Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia poskiontelopunktiosta, sattuuko?

Vierailija
03.04.2023 |

Olen menossa huomenna elämäni ensimmäiseen po-punktioon ja pelottaa...Olen kuullut että on kivulias toimepide puudutuksesta huolimatta? Kokemuksia kyselisin, sattuuko kuinka pahasti ja sattuuko myös puudutuksen laittaminen?

Haluan tietää mihin pitää varautua

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu ainakin jonkin verran

Vierailija
2/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pienen tuntemuksen kestää kun helpotus on suuri toimenpiteen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Riippuu pilaan kipukynnyksestä ja osaako lääkäri hommansa...

Vierailija
4/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.duodecimlehti.fi/duo80382

Pelätyin–joskin hyvin harvinainen–poskiontelopunktion komplikaatio on ilmaembolia. Se voi syntyä, jos ilmaa ruiskutetaan ylipaineella ontelon sisään ja neulan kärki on rikkonut laskimon seinän. Tämän komplikaation välttämiseksi ei ole syytä ruiskuttaa ilmaa onteloon huuhtelun jälkeen.

Punktiokomplikaatiot ovat kuitenkin harvinaisia ja usein helposti hallittavissa. Aktiivisella hoidolla saavutettua hyötyä voidaan kuitenkin pitää komplikaatioriskiä selvästi suurempana.

Vierailija
5/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu, ainakaan paljoa jos puudutetaan hyvin

Vierailija
6/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sattunut, mukavasti rusahti.

Vierailija
7/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan sattunut, mutta aika epämiellyttävä tunne muuten.

Vierailija
8/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuinka hyvin puudutus onnistuu. Joskus ei tunnu ollenkaan, toisinaan sattuu paljon. 

Vierailija
9/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu. Turhaan pelotellaan. Vain puudutus nipistää sen verran kuin puudutus nipistää. Itse toimituksesta kuuluu ja tuntuu vain rutinaa. Kahdesti olen käynyt ja ensimmäinen kerta pelotti niin pkleesti pelottelujen takia.

Vierailija
10/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alhainen kipukynnys niin en suosittele...

Vierailija
11/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päätin että en halua kys toimepiteeseen. Hoidan tulehdusta ennemmin huuhtelemalla nenäkannulla ja laitan iltaisin kortisonisuihketta nenään

Vierailija
12/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei satu. Turhaan pelotellaan. Vain puudutus nipistää sen verran kuin puudutus nipistää. Itse toimituksesta kuuluu ja tuntuu vain rutinaa. Kahdesti olen käynyt ja ensimmäinen kerta pelotti niin pkleesti pelottelujen takia.

En muista puudutuksen sattuneen, pitkät puikot sieraimissa joissa puudutetta.

Vierailija
13/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.duodecimlehti.fi/duo80382

Puudutusaineeseen kostutettu vanupuikko viedään alakuorikon alle noin 20 minuutin ajaksi

"alakuorikon alle" mitä tämä tarkoittaa? Kuulostaa epämiellyttävälle...

Vierailija
14/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri erästä blogia, jossa parikymppinen nainen kertoi huutaneensa ja itkeneensä kun puudutus ja punktio sattui niin paljon :(  Itse päätin että jos joskus on pakko niin olen valmis maksamaan siitä että toimeepiteen saa sedaatiossa

Vierailija
15/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämiellyttävä toimenpide, koska tehdään pään alueella, mutta kyllä siitä selviää,

Yritä pysyä rauhallisena ja hengitellä suun kautta, kun nenässä on ensin pitkät puudutuspuikot. Joskus niiden laittaminen voi tuntua kovasti ja joskus taas vähemmän (riippuu varmasti toimenpiteen tekijästäkin), ja toki tuntuu oudolta, että nenässä on sellaiset "patukat", jotka tekisi mieli vetää pois.

Puudutuksen jälkeen sieraimeen työnnetään ikävän mittainen teräväkärkinen metallikeppi, jonka kautta nestettä painetaan onteloon. Kepin työntämisestä saattaa kuulua rusahtelua, joskus se voi vielä tuntuakin ikävästi, ja lisäksi samalla voi pelottaa, että se työnnetään takaraivoon saakka. Tuo on oikeastaan inhottavin vaihe, mutta ei onneksi kestä kauaa. Itse huuhtelu on aika iisi.

Tsemppiä koitokseen!

Vierailija
16/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri erästä blogia, jossa parikymppinen nainen kertoi huutaneensa ja itkeneensä kun puudutus ja punktio sattui niin paljon :(  Itse päätin että jos joskus on pakko niin olen valmis maksamaan siitä että toimeepiteen saa sedaatiossa

Kuulostaa kamalalta

Vierailija
17/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina limakalvot niin verillä, että ne puudutustikut sattui niinkuin olisi kuumia parsinneuloja laitettu aivoihin. Myös itse punktio oli järkyttävä, tekijä ei ollut tehnyt sitä ennen.

En suostuisi punktioon. Enkä ymmärrä mihin sitä tarvitaan. Luulisi Dymista/Avamys +Duact ja nenäkannu olevan aina riittävä poskiontelotulehduksen hoito näinhän sanoo käypä hoitokin.

Vierailija
18/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuota ees tehdä   nykysin.

Vierailija
19/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kaikkea se riippuu siitä, kuinka paksut seinämät sulla sattuu olemaan, siis ne jotka siinä puhkaistaan. Ohuet seinämät antavat helposti periksi eikä kipu ole kohtuuton, mutta jos sattuu olemaan paksut seinämät, niin lääkäri saa tehdä hartiavoimin töitä ja potilaalle se voi olla aika rankkaa ja kivuliasta.

Mulle on tehty elämäni aikana yli 70 kertaa ja olen sellainen epäonninen, jolla paksut seinämät.

Vierailija
20/24 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkärillä on osaamista niin ei satu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan