Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne te perheelliset matkustatte kesälomalla?

Vierailija
03.04.2023 |

Olemme hyvätuloinen (kummallakin kuukausipalkka päälle 4500 e/kk) kaksilapsinen perhe Helsingistä. Asuntolainaa jäljellä n. 50 000 e, ei muita lainoja. Asumiskulutkin ok emmekä todellakaan elä mitenkään leveästi. Taloudessa mm. vain yksi yli 10v vanha, käytettynä hankittu auto ja teineillä harrastuksia, joiden menot vuositasolla yhteensä noin 3000 euron luokkaa. Syödään harvoin ulkona, päivittäistavaroihin kuluu sellainen 800-1000 euroa kuussa, mikä näillä hinnoilla on mielestäni ihan hyvä suoritus kun tavoite on syödä monipuolisesti ja esim. vihanneksista säästämättä.

No, nyt kun olen muutamana iltana surffaillut netissä ja yrittänyt suunnitella kivoja kesälomamatkavaihtoehtoja, niin joudun toteamaan, että meillä ei taida olla varaa mihinkään ulkomaan reissuun. Visaa en todellakaan aio lomamatkaa varten vinguttaa!

Lennot melkein mihin vaan neljältä nousevat pariin tonniin ja majoitukset siihen päälle viikoksi maksavat ok majoituksella toiset pari tonnia. Tähän kun lisää ulkona syömiset, huvipuistot ja muut lomaviihdykkeet, niin viikon reissun kokonaiskustannus on 5000-6000 euroa. Eli aivan liikaa!!

Minkälaisia lomasuunnitelmia teillä muilla lapsiperheillä on ensi kesäksi? Ja onko joku oikeasti ostanut esim. Aurinkomatkojen viikon matkapaketin vaikka Kreikkaan/Kanarille alkukesästä ja maksanut siitä 6000-7000 euroa? Nuo hinnat ovat oikeasti jotain ihan käsittämätöntä, kenellä noihin on varaa?

Kommentit (315)

Vierailija
261/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me käytiin noin 15 vuoden ajan joka kesä ulkomailla, yleensä pari viikkoa. Viimeisin kerta oli v. 2019. Seuraavana kesänä koronasulut. Ollaan oltu Firenzessä ja Sorrentossa, Menorcalla pari kertaa, Bulgariassa useammassa paikassa, Espanjassa Fuengirolassa ja Valenciassa, Irlannissa kiertomatkalla (kahden pienen lapsen kanssa), Portugalin Albufeirassa ja Lissabonissa, Kroatiassa Splitissä, josta jatkettiin Dubrovnikiin ja Cavtatiin.

Nyt ollaan kolme kesälomaa vietetty Suomessa. Vanhin meidän kolmesta lapsesta e enää viime kesänä halunnut mukaan, Suomi on kuulemma niin nähty. Hän on tulevana kesänä jo täysi-ikäinen. Kolmen kesäloman aikana kierretty Pello, Saariselkä, Kuusamo, Salla, Suonenjoki, Mikkeli, Lappeenranta. Viime kesänä oltiin peräti 3 viikkoa reissussa. Aloitettiin Hangosta viikko lähiseudulla päiväretkiä tehden, siirryttiin Turkuun ja sieltä Porin Yyteriin, jatkettiin Vaasaan ja loppuloma 5 vrk Kalajoella. Tykkään myös Suomesta kesällä, jos ei sada.

Tulevana kesänä käydään Kolilla ja Pohjois-Karjalassa yleensäkin tavoitteena vähän kierrellä. Loman lopussa käydään pikaisella pyrähdyksellå Lontoossa perheen nuorison toiveesta. Itse en pidä Lontoosta hiukkaakaan, mutta 18 vuotta täyttävä on kerännyt rahaa omaan matkaansa ja pyytää siskonsa mukaan. No siskohan ei alaikäisenä pääse, joten lähden mukaan.

No, millaisena pidät Suomen hintatasoa verrattuna noihin ulkomaan kohteisiin, joita luettelit?

Huomattavasti halvemmaksi tulee pitkäkin loma Suomessa. Liikumme omalla autolla, eikä tule laskettua mukaan muuta kuin bensakulut, majoitukset ja ruokailut. Osittain laitetaan itse ruokaa. Majoituksen hintaan pystyy itse vaikuttamaan. Esim. lapista löytyy todella halvalla laadukasta majoitusta kesäaikaan, jos ajoissa osaa varata. Ihania kelohonkahuviloita muutamalla satasella/viikko. Toisaalta esim. viime kesän Hangon majoitus oli kallis, samoin Pori ja Kalajoki. Niissä rahaa kului paljon syömiseen ravintoloissa, kahviloihin ja muuhun ylimääräiseen, vaikka olisi pienemmälläkin budjetilla selvitty.

