Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko kuntoutujaa, joka olisi kuntoutunut?

Vierailija
04.04.2023 |

Minä en. Onko kuntoutuja vain kaunisteltu nimitys raakeille?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! Oli vakava masennus ja pershäiriö. Pitkään kesti myös psykoterapia. Olin syvästi traumatisoitunut.

Nyt olen perheen äiti, mummo ja sijaisvanhempi. Käyn myös töissä kodin ulkopuolella. Koti on seesteinen paikka, mielessä ei myllerrä. Nykyään minulla on hyvä paineensietokyky.

Vierailija
2/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen toki.

Ehkä sinunkin kannattaisi hakeutua kuntoutukseen?

Vierailija
4/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä on, useitakin nähnyt. Mikä vaihtoehto? Luovuttaa?

Vierailija
5/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ja en ymmärrä että kuntoutusta maksetaan kymmeniä vuosia vaikka mitään kuntoutumista ei ole näköpiirissä.

Vierailija
6/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän niitä on, useitakin nähnyt. Mikä vaihtoehto? Luovuttaa?

Sairauseläkkeelle.

Itse pystyn tekemään muutaman tunnin silloin tällöin töitä, mutta en edes osa-aikasesti. Kyntoutustuella 10 v.

Vierailija
7/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Ammatillisen kuntoutuksen kautta uudelle uralle. Takaisin työelämään 58 v.

Vierailija
8/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä! Oli vakava masennus ja pershäiriö. Pitkään kesti myös psykoterapia. Olin syvästi traumatisoitunut.

Nyt olen perheen äiti, mummo ja sijaisvanhempi. Käyn myös töissä kodin ulkopuolella. Koti on seesteinen paikka, mielessä ei myllerrä. Nykyään minulla on hyvä paineensietokyky.

Sijaisvanhempi? mitä v1ttua?

Vierailija
9/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kuntoutukset on yhtä tyhjän kanssa. Jos olet sairas, olet sairas, ja tarvitset leikkauksia/lääkkeitä/hoitoja.

Vierailija
10/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu

Vierailija
11/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta tunnen monia, jotka eivät ole saaneet tarvitsemaansa kuntoutusta vamman/sairastumisen jälkeen ja jääneet huonoon kuntoon, vaikka heidät olisi voinut kuntouttaa paremmaksi. Esim. aivoinfarkti. Kalliimmaksihan tämä tulee yhteiskunnalle, kuin ihmisten kuntouttaminen vai onko tarkoituksena, että kuolisivat mielellään mahdollisimman pian pois?

Vierailija
12/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, mutta tunnen monia, jotka eivät ole saaneet tarvitsemaansa kuntoutusta vamman/sairastumisen jälkeen ja jääneet huonoon kuntoon, vaikka heidät olisi voinut kuntouttaa paremmaksi. Esim. aivoinfarkti. Kalliimmaksihan tämä tulee yhteiskunnalle, kuin ihmisten kuntouttaminen vai onko tarkoituksena, että kuolisivat mielellään mahdollisimman pian pois?

Sehän tässä onkin naurettavaa, että ihmiset eivät saa tarvitsemaansa apua, vaikka puhutaan kuntoutuksesta. Minun mielestäni kuntoutus tarkoittaa sitä, että tehdään niitä toimenpiteitä joilla henkilö saadaan takaisin toimintakykyiseksi. Meillä on valitettavasti valtava pula esim. kuntouttavista psykoterapeuteista, kirurgeista, kirurgisista hoitajista, osastopaikoista jne, joten ihmiset jätetään oman onnensa nojaan. Minäkin olen virunut kuntoutustuella vuosikausia. Tarvitsisin useamman leikkauksen ja kokeellista lääkehoitoa, jotta olisi toivoa paranemisesta. Mutta ei. "Sääntöjen" mukaan ei saa leikata kunnes kehonosa X on tuhoutunut Y-prosenttisesti. Ei saa määrätä lääkettä Z, koska ei uskalla/ylempi taho kieltää/säästöt/vttumainen ihmisvihaaja ylilääkäri/BYROKRATIA PELOTTAA LEKURIA jne jne jne. Passka maa meille sairaille.

Vierailija
13/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itseni. Olen aina ollut ahkera ja ylpeä, yhteiskunnan armonpalat eivät kiinnosta. Paloin loppuun, nöyrryin, kävin kuntoutusprosessin sairaslomineen ja terapeutteineen. Nyt olen taas täysillä normaalissa elämässä ja luultavasti maksan AP:n edut sillä tienaan melko paljon.

Se on raakki joka toista haukkuu. :)

Vierailija
14/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli naurun pyrskähdys. En tunne, jos tarkoitetaan vaikkapa mt puolta. 

Vierailija
15/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia, koska työskekentelen heidän parissaan. Kuntoutuminen on toki muutakin kuin työelämään tai opintojen pariin paluuta. Myös elämänlaadun kasvaminen voi olla kuntoutumista, aivan kaikkea ei voi laskea rahassa.

Vierailija
16/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni, tosin kuntoutuminen meni väärää reittiä. Minut kuntoutettiin päihdepotilaana vaikka mt-puoli olisi ollut sopivampi, mutta tartuin tähän apuun koska muuta olisi ollut vaikeampi saada. Kuntoutumispotentiaaliinkin kyllä vaikuttaa moni asia, minä olen saanut hyvät kortit vaikka todella pohjalta jouduin rämpimään ylös.

Vierailija
17/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan kävi hyvin. Minulle ei ole annettu mitään kuntoutusta koska olen liian traumatisoitunut, annettiin eläke. Minullakin on erinomainen paineensietokyky. Se kaiketi on yksi ongelmistani. 

Vierailija
18/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin miehestäni. Päädyin terapiaankin ja vähä vähältä sain kursittua itseni kokoon. Lähes ehjäksi.

Vierailija
19/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Koko nuoruus oli hankalaa aikaa, mt-ongelmia, persoonallisuushäiriö, opinnot jäi kesken, oli jo käsittääkseni jo saamassa eläkepäätöksen. Opiskeli kolmekymppisenä järjestöalaa ja työskentelee siellä ja mukavasti vaikuttaa menevän.

Vierailija
20/29 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokusen jotakuinkin paremman suunnan löytäneitä, tosin ne pahimmassa jamassa olevat eivät parane koskaan. Meinaan, sekin seikka vielä kertoo jotakin, että joissain Euroopan sivistysmaissa parikymppiset fyysisesti terveet ihmiset ovat saaneet luvan eutanasiaan, koska heidän psyykeänsä ei pystytä mitenkään parantamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi