Miten on mahdollista, että energiantarpeeni pienenee (miten voin elää 1200 kalorilla)!
Tällä hetkellä ongelmani on se, että energiantarpeeni pienenee koko ajan. En tiedä onko ruuansulatukseni jotenkin rikki vai mitä, mutta en voi syödä enää mitään ilman, että lihoisin.
Olen siis tällä hetkellä 19-vuotias yksin asuva tyttö ja vielä pari vuotta sitten pystyin syömään lähes mitä halusin ilman, että se näkyi ulkonäössäni. Huomasin painonnousuni ensimmäisen kerran lukion puolessavälissä ja siitä lähtien painoni on vain noussut. Tästä syystä olen yrittänyt muuttaa ruokavaliotani terveellisemmäksi ja yrittänyt vähentää syömistä (en rajusti sentään). Ajattelin aluksi, että painonnousuni johtuu ehkä siitä, etten enää kasva, mutta nyt menee kyllä jo hermo syömisen rajoittamiseen.
En normaalisti laske kaloreita, mutta laskin tätä varten muutamalta päivältä syömäni kalorit. Tietysti kaloreita on vaikea laskea aivan täsmälleen, mutta suunnilleen kuitenkin. Eilen söin noin 1200 kaloria, sitä edellisenä päivänä 1300 ja sitä edellisenä vain 1100. Tuolla kalorimäärällä en lihoa, mutta en laihdukaan. Miten minun pitäisi elää tuollaisella kalorimäärällä ja miten edes on mahdollista, että en nykyään voi syödä enää mitään lihoamatta. Tuolla kalorimäärällä saisin syödä joko pikkulapsen annoksia tai sitten puputtaa pelkkää salaattia koko päivän. En tällä hetkellä edes yritä laihduttaa, sillä olisi vaarallista tiputtaa kaloreita vielä alemmas. Olisi vain kiva saada painonnousu kuriin ilman, että joutuisin nälkiintymään.
Etsin tänään netistä kalorilaskurin ja katsoin paljonko mun normaali energiankulutus pitäisi olla ja arvatkaapa mitä. Ainakin tämän laskurin mukaan ilman mitään liikuntaa saisin syödä päivässä noin 1300 kaloria ja minun aktiivisuustasollani reilu 1500 kaloria päivässä! Mulla on siis melko pieni kulutus normaalistikin, koska oon vaan 155cm pitkä ja melko pienikokoinen.
Ärsyttävintähän tässä on se, että vielä muutama vuosi sitten pystyin syömään kuin normaalit ihmiset. En nyt tiedä tarkkaa kalorimäärää, jota silloin söin, mutta arviolta sanoisin päivätasolla noin 2000 kaloria. Tämä johtuu siitä, että ruokavalioni koostui lähinnä hiilareista kuten leivästä, pastasta ja sokerista (söin joka viikonloppu 400g irtokarkkeja). Kasviksia söin tällöin tosi vähän. En tietenkään sano, että elämäntapani olisi ollut mitenkään terveellinen enkä tietenkään haluaisikaan syödä pelkkää sokeria enää.
Myöskään liikuntatottumukseni eivät ole muuttuneet, joten siitä ei voi olla kyse. Mitä ihmettä mulle tapahtuu ja miten saisin elämäni taas takaisin. Oon väsynyt siihen, että joudun katsomaan tarkkaan mitä syön enkä voi nauttia enää elämästä.
Kommentit (37)
Kohta 60 vuotta elettyä elämää eikä ole tarvinnut kaloreita miettiä kertaakaan. Normaali kotiruokaa syönyt.
Olen itse miettinyt, että kun oma kroppani on tottunut jo hyvin pienestä lapsesta lähtien runsaaseen liikuntaan, ja minun on aikuisenakin pitänyt olla hyvin aktiivinen, harrastaa liikuntaa ja hyötyliikuntaa paljon pysyäkseni normipainossa, että kun sairastuin enkä pystynyt liikkumaan niin kroppani aineenvaihdunta vain laski niin matalalle että en enää pystynyt syömään juuri mitään ja lihoin.
Katsoin videoita mallien treeneistä, he liikkuvat 30 min -2 h päivässä, ennen näytöksiä joku 3 tuntiakin. Olin ällistynyt, nuohan liikkuu paljon vähemmän kuin minä, miksi minulla on näin plösö keho. No heillä on huippuunsa hiotut menetelmät ja treenarit. Erästä Hollywood PTtä näytettiin kuinka hän mittasi vatupassilla asiakkaan takapuolen että onko samalla tasolla, sitten sen mukaan suunnitteli treenin.
Noh, ehkä minä kuitenkin otan oman liikunnanilon kuin treenin jonka tarkoitus on vain saada mallikroppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuskuurit tuppaavat vähentämään kulutusta. Elimistö yrittää pitää saavutetun painon.
Esim. Kaksoset, joista toinen painoi 80 kiloa ja toinen 100 kiloa oli jossain tutkimuksessa. Kun 100-kiloinen kaksonen laihdutti 80-kiloiseksi, hänen piti syödä vähemmän loppuelämänsä pitääkseen 80 kilon painonsa verrattuna siihen joka ei laihduttanut.
Laihduttaa kannattaa vain kerran ja tehdä se niin hitaasti, että tulos on pysyvä.
Parempi tietysti jos ei lihoisikaan. Eikä ainakaan normaalipainoisena pidä ruveta laihduttamaan, koska siitä voi ongelmat alkaa.
Tuosta ollaan vähän monta mieltä. Joidenkin mukaan se sopeutuminen alempaan kalorimäärään olisi tilapäistä.
Näitä asioita on vaikea tutkia, koska ihminen on hyvin huono koe-eläin. Suurta määrä ihmisiä ei voi sulkea pitkäksi aikaa johonkin vankilaan ja mitata jatkuvasti, mitä heidän elimistössään.tapahtuu.
Britanniassa tehtiin kuitenkin sellainen tutkimus, jossa ihmiset väittivät kiven kovaan syövänsä vain x -kaloria päivässä ja kuitenkin lihoivat. Huomattiin, että todellisuudessa kuitenkin arvioivat syömänsä määrän alakanttiin, jotkut jopa puolta pienemmäksi, kuin todellisuudessa söivät.
On hyvin vaikea olla raatorehellinen ja mitata kaikki syömänsä ja juomansa, siinä tahtoo joku ateria tai juoma jäädä mittaamatta. Tai sitten sinä ansaitsemassaan herkkupäivässä tai herkkuviikonloppuna tulee kuitattua koko viikon miinuskalorit.
Siksi nuo jauhodieetit alentavat painoa hirmuisen äkkiä. Mutta eihän sellaisella mitään pysyvää tulosta saavuteta.
Höpsistä. Nykyään vaaat on hyviä ja helppoja käyttää. Ei ole iso homma sen kautta käyttää niin kaikki reseptin ainekset kuin herkutkin ja kännykkäsovellus laskee yhden annoksen kalorit. En minä ainakaan edes ymmärrä miten voisin itseltäni salaa syödä jotain.
Piilokalorit. Moni ei tajua esim paljonko leivässä on kaloreita.
Haloo! Ne lukee siinä pussin kyljessä sekä kännykkäsovelluksessa! Jos leipoo itse niin vaaan kautta ja sitten syöttää ainekset sovellukseen. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuskuurit tuppaavat vähentämään kulutusta. Elimistö yrittää pitää saavutetun painon.
Esim. Kaksoset, joista toinen painoi 80 kiloa ja toinen 100 kiloa oli jossain tutkimuksessa. Kun 100-kiloinen kaksonen laihdutti 80-kiloiseksi, hänen piti syödä vähemmän loppuelämänsä pitääkseen 80 kilon painonsa verrattuna siihen joka ei laihduttanut.
Laihduttaa kannattaa vain kerran ja tehdä se niin hitaasti, että tulos on pysyvä.
Parempi tietysti jos ei lihoisikaan. Eikä ainakaan normaalipainoisena pidä ruveta laihduttamaan, koska siitä voi ongelmat alkaa.
Tuosta ollaan vähän monta mieltä. Joidenkin mukaan se sopeutuminen alempaan kalorimäärään olisi tilapäistä.
Näitä asioita on vaikea tutkia, koska ihminen on hyvin huono koe-eläin. Suurta määrä ihmisiä ei voi sulkea pitkäksi aikaa johonkin vankilaan ja mitata jatkuvasti, mitä heidän elimistössään.tapahtuu.
Britanniassa tehtiin kuitenkin sellainen tutkimus, jossa ihmiset väittivät kiven kovaan syövänsä vain x -kaloria päivässä ja kuitenkin lihoivat. Huomattiin, että todellisuudessa kuitenkin arvioivat syömänsä määrän alakanttiin, jotkut jopa puolta pienemmäksi, kuin todellisuudessa söivät.
On hyvin vaikea olla raatorehellinen ja mitata kaikki syömänsä ja juomansa, siinä tahtoo joku ateria tai juoma jäädä mittaamatta. Tai sitten sinä ansaitsemassaan herkkupäivässä tai herkkuviikonloppuna tulee kuitattua koko viikon miinuskalorit.
Siksi nuo jauhodieetit alentavat painoa hirmuisen äkkiä. Mutta eihän sellaisella mitään pysyvää tulosta saavuteta.
Höpsistä. Nykyään vaaat on hyviä ja helppoja käyttää. Ei ole iso homma sen kautta käyttää niin kaikki reseptin ainekset kuin herkutkin ja kännykkäsovellus laskee yhden annoksen kalorit. En minä ainakaan edes ymmärrä miten voisin itseltäni salaa syödä jotain.
Haloo! Ne lukee siinä pussin kyljessä sekä kännykkäsovelluksessa! Jos leipoo itse niin vaaan kautta ja sitten syöttää ainekset sovellukseen. Ei ole vaikeaa.
MIssä rinnakkaistodellisuudessa elät kun mun uunin käyttö lakkas näihin sähkönriistohintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten olit vielä lapsi ja nyt olet aikuinen. Pienikokoinen aikuinen nainen ei voi syödä paljoa lihomatta. Jos haluat syödä enemmän niin sinun täytyy alkaa harrastamaan enemmän liikuntaa tai hankkia enemmän lihaksia, koska lihaksikas vartalo kuluttaa enemmän kaloreita.
Voisit myös salaatin puputtamisen sijaan lisätä ruokavalioosi täyttäviä vihanneksia, juureksia ja marjoja, esim porkkanaa, kukkakaalia ja mustikoita. Tällöin saisit syödä enemmän ja pysyisit kylläisenä pidempään.Vihannekset ei kyllä mitään täytä yksinään. En tajua kun tätä tarjotaan usein ratkaisuna, syö kauhea kasa vihanneksia niin ne "täyttää mahaa". Niin muutaman minuutin vatsalaukussa, ja sen jälkeen maha jo kurnii. Iso volyymi ei auta pitämään nälkää kun kalorit on alhaiset, kyllä kroppa tietää ja alkaa huutamaan lisää kaloreita.
Nyt karvalakki silmiltä ja syömään proteiinipitoisia vihanneksia. Takuulla pitää nälän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIssä rinnakkaistodellisuudessa elät kun mun uunin käyttö lakkas näihin sähkönriistohintoihin.
Varmaan siinä oikeassa todellisuudessa, jossa uunia edelleenkin käytetään. Kaikki eivät ole rutiköyhiä ja elä konkurssin partaalla, jolloin pari euroa kuuss lisää sähkölaskuun on maailmanloppu.
Kilpirauhaskokeissa kannattaa käydä, ei maksa mitään jos terveyskeskuksesta ne saat ja jotain 50€ yksityisellä. Tsh on hyvä olla 1-2 ja t4v noin 18-20. Jos ovat ylä ja alarajoilla ja väittävät että hyvät normaalit arvot, älä usko vaan mene endokrinologille. Täysin alihoidettu sairaus joka pitkällä aikavälillä aiheuttaa hurjasti erilaisia sairauksia lisää. Saattaa olla jonkun viruksen aiheuttama tulehdus kilpirauhasessa. Tämän sairauden kanssa jopa 1200 kcal lihottaa useita kiloja kuukaudessa, pahimmillaan.
Tämä johtuu siitä, että ruokavalioni koostui lähinnä hiilareista kuten leivästä, pastasta ja sokerista (söin joka viikonloppu 400g irtokarkkeja). Kasviksia söin tällöin tosi vähän. En tietenkään sano, että elämäntapani olisi ollut mitenkään terveellinen enkä tietenkään haluaisikaan syödä pelkkää sokeria enää.
Olisiko syynä insuliiniresistenssi? Onko suvustsasi paljon ylipainoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten olit vielä lapsi ja nyt olet aikuinen. Pienikokoinen aikuinen nainen ei voi syödä paljoa lihomatta. Jos haluat syödä enemmän niin sinun täytyy alkaa harrastamaan enemmän liikuntaa tai hankkia enemmän lihaksia, koska lihaksikas vartalo kuluttaa enemmän kaloreita.
Voisit myös salaatin puputtamisen sijaan lisätä ruokavalioosi täyttäviä vihanneksia, juureksia ja marjoja, esim porkkanaa, kukkakaalia ja mustikoita. Tällöin saisit syödä enemmän ja pysyisit kylläisenä pidempään.Vihannekset ei kyllä mitään täytä yksinään. En tajua kun tätä tarjotaan usein ratkaisuna, syö kauhea kasa vihanneksia niin ne "täyttää mahaa". Niin muutaman minuutin vatsalaukussa, ja sen jälkeen maha jo kurnii. Iso volyymi ei auta pitämään nälkää kun kalorit on alhaiset, kyllä kroppa tietää ja alkaa huutamaan lisää kaloreita.
En minäkään ymmärrä tätä. Kuinka iso se mahalaukku oikein on? Ei kaikki ihmiset halua venyttää mahalaukkuaan äärimmilleen ja joutuvansa syömään. Kun syö energiatiheää ruokaa, ei se mahalaukkukaan ole kuin ämpäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siinä oikeassa todellisuudessa, jossa uunia edelleenkin käytetään. Kaikki eivät ole rutiköyhiä ja elä konkurssin partaalla, jolloin pari euroa kuuss lisää sähkölaskuun on maailmanloppu.
Aika moni on kun ostovoima romahti inflaation takia suomalaisilla 60%. Mutta tosiaan täällähän kirjoittelee vain miljonäärit ja sellaiset joiden ei tarvitse koskaan laihduttaa. Töitäkin saa menemällä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä johtuu siitä, että ruokavalioni koostui lähinnä hiilareista kuten leivästä, pastasta ja sokerista (söin joka viikonloppu 400g irtokarkkeja). Kasviksia söin tällöin tosi vähän. En tietenkään sano, että elämäntapani olisi ollut mitenkään terveellinen enkä tietenkään haluaisikaan syödä pelkkää sokeria enää.
Isoisän äidillä oli 3 kiloa voisiko se johtua siitä?
Olen tukevahko, ja painoni pysyy samana 1200 kcal:lla per päivä. Jos syön enemmän, lihon heti. Tämä johtunee siitä, että en liiku juuri yhtään, eli lähes perusaineenvaihdunnalla mennään.
Nuorena ja hoikempana laihduin kilon viikossa tuolla kalorimäärällä. Silloin tuli paljon hyötyliikuntaa ja jumpassa tuli käytyä vähintään pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miettinyt, että kun oma kroppani on tottunut jo hyvin pienestä lapsesta lähtien runsaaseen liikuntaan, ja minun on aikuisenakin pitänyt olla hyvin aktiivinen, harrastaa liikuntaa ja hyötyliikuntaa paljon pysyäkseni normipainossa, että kun sairastuin enkä pystynyt liikkumaan niin kroppani aineenvaihdunta vain laski niin matalalle että en enää pystynyt syömään juuri mitään ja lihoin.
Katsoin videoita mallien treeneistä, he liikkuvat 30 min -2 h päivässä, ennen näytöksiä joku 3 tuntiakin. Olin ällistynyt, nuohan liikkuu paljon vähemmän kuin minä, miksi minulla on näin plösö keho. No heillä on huippuunsa hiotut menetelmät ja treenarit. Erästä Hollywood PTtä näytettiin kuinka hän mittasi vatupassilla asiakkaan takapuolen että onko samalla tasolla, sitten sen mukaan suunnitteli treenin.
Noh, ehkä minä kuitenkin otan oman liikunnanilon kuin treenin jonka tarkoitus on vain saada mallikroppa.
Ennen, pikkukaupungissa kasvaneena, oli aivan normaalia että jo alakouluun käveli/pyöräili 1-2 kilometriä, yläkouluun 3 km.
Se liikunta oli niin luontevaa. Talvella lapsetkin teki lumitöitä ja kesällä leikkasi nurmikkoa. Käytännön hommat sujuu yhä luontevasti. Syötiin perunoita, herkkuja vain sunnuntaina. Että kyllä se mihin on lapsena tottunut, on perusta myöhemmälle elämälle. Normaali ruoalla pysyy normaalipainossa.
Ylipainoa löytyy jonkin verran isän puolelta. Isovanhempani ovat selvästi ylipainoisia, mutta johtuu kyllä tietääkseni vähästä liikunnasta ja epäterveellisestä ruokavaliosta. Äidin äitini taas oli alipainoinen jopa aikuisena (luulin saaneeni geenini häneltä). Tosin oma äitini tällä hetkellä lievästi ylipainoinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa löytyy jonkin verran isän puolelta. Isovanhempani ovat selvästi ylipainoisia, mutta johtuu kyllä tietääkseni vähästä liikunnasta ja epäterveellisestä ruokavaliosta, sillä ovat olleet nuorena hoikkia. Äidin äitini taas oli alipainoinen jopa aikuisena (luulin saaneeni geenini häneltä). Tosin oma äitini tällä hetkellä lievästi ylipainoinen vaikka ei suuri syömäri olekaan.
Ap
Minulla alkoi paino nousemaan siinä 20-vuotiaana myös, yhtäkkiä tavalliset ja kohtuulliset annoskoot saivatkin lihomaan. Tuplasin painoni muutamassa vuodessa, ja siihen jämähti. Pituutta muuten 159cm.
Paino laskee 1000 kcal ruokavaliolla, mutta en suoraan sanottuna halua elää tavalla, jonka tuo vaatisi. Nytkin söin iltapalaksi palan leipää sulatejuustolla ja kalkkunalla, ihana suolapala suihkun jälkeen- ja myös noin 250 kcal, eli neljännes päivän kaloreista! Ei ole realistista, ei ollenkaan. Pelkkää salaattia tai sosekeittoa en voi syödä, salaatti ei sula ja sosekeitto taas ei pidä nälkää.