Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?
Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.
Kommentit (445)
Hakemaasi sivua ei voida näyttää
Asia on mustavakoinen mutta suhtautumistavat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo rautavarasto tyhjä jos tietää että on hemoglobiini ollut yli 100 jo monta vuotta. Hemoglobiini mulla 150 luokkaa ja ei ole uupumisoireita tai mitään niin ei varmaan tartte tehä mitään asialle?
Mulla hemoglobiini oli jotain 130 ja ferritiini olematon. Joten hb ei juurikaan kerro mistään. Vaikka ei minullakaan mitään ihmeempiä oireita ole ollut.
Jos hb on hyvä ja ferritiini huono, mikä avuksi?
Miten uskaltaa syödä rautaa, jolloin hb kohoaa liian korkeaksi (yli 150)? Se on jo riski saada aivo - tai sydäninfarkti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo rautavarasto tyhjä jos tietää että on hemoglobiini ollut yli 100 jo monta vuotta. Hemoglobiini mulla 150 luokkaa ja ei ole uupumisoireita tai mitään niin ei varmaan tartte tehä mitään asialle?
Mulla hemoglobiini oli jotain 130 ja ferritiini olematon. Joten hb ei juurikaan kerro mistään. Vaikka ei minullakaan mitään ihmeempiä oireita ole ollut.
Miten uskaltaa syödä rautaa, jolloin hb kohoaa liian korkeaksi (yli 150)? Se on jo riski saada aivo - tai sydäninfarkti.
Hb harvoin tuossa tilanteessa lähtee yhtään kohoamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on normaalioloissa Hb 190 tuntumassa, en syö lisärautaa tms. Huom, olen mies mutta samalla tapaa infarktiriski pitäisi olla minullakin. Ei ole lääkärissä tuumittu muuta kuin etten pääsisi ammattilaiskisoihin.
Alanuolittajat tais tunnistaa itsensä :D
Mulla on ollut vuosia matala, nyt on 12. En tiedä millainen olisin, jos se olisi korkeampi, mutta en ole väsynyt vaan energinen, aivoni ovat aina ylikierroksilla. Väsyneen näköinen kyllä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini rautakuurin jälkeen 20 ja lääkärin mukaan hyvin viitearvoissa 🙄
Mulla sama. Ei uusinut rautatablettien reseptiä.
Väärin tehty, mutta miten voi lääkärin päähän laittaa järkeä?
Niitä saa ilman ilman reseptiäkin.
Nyt viisi vuotta yliopistossa opiskelleena olen pettynyt siihen ettei luennoilla juurikaan käydä luennoitsijan ja yleisön välisiä väittelyitä.
Sinulla ei ole sielua T. Simpsonien jakso. Next!
Mulla sama. Ei uusinut rautatablettien reseptiä.
Väärin tehty, mutta miten voi lääkärin päähän laittaa järkeä?