Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?
Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.
Kommentit (445)
No byyhyy. Mikä tässä nyt sulle on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo rautavarasto tyhjä jos tietää että on hemoglobiini ollut yli 100 jo monta vuotta. Hemoglobiini mulla 150 luokkaa ja ei ole uupumisoireita tai mitään niin ei varmaan tartte tehä mitään asialle?
Mulla hemoglobiini oli jotain 130 ja ferritiini olematon. Joten hb ei juurikaan kerro mistään. Vaikka ei minullakaan mitään ihmeempiä oireita ole ollut.
Ei tietenkään ole oireita jos hb normaali.
Oma tuore arvo on reilusti yli 200. Lopetin heti monivitamiinit joissa myös rautaa. Mitä lie haittaa jos on noin korkea. Olen ollut vuosia järkyttävän uupunut eli ei voi johtua ainakaan alhaisesta ferritiinistä.
Käyn kaksi kertaa vuodessa, ja saan rauta infuusion sekä 2-3kk välein cohemin pistoksen. Aina on hb ollut normaali tai pikkusen alle. B12 puutos on yleensä naisilla ja sukurasite, yleensä hyppää yhden sukupolven yli. Ennenvanhaan b12 puutosta on sanottu näivetystaudiksi, ja usein siihen on kuulunut myös reuma sekä tietenkin anemia. Kertoi lääkäri mulle. Eli kyselkää esi vanhemmistanne ja katselkaa kuvia, sormien asentoja jne ja tutkituttakaa itsenne.
Hienoa pojat jatkakaa samaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini 10.
Minulla lääkäri seuraa arvoja ja ferritiinin kanssa otetaan aina yhtä aikaa verenkuva, crp (koska tulehdukset nostavat ferritiiniä) ja transferriinireseptori.
Rauta kuulemma vanhentaa kehoa.
Vuositarkastuksessa mitataan automaattisesti. Viimeksi oli jotain 150. Ferritiini lähti nousuun vaihdevuosien alettua.
Vierailija kirjoitti:
Oma tuore arvo on reilusti yli 200. Lopetin heti monivitamiinit joissa myös rautaa. Mitä lie haittaa jos on noin korkea. Olen ollut vuosia järkyttävän uupunut eli ei voi johtua ainakaan alhaisesta ferritiinistä.
Juotko paljon alkoholia? Se kuulemma nostaa ferritiiniarvoja
Aijaa. Terveisiä tulevaisuuteen.
Eiköhän se ole riittänyt ammoisista ajoista asti, jos muistanut syödä suunnilleen oikein :)
Ikävää ja lapsellista