Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?

Vierailija
02.04.2023 |

Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?

Kommentit (1149)

Vierailija
801/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, Miksi pitäisi maksaa korvauksia vastikkeetta?

Koska se on KORVAUS et sinäkään tee töitä sen eteen jos saat vakuutusKORVAUKSEN.

Työstä pitää maksaa PALKKAA.

Mikä ihmeen korvaus lorvimisesta ?

Eiköhän se ole korvaus siitä, että yhteiskunta ei kykene toimimaan niin tehokkaasti, että jokainen voisi elättää itsensä työllään.

Vierailija
802/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni työtön syrjäytyy, kun ei enää edes uskalla hakea töitä, kun on niin vieraantunut arjesta. Normaali elämä jossa lähdetään kotoa, tehdään säännöllisessä rytmissä jotain yhteisöä hyödyttävää, saadaan siitä korvaus ja ollaan ihmisen joukossa päivät. Todellakin kannatan.

Varsinkin perheelliset, etenkin työttömät pienten lasten vanhemmat, ovat aivan innoissaan ehdotuksestasi. Heillähän ei todellakaan ole päivittäisiä rutiineja. Tekee niille vaippahousulapsillekin hyvää päästä mukaan päiväkotien aikatauluun.

Sitten se "työ" olisi jotain mainosten jakamista yksinään, ehkä aamuyön tunteina. Saako sanoa ettei käy, kun tarvin ihmisten joukossa oloa päivän :D

Ei niitä töitä tehdä missään kahvihuonetreffeillä. Tosi moni tekee työnsä jopa kotona, yksin ja ei-säännöllisiin aikoihin. Laitetaanko nämäkin korvauksella tekemään "oikeita" töitä, kuten roskien keräämistä, jotta uskaltavat varmasti mennä ulos?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kuntouttavassa työtoiminnassa kaupungin yksikössä. Silppuroin papereita, missä oli yksikön työntekijöiden nimet, palkat ja henkilötunnukset.

Ai jai minkä mahdollisuuden näkisin petokselle 😋 Ihan vinkiks vaan, että firmoissa on ihan retuperällä nämä tietoturva-asiat. 

Vierailija
804/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äkkiseltään kuulostaa järkevältä, mutta mietipä tarkemmin.

Roskien kerääminen on tietysti hyödyllistä, mutta miten se sitten järkätään?

Kuka seuraa työn tulosta? Siihen on sitten oltava joku, joka huolehtii siitä. Hänelle on maksettava siitä palkka. Ei kaksi työtöntä voi toisiaan "johtaa." Työtön voi sanoa seisoneensa ostarin nurkilla neljä tuntia ja keränneensä pois näkemänsä roskat. Kuka todistaa? Entä kuka mittaa kerätyt roskat, onko ne varmasti kaikki kerätty?

Miten homma todellakin organisoidaan, kuka antaa tehtävät ja laskee ajan ja työn tehon?

Työtön voi maleksia siellä tien laidassa muka keräillen roskia, mutta mistä kukaan tietää mitä hän tekee? Pitää olla hommalla johtaja, palkataanko siihen sitten joku?

Lumen luontia? Miten? Kaupungeissa lumenluonnit on kilpailutettu firmoilla ja niillä on koneet ja laitteet ja suojavaatteet ym. Joku työtönkö sinne aamuyöstä komennetaan sitten lapion kanssa heilumaan, tekemään siis mitä?

Kuka siitä työstä vastaa? Ei takuulla ota urakoitsija vastuulleen.

Ja miten voidaan laittaa töihin joku sellainen, jolla ei ole edellytyksiä vaikkapa seistä lapion kanssa tien laidassa, joku ikänsä konttoritöitä tehnyt naisihminen ehkä?

Vanhusten hoitamiseen kuka tahansa, jolla ei ole mitään luonnetta siihen, niinkö? Ei koulutusta, ei kokemusta, ei tietoa? Kuka vastaa?

Turhaan selität. Noiden vaatimusten taustalla on toive siitä, että amerikkalaisissa elokuvissa nähtyjä rangaistusvankien ryhmiä ilmestyisi tienvarsille roskia keräämään: vartijat istuisivat lava-auton katolla ja ohiajelevat saisivat nauttia ylemmyydestään ja vaikka vähän heitellä lisää roskia kerättäväksi.

Miksi alat puhua rangaistusvangeista kun puhutaan työttömistä, vai pidätkö vankeja ja työttömiä jotenkin samankaltaisina ihmisryhminä??

Kommentoimasi kirjoittaja kertoo monia ongelmia, joita korvaava työ merkitsisi. Totta kai se pitäisi organisoida ja vastuuhenkilöt olla, ja valintasysteemi, mihin kukin laitetaan. Ohjelmistot. Seuranta. Moniongelmaista sekakäyttäjää ei voi laittaa lastentarhaan tai vanhustentaloon.

Vaarana myös, että oikeilta ammattilaisilta vähenee työt, kun tuodaan kouluttamattomia ihmisiä tilalle.

Jos tämä idea toimisi, se olisi toteutettu jo.

Vierailija
805/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin siksi koska työkkäri kieltää vapaaehtoistyön, koska työtön ei ole silloin työmarkkinoiden käytettävissä. Etkö ole lukenut uutisista miten työttömän käy, jos erehtyy tekemään vapaaehtoistyötä? Joutuu maksamaan kaikki takaisin Kelalle.

Ei tarvitse olla edes vapaaehtoistyötä. Työtön ei saa auttaa omia vanhempiaan. Kerroin muutama sivu sitten, että omalle äidilleni en saa käydä siivoamassa enkä kaupasta kantaa ruokaostoksia. Jos hän käy silmälääkärissä ja sairaalan tutkimuksissa, jonne minä olisin työttömänä täysin joutava lähtemään saattajaksi, se ei sovi. Sen sijaan veljeni, joka on töissä, saa vapaasti vapaa-ajallaan tai vaikka vuosilomapäivällään auttaa heikkonäköistä äitiään eikä yhteiskunta siihen puutu sanktioin. Se on täysi vääryys. Suomi on täynnä kyyliå, jotka tekevät ilmoituksia ja ilmiantoja, että se Mirkki käy äidilläåm siivoamassa eikä ole oikeasti työtön, sehän on vapaaehtoistyössä muutaman tunnin äidillään joka viikko.

Mulle meinasi käydä samoin! Työttömänä ollessani muutin joksikin aikaa mun papan luo kun pappa pääsi sairaalasta leikkauksesta.

Intoilin sitten "tyhmä minä!" työkkäritädille, että voisin laajentaa myös työnhakua toiseenkin kaupunkiin joka oli myös tämän maalaiskunnan vieressä, missä pappa asuu. Työkkäritäti muutui hyvin ankaraksi. Olin kuin rikollinen. Hän alkoi pohtimaan kuinka kiinni olen papan hoidossa. Aloin kiireesti vähätellä papan tilaa että pappa on "terveyden perikuva". Todellisuudessa pappa oli kotiutunut isommasta leikkauksesta ja tarvitsi apua. Toinen virhe minkä tein, että olin suorittanut ranskan kielitutkintoa ja siitä jouduin valehtelemaan että ihan itsekseni kotona, juu en osallistunut mihinkään virallisiin.

Eli työkkäri tekee siis kaikkensa, että työtön ei vahingossakaan kehitä itseään ja osaamistaan itsenäisesti.

Hui, meinasin alkaa enkkua opiskelemaan, mutta taidan jättää väliin tai en ainakaan hiisku siitä kenellekkään. Onko nämä työkkärin virkailijata lain toiselta puolelta?

Työkkärin virkailija ei tule sinne neljän seinän sisälle vahtimaan mitä opiskelet tai seuraa sinua kansalaisopiston tai missä sitten onkin, kielikurssille. Sinulle on myönnetty työttömyysturva ja riittää että olet tavoitettavissa mahdollisessa yhteydenotossa ( lähiaikoina) ja että haet työtä. Itsensä kehittäminen ei ole kiellettyä, vaan jopa toivottavaa. Kela sitten vastaa näistä tuista ja harkinnoista mitä mahdollisesti tarvitset mutta kielikurssin joudut kyllä maksamaan sitten siitä tuesta, mikäli on edes maksullinen.

Ei ole kiellettyä, mutta hyvin helposti susta tehdään yrittäjä tai opiskelija ja tuet lakkaa.

Aikoinaan minulle kerrottiin työkkäristä, että tutkintoon johtava opiskelu on kielletty ilman työkkärin lupaa. Vaikkaistapahtuisi ilta-aikaan ja viikonloppuna, on se este työttömyystuen saamiselle. Lupaa ei saa etukäteen vaan ensin täytyy aloittaa opiskelu, jonka jälkeen työkkäri tutkii asian ja antaa lausunnon. Se on lähes poikkeuksetta kielteinen, joten työttömyystuki lakkaa ellei lopeta opiskelua. Noilta välipäiviltä ei tietenkään tukea makseta.

Omaehtoisen opiskelun tuki pitää nimenomaan hakea etukäteen tai tulee aika varmasti hylky.

Hui. Saakohan omaa kotiaan siivota tai omaa lastaan hoitaa työttömänä?

Muistan vuosien takaa jutun, jossa kirjoitettiin kuinka kaksi työtöntä aikamiespoikaa autteli isäänsä heidän kotitalonsa remontissa. Pojilta lakkautettiin korvaukset.

Eli siinähän edellytettiin sitten, että isä maksaa pojilleen palkkaa.

Isällä ei ollut siihen varaa, joten poikien piti sitten laiskana katsella vierestä kun isä teki remppaa.

jos hoidat lapsiasi kokopäivätoimisesti, niin silloin et ole työmarkkinoiden vapaasti käytettävissä.

Samoin tuo talon remontointi, tai vaikka rakentaminen. muistan itse, kun remontoitiin omakotitaloamme ja olin työttömänä, niin viisaasti ulkoistin kaikki työt muille, koska epäilin, että meidän kaupungin virkailija taatusti ottaa minut silmätikukseen (meidän remontti oli julkisuudessa ja oli syytä epäillä, että minusta yritetään tehdä varoittava esimerkki.) Niinhän siinä sitten kävi ja minä olin se, joka sai nauraa viimeksi.

No tottakai työtön saa hoitaa omia lapsiaan.

Huostaanko ne pitää antaa työttömyyden ajaksi?

oletko koskaan kuullut päivähoidosta?

Vierailija
806/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee vapaaehtoistyötä niin silloin on estynyt työmarkkinoiden käytettäväksi eikä työttömyyskorvausta heru.

Vierailija
807/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paula Risikko esitti joskus, että terveiltä työttömiltä voisi edellyttää jotain aktiivisuutta, tekemistä vastineeksi, eikä maksaa korvauksia sinne sohvalle.

Matti Vanhanen esitti, että jotka tupakoivat ja käyttävät päihteitä, maksaisivat enemmän terveytensä hoitamisesta, vai oliko peräti niin että tällaiset itse vaivansa aiheuttaneet pantaisiin jonon hännille.

Minusta nämä kumpikin ehdotus ovat oikeudenmukaisia.

Vierailija
808/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee vapaaehtoistyötä niin silloin on estynyt työmarkkinoiden käytettäväksi eikä työttömyyskorvausta heru.

Lakia pitää muuttaa.

En muutes oikein ymmärrä näitä työttömien ylläpitämiä kahviloita ym. Se on varmasti este etsiä palkkatyötä, kun pitää pitää kahvilaa. Ei sieltä pois haluta.

Vierailija
809/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin siksi koska työkkäri kieltää vapaaehtoistyön, koska työtön ei ole silloin työmarkkinoiden käytettävissä. Etkö ole lukenut uutisista miten työttömän käy, jos erehtyy tekemään vapaaehtoistyötä? Joutuu maksamaan kaikki takaisin Kelalle.

Ei tarvitse olla edes vapaaehtoistyötä. Työtön ei saa auttaa omia vanhempiaan. Kerroin muutama sivu sitten, että omalle äidilleni en saa käydä siivoamassa enkä kaupasta kantaa ruokaostoksia. Jos hän käy silmälääkärissä ja sairaalan tutkimuksissa, jonne minä olisin työttömänä täysin joutava lähtemään saattajaksi, se ei sovi. Sen sijaan veljeni, joka on töissä, saa vapaasti vapaa-ajallaan tai vaikka vuosilomapäivällään auttaa heikkonäköistä äitiään eikä yhteiskunta siihen puutu sanktioin. Se on täysi vääryys. Suomi on täynnä kyyliå, jotka tekevät ilmoituksia ja ilmiantoja, että se Mirkki käy äidilläåm siivoamassa eikä ole oikeasti työtön, sehän on vapaaehtoistyössä muutaman tunnin äidillään joka viikko.

Mulle meinasi käydä samoin! Työttömänä ollessani muutin joksikin aikaa mun papan luo kun pappa pääsi sairaalasta leikkauksesta.

Intoilin sitten "tyhmä minä!" työkkäritädille, että voisin laajentaa myös työnhakua toiseenkin kaupunkiin joka oli myös tämän maalaiskunnan vieressä, missä pappa asuu. Työkkäritäti muutui hyvin ankaraksi. Olin kuin rikollinen. Hän alkoi pohtimaan kuinka kiinni olen papan hoidossa. Aloin kiireesti vähätellä papan tilaa että pappa on "terveyden perikuva". Todellisuudessa pappa oli kotiutunut isommasta leikkauksesta ja tarvitsi apua. Toinen virhe minkä tein, että olin suorittanut ranskan kielitutkintoa ja siitä jouduin valehtelemaan että ihan itsekseni kotona, juu en osallistunut mihinkään virallisiin.

Eli työkkäri tekee siis kaikkensa, että työtön ei vahingossakaan kehitä itseään ja osaamistaan itsenäisesti.

Hui, meinasin alkaa enkkua opiskelemaan, mutta taidan jättää väliin tai en ainakaan hiisku siitä kenellekkään. Onko nämä työkkärin virkailijata lain toiselta puolelta?

Työkkärin virkailija ei tule sinne neljän seinän sisälle vahtimaan mitä opiskelet tai seuraa sinua kansalaisopiston tai missä sitten onkin, kielikurssille. Sinulle on myönnetty työttömyysturva ja riittää että olet tavoitettavissa mahdollisessa yhteydenotossa ( lähiaikoina) ja että haet työtä. Itsensä kehittäminen ei ole kiellettyä, vaan jopa toivottavaa. Kela sitten vastaa näistä tuista ja harkinnoista mitä mahdollisesti tarvitset mutta kielikurssin joudut kyllä maksamaan sitten siitä tuesta, mikäli on edes maksullinen.

Ei ole kiellettyä, mutta hyvin helposti susta tehdään yrittäjä tai opiskelija ja tuet lakkaa.

Aikoinaan minulle kerrottiin työkkäristä, että tutkintoon johtava opiskelu on kielletty ilman työkkärin lupaa. Vaikkaistapahtuisi ilta-aikaan ja viikonloppuna, on se este työttömyystuen saamiselle. Lupaa ei saa etukäteen vaan ensin täytyy aloittaa opiskelu, jonka jälkeen työkkäri tutkii asian ja antaa lausunnon. Se on lähes poikkeuksetta kielteinen, joten työttömyystuki lakkaa ellei lopeta opiskelua. Noilta välipäiviltä ei tietenkään tukea makseta.

Omaehtoisen opiskelun tuki pitää nimenomaan hakea etukäteen tai tulee aika varmasti hylky.

Muistan vuosien takaa jutun, jossa kirjoitettiin kuinka kaksi työtöntä aikamiespoikaa autteli isäänsä heidän kotitalonsa remontissa. Pojilta lakkautettiin korvaukset.

Isällä ei ollut siihen varaa, joten poikien piti sitten laiskana katsella vierestä kun isä teki remppaa.

jos hoidat lapsiasi kokopäivätoimisesti, niin silloin et ole työmarkkinoiden vapaasti käytettävissä.

Samoin tuo talon remontointi, tai vaikka rakentaminen. muistan itse, kun remontoitiin omakotitaloamme ja olin työttömänä, niin viisaasti ulkoistin kaikki työt muille, koska epäilin, että meidän kaupungin virkailija taatusti ottaa minut silmätikukseen (meidän remontti oli julkisuudessa ja oli syytä epäillä, että minusta yritetään tehdä varoittava esimerkki.) Niinhän siinä sitten kävi ja minä olin se, joka sai nauraa viimeksi.

Ai lapset pitäis pitää päiväkodissa joka päivä 8h?

Oletko kuullut että 7v ei pääse enää päiväkotiin?

Vierailija
810/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kuntouttavassa työtoiminnassa kaupungin yksikössä. Silppuroin papereita, missä oli yksikön työntekijöiden nimet, palkat ja henkilötunnukset.

Ai jai minkä mahdollisuuden näkisin petokselle 😋 Ihan vinkiks vaan, että firmoissa on ihan retuperällä nämä tietoturva-asiat. 

Kuka lahopää on antanut tilapäiselle tällaisia hommia?? Ei voi olla totta, eikös nämä paperit kuulu tietoturvasäiliöön ja säiliön tyhjentää ja sisällön hävittää tietoturva-alan firma. Eikö kaupunki ole kuullut GDPR:stä, ja muutenkaan ei tilapäisille tuollaisia pidä antaa edes hävitettäväksi.

Vierailija
811/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten haukutaan kun työtön pitää lapset päivähoidossa.

Vierailija
812/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on KORVAUS et sinäkään tee töitä sen eteen jos saat vakuutusKORVAUKSEN.

Työstä pitää maksaa PALKKAA.

Mikä ihmeen korvaus lorvimisesta ?

Eiköhän se ole korvaus siitä, että yhteiskunta ei kykene toimimaan niin tehokkaasti, että jokainen voisi elättää itsensä työllään.

Onko yhteiskunta aiemmin sitten toiminut tehokkaasti? Joskus on kelvannut melkein mikä tahansa työ, koska päällimmäisenä on ollut halu pystyä elättämään itsensä. Nykyäänhän ei näin ajatella, ei hävetä sossussa ja kelassa asiointia, mikä oli hävettävää vielä jokin aikaa sitten. Sitä haluttiin välttää, ja siksi työt kelpasi. Nyt vain vaaditaan ja vetelehditään, ei kasvateta edes omia kakaroita vaan yhteiskunnan kuuluu sekin tehdä mukamas.

Vierailija
813/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä malli olisi yrittäjien kannalta aika hyvä. Ei tarvitsisi maksaa työehtosopimusten mukaisia palkkoja, kun potkisi työntekijät pellolle ja ottaisi kortistosta samat jampat paljon edullisemmin takaisin.

Hyvä työntekijä on kullan arvoinen firmalle, ei vetelehtijät. Ei taida ahkeria ilmaisia työntekijöitä kortistosta löytyä. Ajatuksesi on naurettava.

Vierailija
814/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Miksi et itse tee töitä ilman palkkaa?

Onhan työttömyyskorvaus palkkaa joutenolosta, mikä on ihan idioottia. Roskien keruuta kerran kuussa ei ole liikaa vaadittu.

Vierailija
815/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paula Risikko esitti joskus, että terveiltä työttömiltä voisi edellyttää jotain aktiivisuutta, tekemistä vastineeksi, eikä maksaa korvauksia sinne sohvalle.

Matti Vanhanen esitti, että jotka tupakoivat ja käyttävät päihteitä, maksaisivat enemmän terveytensä hoitamisesta, vai oliko peräti niin että tällaiset itse vaivansa aiheuttaneet pantaisiin jonon hännille.

Minusta nämä kumpikin ehdotus ovat oikeudenmukaisia.

Ei jätetä hommaa sitten kesken: ylipainon aiheuttamat sairaudet kuten kakkostyypin diabetes kuormittavat yhteiskuntamme taloutta tosi paljon.  Maksulliseksi heidän hoitonsa siis, sv-korvaukset pois! Ylipainohan on omien valintojen seurausta, kuten alkoholismikin?

Vai onko pelkästään?

Vierailija
816/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä malli olisi yrittäjien kannalta aika hyvä. Ei tarvitsisi maksaa työehtosopimusten mukaisia palkkoja, kun potkisi työntekijät pellolle ja ottaisi kortistosta samat jampat paljon edullisemmin takaisin.

Hyvä työntekijä on kullan arvoinen firmalle, ei vetelehtijät. Ei taida ahkeria ilmaisia työntekijöitä kortistosta löytyä. Ajatuksesi on naurettava.

Tuleeko sinusta tyhmä ja laiska, jos joutuisit ensin irtisanotuksi ja sitten tekemään entisiä hommiasi työttömyyskorvauksella? Mikset siis tekisi sittenkin työsi yhtä hyvin ja tehokkaasti kuten nyt palkollisena?

Vierailija
817/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Miksi et itse tee töitä ilman palkkaa?

Anteeksi, mutta eikö se työttömyyskorvaus tule rahan muodossa? Miksi kuuluu maksaa palkkaa henkilölle, joka ei tee mitään?

koska yhteiskuntamme on vastuussa siitä, että jokaisella on perustoimeentulo. Jos joku ei halua tehdä töitä, hänelle silti kuuluu perustoimeentulo. Minulla on kaksi tuollaista naapuria. Aviopari. Heidän päätyönsä on vetää alkoholia ja tupakkaa ja minun vapaa-ajan harrastukseni on soitella silloin tällöin poliisit heille erottamaan rakastavaiset toisistaan. Olen tullut sen verran tutuksi jo paikallisten poliisien kanssa, että moikataan ruokakaupassa, jos samaan aikaan satutaan siellä asioimaan.

Vaikka minä haluaisin tuonkin pariskunnan nähdä töitä tekemässä tai vaikka sijoittamassa ne toimeentulotukirahansa laskujensa maksuun, niin heillä on kuitenkin oikeus tehdä omat valintansa, koska suomessa asumme. heitä ei pakkohoitoon kaiketi voi laittaa, paitsi silloin, kun poliisi käy heidät hakemassa. Se vain nyt on näin vapaassa maailmassa. Jos yhteiskunta sulkisi heiltä rahahanat, yhteiskunta syyllistyisi heitteillejättöön.

Vierailija
818/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisinpäin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka maksettaisiin tukena jonka kustantaa valtio niin arvatkaa monelleko maksaisin omasta pussistani palkan?

Voit olla onnellinen jo nyt. Mutta ei kannata ihmetellä jos verorahat eivät tulevaisuudessa riitä eläkkeiden maksuun, kun verorahat menevät töissä käyvien matalapalkkaisten tukemiseen

.

Kasvava joukko suomalaisia ei elä palkallaan – Myyjänä työskentelevä Mari Laasio sinnitteli kaverien vipeillä ulosottoon asti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää. Tutkijan mukaan Suomessa on vähintään 200 000 työntekijää, jotka eivät ainakaan ajoittain tule palkallaan toimeen.

Suomeen on hiipimässä matalapalkkatyö, jossa työntekijä ei tule palkallaan toimeen vaan tarvitsee lisäksi sosiaaliturvaa.

https://yle.fi/a/3-11156158

Näin yrittäjänä ajattelisin tietenkin vain omaa etuani eli sitä miten saisin halvalla tai jopa ilmaiseksi työntekijän. Ei minua kiinnosta tuleeko se työntekijä sillä palkallaan tai tuellaan toimeen. Se on hänen asiansa.

Oletko yrittäjä? Jos minä olisin, munua kiinnostaisi työntekijöiden hyvnvointi. En halua, että he työpaikallaankin pohtivat, miten selvitä arjen tuomista peruskustannuksista. Haluaisin tarjota työntekijöille hyvän työpaikan, jonne tullaan mielellään eikä hikivertaaseen raatamaan. Uskon nimittäin, että työntekijöiden hyvinvointi on yritykselle pitkällä tähtäimellä tuottoisa sijoitus. Jos taas olisin työnhakija, en missään tapaukseesa haluaisi tavallasi ajattelevaa työntekijää.

Olen yrittäjä, Kokoomuksen kannattaja, ja yritykseni liikevaihto on ihan kiitettävällä luvulla. Työllistän yli sata mutta alle kolmesataa ihmistä. Noista valtaosa on kuntoutujia, harjoittelijoita sekä muita ihmisiä joita on helppo järjestellä minimikuluilla töihin. 

Tämä systeemi toimii juuri kuten sen pitääkin. Yritykseni tuottaa mukavaa voittoa omistajille, ja ihmisillä on töitä. 

En ymmärrä mistä täälläkin valitetaan.

Vierailija
819/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo varmaan osin toteutuu jo tänä päivänä. Kun olin työttömänä vajaan vuoden, olin mukana nuoremman lapsen päiväkodin vanhempaintoimikunnassa, mukana retkillä ja järjestin toimintatuokion harrastukseeni liityen lapsen ryhmälle. Lapsi oli yleensä lyhyitä päiviä päiväkodissa ja hoitajilla jäi enemmän aikaa muille lapsille. Viedessä ja hakiessa saatoin viivähtää hetken "ylimääräisinä silminä ja käsinä" ja lapsen päiväkotiryhmä tuli hyvin tutuksi. 

Lupauduin vanhemman lapsen urheilujoukkueen rahastonhoitajaksi ja olin muutenkin paljon mukana joukkueen toiminnassa. Vanhemman lapsen kaverit viihtyivät meillä iltapäivisin.

Olin pitkästä aikaa aktiivisempi omassa urheiluseurassani. Auttelin lähipiiriä, koska olin päivät kotona ja saatoin olla esim. päästämässä sähkömiehen sisään tai vahtimassa hetken naapurin lapsia. 

Osa näistä jatkui työn ohessakin, en tietenkään päässyt eroon rahastonhoitajan hommasta, mutta osa piti karsia pois. 

Vierailija
820/1149 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai lapset pitäis pitää päiväkodissa joka päivä 8h?

Oletko kuullut että 7v ei pääse enää päiväkotiin?

7 vuotias on varmaan koulussa.....

näin se vain menee, kun operoidaan siitä lähtökohdasta käsin, että toisella puolella on työtön ja toisella te-toimiston lakia tulkitseva virkailija. Jos on työtön, pitää olla työtön, jos hoitaa kuitenkin lapsiaan kotona, silloin on muut tuet, joita voi hakea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä