Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?
Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?
Kommentit (1149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hyvästä? No siitä hyvästä että sinä voit kulkea vaikka kävellen töihin etkä tule ammutuksi tai ryöstetyksi. Tai voit jättää kotisi työpäivän ajaksi valvomatta ja koti on koskematon kun töistä tulet kotiin. Lapsesi voi mennä yksin kouluun ilman pelkoa siitä että joku kaappaa. Lyhyemmin sanottuna yhteiskuntarauhan vuoksi. On myös erinäisten lakien vastaista jättää ihmiset kitumaan ja kuolemaan nälkään ja sairauksiin. Uskomatonta että et ymmärrä tekojen seurauksia.
Anteeksi, mutta ymmärränköhän nyt ihan oikein? Työttömälle pitää siis maksaa siksi, että hän ei ala tappamaan ja ryöstelemään? Erikoisia työttömiä sinä tunnet.
Minä ymmärrän hiukan tätä logiikkaa. Meillä on yhteiskunta jossa kaikki resurssit ja omaisuus on jo jaettu joillekin. Et saa edes hirveä ampua ilman seuraamuksia. Siinämielessä on ihan oikeudenmukaista että niille joilla ei omaisuutta ole, maksetaan jonkinnäköistä korvausta.
-eri
Raha on vaihdannan väline. Mitä sillä korvauksella saadaan? Rikollisuutta vastaan ei pidä maksaa kellekään, koska se on kiristystä ja ajatuksenakin johtaa äkkiä moraalin rapautumiseen.
Ei todellakaan kenellekään makseta varastamattomuudesta.
Kysytään sitten näin yksinkertaisesti:
Ihminen on työtön, mutta ei saa työtä (edes niitä ns paskahommia). Yhteiskunta ei maksa sosiaalitukia, eikä auttavia omaisia ole. Pitäisikö tämän ihmisen sinusta kuolla nälkään? Luuletko, että hän suostuu tekemään niin?
Jos olet koskaan käynyt ns. kolmansissa maissa, niin olet varmaan huomannut, että siellä ihmiset työllistyvät yksityisyrittäjinä ja hankkivat sitä kautta toimeentulonsa. Jokainen tekee jotakin elääkseen ja syödäkseen ja useimmat ihan rehellistä työtä.
Hah. Kolmansissa maissa on huippukorkea rikollisuuden taso, autot murharyöstetään liikennevaloissa pysähtymisen aikana, lapset kidnapataan ja myydään eteenpäin jne.
Täällä on mm katutuotanto joka huolehtii tiet ja roskat, täällä on vanhuksille kodinhoito joka huolehtii vanhukset, kaikki saavat siitä palkkaa, kuka niitä siis tekisi ilman palkkaa ?
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiselle voidaan osoittaa joku työ, pitää siitä myös maksaa palkkaa. Ja halutaanko, että meille syntyy kahdet työmarkkinat, oikeaa palkkaa saavien ja sitten nämä toiset? Matalapalkkatyöläisiä työllistävät yritykset varmaan kyllä ilahtuisivat, kun saisivat näistä työttömistä työvoimaa, jolle ei tarvitse maksaa palkkaa. Voitaisiin vaikka pistää pihalle nykyisiä työntekijöitä ja ottaa ne sitten takaisin työttöminä, työttömyyskorvausta vastaan työskentelevinä. Tätäkö meille halutaan? Itse matalapalkkatyöläisenä en ainakaan halua.
Ja voitaisiinko jo vihdoin arvostaa vanhuksia sen verran, ettei aina ehdoteta, että työnnetään työttömät auttamaan vanhuksia työttömyyskorvauksen vastineeksi. Minä en ainakaan toivo, että kun olen vanha, minua on auttamassa joku joka on pakotettu siihen. Ihan tarpeeksi on jo täysin alalle sopimatonta väkeä niissä, jotka ovat sille ihan itse hakeutuneet, kuinka paljon vielä halutaan samanlaista lisää niistä, jotka on siihen pakotettu?
Kuka haluaa työntää mummoja työkseen? Se on se raha mikä motivoi.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.
Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.
Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...
Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.
Entä osatyökyvyttömät?
Mä tein siivoustyötä 1989-2019. Sairauden takia lopetin sen. En voi tehdä fyysisesti rasittavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Miksi pitäisi maksaa korvauksia vastikkeetta?
