*** Enskattaret tiistaihin ***
Maanantain turinat
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8947549&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (21)
Aurorahan oli tarkalleen aloittanut tiistain pinon (00.00 ;)) Harmillista, ettei ole antaa vinkkejä tuon liman kanssa :(
Olen käyny teidän pinojanne lukaisemassa aina silloin tällöin, mutta vielä tunnutte niin kovin " raskailta" minuun verrattuna, etten ole aktiivisesti mukaan uskaltautunut :)
Varsinaista pahoinvointia ei ole ollut, mutta ruokahaluttomuus vetää olon aika heikoksi :( Ja herkyyttä on ilmassa - tuli tippa linssiin, kun aamuteeveessä tuli radiomuistelmia Suomen kiekkomestaruudesta vuodelta 1995 (en ole urheiluihmisiä, en sitten yhtään!).
Alkuraskauden ultraan olen menossa parin viikon kuluttua, joten sen jälkeen toivottavasti konkretisoituu koko odotus paremmin :)
Lämpöisiä ja valoisia ajatuksia kaikille enskoille!
Live 5+5
Aurora oli iltavirkkuna käynyt avaamassa pinon.. :) Vinkkiä liman irrottamiseen kotikonstein.. Hmm. Mulla ainakin aika hyvin tepsi tosiaan panadol hot ja siihen runsaasti hunajaa. Ei mitään herkkua mutta se hunaja auttoi. Höyryhengittely myös jeesaa.. Pikaista paranemista vain sinne! Ei ole kiva olla lunssassa..
Live - mulla oli kans alkuraskaudessa ruokahaluttomuutta, ei oikeastaan pahoinvointia lainkaan. Veti ihan veteläksi. Mutta mulla auttoi kaikki maitotuotteet (jugurttia ja viiliä popsin ihan koko ajan) ja hedelmät.. Mehukeitto oli aika pop myös! Tsemppiä nyt vaan ja tiedän miten innolla odotat sitä ekaa ultraa! :)
Me oltiin eilen mittailemassa tulevan kodin keittiötä ja kylläpä saatiin mahtavia visioita keittiösuunnittelijan kanssa! WOW! Miesparka oli ihan hoomoilasena siinä että ai jaa vai että semmosta.. ;) No, tietää kokemuksesta että samaisella keittiösuunnittelijalla ja mulla on " tatsia" suunnitella mahtava keittiö. Ainoa mistä hän pitää kiinni on sellanen jääkaappi mistä saa jääpalasia ja -murskaa.. :D Pienet on ilot.. En malttaisi millään odottaa sitä että päästään repimään vanha keittiö pois ja maalaamaan kaikki seinät, laittamaan lattiat yms yms.. Vielä 6vkoa pitäis jaksaa odottaa.
Sainpa sovittua " yökylätreffit" mieheni kanssa keskiviikolle! JEE! Mennään konserttiin KE-iltana ja sitten saan käpertyä kullan kainaloon yöksi.. Sen voimin jaksaakin tässä pari päivää pakertaa.
Jep, nyt on jatkettava töitä. Palaillaan taas myöhemmin!
Mammanalku + Tiitiäinen 21+4
[color=EE0000]
Apua! Kertokaa mulle, minkälaiset kohdunkannattimien venymiskivut(?) on normaaleita!?!? Oon vielä kotona, en kyllä uskalla lähteä julkisilla matkustamaaan töihin ennen kuin pystyn edes kävelemään suorassa. On mulla viimeiset pari viikkoa repinyt ihan kunnolla varsinkin aamuisin, mutta tää on jo ihan hullua! Neuvolassa viimeksi täti totesi, että venymiskipuja ovat juuri tuollaiset repivät alavatsan sivuilla enkä niin kovin huolissaan ole, koska paikallaan ollessa ei tunnu mitään. Mutta auta armias, jos yritän tästä tuolista nousta.... Voiskohan sitä edes pienellä hyvällä omatunnolla pitää vapaata tänään? Ei vaan yhtään huvita lähteä kahdella bussilla ja metrolla töihin tässä tilassa :(
Valitus sikseen ja muita asioita kehiin. Tuli mieleen parikin gallupia, kun tällainen joulufriikki olen: Milloin alatte kaivaa joulukoristeita kaapista? Mä olen ajatellut hillitä itseni tuonne joulukuun alkuun asti. Viikonloppuna onkin sopivasti vapaata, ja voi kunnolla siivota paikat ja laittaa jouluvalot parvekkeelle ja koristeen ulko-oveen. Mua vähän kyllä polttelee nuo kauppojen joulukoristeet, sellainen ikkunaan ripustettava tähti (tuikkulyhty) on ainakin hankintalistalla.
