Miksi joka paikassa sanotaan JES?
Missä kohtaa tämä alkoi, että kassat korvaavat hei, kiitos ja olehyvä sanalla JES. Tai jos se kiitos tai ole hyvä tulee, niin se on jeskiitos, jesolehyvä.
Baaritiskillä sanon, että saat tippiä, jos et sano JES. Siitä tulee yleensä koomisia tilanteita, jotka yleensä päätyvät sanaan JES.
Kommentit (25)
Alkoikohan joskus 70-luvulla jo... Minua taas ärsyttää tavattomasti "oles hyvä".
Rentoutta enemmän takaisin, täysin normaalia ollut omassakin nuoruudessani. Ei ole tarvetta aina olla niin muodollinen ja tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Rentoutta enemmän takaisin, täysin normaalia ollut omassakin nuoruudessani. Ei ole tarvetta aina olla niin muodollinen ja tärkeä.
Ihan kuin se olisi ollut 90-luvulla?
Rentoutta? Kaipaan ihan peruskäytöstapoja, en huppareita ja rentoutta. Enkä jessiä.
Tämän rennommaksi ei voi enää mennä, jes.
Vierailija kirjoitti:
Rentoutta? Kaipaan ihan peruskäytöstapoja, en huppareita ja rentoutta. Enkä jessiä.
Tämän rennommaksi ei voi enää mennä, jes.
Nuoreni on jossai ?? asemassa töissä. Siellä ei saa asiakkaalle sanoa "Jess". Ei edellisessäkään työpaikassa saanut.
Koetan itse myös olla käyttämättä.
Macalay Mc Culkin (?) ekassa yksin kotona - leffassa saatuaan rosvot älytetyksi pumppaa nyrkkiä ilmassa ja sanoo Jesss tollai ässää venyttäen. Siitä se jessssin hokeminen lähti.
Vierailija kirjoitti:
Macalay Mc Culkin (?) ekassa yksin kotona - leffassa saatuaan rosvot älytetyksi pumppaa nyrkkiä ilmassa ja sanoo Jesss tollai ässää venyttäen. Siitä se jessssin hokeminen lähti.
Se oli eri jes, kuin tämä kauppojen jes. Kauppojen jes on lakoninen tilkesana kaikkeen. Jeskiitos.
Välillä itse saatan sanoa "jees" etuliitteenä kiitokselle ym. vastaavalle. Liitän tuon lähinnä puhelimessa puhumiseen, ikään kuin täydentääkseni elekieltä, mikä jää etänä kommunikoidessa vajavaiseksi. Kieltämättä näin kirjoitettuna tapa vaikuttaa aika typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli eri jes, kuin tämä kauppojen jes. Kauppojen jes on lakoninen tilkesana kaikkeen. Jeskiitos.
Amerikkalaisten yes:n ymmärtää kun he puhuvat omaa kieltänsä.
Miksi suomalaiset ei voi korvata tota sanomalla joo tai kyllä. Jos nyt jotain tilkesanoja pitää käyttää.
Jenkkienglannista lähtenyt typerä hokema. Istuu sitkeässä kuin kuppa tai terva eli tuskin päästään eroon. Kunnes tulee joku toinen yhtä typerä hokema. Raivostuttavinta on kun jesh'illä korvataan nykyään koko asiakaspalvelukohtaaminen. Esimerkki alla ja tossa on jätetty aika monta jesshiä pois. Ehkä vähän vois karsia vai mitä nuoriso?
ap -> Nyökkäys + jessh (tulkittavissa "seuraava, kiitos")
ap -> jessh (tulkittavissa "tuliko muuta")
asiakas "kiitos ei muuta "
ap -> jessh
ap -> jessh "hinta$$"
asiakas "maksan kortilla"
ap -> jessh
asiakas *maksaa* -> "kiitos ja hei"
ap -> jessh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisten yes:n ymmärtää kun he puhuvat omaa kieltänsä.
Miksi suomalaiset ei voi korvata tota sanomalla joo tai kyllä. Jos nyt jotain tilkesanoja pitää käyttää.
Ulkomaalaiset sanovat että suomalaiset hokevat joo sanaa, on kuulemma "joo joo joo" joka paikassa. Jos tottuu sanomaan kyllä tai myöntelemään, ongelma tulee silloin kun sossu tai virkailija luulee että tarkoitat todella joo ja kirjaa sen ylös jokaiseen kohtaan, eikä se ole tilkesana heille. Tulee väärinkäsityksiä. Hullua mutta totta.
Muutaman kerran olen melkein kysäissyt kassalta, että onko noiden korttimaksujen kanssa ollut ongelmia, kun kassa hihkaisee YES!!! maksun suorittamisen jälkeen. Ei tuota kauaa ole kassoilla ollut, ihan on tämän vuosikymmenen juttu.
Itse olen ihmetellyt miksi kaikki Intialaiset käyttää puheessaan sanaa Okay välimerkkinä? Mulla on yli kymmenen vuoden kokemus kymmenistä Intialaisista kollegoista enkä ole havannut poikkeuksia tuosta tavasta. Youtube videoilta voi todeta saman.
Jees on näppärä lausahdus. Positiivista viestintää, että kaikki on allrite.
Hyvä kysymys. Oon alkanut joskus kirjoittamaan jep vaikken tosielämässä sano sitä. :D