Siis miksi ihmeessä nykyään aikuiset kulkee lasten mukana virpomassa?
Ennen vanhaan lapset kulkivat joukkona ovelta ovelle eikä tarvinnut pelätä namusetiä ja muita pedoja.
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä että aikuisetkin osallistuvat lasten aktiviteetteihin, eivätkä vain työnnä ovesta ulos kuten ennen vanhaan. Harmittaa, kun meillä kävi vain yhdet virpojat. Eivät uskalla tulla varo koiraa -kyltin takia, vaikkei se tietenkään mikään pääsy kielletty -kyltti ole. Yleensä avaan portin virpomispäiväksi, mutta nyt tajusin sen turhan myöhään. Ihania asuja ja ihana perinne. Harvoja, josta on tosi mukavat muistot jo omasta lapsuudesta.
Minusta taas lapsillakin pitäisi olla oikeus omiin aktiviteetteihinsa. Eivät ne sitä ole, jos vanhempi seuraa mukana.
Mitäs sulla oikein on mielessä, kun olet vanhempien mukana olemista vastaan?? Viedään lapsia harrastuksiinkin.
Lasten oikeus olla lapsia, keskenään.
Sitä suuremmalla syyllä pitäisi antaa lasten olla rauhassa kun joka ikinen päivä vanhempi kuskaa niitä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä että aikuisetkin osallistuvat lasten aktiviteetteihin, eivätkä vain työnnä ovesta ulos kuten ennen vanhaan. Harmittaa, kun meillä kävi vain yhdet virpojat. Eivät uskalla tulla varo koiraa -kyltin takia, vaikkei se tietenkään mikään pääsy kielletty -kyltti ole. Yleensä avaan portin virpomispäiväksi, mutta nyt tajusin sen turhan myöhään. Ihania asuja ja ihana perinne. Harvoja, josta on tosi mukavat muistot jo omasta lapsuudesta.
Minusta taas lapsillakin pitäisi olla oikeus omiin aktiviteetteihinsa. Eivät ne sitä ole, jos vanhempi seuraa mukana.
Mitäs sulla oikein on mielessä, kun olet vanhempien mukana olemista vastaan?? Viedään lapsia harrastuksiinkin.
Sitä suuremmalla syyllä pitäisi antaa lasten olla rauhassa kun joka ikinen päivä vanhempi kuskaa niitä muutenkin.
No voisi ne lapset ainakin siellä, missä on hyvä julkinen liikenne, mennä itsekin sinne harrastukseen. Tartte kaikkea tehdä puolesta.
Ihmekään kun lapset on niin toopanoita, kun mammat änkee joka paikkaan mukaan.
Kertoo siitä, miksi nykyään tuutataan nuorten mielenterveysongelmista ja muista vastaavista nuorten oireiluista. Vanhemmat kasvattavat pumpulissa ja piilottavat kaiken reaalimaailman kunnes se ryöpsähtää kerralla sitten kun teini-ikä ja aikuisuus kolkuttaa ovella. Maailma ei ollutkaan sellainen ihana pumpulinen paikka, johon kasvatettiin lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eletään 2000 lukua niin että ei ole oikein turvallista aikaa enää tämä maailmanaika. Ihan hyvä , että vanhemmat mukana ja kaikilla ei ole se harrastuspaikka nurkan takan ja julkinen liikennöinti ei osu aina kohilleen harrastus aikatauluihin. J
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse syitä kaukaa etsiä, kun lukee tätä palstaa - hirveää lapsivihamielisyyttä.
Kukaan ei lapsia vihaa. Pieni lapsi ei itse keksi lähteä virpomaan, vaan taustalla on kyllä ahneet vanhemmat, oikein mukana kerjäämässä.
Sehän tässä ihmetyttää, että miksi vanhemmat ovat nykyään niin moukkia, että raahaavat pienet lapsensa soittelemaan tuntemattomien ovikelloa ja näin häiriköimään ihmisiä!?
Tässäkin ketjussa moni on ilmaissut, että ei pidä sopivana käytöksenä tuntemattomien häiritsemistä.
Nämä vanhemmat vain inttävät ja inttävät ja haukkuvat alatyyliin heitä jotka eivät virpojia halua. Tuskin kukaan tuollaisten perheiden lapsia haluaakaan ovelleen.
Höpö höpö. Tuskin yhtäkään vanhempaa nyt hirvesti kiinnostaa lähteä virpomaan, mutta lasten takia se tehdään.
Eikä varmaan yksikään aikuinen ole niin ahne, että vaivautuisi muutaman karkin takia moiseen hommaan.
Ja tuntemattomille tai ylipäätään yhdellekään virpojalle ei tarvitse avata ovea jos ei halua. Ei ne väkisin sisälle tunge.
Enkä kyllä ole ikinä kenenkään vanhemman kuullut haukkuvan jotakin ihmistä sen takia, etteivät halua virpojia ovelleen :D
Tämä. Ei vanhempia kiinnosta etsiä niitä noitavermeitä, könytä metsässä risujen perässä ja tuhlata rahaa piippurassiin ja sulkiin (joita oli tänä vuonna vielä vaikea löytää) ja sen jälkeen äheltää niitä risuja kasaan sen lapsen kanssa ja tarpoa sunnuntaina sen tenavan perässä virpomassa.
Se tehdään siksi, että lapsista se on hauskaa. Ihan kuten halloweeninakin koristellaan asuntoa, koska se on lapsista hauskaa. Ja pääsiäisenä kasvatetaan rairuohoa ym
Vanhemmat tekee jatkuvasti tylsiä juttuja siksi, että ne tylsät jutut on lasten mielestä kivoja.
Oon taas niin onnellinen lapsettomuudestani :)
Saan tehdä pelkästään asioita jotka on omasta mielestäni hauskoja.
Tuskinpa namusedät ovat yleisempiä kuin ennen, vaan ihmiset ovat turvallisuushakuisempia kuin ennen. Toki myös suurkaupungissa tapahtuu enemmän kuin jossain peräkylällä jossa kaikki huushollit muutenkin tunnetaan.
Lisäksi lasten vanhemmat yleensä sopivat missä saa käydä virpomassa. Se on kiva käytäntö, ei tarvitse ostaa kulhollista karkkia tai hiljentää ovikelloa. Tylsintä oli ne varhaisteinit jotka raidasivat kokonaisen kerrostalon ja pyysivät "mielummin rahaa kuin karkkia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus vain aloitukseen: koska nykypäivänä ei ole hyväksyttävää päästää pieniä lapsia kuljeskelemaan keskenään pitkin katuja tai jättää pikkuisen isompien lasten vastuulle kuljeskelemaan. Se mikä oli normaalia vaikka 80-luvulla ei tosiaan enää ole.
Maailma on ilmeisesti nykyään turvattomampi paikka kuin 80-luvulla. Miksi?
Osittain niinkin, mutta jos katsoo vaikka tapaturmakuolleisuustilastoa niin näkee että kyllä siitä paremmasta valvonnasta on hyötyä.
Eikö se virpominen nykyään yleensä sovita tuttavien kanssa etukäteen, eikä lähdetä soittelemaan tuntemattomien ovikelloja?
Vierailija kirjoitti:
Emme harjoita noituutta. Millainen vanhempi laittaa lapsensa harjoittamaan noituutta?
Noo, minä puolestani olen ihan oikea noita, joten hienoa tavata kollegoja edes kerran vuodessa. ;D
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä tietää etukäteen, montako virpojaa tulee käymään, että tietäsi hankkia oikean määrän tarjottavaa. Ei ole ongelmaa hankkia munia vaikka laatikkokaupalla. Virpojia käy joskus muutamia, joskus ei yhtäkään ja herkut jäävät kaappiin. Ymmärrän, että tämä ei ole ongelma henkilölle, joka pistää ylijääneet munat poskeensa, mutta itse en halua suklaata syödä enkä muitakaan ylimääräisiä herkkuja. Että tällainen ongelma tällä kertaa.
Työkavereille voi viedä tai harrastuspiiriin tai mihin tahansa lähiaikoina. Ei ne heti vanhene.
Musta oli ihanaa eilen väsyneenä raskaiden kantamusteni kanssa kadulla ohi kulkiessani kuulla, kun viereisen talon kuistilta kuului:
Saako virpoa?
Saa virpoa!
Ja yhteen ääneen monesta iloisesta suusta:
Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle.
Täällä on iloa. Hyvää pääsiäisen aikaa! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus vain aloitukseen: koska nykypäivänä ei ole hyväksyttävää päästää pieniä lapsia kuljeskelemaan keskenään pitkin katuja tai jättää pikkuisen isompien lasten vastuulle kuljeskelemaan. Se mikä oli normaalia vaikka 80-luvulla ei tosiaan enää ole.
Maailma on ilmeisesti nykyään turvattomampi paikka kuin 80-luvulla. Miksi?
Osittain niinkin, mutta jos katsoo vaikka tapaturmakuolleisuustilastoa niin näkee että kyllä siitä paremmasta valvonnasta on hyötyä.
Itselleni ei koskaan käynyt mitään tapaturmia virpomisreissuilla, eikä käynyt kavereillekaan. Vaikkeivät vanhemmat olleet mukana valvomassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olette pihejä kun ette tätäkään perintöä kunnioita. Mitä se maksaa jos ostaa karamelliä ja jakaa lapsille.
Kyse ei ole rahasta vaan siitä, että itsekkäät ihmiset änkeävät häiritsemään minun rauhaani. Ostakoot vanhemmat kakaroilleen karamellia, jos tahtovat ne glukoosi-fruktoosisiirapilla myrkyttää.
On ihan älytöntä ajatella, että joku ventovieras aikuinen haluaa rumasti mikromuovia tuottavalla krääsällä koristellun pajunoksan, joka luultavasti sekin on otettu jostain luvatta, eli varastettu -pajunoksien taittaminen ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Sitten siitä pitäisi vielä kiittää antamalla kerjäläisille makeisia. Naurettavaa.
Millaiset vanhemmat opettavat lapsensa paitsi rikkomaan lakia, myös kerjäämään? Ja häiritsemään ventovieraita ihmisiä sairaassa makeanhimossaan?
Ja kuinka moni edes kertoo lapsilleen, mihin tämä perinne liittyy? Puhutaanko palmunlehvistä ja jeesuksesta? Tuskinpa.
Itse en edes vietä pääsiäistä, koska en ole uskovainen, joten miksi minun pitäisi osallistua ventovieraiden kakaroiden pääsiäisenviettoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään turvallisuus syistä on hyvä vanhempien olla mukana virpomassa. Täällä on niin paljon aikensorttista porukkaa että huh,huh Ja kyllähän se vaan niin on, että yksi oksa/yksi palkka, kaksi oksaa kaksi palkkaa jne. Onko joku aikuinen oikeasti noin ahne ja tyhjä pää , että ajattelee kymmenen virpomisporukalle annettavan yhdestä oksasta 10 palkkaa, hohhoijjaa!
Onko joku aikuinen oikeasti niin ahne ja tyhjäpää, että jättää lorun lausuneelle lapselle palkan antamatta, jos ei saa oksaa vastineeksi. Hohhoijakkaa. Monesti virpojana ovat esim. sisarukset ja meiltä saa palkan ihan jokainen osallistuja oksien määrästä riippumatta.
loruussahan sanotaan , "palkka mulle vitsa sulle" niin että miten meni?? Ikuinen perinne tuo on, että palkan saa visasta, että en ymmärrä kiihtymistäsi vai osuiko ja upposiko omaan nilkkaan.
En ole ikinä kuullu eikä kohdalle ole sattunut tai saatikka että joku edes ajattelisi mennä ovelle lausumaan kyseisen lorun ilman pajunoksia.
Hohhhoijjjaaa!
No vitsanhan saat. Älä ole ahne törppö ja vaadi niitä kaikilta. Jo neljäkymmentä vuotta sitten annettin vitsa vuorotellen paikkoihin missä käytiin ja palkan sai tietysti jokainen. Paikkoja kertyi paljon, aikaa kului ja tuli käveltyä. Luojan kiitos kukaan ei koskaan alkanut mussuttaa, että hän kyllä haluaa vitsan jokaiselta. Eipä olisi sinne menty toista kertaa. Tietysti omiakin lapsia on aina neuvottu antamaan yksi vitsa per talous, eikä kukaan ole vaatinut enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olette pihejä kun ette tätäkään perintöä kunnioita. Mitä se maksaa jos ostaa karamelliä ja jakaa lapsille.
Kyse ei ole rahasta vaan siitä, että itsekkäät ihmiset änkeävät häiritsemään minun rauhaani. Ostakoot vanhemmat kakaroilleen karamellia, jos tahtovat ne glukoosi-fruktoosisiirapilla myrkyttää.
On ihan älytöntä ajatella, että joku ventovieras aikuinen haluaa rumasti mikromuovia tuottavalla krääsällä koristellun pajunoksan, joka luultavasti sekin on otettu jostain luvatta, eli varastettu -pajunoksien taittaminen ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Sitten siitä pitäisi vielä kiittää antamalla kerjäläisille makeisia. Naurettavaa.
Millaiset vanhemmat opettavat lapsensa paitsi rikkomaan lakia, myös kerjäämään? Ja häiritsemään ventovieraita ihmisiä sairaassa makeanhimossaan?
Ja kuinka moni edes kertoo lapsilleen, mihin tämä perinne liittyy? Puhutaanko palmunlehvistä ja jeesuksesta? Tuskinpa.
Itse en edes vietä pääsiäistä, koska en ole uskovainen, joten miksi minun pitäisi osallistua ventovieraiden kakaroiden pääsiäisenviettoon?
Ei, sinun ei todellakaan tarvitse osallistua. Vedäpä happea ja rauhoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään turvallisuus syistä on hyvä vanhempien olla mukana virpomassa. Täällä on niin paljon aikensorttista porukkaa että huh,huh Ja kyllähän se vaan niin on, että yksi oksa/yksi palkka, kaksi oksaa kaksi palkkaa jne. Onko joku aikuinen oikeasti noin ahne ja tyhjä pää , että ajattelee kymmenen virpomisporukalle annettavan yhdestä oksasta 10 palkkaa, hohhoijjaa!
Onko joku aikuinen oikeasti niin ahne ja tyhjäpää, että jättää lorun lausuneelle lapselle palkan antamatta, jos ei saa oksaa vastineeksi. Hohhoijakkaa. Monesti virpojana ovat esim. sisarukset ja meiltä saa palkan ihan jokainen osallistuja oksien määrästä riippumatta.
loruussahan sanotaan , "palkka mulle vitsa sulle" niin että miten meni?? Ikuinen perinne tuo on, että palkan saa visasta, että en ymmärrä kiihtymistäsi vai osuiko ja upposiko omaan nilkkaan.
En ole ikinä kuullu eikä kohdalle ole sattunut tai saatikka että joku edes ajattelisi mennä ovelle lausumaan kyseisen lorun ilman pajunoksia.
Hohhhoijjjaaa!
No vitsanhan saat. Älä ole ahne törppö ja vaadi niitä kaikilta. Jo neljäkymmentä vuotta sitten annettin vitsa vuorotellen paikkoihin missä käytiin ja palkan sai tietysti jokainen. Paikkoja kertyi paljon, aikaa kului ja tuli käveltyä. Luojan kiitos kukaan ei koskaan alkanut mussuttaa, että hän kyllä haluaa vitsan jokaiselta. Eipä olisi sinne menty toista kertaa. Tietysti omiakin lapsia on aina neuvottu antamaan yksi vitsa per talous, eikä kukaan ole vaatinut enempää.
Niin ja sama tietysti toisinpäin. Tällä kertaa oli monta kahden ja kolmen hengen porukkaa liikkeellä, ja kaikilta saimme automaattisesti yhden oksan. Ei kukaan edes yrittänyt tyrkyttää useampaa, enkä tietenkään olisi ottanut.
Ehkä turvallisuuskysymys... ainakaan pääkaupunkiseudulla en päästäisi lapsiani yksin... toki riippuu iästä myös
En itse hurraa tuosta virpomisesta. Se on jo menneen ajan touhuja. Onneksi on ovikoodi, ettei rappuun pääse. Luulen että tuota harrastetaan lähiöissä jossa asuu paljon lapsiperheitä. Tai sitten maaseudulla. Aika aikaansa kutakin.
En itse hurraa tuosta virpomisesta. Se on jo menneen ajan touhuja. Onneksi on ovikoodi, ettei rappuun pääse. Luulen että tuota harrastetaan lähiöissä jossa asuu paljon lapsiperheitä. Tai sitten maaseudulla. Aika aikaansa kutakin.
Olisi hyvä tietää etukäteen, montako virpojaa tulee käymään, että tietäsi hankkia oikean määrän tarjottavaa. Ei ole ongelmaa hankkia munia vaikka laatikkokaupalla. Virpojia käy joskus muutamia, joskus ei yhtäkään ja herkut jäävät kaappiin. Ymmärrän, että tämä ei ole ongelma henkilölle, joka pistää ylijääneet munat poskeensa, mutta itse en halua suklaata syödä enkä muitakaan ylimääräisiä herkkuja. Että tällainen ongelma tällä kertaa.