Toinen kysymys kuuluu, aiotteko hankkia masukeille joululahjoja? Kyllähän mä hyvin tiedän, että ei se vastasyntynyt kovin montaa lelua tarvitse vaan kun täällä jo äiti selailee lelukuvastoja silmät kiiluen ;) Pakkohan mun on ostaa ainakin vähän legoja (nykyään on paljon hienompia kuin mun lapsuudessa...) ja miehen mielestä poika tarvitsee ehdottomasti stigan pöytälätkän. Saas nyt nähdä, mitä oikeasti ostetaan (ja kuka niillä leikkii!). En kyllä yhtään ihmettele, että lapset sekoaa noista jouluna jaettavista lelumainoksista! Ja onhan täällä sitten vauvan synnyttyä vähän enemmän lapsiperheen näköistä, kun on muutakin kuin amme ja pinnasänky.
[b]Elinalle[/b] kiitos synnytyskertomuksesta!
[b]Vauvallisia enskoja[/b] näkyi vierailleen täällä aika tavalla ja söpöjä kuviakin oli. Kiva kuulla kuulumisia. Hassua, että mäkin olen jo ollut täällä niin kauan, että muistan Burden odotusajan ja nyt sielläkin vaavi on jo iso tyttö suorastaan...
[b]Auroran[/b] vaavi kuuluu olevan hyvässä kasvussa. Siellä se vaan lymyilee sun mahan kätköissä. Mä vähän luulen, että sulla on kroppa niin timmissä kunnossa, että vatsalihakset ei millään veny. Sen takia varmaan mun maha vetää yläkäyrällä, kun viimeksi taisin tehdä vatsalihasliikkeen pari vuotta sitten ;) Aika kurjaa kyllä, että jouduit saikulle jäämään. Toivottavasti menee kuitenkin loppuaika paremmissa merkeissä, kun ei tarvii istua töissä puuduksissa. Ootkos muuten koittanut höyryhengitystä tuohon limaan? Kattilaan vettä kiehumaan ja pyyhe pään päällä huppuna sitten hengittelet sitä höyryä. Ja laita niitä papukaijapastilleja (mikä niiden nimi nyt onkaan, niitä valkoisia eukalyptuskarkkeja siinä raidallisessa rasiassa) veden joukkoon. Ainakin mulla auttaa limaan ja tukkoiseen oloon.
[b]Liven[/b] ruokahaluttomuus kuulostaa aika tutulta. Meikäläinen söi ekat viikot lähinnä mehujäätä ja jäisiä mansikoita. Kokeiles tehdä sauvasekoittimella marja-hedelmä-jugurtti-juomia, ei pääse verensokeri tippumaan ja heikotus yllättämään kun syö pieniä määriä mahdollisimman usein. Ja rohkeasti vaan kirjoittelemaan, ei täällä kukaan ole hypännyt suoraan isommille viikoille!
[b]Poppikselle[/b] ja miehelle kovasti tsemppiä! Kylläpä on ikävä asia annettu teille riesaksi :( Toivottavasti löytyy vihdoin hyvä ja tehokas hoitokeino ettei ihan kokonaan tarvitse turhautua. Jaksamista ja voimia!
[b]Mammanalulle[/b] mukavaa evakkoaikaa, mäkin viimeksi vanhempien luona ollessani kaivoin äidin ja isin kanssa vanhoja leluja esiin. Menikin koko viikonloppu fiilistellessä :) Toi keittiöremontti kuulostaa kyllä kivalta (tai lähinnä se suunnittelu ja uusi valmis keittiö). Kun vielä mekin osattais päättää, missä sitä haluaa jatkossa asua niin pääsisi oman asunnon ostoon ja laittoon. Tänne opiskelijakämppään kun ei viitsi mitään kovin kallista ja kunnollista ostaa, kun ei tiedä mille on käyttöä jatkossakin.
Juuh, nyt taidan kokeilla vähän lähteä jaloittelemaan. Aika ikävä vaiva tällainen repiminen. Kai sitten vaan tässä vaiheessa maha kasvaa sitä tahtia, ettei paikat jaksa venyä samaa tahtia. Tuntuu vaan, että kohta oikeasti jotain jo repeää kokonaan irti :( Pöh. Taidan soittaa neuvolaan ja kysyä, mikä neuvoksi.
Mukavaa päivää kaikille!
Kesis, rv 21+5
jäi eilenkin päikkärit nukkumati. sit kun täydellisten naisten jälkeen sänkyyn hyppäs, niin johan uni maittoi. aina puoli seitsemään asti, silloin soi miehen kello ja masukkikin tuntui heränneen. oisin kyllä voinut aamua vielä vähän venyttää, mut ei väkisin:)
hirvittävä meno on masussa ollut nyt muutamana päivänä. tuntuu et hän siellä jossain x-asennossa vetelee kun muksautuksia tuntuu ihan ympäri massua.
aa: ootko testannut nenän tyhjentämiseen sellaista sarvikuonoa? ostin eilen miehelle sellaisen, ja hän ainakin varsin tyytyväinen tulokseen, varsinkin kun pelkää kauheesti et joudutaan punktuoimaan jos ei tyhjene.
riikka: meidän neuvolassa pidetty rauta-rajana 110. mullakin oli aluks hemppa muistaakseni 146, mut rauta alkoi menemään vasta kun hemppa oli 108.
elinalle kiitokset kertomuksesta.
han oli kuullut hyviä uutisia istukan sijainnista, kiva:)
auroralla se näyttää tosiaan päivärytmi kääntyneen. ja lääkäristä tuli kuitenkin hyviä uutisia. vaikka se varmaan stressaa tuo sairaslomakin, niin eipä tartte murehtia sitä että pystyykö töissä käymään. eli nyt vaan sit nautit lomastasi, se on teidän molempien parhaaksi:) liman irtoamisesta kurkusta, mä en oikein tiiä, kun mulla ollut vaivana enemmän se et kurkusta on loppunut kaikki lima. siihen on streptilssit auttanut.
tervetuloa livekin kirjoitteleen. kiva että tulee uusiakin kun jono uhkaavasti lyhenee tuolta toisesta päästä.
mammanalku: toi sun alkuraskauden ruokavalio kuulostaa NIIN tutulta, jugurtit, kiisselit, hedelmät ja leipä. ja sit tietty kun ei kunnon ruokaa tullut syötyä, niin nälkä oli koko aika. tai siis ois ollut jossei ois syönyt noita, ja jos nälkä pääsi yllättään niin sitten kyllä eto ja pahasti. mies vaan katto et sähän syöt ihan koko aika, lopetti siihen kun oli mukana neuvolassa ja täti murehti kun paino tippu:)
kesis: mullakin oli sellasia aika inhoja vihlontoja varmaan tuolla joskus vähän ennen rv 20. vieläkin tulee jos yskäsee tai aivastaa väärässä asennossa:( mutta kysy tosiaan neuvolassa kuinka kandee tehdä, jos se rauhoittais sua:)
jahas, pitää kohta alkaa oikeesti herään tästä röllin ääreltä. työpaikan jouluateria tänään edessä, pitää alkaa käymään suihkussa ja kattoon vaatetta ja kattoo viä bussikin millä menis.
tikru ja simppis 35+4
Kaveri soitti tossa hetki sitten rakenneultrakuulumisia ja sainkin onneksi itseni sängystä ylös hyvin. Pitäisi aina tilata tollanen puhelinherätys:)) Tai siis olin jollain tavalla jo hereillä, mutta nukahtanut olisin uudelleen. IHANIA uutisia oli, meidän Poitsu saa kahden kk ikäerolla kaverin itselleen joka myös poika:=)
Livelle tervetulotoivotukset tänne puolelle!! Teitä tarvitaan nyt, kun meillä tuo loppupääläisten (ihme sana) ryhmä alkaa vaan koko ajan suurentua..
Kesis, koitahan elellä niiden kipujen kanssa. Mulla ei vielä olekaan ollut tuollaisia kipuja eli niitä odotellessa;( Ja hei, mäkään en ole tehnyt vatsalihasliikkeitä nyt hetkinen........ yli 3 vuoteen ainakaan. Eli ainakin toi aika mennyt ilman sali/jumppakorttia. Ja sitä ennenkin on aika vähiin mun kohdalla noi kuntoilut jääneet. Laiska kun olen... Eli ei voi johtua siitä mun mahan " puute" ;=)
Kiitokset vinkeistä. Menenpä ostamaan sitä Panadol Hotia ja noita eukalyptyskarkkeja. Eilen join glögiä ja survoin sinne hunajaa hirveästi. Hetken auttoi mut siinä kaikki, eikä toi hunaja+glögi yhdistelmä ihan maistu sille kun pitäis.
Äiti tuleekin tänään aamupäivällä kylään ja neuvola mulla on klo 15. Päivä menee taas nopeasti. Pitää käydä saikkulappu viemässä töihin, jotenkin hävettää viedä tollanen pitkä pätkä ja kertoa etten tule enää:( *kääks*
Kysyin muuten lääkäriltä vihdoin eilen, että onko mulla taaksepäin kallistunut kohtu, ei kuulemma ole! lääkäri sanoi että hyvin se vaan ottaa tilan tuolta sisältä vaikka kohtu normaalisti, on kuulemma aika laakean mallinen.. Jep, mut nyt riittää taas kirjoittelut. Puen päälle ja alan sitä äitiä odotella saapuvaksi=)
Minä taas
[color=009ACD]Jaahas, jaahas. Tiistai-tiitanien turmiopäivä. Huoh. Tuli nukuttua huonosti. Näin räpsystä unta ja sillä kasvo kotiloita naamassa..Taisi olla kala. =D
Miehen lääkäri eilen oli kamala. Mies hermostukin ja meinas lähteä kesken taas käveleen..Lääkärisetä oli jumalakompleksin vaivaama ja sanoi, että nyt loppui puoskareiden kuuntelu koska ainoastaan Hän tietää miten asiassa edetään. Hän siis päätti, että tehdään lisää kuvauksia ja luultavasti leikataan. Pöh. =/
Tikru: en oo uskaltanut ostaa joulusuklaata kun mies sanoi, että siitä varmaan jää roskia suuhun. =D (eli niitä piparinpaloja kai tarkoitti)