Ulkomaille lennot maksaa ja lentokentällä etenkin auton parkkimaksu kallis, lentokenttien syömiset, juomiset, joskus lentokoneessakin syöty. Jos ottaa vuokra-auton, ainahan se on kalliimpaa kuin kulkea omalla autolla. Taksilla tulee helpommin ajettua kuin Suomessa. Siis esim. lentokentältä hotelliin yms. Varsinaisesti ei shoppailla, mutta helposti jotain tuliaisia tarttuu mukaan. Suomessa ei tule osteltua matkamuistoja ja muuta turhaa.

Vierailija
262/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lennetään heinä-elokuussa tuttuun paikkaan Ranskassa. Lennot Finskillä 2 aik + 2 lasta 1940 €. Ollaan kaksi viikkoa ja vuokrattiin huvila uima-altaalla, hinta noin 2000 €. Talo on oikeastaan liian suuri meille, mutta kun hintaan sisältyy päivittäinen siivous ja polkupyörät, niin halpahan tuo on. Ollaan oltu samassa paikassa aikaisemmin ilman lapsia. Varmaan loma kaikkineen maksaa noin 6000-7000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä omalle mökille, talvella sitten viron/ruotsin risteily. Joskus talvella saatetaan käydä myös esimerkiksi espanjassa.

Vierailija
264/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina matkamessuaikaan finnlinesilta matkat oman auton kanssa saksaan. Siitä sitten minne nokka näyttää. Ja ei yövytä missään hostelleissa, vaan ihan mukavissa hotelleissa jotka varaillaan sitä mukaa kun päätetään mihin mennään. Mutta ei maksa reissu tuollaisia hintoja, kun itse varaa ja suunnittelee.

Vierailija
265/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka vuokraatte itse huviloita. Miten varmistatte, että voitte luottaa saavamme sitä mitä tilaatte?

Vierailija
266/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkopakko menne kalleimpaan aikaan eli kesällä?

Mutta...

Vielä saa kohtuuhintaisia asuntoja/taloja/villoja esim. viikoksi. Omalla Uima-altaalla , niin ei tarvi kalliita vesipuistolippuja

Syönti onnistuu asunnolla

Etelässä asuneena ihmettelen kovasti sinne menoa piinaavilla helteillä (varsinkin jos on vielä kallista).

Pakenin todella mielelläni helteitä juuri kesäisin Suomeen, niin kuin kaikki muutkin suomalaiset tekivät... Kesähän on se ainoa aika, jolloin etelässä on sietämätön ilmasto...?

Mutta pääseepä sitten valittamaan kuumasta ja hikisestä ja turistilaumoista ja huonosta palvelusta ja ja...

Vierailija
267/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla mökillä, emme lähde kesällä Suomesta.

Vierailija
268/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma asuntovaunu, kohta 30 v vanha, se auton perään jossakin vaiheessa kesää. Silloin kun kaikilla on lomaa.

Ei ole vielä päätetty, lähetäänkö lappiin vai etelä-Suomeen. Muutamasta päivästä viikkoon.

Leirintäalueilla tai sukulaisten pihoissa yötä. Sähkö pitää yöllä olla, kun uniapnealaite käytössä. Jos ei itse kehdata laittaa ruokaa, sit esim pizzat ja syödään vaunussa.

Käyntipaikat lasten mielenkiinnon mukaan, ratsastamaan, kalalle, frisbeegolfaamaan.

Halvallakin voi käydä lomamatkoilla.

Aijai, monet kesät kierrettiin vaunun kanssa ja niin helppoa jälkikasvun kanssa kun koti mukana. Nykyään vaunu on mökkinä ja lomareissut tehdään vuokramökeillä.

Vierailija
269/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mihinkään. Miksi aina pitäisi matkustaa johonkin lomalla?

Vierailija
270/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita matkoja paljon halvemmallaki. Esimerkiksi TUI:n pakettimatka Kreetalle, lähtö 1.6, majoitus 4 tähden hotellissa hintaan 1754e / 2 aikuista ja 2 lasta.

Tuo on ehkä kaikkein mahdottomin aika kouluikäisten lapsiperheelle matkustaa. Koulu ei ole vielä päättynyt ja todistusten jako jää väliin. Lisäksi monessa työssä (esim. omassani) on kesäkuu todella kiireistä aikaa, koska käytännössä kaikki toiminta on tauolla juhannuksesta eteenpäin. Harvemmin on edes mahdollisuutta saada lomaa ennen heinäkuuta.

