Minne te perheelliset matkustatte kesälomalla?
Olemme hyvätuloinen (kummallakin kuukausipalkka päälle 4500 e/kk) kaksilapsinen perhe Helsingistä. Asuntolainaa jäljellä n. 50 000 e, ei muita lainoja. Asumiskulutkin ok emmekä todellakaan elä mitenkään leveästi. Taloudessa mm. vain yksi yli 10v vanha, käytettynä hankittu auto ja teineillä harrastuksia, joiden menot vuositasolla yhteensä noin 3000 euron luokkaa. Syödään harvoin ulkona, päivittäistavaroihin kuluu sellainen 800-1000 euroa kuussa, mikä näillä hinnoilla on mielestäni ihan hyvä suoritus kun tavoite on syödä monipuolisesti ja esim. vihanneksista säästämättä.
No, nyt kun olen muutamana iltana surffaillut netissä ja yrittänyt suunnitella kivoja kesälomamatkavaihtoehtoja, niin joudun toteamaan, että meillä ei taida olla varaa mihinkään ulkomaan reissuun. Visaa en todellakaan aio lomamatkaa varten vinguttaa!
Lennot melkein mihin vaan neljältä nousevat pariin tonniin ja majoitukset siihen päälle viikoksi maksavat ok majoituksella toiset pari tonnia. Tähän kun lisää ulkona syömiset, huvipuistot ja muut lomaviihdykkeet, niin viikon reissun kokonaiskustannus on 5000-6000 euroa. Eli aivan liikaa!!
Minkälaisia lomasuunnitelmia teillä muilla lapsiperheillä on ensi kesäksi? Ja onko joku oikeasti ostanut esim. Aurinkomatkojen viikon matkapaketin vaikka Kreikkaan/Kanarille alkukesästä ja maksanut siitä 6000-7000 euroa? Nuo hinnat ovat oikeasti jotain ihan käsittämätöntä, kenellä noihin on varaa?
Kommentit (315)
Musta tuli työnarkomaani kun lapset kasvoivat teini-ikään ja koronarajoitukset jäi. Teen ekstratöillä noin 5000 euroa vuodessa eli noin 2 pitkää päivää (13 h) viikossa perustyön lisäksi millä sitten kustannan perheen viikoksi lämpimään ja relaan viikon koko vuoden edestä. Oon sitä mieltä että se kannattaa, lämpöä, aurinkoa, valmiit ruuat ja kuohuviinitarjoilu. Ulkoisesti en satsaa muihin kuin lomalookkiin ja esimerkiksi kampaajalla en ole käynyt vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita matkoja paljon halvemmallaki. Esimerkiksi TUI:n pakettimatka Kreetalle, lähtö 1.6, majoitus 4 tähden hotellissa hintaan 1754e / 2 aikuista ja 2 lasta.
Tuo on ehkä kaikkein mahdottomin aika kouluikäisten lapsiperheelle matkustaa. Koulu ei ole vielä päättynyt ja todistusten jako jää väliin. Lisäksi monessa työssä (esim. omassani) on kesäkuu todella kiireistä aikaa, koska käytännössä kaikki toiminta on tauolla juhannuksesta eteenpäin. Harvemmin on edes mahdollisuutta saada lomaa ennen heinäkuuta.
Koululaisten puolesta paras aika, todistuksen saa postissa eikä vikoina päivinä koulussa mitään oleellista tehdä.
Lentolippujen hinnat nousseet. Lähden syksyllä kaupunkilomalle ja osan kesää menee maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä kaksi aikuista ja kaksivuotias lapsi. Menemme syyskuulla kahdeksi viikoksi Ranskan Rivieralle. Nizzan lähistöltä vuokrattu asunto maksoi kahdelta viikolta muistaakseni 980€ ja olisikohan lennot meiltä kolmelta ollut yhteensä jotain 600-700€. Itse olen hyvin pienituloinen ja meillä reissun suunnittelu aloitetaan aina siitä, että mietitään mikä on edullinen ajankohta matkustaa ja sillä perusteella pyysin kesäloman syyskuulle. Minun pienistä tuloista huolimatta me pystymme matkustelemaan vuodessa paljonkin, koska matkustamme aina ns. hiljaisempaan aikaan (esim. tammi-helmikuun vaihteessa meillä tapana olla kuukausi Kanarialla) ja suunnittelen kaiken tarkasti ja vertailen paljon lentojen ja majoitusten hintoja.
Tuota kannattaakin tehdä, jos on mahdollusuus eli lapsi on pieni (ei koulua) eikä itse ole työelämässä (oletan, ettet ole jos on noin paljon lomaa vuodessa). Riviera on ihana, oltiin siellä joka vuosi lasten ollessa pieniä. Nykyään teineillä on koulunsa ja oma opettajan lomani on sidoksissa koulujen loma-aikoihin, joten joustonvaraa ei ole. Tietysti myös kustannukset ovat erit kuin taaperoiden kanssa, esim. 2-vuotias lentää vielä ilmaiseksi kun taas teineille täytyy ostaa aikuisen lippu, majoituksessa tarvitsevat oman huoneen jne.
Koulusta saa hyvin 1-2 viikkoa vapaata lapsille. Pyytää vain tehtävät opettajilta (jos ei saa Wilmasta)
Lainatussa viestissä oli kaksi viikkoa syyskuussa ja kuukausi tammikuussa.
jotkut ruinaa tukiopetusta kun lomailevat kouluaikoina.
Jääkö niille lapsille mitään? kirjoitti:
Eikös tuo etelään lentäminen ole jo mennyttä aikaa? Annetaan niiden lentopäästöjen yms nyt olla.
minua ei kiinnosta rantalomat (oon tarpeeksi ollut) vaan nähtävyydet, ei oo autoa eikä perätuupparia joten lennän hyvällä omallatunnolla.
Matkustan vasta syyskuussa niin ei tarvitse työpaikalla tapella lomaviikoista. Lapset kyllä joutuvat sitten ottamaan kouluista omaa lomaa mutta näin mennään taloudellisistakin syistä, syyskuussa on edullisempaa matkustaa ja välimeren kohteissa syyskuussa lämpöisempää kuin kesäkuussa. Kypros on kova mutta välillä täytyy nähdä muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Kreikka-viikon matka puolihoito. Hotelli rannalla. Tarkoitus uida ja syödä tämä viikko, ehkä 1-2 päivää autonvuokraus. 4xpaketti (12, 15v lapset) alle 4000e, otimme 2 erillistä huonetta eli tavallaa 2x2 hengen matka.
Viikko on pelkkää rentoutumista, eli aamulla rannalle- sieltä rantaravintolaan pitkälle lounaalle ja takaisin rannalle kunnes aurinkolaskee- hotelliin suihkuun, illalliselle ja nukkumaan. Aamulla aamiaiselle, ehkä pelaillaan jotain ennen siirtymistä rannalle. Lounaalla tuoretta kalaa jne. , aikuisille ja kylmää juotavaa. Jutellaan mitä mieleen tulee. Aurinko paistaa ja merituuli puhaltaa, päällä pitkähihaiset UV- vaatteet ja rannalla varjo niin ei pala auringossa.
Ollaan matkustettu halvemmallakin, kerran otettiin Norwegian lennot Ateenaan jossa muutama päivä ja sieltä Olympicin lennot pienelle saarella (kannattaa katsoa paikkoja mihin ei kovasti pakettitarjontaa Euroopasta niin saa huoneistoja halvalla). Finskin suorat lennot lomasaarille on tosikalliita, mutta niitäkin käytetty koska esim Aurinkomatkojen hotellit ei saaren parhaimmilla paikoilla tai rannoilla.
