Onko jatkuva käsien peseminen merkki neuroosista?
Mulla on koko ajan tunne, että kädet likaantuu. Eli pesen käsiäni ennen ruokaa, pyykin laittelua jne. Tunnen myös kirjaston kirjoja luettuani tarvetta pestä käsiä, samoin ulkoa sisälle tultuani. Mökillä pesen käsiä jatkuvasti, sillä maalla on "likaista".
Mulla on pieni vauva, joten olen syystäkin hygieniasta tarkka. Pakotan myös 3 v taaperoakin pesemään käsiään, sillä hän koskee jatkuvasti "likaisiin" asioihin ja sitten ehkä vauvaan....
Onko tää normaalia?
Kommentit (23)
Yrität hallita ahdistustasi pakonomaisella tekemisellä ja jonkin tehtävän suorittamisella. Yrität siten hallita jotain tunnetta, mitä et pysty muuten kohtaamaan: pelkoa, surua tms. pelkäätkö, että lapselle tapahtuu jotain pahaa?
Pelkäätkö ettet pysty ennakoimaan ja hallitsemaan elämää ja sitä mitä tapahtuu? Ovatko lähi-ihmissuhteesi kunnossa?Etsi tietoa lisää googlettamalla pakkoneuroosi/ahdistuneisuushäiriö -hakusanoilla. Voisi olla hyvä ottaa yhteyttä neuvolaan jotta saisit apua - tilanne on hoidettavissa. Yritä nukkua riittävästi ja syödä terveellisesti yms. ensiavuksi.
VOi olla, että jo se auttaa.
Pakkoajatuksia kenties, mutta lähetymistavaksi suosittelen aivan toisenlaista!
Olikohan teoksen nimi Perhosia vatsassa tms., mutta sieltä ap:lle paljon toimivammat keinot!
Ihme sukulaisia, jos kehoituksestasi loukkaantuneet! Vastasyntyneellä ei ole varaa saada pöpöjä, eikä isommallekaan vauvalle ole kaikkia rokotuksiakaan annettu vielä. Kyllä kädet tulee vauvaperheessä pestä, tietysti.
Käsienpesu - pieni vaiva, suuri ilo!
Pese kädet:
Ennen kuin ryhdyt valmistamaan ruokaa
Raa'an lihan, broilerin tai kalan käsittelyn jälkeen
Vihannesten käsittelyn jälkeen
Ennen aterian tai välipalan nauttimista
Ennen vauvan tai lapsen syöttämistä
WC:ssä käynnin jälkeen
Roskapussin tyhjentämisen jälkeen
Vauvan vaipan vaihtamisen jälkeen
Yskimisen, aivastamisen tai nenän niistämisen jälkeen
Kasvojen tai hiusten koskettamisen jälkeen