Nepsylapsi, hankalat aamut ja tukitoimet. Kuuntelen tässä kun nuori perhetyöntekijä selittää sängyn alle ryömineelle pojalle että nyt kuule ...
Tässäkö se apu nyt on?
Olen käytännössä yh (mies ajaa rekkaa) ja meillä on austistinen adhd lapsi jolle siirtymätilanteet ovat tosi vaikeita ja aamu pahimpia. Kun romahdin koululääkärillä, meistä tehtiin lasu.
Luvattiin että joku tulee aamuisin auttamaan ja kertomaan miten pitää toimia, no tuo tyttö ei sitä ainakaan tee!
Mä en jaksa .(
Kommentit (567)
No kyllä tässäkin tapauksessa rauhallinen kommunikointi etenkin aluksi on ensisijaista ja arvostavaa. Eihän se ole ok että sanomatta mitään ruvetaan nyhtämään lasta sängyn alta vaan ensin lapselle kerrotaan, mistä on nyt kyse.
Ei varmaan kannattaisi alkaa ylimieliseksi? Missä muussa maailman maassa saisit ilmaista palvelua, missä avuttomien vanhempien lapsia tullaan herättämään monena aamuna viikossa jopa kahden työntekijän voimin?
Tää palsta on kyllä parasta ehkäisyvalistusta. Jos ei tuubit olis jo poikki niin kohta olis kun tätä lueskelee
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan se on nykyään. Ennen se kersa puettiin ja potkaistiin pihalle, että nyt kouluun.
Nykyään armeijassakin päivystäjä käy aamulla kuiskimassa tupien ovella, että voi herätä jos jaksaa.
Ei ole jumalauta todellista. Yhteiskunta maksaa perhetyöntekijän pukemaan pentua kouluun ja äiti istuu vieressä ja vielä kehtaa arvostella? Eikö sulla ole mitään häpyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan se on nykyään. Ennen se kersa puettiin ja potkaistiin pihalle, että nyt kouluun.
Nykyään armeijassakin päivystäjä käy aamulla kuiskimassa tupien ovella, että voi herätä jos jaksaa.
Vähän eri asia möykätä aikuisille tavisjannuille kuin nepsylapselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole jumalauta todellista. Yhteiskunta maksaa perhetyöntekijän pukemaan pentua kouluun ja äiti istuu vieressä ja vielä kehtaa arvostella? Eikö sulla ole mitään häpyä?
Eihän ap tainnut tuota itse tilata kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kannattaisi alkaa ylimieliseksi? Missä muussa maailman maassa saisit ilmaista palvelua, missä avuttomien vanhempien lapsia tullaan herättämään monena aamuna viikossa jopa kahden työntekijän voimin?
Onkohan nyt tämä yhteiskunta käyttänyt rahansa ihan oikein? Mitä hyötyä on siitä että joku muu tulee tekemään samat asiat mitä itse tekee aamuisin, kun tarkoitus oli saada ammattiapua?
En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap tainnut tuota itse tilata kotiinsa.
Ei ole pakko ottaa vastaan, jos ei halua. Näin perheohjaajan näkökulmasta voin sanoa, että 98 prosenttia vanhemmista ottaa tuen mielellään aamuisin vastaan. Vanhemmat voivat halutessaan laittaa avun poikki koska tahansa, jos ei jostain syystä huvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nyt tämä yhteiskunta käyttänyt rahansa ihan oikein? Mitä hyötyä on siitä että joku muu tulee tekemään samat asiat mitä itse tekee aamuisin, kun tarkoitus oli saada ammattiapua?
En ole ap.
Kaikki vanhemmat eivät tee, eivätkä pysty. Usko pois, että perheitä on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Jos annetaan vaihtoehto, että voi jäädä makaamaan, kyllä lapsi sen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap.
Kaikki vanhemmat eivät tee, eivätkä pysty. Usko pois, että perheitä on moneen junaan.
Adhd ja autismin kirjolaisuus ovat periytyviä ominaisuuksia, usein nepsylapsella on jollain tasolla nepsy vanhempi/vanhemmat.
Minulla on nepsylapsi, ja tiedän mitä tuo on. Paljon voimia sinulle! <3
Mitä näille nepsylapsille tapahtui vaikkapa 40v sitten? Ryömikö avustaja tai äiti maanittelemassa lasta sängyn alta?
Ja samalla äiti palstaulee sohvalla.
Juu toki.
Ja kun peruskoulu on käyty, pääsevät eläkkeelle. Sitten ovat vuosikymmenestä toiseen eläkkeellä.
Jaksamista ap ja kumppanit!
Omani ovat jo isoja, mutta muistan oikein hyvin, miten väsynyt olin ns. virallisen tahon kyttäämiseen: jos reagoit tunteella, siitä sanottiin. Jos muutuit robotiksi, siitäkin sanottiin! Kerran puin raivoavaa autistia eteisessä, jutellen samalla monotonisesti hänelle. Perhetyöntekijä koki tämän suorastaan hälyttävänä, ja osoituksena väsymyksestäni (ihanko totta). Kerroin tälle, että autistien kanssa on ihan turha vääntää tai ruveta keskustelemaan, koska vaatteet on nyt pakko pukea eikä hän tule rauhoittumaan ennen kuin tilanne on ohi, mutta eipä tuntunut tajuavan.
Psykiatrisella puolella oltiin kovasti sitä mieltä, että jos autisti valvoo puoli yötä, niin tulee minunkin. Kuulemma voin istua makuuhuoneen lattialla seurana hiljaa. Kysyin, että missä vaiheessa minä nukun, kun päivälläkin pitäisi jaksaa? Kuulemma mies voi auttaa. No sepä kiva; mies oli päivät työssä. Pitäisi kuulemma miettiä sitä uusiksi. :D Joo ei mietitty- miten ihmeessä parantaa perheen hyvinvointia tuollainen, että mies ottaa loparit, jotta äiti voi istua pimeässä makkarissa seurana valvovalle lapselleen?
Tämä oletus, että kukaan ei muutenkaan käy töissä, tuli vastaan muulloinkin. Kerran harkinnassa oli viikkotolkulla kestävä perhekuntoutusjakso, 8-16 suunnilleen arkisin sairaalan päiväosastolla viisi tai kuusi viikkoa. Kaatui siihen että mies kävi töissä ja että minä en kokenut realistiseksi kolmella eri bussilla reissaamista kahdesti päivässä muutenkaan. Uhkailtiin lasulla sitten.
monelta se äiti itse menee töihin