Ihan kuin meidän loma! Samalla konseptilla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuli työnarkomaani kun lapset kasvoivat teini-ikään ja koronarajoitukset jäi. Teen ekstratöillä noin 5000 euroa vuodessa eli noin 2 pitkää päivää (13 h) viikossa perustyön lisäksi millä sitten kustannan perheen viikoksi lämpimään ja relaan viikon koko vuoden edestä. Oon sitä mieltä että se kannattaa, lämpöä, aurinkoa, valmiit ruuat ja kuohuviinitarjoilu. Ulkoisesti en satsaa muihin kuin lomalookkiin ja esimerkiksi kampaajalla en ole käynyt vuosiin.
Sama. Teen satunnaisesti viikonlopputöitä, jolla sitten kustannan perheen lomamatkan.
Viime vuonna sivutöistä 10 000 euroa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Teen satunnaisesti viikonlopputöitä, jolla sitten kustannan perheen lomamatkan.
Hyvä sulle, mä en oo päässyt viikonloppupiireihin niin räpellän arki-illoilla sen viis tonnia kasaan. Hyvä huomata että en oo ainut äiti joka järjestää ja myös kustantaa, ei mentäis ikinä mihinkään jos odottaisin että mies järjestää..
Meillä on bruttotulot noin 7800€ ( netto noin 4000€) ja mennään kolmeksi yöksi Turun saaristoon mökille joka maksaa noin 700€ tuolta ajalta . Itse valmistunut äskettäin ja teen omasta halusta lyhennettyä työviikkoa niin ei ole nyt varaa ulkomaille vaikka haluaisin . Harrastuksiin menee perheellä ainakin pari tonnia vuodessa . Yks velaton auto meillä mutta asuntolainaa lyhennetään molemmat noin 650€ kuukaudessa . Paljon oli pienemmät nuo asuntolainalyhennyksst vielä viime vuonna , onneksi valmistuin ja pääsin töihin . Enkä enää nykyään olisi kyllä varmaan saanut opiskelijana lainaa kuten v. 2018.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tein ylimääräistä työtä viime vuonna peräti 11.000 e edestä. Koko perhe lomailee kesällä. Tänä vuonna extratöitä ei sitten olekaan niin paljoa luvassa, ehkä se 500-600 e / kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä kaksi aikuista ja kaksivuotias lapsi. Menemme syyskuulla kahdeksi viikoksi Ranskan Rivieralle. Nizzan lähistöltä vuokrattu asunto maksoi kahdelta viikolta muistaakseni 980€ ja olisikohan lennot meiltä kolmelta ollut yhteensä jotain 600-700€. Itse olen hyvin pienituloinen ja meillä reissun suunnittelu aloitetaan aina siitä, että mietitään mikä on edullinen ajankohta matkustaa ja sillä perusteella pyysin kesäloman syyskuulle. Minun pienistä tuloista huolimatta me pystymme matkustelemaan vuodessa paljonkin, koska matkustamme aina ns. hiljaisempaan aikaan (esim. tammi-helmikuun vaihteessa meillä tapana olla kuukausi Kanarialla) ja suunnittelen kaiken tarkasti ja vertailen paljon lentojen ja majoitusten hintoja.
Tuota kannattaakin tehdä, jos on mahdollusuus eli lapsi on pieni (ei koulua) eikä itse ole työelämässä (oletan, ettet ole jos on noin paljon lomaa vuodessa). Riviera on ihana, oltiin siellä joka vuosi lasten ollessa pieniä. Nykyään teineillä on koulunsa ja oma opettajan lomani on sidoksissa koulujen loma-aikoihin, joten joustonvaraa ei ole. Tietysti myös kustannukset ovat erit kuin taaperoiden kanssa, esim. 2-vuotias lentää vielä ilmaiseksi kun taas teineille täytyy ostaa aikuisen lippu, majoituksessa tarvitsevat oman huoneen jne.
Koulusta saa hyvin 1-2 viikkoa vapaata lapsille. Pyytää vain tehtävät opettajilta (jos ei saa Wilmasta)
jotkut ruinaa tukiopetusta kun lomailevat kouluaikoina.
vanhempien pitää läksyt tarkistaa ja olla selvillä missä mennään kun lähdetaan kesken kaiken lomille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on bruttotulot noin 7800€ ( netto noin 4000€) ja mennään kolmeksi yöksi Turun saaristoon mökille joka maksaa noin 700€ tuolta ajalta . Itse valmistunut äskettäin ja teen omasta halusta lyhennettyä työviikkoa niin ei ole nyt varaa ulkomaille vaikka haluaisin . Harrastuksiin menee perheellä ainakin pari tonnia vuodessa . Yks velaton auto meillä mutta asuntolainaa lyhennetään molemmat noin 650€ kuukaudessa . Paljon oli pienemmät nuo asuntolainalyhennyksst vielä viime vuonna , onneksi valmistuin ja pääsin töihin . Enkä enää nykyään olisi kyllä varmaan saanut opiskelijana lainaa kuten v. 2018.
nyt korot nousussa, ruoka kallista , sähkö kallista ja voi voi.
Emme minnekään. Kesälomarahat menee taas osakeostoihin kuten joka vuosi. Katsos kun ei pidä antaa lapsille liian ruusuista kuvaa niiden tulevaisuudesta eli totuttaa niitä elintasoon jota eivät omilla tuloillaan pysty ylläpitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna sivutöistä 10 000 euroa...Sama. Tein ylimääräistä työtä viime vuonna peräti 11.000 e edestä. Koko perhe lomailee kesällä. Tänä vuonna extratöitä ei sitten olekaan niin paljoa luvassa, ehkä se 500-600 e / kk.
Hyvin te jaksatte painaa. Lisätyöt säännöllisesti kolmatta vuotta alkaa välillä väsyttää enkä tiedä jaksanko loputtomiin. Peruspalkka 38 h / vko riittää vain peruselämiseen.
Me käytiin noin 15 vuoden ajan joka kesä ulkomailla, yleensä pari viikkoa. Viimeisin kerta oli v. 2019. Seuraavana kesänä koronasulut. Ollaan oltu Firenzessä ja Sorrentossa, Menorcalla pari kertaa, Bulgariassa useammassa paikassa, Espanjassa Fuengirolassa ja Valenciassa, Irlannissa kiertomatkalla (kahden pienen lapsen kanssa), Portugalin Albufeirassa ja Lissabonissa, Kroatiassa Splitissä, josta jatkettiin Dubrovnikiin ja Cavtatiin.
Nyt ollaan kolme kesälomaa vietetty Suomessa. Vanhin meidän kolmesta lapsesta e enää viime kesänä halunnut mukaan, Suomi on kuulemma niin nähty. Hän on tulevana kesänä jo täysi-ikäinen. Kolmen kesäloman aikana kierretty Pello, Saariselkä, Kuusamo, Salla, Suonenjoki, Mikkeli, Lappeenranta. Viime kesänä oltiin peräti 3 viikkoa reissussa. Aloitettiin Hangosta viikko lähiseudulla päiväretkiä tehden, siirryttiin Turkuun ja sieltä Porin Yyteriin, jatkettiin Vaasaan ja loppuloma 5 vrk Kalajoella. Tykkään myös Suomesta kesällä, jos ei sada.
Tulevana kesänä käydään Kolilla ja Pohjois-Karjalassa yleensäkin tavoitteena vähän kierrellä. Loman lopussa käydään pikaisella pyrähdyksellå Lontoossa perheen nuorison toiveesta. Itse en pidä Lontoosta hiukkaakaan, mutta 18 vuotta täyttävä on kerännyt rahaa omaan matkaansa ja pyytää siskonsa mukaan. No siskohan ei alaikäisenä pääse, joten lähden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut samaa, että valmismatkojen hinnat ovat todella korkeat. Mielessä Kroatia tai Kreikka. Viimeksi olemme olleet valmismatkalla koko perhe (2 lasta ja me vanhemmat) 8 vuotta sitten. Ja silloin matka oli 4500e viikko tasokas hotelli puolihoidolla Maspalomasissa.
Me olemme ratkaisseet lomailun niin, että teen ystävien kanssa minilomia ulkomaille pari kertaa vuodessa ja perheen kanssa minilomia Suomessa pari kertaa vuodessa. Sekin toki maksaa, mutta odotukset eivät ole yhden loman varassa, joka on kerran vuodessa.
Mieheni ei edes halua ulkomaille lomailemaan. Työmatkat ja oma mökki riittää. Nyt teinit haluavat kesälomalla ulkomaille ja mietin 4-5 päivän kaupunkilomaa Euroopassa. Rantaloma on liian kuuma kesällä mielestäni.
Hintaa tulee kyllä tällaiseenkin reissuun. Lennot 1000 per nenä, hotellit, ruuat, tekemiset ym. Budjetti n. 4000e/3 henkilöä. Eli kallista on. Toisaalta vaakakupissa painaa se, että edellisestä reissusta lasten kanssa ulkomaille on aikaa, lapset ovat jo teinejä, joten tässä voi tulla eteen vuosia kun vanhempien lomaseura ei kiinnosta.
Asuntolaina on maksettu, joten lomaan pystyn säästämään n. 500e/kk. Tosin elämässä muitakin rahammenoja mm. juhlia, hankintoja. Tosin on myös puoliso maksamassa menoja.
Somea katsoessa monikaan perhe ei matkusta ulkomaille. Se ei ole trendi niin kuin oli esim. 10 vuotta sitten.
Mistä oikein katsot lentoja jos Euroopan-lento maksaa 1000 €/hlö????
Vierailija kirjoitti:
Me käytiin noin 15 vuoden ajan joka kesä ulkomailla, yleensä pari viikkoa. Viimeisin kerta oli v. 2019. Seuraavana kesänä koronasulut. Ollaan oltu Firenzessä ja Sorrentossa, Menorcalla pari kertaa, Bulgariassa useammassa paikassa, Espanjassa Fuengirolassa ja Valenciassa, Irlannissa kiertomatkalla (kahden pienen lapsen kanssa), Portugalin Albufeirassa ja Lissabonissa, Kroatiassa Splitissä, josta jatkettiin Dubrovnikiin ja Cavtatiin.
Nyt ollaan kolme kesälomaa vietetty Suomessa. Vanhin meidän kolmesta lapsesta e enää viime kesänä halunnut mukaan, Suomi on kuulemma niin nähty. Hän on tulevana kesänä jo täysi-ikäinen. Kolmen kesäloman aikana kierretty Pello, Saariselkä, Kuusamo, Salla, Suonenjoki, Mikkeli, Lappeenranta. Viime kesänä oltiin peräti 3 viikkoa reissussa. Aloitettiin Hangosta viikko lähiseudulla päiväretkiä tehden, siirryttiin Turkuun ja sieltä Porin Yyteriin, jatkettiin Vaasaan ja loppuloma 5 vrk Kalajoella. Tykkään myös Suomesta kesällä, jos ei sada.
Tulevana kesänä käydään Kolilla ja Pohjois-Karjalassa yleensäkin tavoitteena vähän kierrellä. Loman lopussa käydään pikaisella pyrähdyksellå Lontoossa perheen nuorison toiveesta. Itse en pidä Lontoosta hiukkaakaan, mutta 18 vuotta täyttävä on kerännyt rahaa omaan matkaansa ja pyytää siskonsa mukaan. No siskohan ei alaikäisenä pääse, joten lähden mukaan.
No, millaisena pidät Suomen hintatasoa verrattuna noihin ulkomaan kohteisiin, joita luettelit?