuohon lauseeseen viittasin, kun en ole missään vaiheessa puhunut huonoista vanhemmista. Se ajatus kumpusi tuosta kommentoijasta itsestään.
Ja toki vanhempi ei ole poissaoleva jos harrastaa lapsen kanssa, mutta onhan hän poissa lapsen luota harrastaessaan jos lapsi ei ole mukana. Taitaa mennä perusfysiikan puolelle tämä keskustelu nyt.
Miksi sen lapsen pitäisi olla mukana?
Miksi joku on niin hölmö että se lapsia tänne tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt olet sinä jolla täällä kumpuaa kaikenlaista. Jos sanot moottorikelkkailevaa isää poissaolevaksi isäksi, tuskinpa tarkoitat hänen olevan hyvä isä. Harrastukset ovat omaa aikaa, ei niihin tarvitse ottaa lasta mukaan ja silti et ole poissaoleva. Onko töissä käyvä poissaoleva?
Minulla tulee usein sama ajatus mieleen. Kun juon viikonloppuisin aamukahvia kaikessa rauhassa. Kun lähden reissuun ulkomaille. Kun vietän päivän haahuillen kaupungilla, ja teen mitä ikinä mieleeni juolahtaa. Valvon myöhään kesäyönä. Kävelen luonnon rauhassa yksin ja kuuntelen lintujen laulua.
Varmasti lapsia haluava yai lapsiaan rakastava ihminen sanoo, että nuo kaikki on mahdollisia ja vielä parempia lapsen kanssa. Ehkä hänelle, mutta itse nautin nimenomaan siitä että minulla ei ole lapsia. Uskon että olisin hermoheikko ja jatkuvasti ärtynyt vanhempi, joka katkeroituisi ajan mittaan. Ei lapsi ansaitse sellaista.
Jokainen itse päättäköön haluaako lisääntyä vai ei. Jos jollekin tärkeää elämässä on moottorikelkkailu, biletys tai vaikka posliininorsukokoelman kertyttäminen niin mitä se on muilta pois?
Löi hevosta Tallitähdet -ohjelmassa, joten parempi vaan kelkkailla ja olla jatkamatta aggressiivisia primitiivisiä uligeenejään. Miksi ap näkee vaivaa tämänkin 13/tusinassa pölhöpeikon yksityisistä elämänvalinnoista?
Kukaan halua.