Lääkäri! Tutkitko potilaan historian..
Kysymys. Jos potilas tulee erikoissairaanhoitoon HUS kroonisen sairauden takia niin käykö läpi potilaan koko historian ja erityisesti mielenterveys merkinnät vuosikymmenen takaa? Itseäni hävettää ajatus siitä että HUS lääkäri lukee erittäin vanhoja merkintöjä jotka sisältävät todella arkaluontoista tietoa itsestäni. En nuorena ja huonokuntoisena ymmärtänyt miten nämä tiedot jäävät potilasrekistereihin ikuisiksi ajoiksi. Kyseessä on yli 10v. vanhat käynnit HUS mielialahäiriö polilla ja mietin kiusaantuneena onko nämä hoitava neurologi lukenut kaikki nämä tiedot.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
En ole lääkäri mutta töissä HUSissa ja Apotti järjestelmän takia vanhat kertomukset eivät ole siirtyneet uuteen. Eli ei pääse tarkistamaan vanhoja potilasteksetejä. Vain vuodelta 2019 lähtien.
Ja oman kokemuksen mukaan eivät kyllä perehdy nykyään juuri mihinkään mitä historiassa on ollut. Kaiken saa selvittää itse, jos haluaa.
Hmm.. onpas ristiriitaista sillä oma kokemukseni on että HUS perinnöllisyyslääkäri katsoi edesmenneen äitini tietoja ( kyse oli psykiatrian merkinnöistä) ja sanoi että näkee tiedot ja merkinnät 2000-luvulta lähtien. Itse oletan että näkevät kaiken.
Vierailija kirjoitti:
En ole lääkäri mutta töissä HUSissa ja Apotti järjestelmän takia vanhat kertomukset eivät ole siirtyneet uuteen. Eli ei pääse tarkistamaan vanhoja potilasteksetejä. Vain vuodelta 2019 lähtien.
Ja oman kokemuksen mukaan eivät kyllä perehdy nykyään juuri mihinkään mitä historiassa on ollut. Kaiken saa selvittää itse, jos haluaa.
Ehkä lääkäreillä laajempi pääsy tietoihin?
Ei niillä ole aikaa eikä kiinnostusta sinun ikivanhoja psykan merkintöjä lueskella, vaikka pääsisivätkin niihin. Aina eivät pääsekään.
Ei niillä ole aikaa vanhoja kaivella. Jos joku asia sun historiassa kiinnostaa, niin kysyvät kyllä sulta.
Älä siis murehdi!
Vierailija kirjoitti:
Maisasta/Apotista mitään vanhoja tietoja katsota vaan Omakannasta. Sieltä lääkäri ottaa tietojenluovutuksen ollessa sallittuna kaiken ja oman omatunnon salliessa joko lärää kaiken läpi tai mikä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä ole aikaa eikä kiinnostusta sinun ikivanhoja psykan merkintöjä lueskella, vaikka pääsisivätkin niihin. Aina eivät pääsekään.
Kyllä niillä on mielenkiintoa. En tiedä onko hussissa, mutta muualla on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Lääkärillä/hoitotaholla on aina aikaa selata.
No aina välillä jokaisella hyvinvointialueella tulee näitä, joilla historiaa laahataan mukana. Ihan normaalia tuolla alalla, kun mielenkiinto ei ole potilaassa vaan vallassa tai rahassa.
en ole lääkäri, mutta kun ne lääkärit tuppaavat valittaa julkisuudessa ettei ole aikaa, niin minkähän ihmeen takia joku käyttäisi sitten sen vähäisen aikansa jonkun potilaan koko sairaushistorian tutkimiseen, kun sekin riittää, että katsoo sen akuuttina olevan asian tiimoilta pari aiempaa tekstiä... Jos tarvitsee sitäkään tehdä. Riippuu vastaanotolle hakeutumisen syynä olevan vaivan luonteesta, mitä pitää aiemmasta katsella ja mitä ei.
Miksi pelkäät että joku satunnainen lääkäri menisi ja tutkisi sinun koko pitkän, pitkän, pitkän ja monipuolisen sairaushistoriasi. Kaikkeahan ei välttämättä edes tietokannoista löydä... Mitä....
Jotkut niistä katsoo facebookinkin.
HUSilla on sinusta ihan paperikansio, siellä on tulostettuna kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisasta/Apotista mitään vanhoja tietoja katsota vaan Omakannasta. Sieltä lääkäri ottaa tietojenluovutuksen ollessa sallittuna kaiken ja oman omatunnon salliessa joko lärää kaiken läpi tai mikä kiinnostaa.
Uskokaa jo, ammattilaiset ei käy teidän Omakannassa, vaan käyttävät varsinaisianpotilastietojärjestelmiä. Kannassakaan ei näy kovin monen vuoden taakse.
Apotissa näkyy about jostain alkuvuodesta 2020 taisi olla? On myös mahdollista hakea eri paikasta vanhoja kirjauksia, mutta harvalla lääkärillä on aikaa tai intressiä, tai syytäkään.
Jos ap menet psykiatrialle hoitoon, niin tietysti olisi suotavaa että lääkäri lukisi myös vanhemmat kirjaukset.
Voit määritellä OmaKanta-tiedoissasi, mitkä tietosi ovat nähtävillä. Voit siis esim. sulkea muiden alojen lääkärien selauksesta pois vaikkapa psykiatria-tekstisi, jos tahdot.
T. terveydenhuollon ammattilainen, joka ymmärtää hyvin, että ihminen ei välttämättä tahdo olla kaikille avoin kirja
Vierailija kirjoitti:
HUSilla on sinusta ihan paperikansio, siellä on tulostettuna kaikki.
Ei ole. Ehkä jotain ikivanhaa jossain keskusarkistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Lääkärillä/hoitotaholla on aina aikaa selata.
No ei todellakaan. Olin juuri tällä viikolla lääkärissä ja lääkäri olis halunnu tietää pari juttua mun terveyshistoriasta. Kyseli vaan minulta kun tietokannasta esiin kaivelu olis niin hidasta ja vaivalloista.
En mutta tutkin potilaan hevosen.
Vierailija kirjoitti:
No aina välillä jokaisella hyvinvointialueella tulee näitä, joilla historiaa laahataan mukana. Ihan normaalia tuolla alalla, kun mielenkiinto ei ole potilaassa vaan vallassa tai rahassa.
No tämäpä juurikin. Mielenterveyshistoria josta löytyy merkintöjä nuoruudesta lähtien tuntuu kulkevan mukana edelleen tai ainakin se näkyy joidenkin lääkärien asenteessa. Minulla on sairaus jonka myötä pääsin vihdoin ja viimein erikoissairaanhoitoon mutta sielläkin olen saanut hoitavalta lääkäriltä vähättelyä ja ihan suoraan sanottuna tutkimuksia on evätty kun oireiluani ei uskota ja oteta tosissaan. Nyt minulla on uusi lääkäri HUS.illa ja mietin tutkiiko hän kaikki vanhat HUS psykiatrian merkinnät vuosien takaa. Itselleni arkoja asioita mistä olen avautunut kun mieli on ollut niin murtunut.
AP.
Vierailija kirjoitti:
Hahah aprillipäivä meni jo! Yhtäkään lääkäriä ei kiinnosta kyylätä potilaita facebookista.:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahah aprillipäivä meni jo! Yhtäkään lääkäriä ei kiinnosta kyylätä potilaita facebookista.:D
Potilaat sieltä etsii lääkäreitään noin 790 % useammin.