Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko myydä rakas kotitalo

Vierailija
03.04.2023 |

Jäin yksihuoltajaksi 5 vuotta sitten avioerossa. Lunastin itselleni talomme, jossa lapset kasvaneet koko ikänsä. Olen hyväpalkkainen, mutta kaiki nämä kustannuksien nousut ovat pakottaneet minut päätymään talon myymiseen.
Lisäksi toinen lapsistani on jo täysi-ikäinen ja muuttamassa omilleen. Neliöitä on ylläpidettävänä 180, joka on ihan liikaa meille.
Tiedän kaikella järjellä, että on oikea ratkaisu. Mutta suru talosta lähtemiseen on suuri. En pysty enää maksamaan laskuja, olen sinnitellyt kuukaudesta toiseen siirtäen kodin myymistä eteenpäin.

Mikään vaihtoehto ei tunnu kodilta, vaikka onnella saisin talon kaupaksi pian, ei vaan ole kuin suru lähtemisestä tästä. Olen muuttanut usein mennä vuosina, ja tämä talo on ensimmäinen johon olen kiintynyt.
Tai oikeastaan eka oma osake oli myös koti isolla Klla. Se jäi vaan pieneksi kun perhe kasvoi.

Toivoisin että voisin asua tässä loppuelämäni, mutta se ei ole mahdollista koska en pysty tätä ylläpitämään. Olen 56v ja ajattelin tämän olevan neliöistä huolimatta se loppuelämän koti.

Minulla on lemmikkejä ja tykkään laitella puutarhaa, nyt edessä on kerrostaloasuminen. En ole asunut kerrostalossa 35 vuoteen. Rivitalot ovat näillä kulmilla niin kalliita ettei ole järkeä enää tuota vaihtoehtoa miettiä. Tämä tarkoittaa myös että joudun luopumaan 2 eläkeikäisestä koirastani, jotka eivät kerrostaloon sopeudu. Minulla on lemmikkilintuja aina ollut ja myös ne pitää laittaa pois muutossa. Minulle jää pari sisälintua ja 1 koira. Näiden kanssa kerrostalossa pärjää.

Kunhan avaudun jonnekkin.. onhan minulla asiat hyvin.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa. No, kulut ovat nousseet paljon. Tienaan 80ke/vuodessa. Olen opiskellut ja akateeminen. Koskaan en ole tukia yms. nostellut. Kiitollinen olen lapsieni varhaiskasvatuksesta, johon verorahojani myös maksellut ja tiet jne..

Pakko noi vanhukset laittaa manan maille, kun muutto tulee. Tottuneet olemaan ulkona paljon aidatulla tontilla ja vahtivat. Ulkolinnuista suurimmalle osalle löytyy uusi koti, ne on riikinkukkoja, fasaaneja ja eri kanoja, ankkoja ja hanhia (sisätilat löytyy myös).  Nuo rakkaimmat sisälinnut haluan pitää, siis ne joita voin ihan olkkarissa pitää.

Huonosti olet oppinut kirjoittamaan suomea, ollaksesi ihan akateeminen!

Vierailija
22/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin ensin vastata, että etkö voisi pyytää esim. vanhempiasi asumaan kanssasi, jolloin kustannukset tasaantuvat. Sitten huomasin, että saat (muka?) 80k vuodessa etkä silti kykene pitämään talouttasi kasassa, jep jep, trolli mikä trolli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa. No, kulut ovat nousseet paljon. Tienaan 80ke/vuodessa. Olen opiskellut ja akateeminen. Koskaan en ole tukia yms. nostellut. Kiitollinen olen lapsieni varhaiskasvatuksesta, johon verorahojani myös maksellut ja tiet jne..

Pakko noi vanhukset laittaa manan maille, kun muutto tulee. Tottuneet olemaan ulkona paljon aidatulla tontilla ja vahtivat. Ulkolinnuista suurimmalle osalle löytyy uusi koti, ne on riikinkukkoja, fasaaneja ja eri kanoja, ankkoja ja hanhia (sisätilat löytyy myös).  Nuo rakkaimmat sisälinnut haluan pitää, siis ne joita voin ihan olkkarissa pitää.

Olet pelkkä uusavuton ruikuttaja. Olen työtön työmarkkinatuki 610 eur+asumislisä 80 eur/kuukaudessa. Asun maalla omakotitalossa sisälemmikkien kanssa, navetassa pieni populaatio karjaeläimiä joille menee heinää ja hiukan muuta rehua. Polttopuut saan omalta metsäpalstalta, sähköä en käytä kuin pakastimeen ja kattovaloon, jääkaappia ei ole. Syön vaatimattomasti kotimaista ruokaa, vaatteet ostan alennusmyynneistä. Pärjään enkä valita kuten sinä. Tulisi mieleenkään alkaa lopettaa eläimiä minkään muuton takia.