Eikös se ap nimenomaan puhunut alkukesästä? Todistukset tulee kyllä postissa. Ei niiden parin viimeisen koulupäivän aikana mitään mullistavaa tapahdu. Sitäpaitsi tuohan oli esimerkki! Ei mitenkään ainoa vaihtoehto.

Vierailija
271/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökille ja Espanjaan lasten kanssa. Itse teen vielä muutaman aikuisten reissun kavereiden kanssa. En ole ikinä matkustanut yhden kesän aikana näin paljoa! Odotan innolla!

Vierailija
272/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kysyi minne porukat matkustaa kesälomalla. Onko oikeesti jonkun mielestä omalle mökille meno matkailua?

Vierailija
273/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just varattiin heinäkuun puoleen väliin matka neljälle (lapset 10 ja 13 v) Espanjassa. Ei toki kovinkaan hehkeälle alueelle, Costa del Soliin. Lennot n. 1600 €. Majoitus huoneistossa 1000 €, aluella mm. 2 uima-allasaluetta.

Kierrellään tuttuja paikkoja (miehen isä asunut siellä) vuokra-autolla ja rentoudutaan. En kokenut matkaa mitenkään älyttömän hintaiseksi. Oltiin syyslomaviikolla Kanarialla, pakettimatka neljälle oli reilu 4500 €

Vierailija
274/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon yrittänyt etsiä heinäkuulle halpoja lentoja Saksaan. Onko vinkkejä mihin sinne kannattaisi lentää,  jotta saa reissun mahdollisimman halvalla.

Berliiniin, Muncheniin, Frankfurtiin, Kölniin oon kattellut, mutta ovat aika korkeissa hinnoissa ( suorat). 

Vaihtoehtona olen pohtinut automatkaa Suomesta saakka, koska joka tapauksessa autoillen on tarkoitus Saksassa liikkua. 

Vierailija
275/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kysyi minne porukat matkustaa kesälomalla. Onko oikeesti jonkun mielestä omalle mökille meno matkailua?

No, ainakaan avarakatseisuutta ei paljon ole siellä suunnassa nyt matkailu tainnut edelliselle tuoda.

Vierailija
276/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, paljon mielummin matkustan parin sadan kilsan päähän omalle huvilalle kuin jonnekin 45 asteen turistihelvettiin.

Vierailija
277/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, paljon mielummin matkustan parin sadan kilsan päähän omalle huvilalle kuin jonnekin 45 asteen turistihelvettiin.

Niinpä, onni niillä keillä on. Joku kahden viikon loma ei ole paljoa mitään koko kesässä. Muun ajan sitten ovat kotonaan tai lokkeilevat muiden mökeillä.

Vierailija
278/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokainen matkoihin käytetty pennonen on rahansa arvoinen. Ihania muistoja matkoilta ja ne on olleet juhlaa tässä arjessa.

Meillä kesän matkabudjetti on se noin 7000 ja siitä noin 5000 lohkaisee perheen matka kesäkuussa Välimerelle. Lisäksi lähden täysi-ikäisen tyttäremme kanssa heinäkuun lopussa viikoksi Espanjaan "budjettireissulle". Budjettireissu on siis halvat lennot, keskitason hotelli ja ei tuhlailla. Idea on vain kesän lopuksi rentoutua ja vähän tankata vielä fiilistä juuri loman loppuessa. 

Vierailija
279/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon yrittänyt etsiä heinäkuulle halpoja lentoja Saksaan. Onko vinkkejä mihin sinne kannattaisi lentää,  jotta saa reissun mahdollisimman halvalla.

Berliiniin, Muncheniin, Frankfurtiin, Kölniin oon kattellut, mutta ovat aika korkeissa hinnoissa ( suorat). 

Vaihtoehtona olen pohtinut automatkaa Suomesta saakka, koska joka tapauksessa autoillen on tarkoitus Saksassa liikkua. 

Helsinki-Berliini Eurowings ja Tampere-München Air Baltic kannattaa tarkistaa.

Vierailija
280/315 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Air Baltic lentää Tampereelta Muncheniin edullisesti. Ei Suomesta kannata autoa ajaa, jos ei maisemallisesti kiinnosta ajomatka. Kunnollisen ja vähän isomman auton saa edullisesti vuokralle viikoksi ja lennot + vuokraus tulee halvemmaksi kuin ajaa auto täältä. Erityisesti, jos tarkoitus on liikkua Etelä-Saksassa, Itävallassa jne.

Esimerkki 7.7.-14.7. Tampereelta 164 Euroa/nenu. Tietysti pääkaupunkiseudulta ei välttämättä kannata lähteä tänne asti, mutta jos asuu täällä tai tästä pohjoiseen, niin tuo on myös vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän