Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?
Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.
Kommentit (445)
mä koetan olla hyvä tyyppi.. ja mulla on työpaikka ja kämppä ja auto..silti ei kelpaa
Nykyään ihmisillä voi olla vaikka mitä ainejäämiä vartalossa, muovia, rautaa, terästä, silikonia jne...
Vierailija kirjoitti:
Hassua kuinka naisilla ei ollut ennen raudanpuutetta mutta nykyään kaikilla :D
Varmaan koska oireina väsymys, ei haluta myöntää että sillä 20-30kg ylimääräisellä olisi tekemistä asian kanssa vaan toivotaan pilleristä apua.
Noin just. Kaikki epämääräiset fyysiset oireet (eli muut kun luu poikki tai 40 asteen kuume) on loppujen lopuksi: liian vähän liikuntaa, työttömyys, liian epäterveellinen ruokavalio, alkoholi, huono parisuhde, huono vanhemmuus diagnooseja.
Näin on vaikka joku edellämainituista ei olisi edes totta.
Eihän siihen mittaukseen pääse, kun ei pääse lääkärille eikä edes hoitajalle. On se niillä kätevää kun on se takaisinsoittosysteemi eikä kumminkaa ikinä soiteta takaisin sieltä.
Ainakin yksi vaihtoehto puuttuu: Olen mittauttanut ja ferritiini on koholla. Oma ruksi tulee tähän.
milläs tommoseen kokeeseen pääsee? ei saa lääkäriaikoja, eikä mitään muutakaan, kun on tämä mariinin soteuudistus käynnissä. keneenkään ei saa yhteyttä, ja jos saa, niin väärään paikkaan ja sinnekin ajan saa varattua loppukesälle. eli turhaan on maksettu veroja, kun ei saa mitään palveluja. hyvä suomi.
Viimeksi ferritiiniarvo oli alle 3, hemoglobiini jotain 80-90. Sitten rautaa joku kuukausi ja hemoglobiini oli noussut 130. Ferritiiniä ei enää mitattu.