Vierailija
24/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä perin äitini talon joka oli 188 neliötä. No se oli minulle liian suuri joten myin sen ja ostin pienemmän talon jossa olen asunut 7 vuotta. Nyt on noin 105 neliötä ja sopivan suuri piha. Olen säästänyt lähes kaikessa ja lämmittänyt taloa vain puilla ja olen pärjännyt ihan hyvin. Ostin auringo paneelit katolle myös ja se on tuonut rahaa lompakkoon.

Vierailija
25/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt koirista mene luopumaan! Olet jo etukäteen päättänyt että eivät pärjää kerrostalossa. Kokeile edes?

Vierailija
26/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

47mies kirjoitti:

Minä perin äitini talon joka oli 188 neliötä. No se oli minulle liian suuri joten myin sen ja ostin pienemmän talon jossa olen asunut 7 vuotta. Nyt on noin 105 neliötä ja sopivan suuri piha. Olen säästänyt lähes kaikessa ja lämmittänyt taloa vain puilla ja olen pärjännyt ihan hyvin. Ostin auringo paneelit katolle myös ja se on tuonut rahaa lompakkoon.

Minkätehoiset ja merkkiset paneelit sinulla on, paljonko saat kilowatteja kesällä ja talvella varsinkin marras-helmikuussa?

Vierailija
27/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin miksi muutto pienempään taloon ei ole mahdollinen?

no en ole ap, mutta luultavasti talon koon pienentäminen tai syrjemmältä hankkiminen ei juurikaan pienennä sen ylläpitokuluja. Ylläpitokuluihin vaikuttavat ensisijassa taloneristys ja sen jälkeen sen lämmitysmuoto. Sijainti ja koko taas eivät juurikaan vaikuta pätkääkään talon eritykseen tai lämmitysmuotoon. Tai jos vaikuttavat, niin niin päin, että pieniä taloja syrjökylille tehtiin juuri silloin kun eristyksetkin oli vielä lapsenkengissä.

Halvinta on asua suhteellisen uudessa talossa, vähintään 2000-luvulta. Niissä ei tahdo olla niitä pienempiä ennen kuin taas ihan viime vuosina, ja aivan uudet talot taas ovat kalliita. Tuskin aapee haluaa ottaa lisää lainaa

Vierailija
28/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

47mies kirjoitti:

Minkätehoiset ja merkkiset paneelit sinulla on, paljonko saat kilowatteja kesällä ja talvella varsinkin marras-helmikuussa?

Minulla on Sunpower merkkiset paneelit. Teho riippuu vähän siitä kuinka auringo paistaa mutta  6 paneelilla saa omakotitalon sähköt kaikki toimimaan ja voi myydäkin vielä sähköö jos auringo paistaa monta päivää putkeen.

Vierailija
29/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin palkka hupenee, jos et pysty taloa ylläpitämään? Käteen jää varmaan yli 3500 e/kk? Lämmitys, sähkö, vesi, vakuutus.

Ota vuokralainen syrjäisimpään huoneeseen tai jos sattuu olemaan erillinenkin huone noin isossa talossa. Jokin tuttava tai samanikäinen henkilö. Tai hanki uusi mies,

Vierailija
30/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän pienempi koti, kerrostalo, Helsingin kantakaupungissa.

Asunto on kohta( toivottavasti ) velaton ja yhtiövastike 320 e kk.

Taloyhtiössä yksi nainen ehdottaa jatkuvasti vaihdettaisiin asunnot päittäin, koska heillä on enemmän lapsia, voisivat maksaa väliin hyvin.

Pelkästään leimavero söisi hyödyn.

Et tarvitse noin isoa asuntoa, etenkin kun sinulla ei ole varaa sitä ylläpitää. Luopuminen on fiksua

Vierailija
31/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka isot kulut talosta on jos et pärjää?

Minä asun työttömänä omakotitalossa.

Vierailija
32/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT meillä on aurinkopaneelit. Marras-tammikuussa ei tule paljon mitään. Nyt maaliskuussa jo hurjasti. Yli puolet vuodesta menee sähköä reilusti myyntiin, niillä rahoilla voi maksella talven sähkölaskuja. Voi olla että ei toimi tulevaisuudessa joo, mutta meillä toimii tällä hetkellä.

Vierailija
33/33 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuinka isot kulut talosta on jos et pärjää?

Minä asun työttömänä omakotitalossa.

Onko ap se ulkoaltaan lämmittäjä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme