Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?
Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.
Kommentit (445)
Tuota minäkin ihmettelin. Niitähän olisi kaikkialla tuolla.
Oli 17 vuosia sitten ja lääkärin mukaan ok. Jatkuvaan väsymykseen ja huonoon palautumiseen pyysin mittaamaan. Tiedän että tuo lääkärin näkemys on eri kuin monella muulla, mutta rautavalmisteista minulle tulee ripuli ja mahakipu, niin olen sitten elellyt näin, vaikka aavistelen että saattaa olla nykyisin jopa matalampi.
Opettele kirjoittamaan idiootti.
Olen lihavuusleikattu (ohitus) ja tänä vuonna Ferritiini oli 169 ja Hemoglobiini 142.
Syön kalkki ja D-vitamiini lisää.
Lääkäri uusi tuloksen kun ei uskonut että voi olla totta. Tulos oli sama uusinta testissä.
Kuulemma kehoni ylituottaa ferritiiniä. Syön joka aterialla jotain proteiinin lähdettä.
Olen leikattu 7 v sitten, ja ollut terve, en ole kertaakaan ollut sairas leikkauksen jälkeen.
Syön terveellisesti jotta 2-3 DL ruok-annos olisi ravitseva.
Tämä asia tuntuu herättävän suorastaan pelottavia tunteita
Lähetäänkö fiilisteleen pikku kruisailulle!
Mutta haluaisin kuitenkin pahoittaa mieleni jostakin ap
Ferritiini alle 10 yli 10 vuoden ajan, johtuen runsaista kuukautisista. Nyt kohtu poissa, hitaasti nousee ferritiini. Yhdeksän kuukautta leikkauksesta, ferritiini tällä hetkellä 21.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 490. Lääkäri ei komnentoinnut, kun ihmettelin. Ei kuulemma tärkeä tuo ferritiiniarvo
Googlaa Hemokromatoosi, raudankertymätauti. Sulla on sellainen.
Kerran vuodessa mitataan. Viimeksi oli 275 ja lääkärin mielestä jo liian paljon naiselle. Näin kävi, kun menkat loppuivat.
Hassua kuinka naisilla ei ollut ennen raudanpuutetta mutta nykyään kaikilla :D
Varmaan koska oireina väsymys, ei haluta myöntää että sillä 20-30kg ylimääräisellä olisi tekemistä asian kanssa vaan toivotaan pilleristä apua.
En enkä aiokaan käydä. Yli 30 vuotta kun olen missään lääkärissä käynyt ja eiköhän näin mennä loppuikä.