Siksi, koska kyseessä on työttömyyskorvaus eli korvaus työttömyydestä. Kaikilla kun on oikeus työhön ja siitä saatavaan palkkaan, perustuslain mukaan.
No juuri työstä saisi sen toimeentulon. Perustuslaki täyttyisi täysin. Siitä saatava palkka täyttyisi, kun tuntimäärä ei ylitä sitä korvausta vastaavaa tuntimäärää.
Mikä vaikeus siinä olisi?
Työttömyyskorvauksia on alunperin maksettu kassoista. Sen jälkeen amattiyhdistysliikkeet lobbasi, että ne maksettaisiinkin yhteiskunnan pussista. Sitten yhteiskunta päätti, että ei tarvitse olla ay-liikkeen jäsen, että voi saada yhteiskunnalta rahaa ja ollaan aikalailla nykytilanteessa.
Hyvin voisi päättää, että yhteiskunta saa vastiketta sille rahalle. Vaikka juuri kävelyttämällä vanhuksia puistossa.
Tällä hetkellä kukaan ei ehdi tehdä sitä vaikka maa on täynnä ihmisiä joille annetaan ilmaisia satasia. Vielä 80-luvun lopussa, syvimmän laman aikaan ja 90-luvulla vanhuksia ehdittiin kävelyttää puistossa joka päivä. Isoäitini oli tuolloin vanhainkodissa ja aivan alzheimerin taudissa. Isotätini oli huippuna pidetyssä vanhainkodissa vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä ja tuo onnistui vain kerran kuussa jos omaiset eivät päässeet. Me kävimme muutamaan kertaan viikossa. Onnistuuko nyt? Miksi ei? Vaikka maksetaan toimettomille satasia?
Ei kenenkään sairaana pidä sitä tehdä. Jos ei ole työkykyinen sitä ei tarvitse tehdä. Mutta sitä voi tehdä vaikka yhteiskunta ei sille rahalle vaadi vastiketta. Silti sitä ei kukaan tee.
Kaunis ajatus, mutta ei mitenkään mahdollinen olematta myös kallis. Työttömiä on valtava määrä, ja heille tekemisen keksiminen (ja sen valvominen) vaatii valtavasti työpanosta, ja se taas maksaa. Työttöminä on myös paljon mm. vakavista mielenhäiriöistä kärsiviä ihmisiä, päihteiden ongelmakäyttäjiä, entisiä vankeja yms yms ihmisiä, joita ei voi laittaa kävelyttämään vanhuksia. Jos taustaselvitykset tehdään, sekin maksaa.
No höpö höpö. Joka tapauksessa työnjohto maksaa vähän, mutta hoitajilta löytyy paljon enemmän aikaa, kun joku on huolehtimassa vanhuksesta vaikka joutuvat ohjeistamaan siihen tehtävään.
Ei sitä varten tarvitse byrokratiaa tehdä. Jo nyt katsotaan kuka menee vanhuksen luokse. Yksinkertaisia asioita kyllä saa tehtyä vaikeaksi, mutta meillä on jo työllistymisissä työntekijät ja toimitaan niillä resursseilla mitä on. Kaikille ei ehdi etsiä heti vanhusta jota kävelyttää, mutta vanhustenpalveluun saadaan samantien parannus, kun joku kävelyttää ja hoitajien työtä suunnattua paremmin.
Nämä ammattitaidottomat "hoitajat" oli aikoinaan riesa hoivakodeissa.
He saivat hepulin ja shokin jos dementoitunut vanhus väitti että avustaja on pöllinyt hänen rahansa. Tästä oli vähän pakko järjestää kuulustelu koska kyseessä oli tuntematon työtön henkilö.
He itkivät jos vanhus vähän potkaisi tai yritti purra.
He suuttuivat, kun vanhus väitti hoitajaa kotikylässään tunnetuksi ilotytöksi.
He jakoivat kahvia ilman sakeutusta henkilöille joilla oli nielemisvaikeuksia.
He pukivat potilaalle, jonka jalka oli halvaantunut ja tunnoton, umpinaisen saappaan varmistamatta että jalkaterä oli kunnolla kengässä oikeassa asennossa ja potilaan jalkaterään tuli hiusmurtumia kun jalka olikin "mutkalla".
He liottivat pullaa kahvissa ja tarjosivat sitä nielemisvaikeuksista kärsivälle vanhukselle, joka meinasi tukehtua pullamössöön.
He antoivat mehua koko päivän potilaalle jolla oli lääkärin asettama nesterajoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hyvästä? No siitä hyvästä että sinä voit kulkea vaikka kävellen töihin etkä tule ammutuksi tai ryöstetyksi. Tai voit jättää kotisi työpäivän ajaksi valvomatta ja koti on koskematon kun töistä tulet kotiin. Lapsesi voi mennä yksin kouluun ilman pelkoa siitä että joku kaappaa. Lyhyemmin sanottuna yhteiskuntarauhan vuoksi. On myös erinäisten lakien vastaista jättää ihmiset kitumaan ja kuolemaan nälkään ja sairauksiin. Uskomatonta että et ymmärrä tekojen seurauksia.
Anteeksi, mutta ymmärränköhän nyt ihan oikein? Työttömälle pitää siis maksaa siksi, että hän ei ala tappamaan ja ryöstelemään? Erikoisia työttömiä sinä tunnet.
Minä ymmärrän hiukan tätä logiikkaa. Meillä on yhteiskunta jossa kaikki resurssit ja omaisuus on jo jaettu joillekin. Et saa edes hirveä ampua ilman seuraamuksia. Siinämielessä on ihan oikeudenmukaista että niille joilla ei omaisuutta ole, maksetaan jonkinnäköistä korvausta.
-eri
Raha on vaihdannan väline. Mitä sillä korvauksella saadaan? Rikollisuutta vastaan ei pidä maksaa kellekään, koska se on kiristystä ja ajatuksenakin johtaa äkkiä moraalin rapautumiseen.
Ihminen on työtön, mutta ei saa työtä (edes niitä ns paskahommia). Yhteiskunta ei maksa sosiaalitukia, eikä auttavia omaisia ole. Pitäisikö tämän ihmisen sinusta kuolla nälkään? Luuletko, että hän suostuu tekemään niin?
Jos olet koskaan käynyt ns. kolmansissa maissa, niin olet varmaan huomannut, että siellä ihmiset työllistyvät yksityisyrittäjinä ja hankkivat sitä kautta toimeentulonsa. Jokainen tekee jotakin elääkseen ja syödäkseen ja useimmat ihan rehellistä työtä.
Kolmansissa maissa rikollisuus ja nälänhätä on ihan muulla tasolla kuin täällä. Jos se on sinun ihailema yhteiskuntamalli, niin otan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kiitos informatiivisesta ketjusta! Ihan vilpittömästi sen aloitin ilman minkäänlaista tarvetta nöyryyttää työttömiä tai provosoida palstalla. Ja jätetään pitkäaikaissairaat ja kaikki muista syistä aidosti työkyvyttömät pois keskustelusta.
Totta on, että en kovin hyvin ymmärrä työttömyyden olemusta, koska en ole koskaan ollut työtön, vaikka minut monen toimesta tyhmäksi leimattiinkin. Päinvastoin, sain jo nuorena kesätyötarjouksia, tein lukiolaisena iltatöitä, opiskelujen ohessa olin jatkuvasti töissä ja myös aikuisena olen mennyt vakituisesta työpaikasta toiseen. Minun kokemukseni siis on se, että töitä löytyy tekeville. Ehkä kuvaavinta "uralleni" on ollut se, että en ole koskaan ylenkatsonut mitään työtä. Olen ollut luotettava, toiminut fiksusti ja ollut ahkera, joten olen saanut koeajan jälkeen jatkaa ja hyvät suositukset tulevaan.
Minusta työttömän pitäisi ottaa vastaan vaikka se huonosti palkattu siivoustyö. Sille kun ei voi arvoa laskea, mikä merkitys on sillä, että ottaa elämänsä omiin käsiin. On työpaikka, jossa oikeasti _tienaa_ ne tilille tulevat rahat. Elämänrytmi paranee, itsearvostus paranee, mielen ja kehon aktiivisuus pysyy yllä...
Ym. syistä vierastan ajatusta vastikkeettomasta korvauksesta. En tarkoita, että työttömiä pitäisi ottaa tekemään 500 eurolla mitä tahansa yhteiskunnan töitä, vaan niitä rempallaan olevia asioita, joita ei tällä hetkellä tee kukaan. Ja kaikki "työmatkakulut" ja vakuutukset on aivan lillukanvarsia, joihin vedotaan vain siksi, ettei tällaiseen projektiin tarvitsisi ryhtyä. Joku paljon simppelimpikin yhteiskunta saisi helposti polkaistua pystyyn tällaisen toiminnan, että käyt aamulla hakemassa työkkäristä roskasäkin ja poimijan tai lumilapion ja palautat puoliltapäivin. Ajatukseen totuttaisiin hyvin nopeasti, eikä se olisi mitään "työtä, josta pitää maksaa palkka", vaan yleishyödyllistä yhteiskunnan pyörimistä edistävää toimintaa.
Tulepa tänne 55+ -ryhmään ja katsele sitten työllistymismahdollisuuksiasi uusin silmin.
Minä en ollut päivääkään työtön 50-vuotiaaksi saakka, ja minulle välillä suorastaan tyrkytettiin työpaikkoja. Sitten työt sattumoisin päättyivät, ja yhtäkkiä olin tuonne liian kallis, tänne liian vanha ja sinne tänne riskirekrytointi, joka karkaisi ensi tilassa oman alansa töihin.
Minä voin kehua itseäni ihan samoin sanoin kuin sinäkin. Pitkään uskoin, että työtä tekevälle löytyy. Kun ei kuitenkaan olla enää 1980-luvulla, hienosta menneisyydestä ei anneta palkintopystiä, eivätkä loistosuositukset takaa uutta työpaikkaa.
Viimeinen kappaleesi kertoo, että joko et ole lukenut itse aloittamaasi ketjua tai sitten et vain ole ymmärtänyt sitä, miksi työkkäristä ei noin vain haeta roskasäkkiä tai lumilapiota. Miten on mahdollista, että olet vielä noin tietämätön siitä, miten työelämä toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin minä käydä taluttamassa mummoja korvausta vastaan mutta tietenkin tällöin solmitaan siis työsuhde minun ja kunnan välillä, saan työsopimuksen ja palkan eläkettä ja lomia ja lomarahoja ja työterveyden. Käy mainiosti.
Miten ap varmistat, että se työtön joka ulkoiluttaa niitä hoitokodin vanhuksia osaa toimia,jos vanhus saa vaikka sairaskohtauksen kun on ulkona ulkoiluttajan kanssa? Tai että osaa toimia pyörätuolilla liikkuvan vanhuksen kanssa?
Onnistuisiko vaikka tutustumalla ensin siihen vanhukseen?
Kaikkea voi kuvitella vaikeaksi, mutta kyllä hoitajat osaavat arvioida kykeneekö joku tulemaan ollenkaan toimeen vanhuksen kanssa sen jälkeen, kun on vaikka viikon aikana muutamaan kertaan keskustellut hänen kanssaan yleisissä tiloissa.
Jokaisen ei tarvitse osata ensiapua. Aluksi vartin kävely ei ole kävelykykyisille mikään iso riski. Hoitajat osaavat kyllä sanoa, ettei sen sydäninfarktipotilaan kanssa joka on letkuissa lähdetä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajilla usein liian tiukat kriteerit, halutaan se top 1 -suoriutuja. Työttömyys ei johdu kannustinloukuista tai laiskuudesta vaan siitä että työnantajat eivät palkkaa.
Olet varmaan kuullut tämän ennenkin, mutta jos jostain syystä et olisikaan: Suomessa kuka tahansa saa perustaa yrityksen pientä korvausta vastaan. Sinusta, juuri sinusta, voi tulla se työnantaja joka palkkaa muita. Sinä voit olla se puuttuva linkki joka tarjoaa työpaikan kaikille heille, jotka eivät tällä hetkellä ole löytäneet sopivaa työtä. Miksi et toimi jo nyt?
Samaa mieltä. Suomessa voi perustaa yrityksen melko matalalla kynnyksellä ja työllistää siten paitsi itsensä myös mahdollisesti muita. Edellyttää tietenkin sitä, että yritys on elinkelpoinen.
Joo voi perustaa yrityksen mutta jos ei saa riittävästi asiakkaita niin sitten onkin pudonnut pois myös siitä pienestä sosiaaliturvasta. Kaikista ei todellakaan ole yrittäjiksi, joten tällöin jälleen ainoa vaihtoehto olisi rikollisuus.
Siinä vaiheessa, kun aletaan puhua rikollisuudesta työttömyysturvan tai toimeentulotuen kiristämisen keinona, minä alan ihan samantien vastustaa kaikkea tukea jolla maksetaan näille rikollisille.
Ihan turhaan leimaat kaikki työttömät ja toimeentuloa hakevat rikollisiksi. Tai edes potentiaalisiksi rikollisiksi.
Rikos on, kun vanhuksia laiminlyödään. Sen lisäksi samalla maksetaan monelle toimettomuudesta. Tämän hyvinvointiyhteiskunnan kuuluisi auttaa ensisijassa kaikkein heikoimpia. Eli lapsia, vanhuksia ja sairaita.
Nyt luin kommentin jossa tämä korvaus maksetaankin rikolliselle siitä, ettei tee rikoksia. Minusta rikollisilta kaikki tuet pois ja heti. Vain heille tuki jotka ovat vaikka valmiita auttamaan heikoimpia.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus, että jotain pitäisi tehdä. Täällä kun itketään, että työttömälle pitäisi maksa palkkaa. Vastaavasti voisi kysyä, miksi työttömälle pitää maksaa työttömyysKORVAUSTA siitä, että hän makaa kotona? Kaikki tuet pois, tulkoon omillaan toimeen. Jos kuolee nälkään, sitten kuolee. Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa korvausta jonkun tyhjäntoimittamisesta?
Jotta sinäkin saisit elää turvallisessa maassa. Jos olet miljonääri tai miljardööri, niin asia ei varmasti liikuta, mutta muussa tapauksessa luulisi kiinnostavan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on mm katutuotanto joka huolehtii tiet ja roskat, täällä on vanhuksille kodinhoito joka huolehtii vanhukset, kaikki saavat siitä palkkaa, kuka niitä siis tekisi ilman palkkaa ?
Ei varmaankaan kukaan. Tämän takia työttömien tuki voitaisiin uudelleen nimetä palkaksi ja velvoittaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska kyseessä on työttömyyskorvaus eli korvaus työttömyydestä. Kaikilla kun on oikeus työhön ja siitä saatavaan palkkaan, perustuslain mukaan.
No juuri työstä saisi sen toimeentulon. Perustuslaki täyttyisi täysin. Siitä saatava palkka täyttyisi, kun tuntimäärä ei ylitä sitä korvausta vastaavaa tuntimäärää.
Työttömyyskorvauksia on alunperin maksettu kassoista. Sen jälkeen amattiyhdistysliikkeet lobbasi, että ne maksettaisiinkin yhteiskunnan pussista. Sitten yhteiskunta päätti, että ei tarvitse olla ay-liikkeen jäsen, että voi saada yhteiskunnalta rahaa ja ollaan aikalailla nykytilanteessa.
Hyvin voisi päättää, että yhteiskunta saa vastiketta sille rahalle. Vaikka juuri kävelyttämällä vanhuksia puistossa.
Tällä hetkellä kukaan ei ehdi tehdä sitä vaikka maa on täynnä ihmisiä joille annetaan ilmaisia satasia. Vielä 80-luvun lopussa, syvimmän laman aikaan ja 90-luvulla vanhuksia ehdittiin kävelyttää puistossa joka päivä. Isoäitini oli tuolloin vanhainkodissa ja aivan alzheimerin taudissa. Isotätini oli huippuna pidetyssä vanhainkodissa vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä ja tuo onnistui vain kerran kuussa jos omaiset eivät päässeet. Me kävimme muutamaan kertaan viikossa. Onnistuuko nyt? Miksi ei? Vaikka maksetaan toimettomille satasia?
Ei kenenkään sairaana pidä sitä tehdä. Jos ei ole työkykyinen sitä ei tarvitse tehdä. Mutta sitä voi tehdä vaikka yhteiskunta ei sille rahalle vaadi vastiketta. Silti sitä ei kukaan tee.
Kaunis ajatus, mutta ei mitenkään mahdollinen olematta myös kallis. Työttömiä on valtava määrä, ja heille tekemisen keksiminen (ja sen valvominen) vaatii valtavasti työpanosta, ja se taas maksaa. Työttöminä on myös paljon mm. vakavista mielenhäiriöistä kärsiviä ihmisiä, päihteiden ongelmakäyttäjiä, entisiä vankeja yms yms ihmisiä, joita ei voi laittaa kävelyttämään vanhuksia. Jos taustaselvitykset tehdään, sekin maksaa.
No höpö höpö. Joka tapauksessa työnjohto maksaa vähän, mutta hoitajilta löytyy paljon enemmän aikaa, kun joku on huolehtimassa vanhuksesta vaikka joutuvat ohjeistamaan siihen tehtävään.
Ei sitä varten tarvitse byrokratiaa tehdä. Jo nyt katsotaan kuka menee vanhuksen luokse. Yksinkertaisia asioita kyllä saa tehtyä vaikeaksi, mutta meillä on jo työllistymisissä työntekijät ja toimitaan niillä resursseilla mitä on. Kaikille ei ehdi etsiä heti vanhusta jota kävelyttää, mutta vanhustenpalveluun saadaan samantien parannus, kun joku kävelyttää ja hoitajien työtä suunnattua paremmin.
He saivat hepulin ja shokin jos dementoitunut vanhus väitti että avustaja on pöllinyt hänen rahansa. Tästä oli vähän pakko järjestää kuulustelu koska kyseessä oli tuntematon työtön henkilö.
He pukivat potilaalle, jonka jalka oli halvaantunut ja tunnoton, umpinaisen saappaan varmistamatta että jalkaterä oli kunnolla kengässä oikeassa asennossa ja potilaan jalkaterään tuli hiusmurtumia kun jalka olikin "mutkalla".
He liottivat pullaa kahvissa ja tarjosivat sitä nielemisvaikeuksista kärsivälle vanhukselle, joka meinasi tukehtua pullamössöön.
He antoivat mehua koko päivän potilaalle jolla oli lääkärin asettama nesterajoitus.
Tehkää minulle ensin lobotomia jos pakotatte purtavaksi, potkittavaksi, h¤¤riteltavaksi ja syyteltäväksi johonkin hoitolaitokseen. En kyllä voisi suuttumatta siivota kenenkään vaipoista löytyneitä tuotoksia ja ottaa vastaa tuollaista kohtelua, jos en saisi siitä edes palkkaa, eläkettä, mitään mitä oikeat työntekijät saavat.
Että orjana pitäisi sietää tuollaista?
aloitus lähentelee jo vihapuhetta viher demareita kohtaan eihän heitä kunnia kansalaisia voi töihin velvoittaa. korkeintaan kelaan opastaa mulle mulle kuuluu tukia hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palaapa nykypäivään ja katso mitä hoivakodeissa ehditään tehdä. Vaipatkin on jääneet ihan uutisten mukaan vaihtamatta.
Kyllä tiedetään, että hoitajat ovat reviiritietoisia, mutta ei he nyt niin kovaa pure kuin sinä annat ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Kiva, jos kysyit aidosti etkä provosoidaksesi. Mutta minä kysyn vuorostani, miksi et ole miettinyt tarkemmin sitä vaihtoehtoa, että muut ovat oikeassa ja sinä tosiaan olet tyhmä. Ei se ole väärin, kun ei sille mitään voi, mutta tyhmä ei osaa katsoa asioita laajemmin kuin itsensä ja tuntemiensa ihmisten kautta. Työllistämiseesi on voinut vaikuttaa myönteisesti se, että olet ollut reipas ja ilmityhmä, se on mutkattomuudessaan erittäin hyvä ominaisuusyhdistelmä monessa työpaikassa, jossa ei ole juurikaan vaaraa, että sooloilet ison vahingon tyhmyyttäsi.
Oletko ajatellut sitä, miten moni työtön hoitaa esim. omaisiaan? Miksi haluat maailman, jossa sitä vaikeutetaan vain siksi, että sinun kaltaisillasi olisi kiva olo asiasta, josta ette mitään ymmärrä?
Normaaliälyisistä työttömistä valtaosa ei reagoisi noin kuin toivot. Iso osa hakisi lähimmästä roskiksesta ne roskat ja lähtisi asioille muutamaksi tunniksi. Muutama voisi päättää ottaa homman liikunnan kannalta, mutta jos heillä olisi noin joustava ja pragmaattinen luonne, heillä luultavasti olisi järkevämpääkin tekemistä tässä elämässä. Jokainen järkevä eläin on varustettu turhautumisjärjestelmällä, joka estää niitä jatkamasta järjetöntä toimintaa. Miksi haluat maailman, jossa turhautumisen tunnetta ruokitaan, kun valtaosa ei turhautuessaan pysty löytämään sitä toivomaasi työpolkua, vaan päin vastoin menettävät lopunkin uskonsa elämään ja yhteisöönsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei hyväpalkkaiset voisi vapaapäivinään tehdä noin vai miksi se on eri asia?
Koska hyväpalkkaiset saavat palkkaa tekemästään työstä, kun taas työttömille maksetaan työttömyyskorvausta - niin, mistä hyvästä?
Onko työttömyyskorvauksen saamisen vaihtoehtona mielestäsi todellakin rikollinen toiminta eikä työllistyminen ja siitä saatu palkka?
Täällä oletetaan taas, että niihin töihin noin vain kävellään. Jopa sellaisiin töihin joita periaatteessa kuka tahansa voisi tehdä (tai näin ainakin luulisi) vaaditaan jotain aiempaa kokemusta alalta, ainakin työpaikkailmoituksissa. Tai sitten on muita ihmeellisiä vaatimuksia. Esimerkkinä monet siivoushommat.
Mitään kokemusta ei vaadita, kun työtön käy ensin muutamana päivänä viikossa keskustelemassa ja tutustumassa johonkin vanhukseen. Seuraavalla viikolla, kun on tutustunut, saattaa käydä puistossa kävelemässä. Tai jos on huono sää, pelaa vaikka korttia ja sitä seuraavalla viikolla käy kävelyllä.
Tuollainen toiminta kuulostaa siltä, että nimenomaan vanhukset velvoitetaan pitämään seuraa työttömille eläkettään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He antoivat mehua koko päivän potilaalle jolla oli lääkärin asettama nesterajoitus.Tehkää minulle ensin lobotomia jos pakotatte purtavaksi, potkittavaksi, h¤¤riteltavaksi ja syyteltäväksi johonkin hoitolaitokseen. En kyllä voisi suuttumatta siivota kenenkään vaipoista löytyneitä tuotoksia ja ottaa vastaa tuollaista kohtelua, jos en saisi siitä edes palkkaa, eläkettä, mitään mitä oikeat työntekijät saavat.
Että orjana pitäisi sietää tuollaista?
Sinun tyyppisille varmaan löytyisi muita töitä. Roskien keruu teiden varrelta vuoden ympäri voisi olla yksi tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus, että jotain pitäisi tehdä. Täällä kun itketään, että työttömälle pitäisi maksa palkkaa. Vastaavasti voisi kysyä, miksi työttömälle pitää maksaa työttömyysKORVAUSTA siitä, että hän makaa kotona? Kaikki tuet pois, tulkoon omillaan toimeen. Jos kuolee nälkään, sitten kuolee. Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa korvausta jonkun tyhjäntoimittamisesta?
Työttömyyskorvaus on nimensä mukaisesti korvaus siitä, että yhteiskunnalla ei ole henkilölle työtä ja sitä kautta kunnollista toimeentuloa. Ei siinä makseta siitä hyvästä, että henkilö "ei tee mitään", vaan siinä maksetaan korvaus siitä, mitä hän menettää, kun ei voi käydä töissä normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Hah. Kolmansissa maissa on huippukorkea rikollisuuden taso, autot murharyöstetään liikennevaloissa pysähtymisen aikana, lapset kidnapataan ja myydään eteenpäin jne.
Ei pidä yleistää, jos ei ole omakohtaista kokemusta ko. maista.
Silloin kun itse olin ala-asteella, niin meidän luokka (eli kaikki luokka-asteet 1-6) kävi joka vuosi keräämässä roskat koulun ympärystön ojanpenkoilta ja kävelyteiltä. Se oli aivan loistavaa kasvatusta eikä varmaan kukaan lapsi heitellyt roskia koulun lähistöllä. Kun tiesi että itse joutuu mukaan keräämään..
Eikö näin enää tehdä? Tuossa toiminnassa voitti ihan kaikki..