Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?
Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.
Kommentit (445)
varasto rautaa on muutama tonni, teräksen eri muotoja, tarpeen mukaan eritarkoitusiin.
Hyvä mieli on puolet terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo rautavarasto tyhjä jos tietää että on hemoglobiini ollut yli 100 jo monta vuotta. Hemoglobiini mulla 150 luokkaa ja ei ole uupumisoireita tai mitään niin ei varmaan tartte tehä mitään asialle?
Hemoglobiiniarvo on eri asia kuin ferritiiniarvo
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen mittaukseen pääse, kun ei pääse lääkärille eikä edes hoitajalle. On se niillä kätevää kun on se takaisinsoittosysteemi eikä kumminkaa ikinä soiteta takaisin sieltä.
Puhti. fi tai johonkin yksityiselle, muutaman kymmenen euroa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö se ferritiini tavallisessa verikokeessa, jossa näkyy hemoglobiini? Mun hemoglob normaali, mutta on väsyttänyt jo vuosia; on tosin burnoutin oireetkin
Ei näy, eri koe.
Käyn turvakokeissa 3kk välein missä mitataan kaikki arvot joten ei tarvi erikseen mitata rautaa.
The MEANING of life is to give LIFE a meaning
itseasissa tällä palstan lukemisella voi säästääkin kun saa aina hyvät ALE-vinkit....jos ei osta sitten överiksi : )
Niin inhokkiketjukin nauratti ja pystyin monen inhokkeihin yhtymään.
On nii kuivaa ettei pystyis mistää muualt shoppaa
Olen käynyt ja arvo oli 6. Lääkäri sanoi että onhan se vähän matala, kannattaa varmaan hommata joku rautalisä, kiitos hei.
Kuka hullu täällä taas vastailee mitä sattuu?
Hysteeristen keski-ikäisten naisten hommaa. Muutama vuosi sitten kukaan ei ollut edes kuullut sanaa ferritiini.
Hei jippe taasko sul on baaze ylähuules!
Tulokseni oli 31, menkkahäiriöistä johtunee ilmeisimmin lasku. Rautaa kun välillä napsii niin ei ole ollut niin väsy.