Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?

Vierailija
02.04.2023 |

Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?

Kommentit (1149)

Vierailija
1061/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olisi järkevää, että jokaisella olisi jotain tekemistä. 

Siivoan vapaa-aikanani ääliöiden heittämiä roskia kaduilta. Ulkoilen ja samalla siistin ympäristöäni.

Näin tein jo silloin, kun olin vuosia pois työelämästä syöpähoitojeni vuoksi ja häpesin sitä, että yhteiskunta elätti minua.

Minulla oli työttömänä ollessa kaksi alle kouluikäistä lasta. Tekemistä kyllä riitti ihan jokaiselle päivälle.

Onko hyvä syy olla pois työelämästä, että on kaksi alle kouluikäistä lasta? Jollekin voi ollakin, mutta ei siitä pidä mitään työttömyyskorvausta maksaa. Omalla kustannuksella voi olla lasten kanssa kotona niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
1062/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei ole työmarkkinoiden käytettävissä jos tulee yhtäkkiä työtarjous huutaavaa työvoimapulaa paikattaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, Miksi pitäisi maksaa korvauksia vastikkeetta?

Koska se on KORVAUS et sinäkään tee töitä sen eteen jos saat vakuutusKORVAUKSEN.

Työstä pitää maksaa PALKKAA.

Kysele vakuutusyhtiöstä, jos olet ottanut sieltä vakuutuksen. Minkä vakuutuksen olet ottanut veronmaksajilta, joilta olet koura pitkällä vailla elatusta? Huom. en kannata tukien lakkauttamista, mutta tukien vastikkeellisuutta kylläkin tukia hakevan työkyvyn mukaan. 

Vierailija
1064/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoan vapaa-aikanani ääliöiden heittämiä roskia kaduilta. Ulkoilen ja samalla siistin ympäristöäni.

Näin tein jo silloin, kun olin vuosia pois työelämästä syöpähoitojeni vuoksi ja häpesin sitä, että yhteiskunta elätti minua.

Minulla oli työttömänä ollessa kaksi alle kouluikäistä lasta. Tekemistä kyllä riitti ihan jokaiselle päivälle.

Onko hyvä syy olla pois työelämästä, että on kaksi alle kouluikäistä lasta? Jollekin voi ollakin, mutta ei siitä pidä mitään työttömyyskorvausta maksaa. Omalla kustannuksella voi olla lasten kanssa kotona niin paljon kuin haluaa.

Olisin ollut töissä, jos toinen yritys ei olisi ostanut sitä firmaa, jossa työskentelin. Uusi omistaja irtisanoi ensin puolet porukasta, myöhemmin toisen puolen ja sen jälkeen siirsi koko toiminnan muualle.

Vierailija
1065/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 luvulla tarjottiin kolme työpaikkaa ja jos ei työ maistunut ei saanut apua kassalta. 

Silloin oli vielä ns.avustavia töitä tarjolla. Niihin ei tarvittu mitään koulutusta. Kuka vaan pystyi niitä tekemään. Nämä työt ovat nyttemmin hävinneet.

Vierailija
1066/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, Miksi pitäisi maksaa korvauksia vastikkeetta?

Koska se on KORVAUS et sinäkään tee töitä sen eteen jos saat vakuutusKORVAUKSEN.

Työstä pitää maksaa PALKKAA.

Kysele vakuutusyhtiöstä, jos olet ottanut sieltä vakuutuksen. Minkä vakuutuksen olet ottanut veronmaksajilta, joilta olet koura pitkällä vailla elatusta? Huom. en kannata tukien lakkauttamista, mutta tukien vastikkeellisuutta kylläkin tukia hakevan työkyvyn mukaan. 

Etkö ole kuullut sellaisesta kuin työttömyysvakuutusmaksu? Tutkipa joskus palkkaerittelyäsi.

Vierailija
1067/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos se peruspäiväraha sitten on? Rahaa se on sekin, ihan samalla tavalla kuin palkka, joten kyllähän tosiaan muutaman tunnin voisi ihan perustellusti vaatia tekemään jotain sen summan eteen. Jos nyt vaikka 4h 4 päivää viikossa, niin olisi yhteensä 16 viikkotuntia. Olisiko se nyt sitten ihan kelvoton korvaus sellaisesta työmäärästä helposta työstä joka ei vaadi erityisosaamista? Yksi päivä viikossa jäisi kokopäivätyön hakemista varten.

Jos ei ole lapsia niin korvaus on noin 500e.

En tekisi tuntiakaan töitä tuolla korvauksella.

Entäs jos se 500 olis se vastikkeellinen kansalaispalkka? Jos et tee, et saa mitään. Tekisitkö?

Kerro nyt ihan huolellisesti, millaisista töistä on kyse, kuka ne järjestää ja organisoi?

Vierailija
1068/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kenen sut olisi pitänyt elättää jos et töihin kyennyt? Olisithan sä voinut kieltäytyä yhteiskunnan avusta ja vaikka kerjätä kadulla.

Toivottavasti et vaan itse pala työssäsi loppuun, vammaudu liikenneonnettomuudessa tai työtapaturmassa tai sairastu pysyvästi! Sitten voit itsekin muuttaa kadulle!

Vierailija
1069/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin pikemminkin niin, että kaikille suomalaisille voisi maksaa sen kansalaispalkan ilman vastinetta. Luokkaa 500 euroa. Siihen voisi jokainen sitten ansaita itse lisää. Se korvaisi kaikki peruspäivärahat, toimeentulotuet, opintorahat ja asumistuet, ja loppuisi kaikki Kela-rumbat, anomiset ja kyykytykset.

Tuki ei pienenisi, vaikka ansaitsee, mutta jos tuloja on reilummin, niin progression vuoksi se on kannattavampi  ottaa verotuksessa vähennyksenä kuin ylimääräisenä ansiona. 

Sairaat ja vanhukset tietysti eri asia, jotka ei pysty itse ansaitsemaan, heille eläke. Opiskelijoille lisäksi opintolaina. 

Vierailija
1070/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos se peruspäiväraha sitten on? Rahaa se on sekin, ihan samalla tavalla kuin palkka, joten kyllähän tosiaan muutaman tunnin voisi ihan perustellusti vaatia tekemään jotain sen summan eteen. Jos nyt vaikka 4h 4 päivää viikossa, niin olisi yhteensä 16 viikkotuntia. Olisiko se nyt sitten ihan kelvoton korvaus sellaisesta työmäärästä helposta työstä joka ei vaadi erityisosaamista? Yksi päivä viikossa jäisi kokopäivätyön hakemista varten.

Entäs jos se 500 olis se vastikkeellinen kansalaispalkka? Jos et tee, et saa mitään. Tekisitkö?

Kerro nyt ihan huolellisesti, millaisista töistä on kyse, kuka ne järjestää ja organisoi?

Adolf?

-eri

Vierailija
1071/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää että työtön vie päiväkotiin ilmatteeksi hoitoon kakaransa ja voisi mennä sinne avustaviin töihin edes muutamaksi tunniksi sen tukiensa ajaksi. Tai sitten itse hoitaa sen kakaransa. 

Tuttuni työtön vei kyllä sinne kakaransa hoitoon ja tuli päiväksi kotiin viihtymään meluttomassa ympäristössä. Kuulonsa menettää päiväkodissa kaikki pidempään siellä työskennelleet. 

Kun kuljen tässä kotiini päiväkodin ohitse nii aivan järkyttävä meteli sieltä pihasta kuuluu. Olisi järkyttävää tuollaisessa työskennellä ilman kuulu suojaimia. 

Vierailija
1072/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi päivä työn hakemusta varten. Kuinka kehtasit kirjoittaa jotain noin typerää?? Työttömyyskorvaus on korvaus siitä, että töitä ei ole ja velvoitetaan hakemaan aktiivisesti töitä eikä tekemään hanttihommia tai mikäli hanttihommia on niin helppo saada, siitä pitää maksaa palkkaa ja kerääntyä eläkettä muista eduista puhumattakaan.

Et taida tietää, kuinka hankala niitä avoimia paikkoja on löytää, joihin olisi edes kohtuullinen mahdollisuus työllistyä. Kuvitteletko jossain olevan lista, josta jokaikinen työtön vain valkkaa hakemansa työn. Oikeastaan noin typerään kirjoitukseen ei edes kannattaisi vastata.

Niin ja minä olen juuri jäänyt vanhuuseläkkeelle, mutta ottaa pannuun tämä työttömien dissaus. Tiedoksesi vielä, että näin laman aikana firmat lopettavat toimintansa kannattamattomana ja työttömien dissaajat saavat maistaa työttömyyttä. Sanon tämän olematta vahingoniloinen. Työttömyys ja pitkittynyt sellainen on aina tragedia, jolla ei tule vahingoniloisena mässäillä.

Ei todellakaan kannata vastata tarkoituksellisen typerältä tai ärsyttävältä vaikuttaviin viesteihin. Kun silloin on satavarmasti kyseessä trollaus. Eli kirjoittaja ei oikeasti ole kirjoituksensa takana vaan ainoastaan etsimässä sellaista ärsytystä jolla saisi huomiota. Trolli kun elää huomiosta ja tämä koskee myös palstan työttömyystrollia.

Trolli myös haluaa että kukaan ei muista samasta aiheesta käytyjä aiempia keskusteluita. Erityisesti se haluaa, ettei kukaan viittaa aiemmin annettuun vastaukseen kun sellainen tekisi trollauksesta vaikeampaa. Ei enää riittäisi saman viestin kopioiminen palstalle hieman eri sanoin sommiteltuna. Siksi olen alkanut hieman muistuttelemaan siitä, että näitä keskusteluja on jo käyty ja erinäiset ratkaisu "temput" työttömyyteen käsitelty ynnä toimimattomiksi osoitettu.

Vierailija
1073/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Esi radanrakennushommia VR:lle. Tampere-Helsinki uudet kiskot ja Turku-Helsinki oikorata. Olisi hyödyllistä työtä. Tekisitkö? - Pakko ei olisi, mutta toinen vaihtoehto siis, että et sais myöskään mitään tukia. 

Vierailija
1074/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60 luvulla tarjottiin kolme työpaikkaa ja jos ei työ maistunut ei saanut apua kassalta. 

Muuttunut tuosta vain siten, että 2020-luvulla ei tarjota yhtään työpaikkaa.

Karenssia voidaan määrätä muutenkin!

Vierailija
1075/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin oli vielä ns.avustavia töitä tarjolla. Niihin ei tarvittu mitään koulutusta. Kuka vaan pystyi niitä tekemään. Nämä työt ovat nyttemmin hävinneet.

Ei ne työt oikeastaan ole hävinneet. Niiden tekijät on vain irtisanottu ja ne työt tekee nykyään asiantuntijat ja esimiehet itse. Toimistoapulaisia ei ole. Kannattaisi kyllä miettiä tätäkin asiaa uudelleen, koska jos olisi apulaisia, se säästäisi koulutettujen asiantuntijoiden työaikaa. 

Vierailija
1076/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on palkkatuella kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa lehtiä.

Samoin työttömiä on palkkatuella tai työharjoittelijoina töissä kaupungin museoissa ja kirjastoissa ja moni homma jäisi tekemättä ilman heitä. Silti kunnalla ei ole varaa palkata heitä "oikealla rahalla" töihin vaikka he olisivat osoittaneet tarpeellisuutensa ja osaamisensa tuon palkkatukijakson aikana. Sama koskee erilaisia yhdistyksiä, joiden ainoa palkattu työntekijä saattaa hoitaa hommat määräaikaisella palkkatuella.

Vierailija
1077/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne työt oikeastaan ole hävinneet. Niiden tekijät on vain irtisanottu ja ne työt tekee nykyään asiantuntijat ja esimiehet itse. Toimistoapulaisia ei ole. Kannattaisi kyllä miettiä tätäkin asiaa uudelleen, koska jos olisi apulaisia, se säästäisi koulutettujen asiantuntijoiden työaikaa. 

Ne lääkärit ja professorit joutuvat itse tuskailemaan tietokoneohjelmien kanssa kun varsinaiset toimistosihteerit on hävinneet.

Vierailija
1078/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö se siinä, Petteri, joka elää toisten rahoilla.

Vierailija
1079/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on palkkatuella kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa lehtiä.

Samoin työttömiä on palkkatuella tai työharjoittelijoina töissä kaupungin museoissa ja kirjastoissa ja moni homma jäisi tekemättä ilman heitä. Silti kunnalla ei ole varaa palkata heitä "oikealla rahalla" töihin vaikka he olisivat osoittaneet tarpeellisuutensa ja osaamisensa tuon palkkatukijakson aikana. Sama koskee erilaisia yhdistyksiä, joiden ainoa palkattu työntekijä saattaa hoitaa hommat määräaikaisella palkkatuella.

Samaan aikaan kunnat muutenkin maksaa osalle työntekijöistä niin pientä palkkaa, että sillä ei pysty tulemaan toimeen ilman tukia. Esimerkiksi siivoojia, lastenhoitajia, keittäjiä ja kouluavustajia ym. pienipalkkaisia työntekijöitä, joilla ei palkka riitä ilman tukia asumiseen ja elämiseen. Eikö voisi edellyttää, että kun kunta tarvitsee noita työntekijöitä, niin heille pitäisi myös maksaa sellainen palkka, että tulevat sillä toimeen, eikä niin, että Kela maksaa loput?

Vierailija
1080/1149 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lääkärit ja professorit joutuvat itse tuskailemaan tietokoneohjelmien kanssa kun varsinaiset toimistosihteerit on hävinneet.

Kyllä lääkärit ja professorit, mutta myös ihan tavalliset asiantuntijat, esimerkiksi sairaanhoitajat ja insinöörit. Aikaa menee sellaisiin töihin, jotka voisi tehdä toimistoapulainen. Jos perustettaisi taas niitä osastosihteerin ja toimistosihteerin paikkoja, se helpottaisi työvoimapulaa ja loisi uusia työpaikkoja.