Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?
Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?
Kommentit (1149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. kirjastot ovat tyytyväisenä pitäneet palkkatuella työttömiä puolen vuoden mittaisissa pesteissä ja maksaneet työstä minimaalista palkkaa. Koska tarjolla on ollut tällaista halpatyövoimaa, kirjastoalan koulutuksen saaneet eivät helposti työllisty vakituisiin tehtäviin. Tässäkin nähdään, mihin työttömän halpatyövoiman käyttö on johtanut.
Huom. Kirjastot ei maksaa kenellekään palkkaa. Yleiset kirjastot on kuntien ylläpitämiä palveluita ja palkan niiden työntekijöille maksaa kunta.
Ihmettelen alapeukkuja, kun tuo on ihan vaan fakta. Ei edes mikään mielipide.
Ja joku on eri mieltä?
Mistähän se joku sitä eri mieltä on?
En ole peukuttanut, mutta arvelen alapeukkujen tulleen siitä, että on puheenaiheen kannalta yhdentekevää, maksaako palkan kirjasto vai kunta.
Tähän keskusteluun voisi antaa linkin kun joku aloittaa seuraavan työttömien runttaukseen tarkoitetun ketjun. Kun siis kysymykset on tässä jo esitetty ja vastaukset niihin annettu.
Muisteloora kirjoitti:
Tähän keskusteluun voisi antaa linkin kun joku aloittaa seuraavan työttömien runttaukseen tarkoitetun ketjun. Kun siis kysymykset on tässä jo esitetty ja vastaukset niihin annettu.
Ja provot huudeltu.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4289612/voisiko-joku-selittaa-paradoksi…
Tuossa toinen pitkä keskustelu aiheesta.
... ja seuraava keskustelu työllisyydestä:
"Työvoimapula taitaa olla yksi tämän aikakauden suurimmista valheista"
https://www.vauva.fi/keskustelu/5093587/tyovoimapula-taitaa-olla-yksi-t…
Samat aiheet esillä taas.
Mielestäni olisi järkevää, että jokaisella olisi jotain tekemistä.
Siivoan vapaa-aikanani ääliöiden heittämiä roskia kaduilta. Ulkoilen ja samalla siistin ympäristöäni.
Näin tein jo silloin, kun olin vuosia pois työelämästä syöpähoitojeni vuoksi ja häpesin sitä, että yhteiskunta elätti minua.
Vierailija kirjoitti:
Siivoan vapaa-aikanani ääliöiden heittämiä roskia kaduilta. Ulkoilen ja samalla siistin ympäristöäni.
Näin tein jo silloin, kun olin vuosia pois työelämästä syöpähoitojeni vuoksi ja häpesin sitä, että yhteiskunta elätti minua.
No kenen sut olisi pitänyt elättää jos et töihin kyennyt? Olisithan sä voinut kieltäytyä yhteiskunnan avusta ja vaikka kerjätä kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Koska noista töistä pitäisi maksa PALKKAA.
Helppo ratkaisu! Poistetaan kokonaan työttömyyskorvaukset, ja velvoitetaan valtio tarjoamaan noita mainittuja töitä kaikille, joilla ei muuta työtä ole. Sitten maksetaan siitä se summa joka nykyisin on nimellä työttömyyspäiväraha, mutta vaihdetaan nimeksi palkka. Eihän tuollaisista hanttihommista enempää palkkaa tietenkään voisi maksaa. Mieti nyt itsekin! Noihan on lähinnä sellaista, jota yleensä tehdään vapaaehtoistyönä. Ihan hyvin voisi edellyttää että vaikka 4h/pvä jokainen joka saisi sen palkan tekisi jotain tän tyyppistä. Osaamista ei olisi ainakaan kenelläkään kiinni.
Paljonkos se peruspäiväraha sitten on? Rahaa se on sekin, ihan samalla tavalla kuin palkka, joten kyllähän tosiaan muutaman tunnin voisi ihan perustellusti vaatia tekemään jotain sen summan eteen. Jos nyt vaikka 4h 4 päivää viikossa, niin olisi yhteensä 16 viikkotuntia. Olisiko se nyt sitten ihan kelvoton korvaus sellaisesta työmäärästä helposta työstä joka ei vaadi erityisosaamista? Yksi päivä viikossa jäisi kokopäivätyön hakemista varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu! Poistetaan kokonaan työttömyyskorvaukset, ja velvoitetaan valtio tarjoamaan noita mainittuja töitä kaikille, joilla ei muuta työtä ole. Sitten maksetaan siitä se summa joka nykyisin on nimellä työttömyyspäiväraha, mutta vaihdetaan nimeksi palkka. Eihän tuollaisista hanttihommista enempää palkkaa tietenkään voisi maksaa. Mieti nyt itsekin! Noihan on lähinnä sellaista, jota yleensä tehdään vapaaehtoistyönä. Ihan hyvin voisi edellyttää että vaikka 4h/pvä jokainen joka saisi sen palkan tekisi jotain tän tyyppistä. Osaamista ei olisi ainakaan kenelläkään kiinni.
Sinunkin töistä kohtuullinen korvaus olisi työttömyyskorvauksen suuruinen palkka. Työnantajasi voisi irtisanoa sinut ja palkata uudestaan uusin ehdoin. Ajattele joskus työnantajaasi ja Suomen kilpailukykyä äläkä itsekkäästi itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä missä minä asun ei eletä kuin pellossa. Kukaan ei heitä roskia kadulle. Paha lähteä keräämään ;)
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos se peruspäiväraha sitten on? Rahaa se on sekin, ihan samalla tavalla kuin palkka, joten kyllähän tosiaan muutaman tunnin voisi ihan perustellusti vaatia tekemään jotain sen summan eteen. Jos nyt vaikka 4h 4 päivää viikossa, niin olisi yhteensä 16 viikkotuntia. Olisiko se nyt sitten ihan kelvoton korvaus sellaisesta työmäärästä helposta työstä joka ei vaadi erityisosaamista? Yksi päivä viikossa jäisi kokopäivätyön hakemista varten.
Yksi päivä työn hakemusta varten. Kuinka kehtasit kirjoittaa jotain noin typerää?? Työttömyyskorvaus on korvaus siitä, että töitä ei ole ja velvoitetaan hakemaan aktiivisesti töitä eikä tekemään hanttihommia tai mikäli hanttihommia on niin helppo saada, siitä pitää maksaa palkkaa ja kerääntyä eläkettä muista eduista puhumattakaan.
Et taida tietää, kuinka hankala niitä avoimia paikkoja on löytää, joihin olisi edes kohtuullinen mahdollisuus työllistyä. Kuvitteletko jossain olevan lista, josta jokaikinen työtön vain valkkaa hakemansa työn. Oikeastaan noin typerään kirjoitukseen ei edes kannattaisi vastata.
Niin ja minä olen juuri jäänyt vanhuuseläkkeelle, mutta ottaa pannuun tämä työttömien dissaus. Tiedoksesi vielä, että näin laman aikana firmat lopettavat toimintansa kannattamattomana ja työttömien dissaajat saavat maistaa työttömyyttä. Sanon tämän olematta vahingoniloinen. Työttömyys ja pitkittynyt sellainen on aina tragedia, jolla ei tule vahingoniloisena mässäillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että työttömällä ei olisi mitään tekemistä. Onko se työ ainoa asia elämässä. Ainuttakaan roskaa en tule keräämään, enkä myöskään ole koskaan roskannut.
Jos työtön laitetaan keräämään roskia täytyy hänelle olla joku vakuutus. Kuka sen maksaa? Mitä jos satuttaa vaikka kätensä tai kaatuu roskia kerätessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi päivä työn hakemusta varten. Kuinka kehtasit kirjoittaa jotain noin typerää?? Työttömyyskorvaus on korvaus siitä, että töitä ei ole ja velvoitetaan hakemaan aktiivisesti töitä eikä tekemään hanttihommia tai mikäli hanttihommia on niin helppo saada, siitä pitää maksaa palkkaa ja kerääntyä eläkettä muista eduista puhumattakaan.
Et taida tietää, kuinka hankala niitä avoimia paikkoja on löytää, joihin olisi edes kohtuullinen mahdollisuus työllistyä. Kuvitteletko jossain olevan lista, josta jokaikinen työtön vain valkkaa hakemansa työn. Oikeastaan noin typerään kirjoitukseen ei edes kannattaisi vastata.
Niin ja minä olen juuri jäänyt vanhuuseläkkeelle, mutta ottaa pannuun tämä työttömien dissaus. Tiedoksesi vielä, että näin laman aikana firmat lopettavat toimintansa kannattamattomana ja työttömien dissaajat saavat maistaa työttömyyttä. Sanon tämän olematta vahingoniloinen. Työttömyys ja pitkittynyt sellainen on aina tragedia, jolla ei tule vahingoniloisena mässäillä.
Hyvin kirjoitettu. Minustakin, jos tuollaiseen vastikkeelliseen kansalaispalkka-ajatteluun mennään, siitä pitää kertyä myös eläkettä.
Periaatteessa kansalaispalkka on minusta hyvä, mutta vastikkeellisuus on ongelmallinen, koska se varmasti vaikuttaa siihen, ettei noista "hanttihommista" sitten enää makseta kenellekään palkkaa. Eikä pienen työeläkkeen kertymisestä tällä hetkellä muutenkaan hyödy mitenkään, koska kansaneläke leikkautuu, ja saman saa takuueläkkeenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli työttömänä ollessa kaksi alle kouluikäistä lasta. Tekemistä kyllä riitti ihan jokaiselle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole lapsia niin korvaus on noin 500e.
En tekisi tuntiakaan töitä tuolla korvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan on vaihtoehtona myös mennä oikeisiin töihin. Joidenkin kohdalla se voi tarkoittaa paikkakunnan vaihtamista tai koulutuksen hankkimista, mutta turha vinkua, koska ei ne hyvät työpaikat muillekaan ilman omaa panostusta ole tulleet.
On aika käsittämätöntä, että Suomeen tulee ihmisiä töihin toiselta puolelta maapalloa, mutta omat kansalaiset valittavat, että ei oo töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole lapsia niin korvaus on noin 500e.
En tekisi tuntiakaan töitä tuolla korvauksella.
Entäs jos se 500 olis se vastikkeellinen kansalaispalkka? Jos et tee, et saa mitään. Tekisitkö?
Mainitse se työkkäristä. Hae töitä kirkolta vahtimestaria! Helppo ja vakituinen työ.