Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?
Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.
Kommentit (445)
Ihmisellä on monta kättä mutta ei koskaan tarpeeksi.
Juu oli yli 250 ja sitä on täs yritetty saada laskemaan. Näinkin voi olla siis!
Haluan kouluun perjantai-iltapäiväksi pössyttelytauon niin pääsee vireeseen ajoissa. Laitaisitteko nimenne kansallisaloitteeseen jos sellaisen aloittaisin?
Otin suuhuni mustan makkaran majoneesilla
Kävin pitkään lääkärillä omituisten oireiden vuoksi, huimausta ja väsymystä ym. Vasta monen kerran jälkeen joku lääkäri ehdotti ferritiinin mittaamista. Se oli 15 eli selvästi alle viitearvon. Pitkällä rautakuurilla olo muuttui, oireet ovat nyt kokonaan kadonneet. Helppo testi ja yksinkertainen hoito, mutta vaikutus suuri.
Ihmettelin tolkutonta väsymystä, lääkäri suostui pitkin hampain mittauttamaan ferritiinin. Arvo oli 9, mutta lääkärin mielestä raudanpuutos on trendihumpuukia ja voin syödä rautaa jos haluan, ei kuulemma välttämätöntä. Minulla oli kuparikierukka 4 vuotta, sairaan runsaat menkat jotka varmaan aiheutti puutoksen.
Olen syönyt rautaa 3 kk ja olo on hiukan parempi. Myös kuparikierukka meni vaihtoon.
Minulla arvo oli nyt keväällä 49. Lääkäri ei sanonut mitään, ja Maisa näytti vihreää tulokselle, eli että on normaali.
Ei väsytä.
Minulle ei löytynyt testistä sopivaa ruksia. Olen käynyt testissä ja varastorautani on yläpuolella viitearvojen. Eli aivan liian korkea. Ainoa selitys netistä löytyi syöpä.
Olkaa tyytyväisiä, jos arvo on alhainen. Jäätte sentään henkiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei löytynyt testistä sopivaa ruksia. Olen käynyt testissä ja varastorautani on yläpuolella viitearvojen. Eli aivan liian korkea. Ainoa selitys netistä löytyi syöpä.
Olkaa tyytyväisiä, jos arvo on alhainen. Jäätte sentään henkiin.
Ferritiini voi nousta ihan tuiki tavallisen tulehduksen seurauksena. Mitäpä jos nyt lopettaisit googlettamisen ja keskustelisit tuloksistasi ihan oikean lääkärin kanssa.
Tuli syrran kaa jotai biiffii ku frendi oli nyysiny sen rintsikat.
Tyyppi on ElävänElämänAnkeuttaja
Käsi kädessä ei tarvitse varoa.
En ole käynyt, ja jos mitään raudanpuutteeseen viittavia oireita ei ole, kuten nyt ei ole, niin en aiokaan käydä.
Sairaalassa käyttävät ferritiiniä tulehdusmittarina. Kun lukema oli yli 8000 niin totesivat että tulehdus