Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?
Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?
Kommentit (1149)
Työttömiltä vaaditaan liikaa jo nykyään! Ei missään nimessä voi hyväksyä tämmöisiä 9e pvä juttuja joka on riistoa! Orjatyö on kiellettyä myös suomessa ja jos ihminen tekee oikeaa työtä, niin täytyy siitä maksaa reilu palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 luvulla tarjottiin kolme työpaikkaa ja jos ei työ maistunut ei saanut apua kassalta.
Silloin oli vielä ns.avustavia töitä tarjolla. Niihin ei tarvittu mitään koulutusta. Kuka vaan pystyi niitä tekemään. Nämä työt ovat nyttemmin hävinneet.
Ei ne työt oikeastaan ole hävinneet. Niiden tekijät on vain irtisanottu ja ne työt tekee nykyään asiantuntijat ja esimiehet itse. Toimistoapulaisia ei ole. Kannattaisi kyllä miettiä tätäkin asiaa uudelleen, koska jos olisi apulaisia, se säästäisi koulutettujen asiantuntijoiden työaikaa.
Miksi pitäisi mennä pikkupalkalla passaamaan asiantuntijoita? Minä en ainakaan mene.
Ei kukaan sitä vaadi sinulta. Mutta jos sihteerin virat otettaisiin takaisin käyttöön niin todella moni saataisiin sitä kautta työllistymään ja samalla sihteerin avustaman henkilön aikaa vapautuisi enemmän siihen tuottavampaan työhön, johon hänet on palkattu.
Microsoftin ohjelmien myötä kaikista insinööreistä ja diplomi-insinööreistä tuli sivutoimisia sihteereitä. Joskus tuntuu että tuo sivutoimisuus on päätoimisuutta ja olen olemassakin vain palvellakseni Windows - jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Miksi pitäisi maksaa korvauksia vastikkeetta?
Koska se on KORVAUS et sinäkään tee töitä sen eteen jos saat vakuutusKORVAUKSEN.
Työstä pitää maksaa PALKKAA.
Kysele vakuutusyhtiöstä, jos olet ottanut sieltä vakuutuksen. Minkä vakuutuksen olet ottanut veronmaksajilta, joilta olet koura pitkällä vailla elatusta? Huom. en kannata tukien lakkauttamista, mutta tukien vastikkeellisuutta kylläkin tukia hakevan työkyvyn mukaan.
Mitä tekemistä minulle keksittäisiin, kun en pysty ruumiilliseen työhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos se peruspäiväraha sitten on? Rahaa se on sekin, ihan samalla tavalla kuin palkka, joten kyllähän tosiaan muutaman tunnin voisi ihan perustellusti vaatia tekemään jotain sen summan eteen. Jos nyt vaikka 4h 4 päivää viikossa, niin olisi yhteensä 16 viikkotuntia. Olisiko se nyt sitten ihan kelvoton korvaus sellaisesta työmäärästä helposta työstä joka ei vaadi erityisosaamista? Yksi päivä viikossa jäisi kokopäivätyön hakemista varten.
Jos ei ole lapsia niin korvaus on noin 500e.
En tekisi tuntiakaan töitä tuolla korvauksella.Entäs jos se 500 olis se vastikkeellinen kansalaispalkka? Jos et tee, et saa mitään. Tekisitkö?
Kerro nyt ihan huolellisesti, millaisista töistä on kyse, kuka ne järjestää ja organisoi?
Jep. Esi radanrakennushommia VR:lle. Tampere-Helsinki uudet kiskot ja Turku-Helsinki oikorata. Olisi hyödyllistä työtä. Tekisitkö? - Pakko ei olisi, mutta toinen vaihtoehto siis, että et sais myöskään mitään tukia.
Jos työtön sihteeri Suomussalmelta määrätään noihin hommiin, niin miten se käytännössä menee? Jonkunhan täytyy järjestää ja organisoida työt ja henkilöt, mikä taho se olisi? Kun se ei edelleenkään mene niin, että työtön marssii jonnekin ja sanoo, että aloittaa nyt hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 luvulla tarjottiin kolme työpaikkaa ja jos ei työ maistunut ei saanut apua kassalta.
Silloin oli vielä ns.avustavia töitä tarjolla. Niihin ei tarvittu mitään koulutusta. Kuka vaan pystyi niitä tekemään. Nämä työt ovat nyttemmin hävinneet.
Ei ne työt oikeastaan ole hävinneet. Niiden tekijät on vain irtisanottu ja ne työt tekee nykyään asiantuntijat ja esimiehet itse. Toimistoapulaisia ei ole. Kannattaisi kyllä miettiä tätäkin asiaa uudelleen, koska jos olisi apulaisia, se säästäisi koulutettujen asiantuntijoiden työaikaa.
Ne lääkärit ja professorit joutuvat itse tuskailemaan tietokoneohjelmien kanssa kun varsinaiset toimistosihteerit on hävinneet.
Kyllä lääkärit ja professorit, mutta myös ihan tavalliset asiantuntijat, esimerkiksi sairaanhoitajat ja insinöörit. Aikaa menee sellaisiin töihin, jotka voisi tehdä toimistoapulainen. Jos perustettaisi taas niitä osastosihteerin ja toimistosihteerin paikkoja, se helpottaisi työvoimapulaa ja loisi uusia työpaikkoja.
On paljon yksityisiä firmoja, joista sihteerit on irtisanottu ja sitten ne kallispalkkaiset asiantuntijat varailevat itselleen matkalippuja ja hotelleja, tekevät itse omat matkalaskunsa sekä tekevät niihin kirjanpitotiliöinnit. Varsinkin matkalaskujen osalta virheelliset matkalaskut työllistää palkanlaskentaa ja kirjanpitoa, kun matkalaskut on tehty päin peetä.
On jo ehkä sanottu, mutta miten valvoa noita yleishyödyllisiä tehtäviä ja kuka sen tekee. Kenelle se kuuluu vai ei kenellekään.
Vanhukset, lapset jne. Ensin pitää tutkia joka ihmisen taustat. Ei voi ketä tahansa vain päästää ovesta sisään jättää valvomatta.
Tehtävän laatu kärsii. Tuskin on kukaan työtön kovin motivoitunut näihin ilmaisiin tehtäviin ilman palkkaa ja muita siihen kuuluvia etuja. Myös voi tahallaan sabotoida tai jättää vain tekemättä.
Kuka seuloo ja millä mittareilla ketkä ovat kykeneviä ja ketkä eivät pysty suoriutumaan.
Vahingot, onnettomuudet, sairastumiset jne. Kummankin osapuolen. Kuka vastaa vai vastaako kukaan. Jne.
Mitä jos yleishyödyllinen hoitaja vain tulee vanhuksen luokse nimellisesti ja sitten kävelee ulos ovesta ja jättää vanhuksen oman onnensa nojaan.
On paljon erilaisia asioita mitä pitää ottaa huomioon. Ne tulevat monesti kalliimmiksi ja varallisemmiksi kuin työttöyyskorvaus ja silti ei voi ehkäistä kaikkia tilanteita mitä eteen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on KORVAUS et sinäkään tee töitä sen eteen jos saat vakuutusKORVAUKSEN.
Kysele vakuutusyhtiöstä, jos olet ottanut sieltä vakuutuksen. Minkä vakuutuksen olet ottanut veronmaksajilta, joilta olet koura pitkällä vailla elatusta? Huom. en kannata tukien lakkauttamista, mutta tukien vastikkeellisuutta kylläkin tukia hakevan työkyvyn mukaan.
Minulla on tekemistä ilman sinun keksimisiä, minkä takia et vaan keskity omiin asioihisi ja lopettaisit toisten holhoamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tekemistä ilman sinun keksimisiä, minkä takia et vaan keskity omiin asioihisi ja lopettaisit toisten holhoamisen.
Kirjoittaja toi julki sen, että osalla työttömistä ruumiillisen työn tekemiseen ei ole fyysisesti edellytyksiä. Tuolloin haihattelu vastikkeellisesta työttömyyskorvauksesta jossa vastikkeeksi joutuisi ruumiilliseen työhön on varsin typerää.
Keskustelussa on jo aiemmin selitetty miksi vastikkeellisuus ei toimi. Jos kiinnostaa niin sen voi lukea selaamalla aiempia vastauksia. Jos taas ei kiinnosta niin olet väärässä keskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole noin aggressiivinen. Kyllä sinun pitää esimerkkejä osata antaa, kun kerran vastikkeellisuutta vaadit.
Kuinka monta palkkaa saavaa työntekijää jää Suomeen jäljelle mikäli työt voidaan teettää työttömillä?
Kommunismi tätä kai aina aika ajoin kokeilee. Hyvin tuloksin.
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön laitetaan keräämään roskia täytyy hänelle olla joku vakuutus. Kuka sen maksaa? Mitä jos satuttaa vaikka kätensä tai kaatuu roskia kerätessä?
Se vakuutus voi kuulua työsuhde etuna. Työsuhde olisi valtioon, ja jatkuva haku päällä tietysti oikeisiin töihin. Mikään muu osa-aikaisessa helpossa työssä vastineeksi rahalle ei ole ongelma, kuin puhdas haluttomuus työntekoon. Jos oikeasti olisi pakko tehdä edes pari tuntia päivässä jonkinlaista työtä, niin uskokaa pois, kummasti alkaisi löytyä niitä ihan oikeitakin töitä. Nyt ei vaan maistu. Ei koske kaikkia työttömiä, mutta tunnen itse useampia, joilla ei ole minkäänlaista ajatustakaan koskaan mennä töihin. Nuoria ihmisiä, jotka ovat vaan valinneet tämän elämäntavan. Jos heidän kuitenkin olisi pakko jotain tehdä saadakseen sen rahan minkä nytkin saavat, niin aivan varmasti aktivoituisivat hankkimaan sellaisen työpaikan missä tienaa paremmin. Kun se vapaus olisi jokatapauksessa menetetty.
Mitä se yleishyödyllinen toiminta sitten olisi? Mieheni on ollut "työttömänä" v.1996 lähtien eikä eläkkeelle pääse. Onnettomuudessa nuorena loukkaantunut ihminen. Kyllä hän kerää roskia ja auttaa naapurin vanhuksia, jos vain suinkin kykenee. Kuinka kauan ihmisen pitää kitua, eläkkeellä ollessaan hän olisi joskus edes voinut yrittää jotain..
N36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja toi julki sen, että osalla työttömistä ruumiillisen työn tekemiseen ei ole fyysisesti edellytyksiä. Tuolloin haihattelu vastikkeellisesta työttömyyskorvauksesta jossa vastikkeeksi joutuisi ruumiilliseen työhön on varsin typerää.
Keskustelussa on jo aiemmin selitetty miksi vastikkeellisuus ei toimi. Jos kiinnostaa niin sen voi lukea selaamalla aiempia vastauksia. Jos taas ei kiinnosta niin olet väärässä keskustelussa.
Sellaisten ihmisten pitäisi olla työkyvyttömyyseläkkeellä.
"Vastikkeellinen työttömyysturva", kukahan saa tanan tampio tuonkin termin on keksinyt?
Ihan naurettavaa puuhastelua ja ihmisten kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi järkevää, että jokaisella olisi jotain tekemistä.
Siivoan vapaa-aikanani ääliöiden heittämiä roskia kaduilta. Ulkoilen ja samalla siistin ympäristöäni.
Näin tein jo silloin, kun olin vuosia pois työelämästä syöpähoitojeni vuoksi ja häpesin sitä, että yhteiskunta elätti minua.
No kenen sut olisi pitänyt elättää jos et töihin kyennyt? Olisithan sä voinut kieltäytyä yhteiskunnan avusta ja vaikka kerjätä kadulla.
Toivottavasti et vaan itse pala työssäsi loppuun, vammaudu liikenneonnettomuudessa tai työtapaturmassa tai sairastu pysyvästi! Sitten voit itsekin muuttaa kadulle!
Mitä sä meuhkaat? Vastasin tuohon kohtaan "häpesin sitä että yhteiskunta elätti minua". Eli siis kysyin jotta kenen olisi pitänyt sitten tämän häpeän tuntijan elättää? Jos se kävi syöpähoidoissa eikä kyennyt töihin ja yhteiskunta elätti niinkuin kuuluu. Jos niin kovasti häpesi syöpäänsä, hoitojansa ja sitä että yhteiskunta auttoi niin olisihan siinä voinut kieltäytyä avusta ja keksiä vaikka tuon kerjäämisen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta palkkaa saavaa työntekijää jää Suomeen jäljelle mikäli työt voidaan teettää työttömillä?
Kommunismi tätä kai aina aika ajoin kokeilee. Hyvin tuloksin.
Ihan niinkuin kaikki työ voitaisiin teettää työttömillä! Ainoastaan yksinkertaisia töitä, joihin ei vaadita koulutusta. Oikeat ammattitaitoa vaativat työt tietenkin tekee ammatti-ihmiset, ja jos sellaisa paikkoja on vapaana, niin sen alan ihmiset varmaan niitä hakevat ihan normaaliin tapaan. He eivät varmaankaan ole työttömiä, tai jos ovat niin omasta tahdostaan. Jos kerran heidän alansa töitä olisi tarjolla.
55 sivua sitä kun yks kaks ihmistä ei ymmärrä lukemaansa ja kaikki muut yrittää kirjoittamalla selittää ja se ei maagisesti opeta niitä yhtä kahta vatipäätä ymmärtään lukemaansa.
Hyvä.
Jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä kysymys. Eli lapsilisät, asumistuki, lääkkeiden ja lääkärikäyntien Kela-korvaukset pois. Kun nämä on poistettu, niin voidaan aloittaa keskustelu työttömyyskorvauksista. Jokainen joskus työssä ollut maksaa työttömyysvakuutusmaksua, lisäksi perustuslait mukaan jokaisella on oikeus työhön. Jos yhteiskunta ei tätä pysty tarjoamaan, sen kuuluu maksaa korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vaikka mennä hoivakotiin lukemaan ääneen vanhuksille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vaikka mennä hoivakotiin lukemaan ääneen vanhuksille
Olen tosi huono lukemaan ääneen, eikä kurkunpäänikään enää kestä. Keksi jotain muuta.
Miksi pitäisi mennä pikkupalkalla passaamaan asiantuntijoita? Minä en ainakaan mene.