AA:n jengi oli tehnyt syntymäpäiväveikkauksia! Meillä on tehty kokoarviota (voittajalle joku palkinto jota en ole vielä keksinyt) ja meidän mama veikkas 58cm ja 4500gr. Huh! =)
Ellulle kiitos kertomuksesta! =)
Han: hienoa, että istukka on kokonaan siirtynytt!! =)
Aurora oli saanut saikkua loppuun asti..Hyvä juttu ja toivotaan, että puutumiset hellittää! Limoista en tiedä mäkään..=) Ihanaa muuten, että teidän paaperolla on jo leikkikaveri tiedossa!! =)
Live tais kutsua mua läskiksi. =D (mulla on kaamee läskikompleksi ja väännän kaikesta itseeni kohdistuvaa läski-ivaa..XD)
Mammanalku vaan suunniteelee keittiötä..Hitsi kun mäkin joskus saisin sellaisen kämpän kun haluan..=)
Kesis: varmasti on vapaapäivän paikka jos et pääse edes käveleen! Joillakin ne kivut voi olla infernaalisia, vaikkakin vaarattomia. Lepää! =) Kyselyihin sen verran, että räpsylle on ostettu jo monta lahjaa ja mäkin yritän odottaa ens viikkoon niiden koristelujen kanssa..Viimeistään itsenäisyyspäivän jälkeen voi jo laittaa kaikki! =)
Meillä on tänään lastenhoitotunti! Onpas hyvä, että mies on saikulla niin pääsee mukaan noihin vauvajuttuihin! =D
Nyt suihkuun ja kaupungille..Mies lupas mulle filmikanavan kun kohta alkaa äippäloma..=) Ihanaa päivää kaikille!
t. poppis ja kotiloräpätti rv31+6
Samoissa tunnelmissa täällä ollaan kuin LiVe. Kuulumisianne olen melkein päivittäin käynyt lueskelemassa, mutta tuntuu välillä että ei ole vielä niin oikeasti raskaana kuin muut. Huomenna iltasella olis sitten ensimmäinen ultra jossa päästään selvittelemään viikkoja tarkemmin. Kovin erilailla ne neuvolassa ainakin meillä ajattelee. oinen on sitä mieltä että elellään viikkoja 11+? ja toinen oli sitä mieltä että kyllä ne on kuukautiset ollut tossa välissä (vaikka kesti puolet siitä mitä normaalisti ja vuotoa tuskin sanottavasti tuli) ja että nyt sitten oltais viikolla 8?. Ei tästä ota oikein selvää. No huomiseenkuin malttaa odotella niin eiköhän se siellä sitten selviä. kOvasti sitä toivoo että viikkoja olisi kertynyt jo tuo11, olisi niin paljon varmempi ja turvallisempi olo.
Voih.. huomasin että pitäisi olla jo matkalla töihin.. nyt tossua toisen eteen ja laittaan tukkaa kuntoon .
emka- rv?
mitä merkitystä taakse kallistuneella kohdulla sitten on? Minä sain jo pari, kolme vuotta sitten tietää, että sellainen mulla on. Ja flunssaisille tiedoksi, että jos nenä tai poskiontelot ovat kovin tukossa niin nokkakannu ei auta, koska vesi ei pääse vapaasti kulkemaan sierainten läpi, ja tuloksena on järkyttävä pääkipu (mulla se vesi tuntuu menevän silloin otsaan..), mutta apteekeista saa höyrypiippuja jotka ovat tosi hyviä, eikä tarvitse pää kattilassa viettää aikaa jos haluaa höyryhengittää :) Hirveä flunssa täälläkin! Tänään vaihtui viikko, nyt siis 20+0. Mullehan kävi niin että mieheni hävisi elokuussa kun kuulin olevani raskaana, onkoi muita " yksin" odottavia palstoilla? Nuo sitaatit siksi, että perheestäni ja ystävistä on ollut aivan mieletön apu, eli aivan yksin en ole, ja kun tämä on ensimmäiseni, niin en tiedä edes, millaista olisi odottaa miehen kanssa.
Nyt ruuanlaittoon, mukavaa päivää!
[color=008B45]
Jouduin lukemaan ton Liven tekstin pariin kertaan, ennen kuin tajusin, mistä sä sen läskiksi kutsumisen teit. Hölmöläinen! :) Mehän ollaan kaikki juuri sopivan kokoisia sellaisena kuin ollaan ja kaikilla on joku kompleksi (meikäläinen melkein päivittäin itkee liian isoja rintoja ja hormonifinnejä, joita on alaposket ja leuka pullollaan!). En kyllä henk. koht. haluaisi kuulua myöskään siihen rotuun, jolla kaikki vaatteetkin vaan roikkuu päällä ja kylkiluut paistaa.
Pirtsakkaa päivää ja mukavaa lastenhoitotuntia!
Kesis
P.S. Teidän luvallanne jäin tänään kotiin makoilemaan :)
Huomenta!
Lupailin eilen laittaa kuvia näkyviin ;) Nyt olis uusia kuvia meidän pikkuisesta, joka muuten ei oo enää niin kauhean pieni, kun eilen meni 3 kg rikki, jee!! =)
http://s85.photobucket.com/albums/k79/ope01/Aino%20Marraskuussa%202006/…
Ope, ihania kuvia pikkuisesta Ainosta! On se vaan sirkeä tyttö, ainakin noissa kuvissa!
Iida-Linnea mietiskeli tunnistamista Kulmiksessa... Veikkaan, että AA:n ja mut tunnistat bongaamalla mahat, ellei siellä sitten ole kymmeniä muita odottajia aamupäiväkahveilla :) Mulla on pitkähköt hiukset ja " tyttömaha" , ja AA:n kuulemma saattaisi tunnistaa vaaleanpunaisesta ponchosta (kaimansa mukaan) ;)
Auroralla lima vaivaa... Kurkusta se ei irtoa kuin yskimällä, nenästä se valuu parhaassa tapauksessa tyynylle yöllä nukkuessa :) Eli ei mitään hyviä vinkkejä tarjolla, sori.
Omaan napaan ei juurikaan mitään uutta. Yöt menee hikoillessa ja kylkeä kääntäessä, ja viimeistään seitsemän tunnin jälkeen kummatkin kyljet on niin puuduksissa että on pakko olla hetken aikaa selällään. Ja kun tuossa 120cm leveässä sängyssä on pikkaisen vaikea löytää hyvää asentoa, kun vieruskaverina on toinen hikoileva ja möyrivä ja kyljellään nukkuva osapuoli.
Nyt vasta tajuan miten me ollaan aina mahduttu niin sujuvasti tuohon meidän sänkyyn ennen raskautta: koko juttu on perustunut siihen, että mä olen nukkunut kiltisti selälläni ja PAIKOILLANI koko yön, ja mies on sitten möyrinyt siinä 2/3 tilassa, minkä se on vienyt. Nyt kun kyljellään nukkujia olisi kaksi, sänky on aivan auttamattoman pieni. Huoh.
Muhkulla on sama homma kuin Tikrun Simppiksellä: aktiivisuutta on yllättävän paljon. Toisaalta on niitä hiljaisiakin päiviä, jolloin herra on hereillä tunnin aamupäivällä ja toisen keskiyöllä. Kuitenkin jotain pientä liikettä tuntee usein, joten edelleenkään ei tarvitse olla huolissaan. Hyvä näin.
Sänky ja päivän posti kutsuu, heippa!
Kandi & Muhku 35+5
terkkuja lääkäristä, neidillä ( joka muuten vahvistui jälleen naispuoliseksi lääkärin toimesta ) on kaikki hyvin, painoa 2,8-2,9 kiloa
Kohdunsuu sormelle auki, joten nyt vaan odottelemaan että aukeaa oikein kunnolla ja sitten ponnistamaan joululahjaamme maailmaan.
Poppiksen mies ei sitten saa kunnon lääkäriä itselleen höh, tommoset konitohtorit pitäis laittaa viralta.
Tietin mama lupailee sulle oikein kunnon jöötiä, milllä ton kokoisen saa edes puserrettua ulos ?? vaikka on toi parempi kuin se mun uni jossa meidän neiti oli 64 senttinen !
Elinalle oikein suuret kiitokset synnärikertomuksesta !!!!
Kohtahan sitä pääsee omaansakkin rustaamaan.
Mä joudun jälleen torstaina pissaamaan purkkiin kun protskut on edelleen vähän kohollaan, mitään muita raskausmyrkytysoireita ei edelleenkään ole joten en jaksa murehtia.
Kaima sai sitten saikkua, noloahan se tietty on se lappu sinne töihin viedä, mutta kuten sanoin jo aiemmi, sun tehtäväs on nyt vain pitää pikkaisesta huolta ja itsestäsi tietysti myös, ulkoile ja nauti jos vain pystyt yhtään kävelemään laita joulua ja pidä mieli virkeänä.
Keravatreffiläiset: Mulla on ainaskii sellainen aniliininpunainen villakangastakki josta helposti tunnistaa, hiukset on ruskeat ja silmälasitkin löytyy, eiköhän me toisemme tunnisteta mä otan vaikka vielä ne aniliininpunaset tumput mukaan ja laitan ne vaikka pöydän reunalle niin jos niistä sitten tunnistaisi !
hassua kun open vaavi on nyt saman kokoinen kun meitin mukelo masussa, pieni hän on vieläkin vaikka kasvaakin koko ajan !
Nyt siivoomaan meillä on ihan hirveä sotku
AA ja neiti 37+3
Aurora79, hyvä kun sait saikkua. Turha yrittää oman (tai vauvan) terveyden kustannuksella vääntäää töitä, pitää pystyä myös hellittämään, jos tilanne niin vaatii! Nyt otat iisisti ja nautit, kun ei ole mitään velvollisuuksia mihinkään suuntaan! :)
Kesis, voi kun tietäisikin mikä tuollaisiin kipuihin auttaa. Mullakin tuli (ja tulee vieläkin joskus) monesti sellaisia viiltokipuja tuonne alas, jos esim. kävelee liian lujaa, mut ostin sellaisen tukivyön, niin siitä tuntui olevan vähän hyötyä. Pystyn taas kävelemään ilman, että on vedet silmissä kipujen vuoksi :) Kannattaa kokeilla, vaikka en voi luvata, että varmuudella auttaa.
emka, kannattaa uskoa, että kyllä se sinäkin olet ihan oikeasti raskaana! :) Ei se alussa ehkä ihan niin konkreettista ole, kun mahaa ei ole vielä yhtään eikä liikkeitä tunnu, mutta ei se tarkoita, että sitä olisi jotenkin vähemmän raskaana. Että ei muuta kuin kirjoittelemaan ja jakamaan ajatuksia!
Opella oli ihania kuvia Ainosta! Voi miten hellunen pikku tyttö! Mies naureskeli mulle, kun minä täällä ulvoin ihastuksesta :D
Kandilla nukkumisvaikeuksia. Sama vika täällä. Hyvää asentoa ei löydy millään, eipä noita vaihtoehtojakaan ole kuin kaksi; jommalla kummalla kyljellä :p Sitten heräilee pitkin yötä, kun toinen puoli kropasta on ihan kipeä ja puuduksissa ja pitää yrittää kääntyä jotenkin paremmin. Loppuyöstä koko kroppa on ihan puuduksissa, mutta ei auta. Eiköhän tämänkin kuitenkin jossain vaiheessa helpota.
AA, tajusin vasta äsken kuinka PITKÄLLÄ sinä oot! Eihän sulla ole kuin muutama viikko jäljellä laskettuun aikaan. Voi mahdoton, onneksi tulee uusia enskoja koko ajan, kun täältä vanha tuttu porukka alkaa varmaan pian kadota tuonne vauva-puolelle :)
Oma napaseni: kävin neuvolassa:
Rv 30+6
Pissa puhdas
Hemppa noussut reippasti, oli 117!!! (viimeksi kolmisen viikkoa sitten oli vielä alle 110)
Paineet ok, 112/70
Painon muutos + n.350g/viikko, yhteensä tullut 9kg :/ Lähteekö nuo kilot ikinäikinäikinä pois?!
Syke +
Liikkeet ++
Tosiaan, käytiin eilen ultrassa ja siellä oli kuin olikin hyviä uutisia, eli ainakaan istukka ei ole enää esteenä alatiesynnytykselle, Oli kyllä mukava kuulla.
Tänään taas meinasin neuvolassa pökertyä, kun piti liian kauan selällään maata siinä pöydällä. En pysty olemaan kuin jonkun 1,5 minuuttia selällään, kun jo alkaa huimata ja pyörryttää. Meni se onneksi ohi, kun makoilin aikani kyljellään.
Han ja Rumpali 30+6
Ootko kokeillut höyryhengitystä? Kiehautat vettä kattilassa (tai vaikka nopsaan vedenkeittimellä) ja sit heität pyyhkeen pään yli ja oot hetken sen kattilan kanssa telttailemassa :D tehostusta saa vielä kun pilkkoo sinne sipulia tai valkosipulia joukkoon
nimim. vauvan kanssa höyryhengitellyt...
Tervehdys vain!
Täällä mennään pahoinvoivissa merkeissä. Nyt muutamana päivänä olen voinut niin pahoin, että olen pystynyt vain makoilemaan...töissä on välillä aika mielenkiintoista kun silmät kiinni joutuu liikkumatta olemaan. Siinäpä sitten yrität keksiä tekosyitä, että mikä vaivaa...:) Onneksi olo aina välillä helpottaa, mutta inhottaa kyllä välillä oikein tosissaan.
Liven kanssa meillä onkin aikalailla samat tilanteet. Olen sinua hiukkasen edellä kun alkaa kohta 8 viikko. Joko sinulla on oireita? Minulla on kans sellainen tunne, etten ole vielä " tarpeeksi" raskaana...toisaalta, nämä pahoinvoinnit ja rintojen kasvu antaa osviittaa siitä, että kyllä sitä oikeasti taidetaan uutta elämää kasvatella!:) Minä olen menossa parin päivän päästä ensimmäiseen ultraan ja se jännittää IHAN hirveästi!! En varmasti saa nukuttua ennen sitä...toivotaan, että masussa on kaikki ok.
Jeps. Taidanpa jatkaa tässä hommia kun olo on nyt suhteellisen ok.
Vilkutuksia vain kaikille!
*greetas*
p.s. Ihania kuvia oli pikkuisesta Ainosta!!:)
täällä kärsitään aivojen totaalisesta jumittamisesta! Oon ennen ollut aika hyväkin laittamaan ajatuksia paperille, mut nyt ei onnistu...onkohan masun koolla ja aivokapasiteetilla joku käänteinen korrelaatio?!
Hienoa, että Aurora sai nyt saikkuasian kerralla kuntoon, ei tarvi miettiä sitä asiaa. Nyt lepoa ja nautintoa! Mikä muuten on " normaali" kohdunkaulan pituus? (tyhmä kysymys varmaan...) Munkin tuli mieleen tuo höyryhengittely limaisuuteen, sitä moni jo ehdottelikin.
Live, Emka ja Greetas - kiva saada teitä alkutaipaleen ihmisiä tänne, kirjoitelkaa vaan ahkerasti! Ja Greetakselle voimia pahoinvointiin...been there, done that :)
Mammanalku kuulostaa lahjakkaalta sisustelijalta, tuutko meillekin vähän tarjoamaan näkemyksiä?! Liittyikös sun työt muuten mitenkään luovuuteen tms.?
Tikru on päässy maistelemaan jouluruokaa - nami! Vielä tässä vaiheessa ajatus kinkusta houkuttelee, mut voi olla että sitä taas tänä jouluna tule vedeltyä siinä määrin että tulee korvista lopulta ulos.
Poppikselle ja miehelle voimia! Ihanasti osasit kuitenkin iloita siitä, että mies on nyt kotona ja pääsee osallistumaan illallakin. Mainiota asennetta!
Ammimamma kyseli, onko muita " yksin odottajia" (ihanaa muuten, että laitoit nuo lainausmerkit ja kerroit, ette oikeasti ole yksin!). Samaa mietin minä joskus - kun " yksin" odottajia kumminkin paljon on olemassa, niin eikö tosiaan meidän Enskojen joukossa oo muita?
Open kuvat katson myöhemmin - tiedän alkavani parkumaan ihastuksesta enkä viitsi täällä töissä :)
Hanilla oli ihania uutisia - hemppa kohonnut ja istukka siirtynyt! Onnea!
Ja vielä Kesiksen gallupit! Joulua en ole halunnut laitella ollenkaan kotiin, tulis vaan kahta haikeampi olo aina sieltä lähtiessä. Olen siis tosi jouluihminen, ja näin joulun lähestyessä tuntuu tavallistakin haikeemmalta olla kotoa poissa. Olis niiiiin ihana arki-iltoinakin poltella kynttilöitä ja juoda glögiä - miehen kainalossa, luonnollisesti. Sniff.
Joululahjoja meidän vaaveli ei tietääkseni saa vielä - näin olen ainakin yli-innokasta tulevaa mummua ohjeistanut :)
Makkara rv29+1
Pahoinvointiselta kuulosti alkupään enskat. Itsellä rv 9+3 menossa, ja alkaa tuo pahin olla ohi. Lähinnä sellaista etoilua enää. Tosin laatta ei ole lentänyt kertaakaan. Lähellä on ollut! Joku oli herkistynyt vanhojen lätkätulosten takia :D hassua tämä raskauden ajan touhuilu! Jahas nyt kaikki uudet linjoille! Eiköhän meitä ala täällä jo olla tarpeeksi,jotta keskustelu alkuraskaudesta onnistuu!
Hyvä vaan kesis että päätit lepäillä päivän kotona. Ei oo varmasti kivaa kun on tollanen vaiva..
G: meidän koristeet ovat tämän joulun siis varastossa. Äidin luona kyllä varmaan tulee laitettua ihan ehta kuusi ja vähän jouluvaloja + kynttilöitä. Sovittiin että tänäkin jouluna pidetään lahjaton joulu ¿ auta armias sitä joka uskaltaa jonkun lahjan ostaa ¿ niin voidaan keskittyä olennaiseen, ruokaan, lepoon ja perheen & ystävien kanssa oleiluun. :) Tiitiäisellekään ei osteta lahjoja, olen teroittanut mummoille ja tädeille että vasta kun ollaan muutettu uuteen kotiin saapi jotain ostaa..
Tikru pääsee/pääsi tänään jouluaterialle, nam. :) Mä en ole vielä jouluruokaa päässyt maistamaan, mutta eiköhän sitä ehdi puputtaa sitten parin viikon päästä ihan kyllästymiseen asti. Hih! Tosin tänä jouluna joutuu skippaamaan ne mun jokavuotiset joulun ykkösherkut; graavilohi, itse tehty maksalaatikko sekä piparit aurajuustolla..
Auroran poitsulle on nyt jo leikkikaverikin tiedossa, kivaa! Ja parempi se vaan on olla saikulla jos oikeasti sille tuntuu. Pidät nyt vain itsestäsi ja poitsusta siellä masussa hyvää huolta!
Poppiksen miehen lekuri oli ollut kurja.. :( möö.. Tosi ankeeta. Kiva idis muuten toi vauvan syntymäkoon yms veikkaaminen. :) Ehkäpä tehdään se jouluna.. Ja lastenhoitotunti ¿ vitsit kun mäkin haluaisin jo mennä valmennuksiin jne! Ei malttais odottaa..
Emka, Greetas & Live (ja vieläkö oli muita? Sama pää kesät talvet ¿ ei meinaa muistaa) rohkeesti vaan kirjoittelemaan tänne. Mustakin tuntui alussa vähän ¿oudolle¿, mutta täältä sai kyllä kuulla paljon kommentteja sellaisiin juttuihin mitkä itseä askarrutti. Ja kyllähän noita loppupään odottajia kohta varmaan täällä huhuillaan kun karkaavat synnärille ja sitten elelevät auvoista vauva-arkea.. Että lisäporukka ei ole koskaan pahitteeksi!
Ammimammalla on sitten viikot vaihtuneet! :) Eiks oo kiva kun saa aloittaa jo kakkosella!? Ihanaa kun mainitsit että et ole yksin ¿ vaikka mies ei ole kuvioissa mukana. Minullekin perheellä on valtavan suuri merkitys ja tietysti myös ystävillä, vaikka mies onkin olemassa..
Open Aino on NIIN suloinen että!!!!!!! Hurmaavia kuvia! Kiitos kun laitoit niitä..
AinoAuroralle on sitten neiti tulossa! :) Onnea siitä! Muakin vähän jännittää saadaanko tietää sukupuoli sitten siellä 4D-ultrassa joulukuun puolivälissä.. Oishan se kiva, mutta ei haittaa vaikka jääkin ylläriksi.
Han mietiskeli lähteekö ne kilot ikinä pois mitä nyt kertyy.. Kyllä lähtee! Jos ei ala karisemaan niin tuut mun kans sit jumppaan niin johan lähtee!! :)
Totesin sunnuntaina vaa¿alle mentyäni että OHO! Se näytti melkein 2kg vähemmän kuin TO.. Eli muutto taisi olla aika raisu myös meikäläiselle joka ei mitään kamalan raskasta kantanutkaan (paitsi vähän yhtä sohvaa kun miehen silmä vältti *häpeää*). Eli tämän aamun painon perusteella on tullut vain 2,5kg, mutta pelkään että mulle kertyy ruttasti lisää tässä toisella puolikkaalla.. On vaan yritettävä olla syömättä ihan ylettömästi herkkuja ja jumpattava jne niin kauan kun pystyy..
Jep, vielä pikku tovi töitä ja sitten jumpan kautta kotiin.. Mukavaa iltaa itse kullekin ja taas surffaillaan!
Mammanalku + Tiitiäinen 21+4
Olipa kiva tulla pyörähtämään :) Tuli hyvä mieli teidän neuvoista ja rohkaisusta :) Kiitos kaunis!
Poppiupaulle pahoittelut " painovirheestä" ;) Jo tämä alkuraskauden turvotus saa minut tuntemaan itseni palloksi! Että näin ;)
Ihana, että löytyy enskoista muitakin alkupään ihmeitä! Vilkutuksia emkalle, greetasille ja peipposkalle! Greetas kyseli oireista. Tuon ruokahaluttomuuden lisäksi on sellainen painon tunne alavatsassa ja rinnat ajoittain arat - ja jatkuva väsymys :(
Emkalle onnea matkaan huomiseen ultraan!
Nyt alkaa hiipua tämän iltainen virtapiikki, joten heitän itseni vällyjen väliin.
Ai niin! Ihana neitokainen ykkösopella! Onnea :D
Päivä mennyt niin etten ole ehtinyt tulla lääkärikuulumisia kertomaan lainkaan. Eli tänään siis oli lekuri ja ultra tuossa aamupäivällä, sen jälkeen jäinkin hetkeksi keskustaan shoppailemaan ja vielä illalla käytiin miehen sukulaisella kylässä. Kiirus päivä ollut!
Taas täällä valvon kun ei väsytä ei:( Lääkärissä kaikki meni hyvin. Kohdunsuu oli suppareista huolimatta pysynyt tiukasti kiinni ja pituutta oli 4,8cm eli hyvin. Lapsiveden määrä normaali ja istukka kunnossa. Vilkas kaveri siellä oli ja kooltaan vastasi taas vähän isompaa kuin mitä viikot ovat. Painoa Poitsulla oli jo 1089g. Eli keskikäyrällä tai vähän yläpuolella mennään=) Sairaslomaa laittoi mulle äippäloman alkuun saakka, ja sovittiin että jos ei puutumiset pahene, niin otetaan magneettikuva vasta jälkitarkastuksen jälkeen kun ei ole vauva kuvausta häiritsemässä. Huomenna onkin sitten taas neuvola ja " pääsee" vaa´alle kauhistelemaan painon nousua:(( Ja saavat kyllä ottaa hempan, ettei vaan ole taas laskenut entisestään...
Kotikonsteja kaipailen millä saisin kurkusta liman irtoamaan. Hengittäminen ja nieleminen jo vaikeaa ja pitää varmaan kohta nukkua pystyasennossa. Mikä siis AUTTAA kun ei saa yskänläätteitä lipitellä nyt???
Sori kun tuli vain omaa napaa, mutta kello sen verran paljon että nyt taidan poistua takavasemmalle ja hipsiä miehen ja koiruuden viereen nukkumaan.
Aurora + Poitsu rv27+3