Ostaako teille vanhempi 1/2 omakotitalosta, jos ette saisi sitä muuten? Tiedän yhden ihmisen, jolle ostaa
Laittaa 1/2 omiin nimiinsä, lapsi, nyt 47v, perii sen aikanaan.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Näiden kikkailujen takia olisi asumistuki poistettava
No ei todellakaan saa poistaa pienen vähemmistön takia!
Ei ole tullut pieneen mieleenkään kysyä tuollaista. Luulisin että eivät edes pystyisi vaikka haluaisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun äiti osti asunnon, johon veljeni muutti vuokralaiseksi. Samoin äitini takasi lainan meidän taloomme, ja siskolleni antoi takuut, että hän sai oman asunnon. Tekisin niin itsekin 🙄
Takauksen antaminen on eri asia kuin maksaa puolet siitä talosta. Mä olen tuo ensimmäinen joka tähän vastasi eikä mun vanhemmilla todellakaan olisi varaa kustantaa yhdellekään lapselle puolta talosta ja lapsia on kolme. Kummatkin ovat kuitenkin takaamassa meidän talolainaa ja ihan itse maksamme talon kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri aikeissa ostaa rivarikaksion pojalleni. Asunto tulee tosin äitini nimiin ja poikani mene siihen vuokralle, jolloin saa asumistuen.
Äitisi siis maksaa lahjaveron antamastasi lahjasta.
Ei toki.
Etenkin maaseudulla lasten alkuun auttaminen on varsin yleistä. Lapset muuttavat vanhempien kotiin vanhempien muuttaessa kaupunkiin, tai sitten rakennetaan yhdessä uusi talo oman tilan maille.
Nykyään, kun harvalla on maata ja osaamista talontekoon, ei tällainen auttaminen ole samalla tavalla yleistä. Mutta jos on rahaa, niin miksei. Kaverini osti asunnon Helsingistä ja sai suurehkon asuntolainan isältään nollakorolla. Toki hän maksaa sen takaisin, jotta tilanne säilyy reiluna hänen veljensä kannalta, mutta jossain vaiheessahan se raha joka tapauksessa palautuu hänelle ja veljelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun äiti osti asunnon, johon veljeni muutti vuokralaiseksi. Samoin äitini takasi lainan meidän taloomme, ja siskolleni antoi takuut, että hän sai oman asunnon. Tekisin niin itsekin 🙄
Takauksen antaminen on eri asia kuin maksaa puolet siitä talosta. Mä olen tuo ensimmäinen joka tähän vastasi eikä mun vanhemmilla todellakaan olisi varaa kustantaa yhdellekään lapselle puolta talosta ja lapsia on kolme. Kummatkin ovat kuitenkin takaamassa meidän talolainaa ja ihan itse maksamme talon kokonaisuudessaan.
Niin, ihan itse mekin talomme maksoimme, äitini vain takasi sen lainan..
-se, jolle kommentoit
Kun ottaa lainan taatakseen, ottaa sen maksaakseen. Ikinä ei voi tietää milloin lainan ottaja joutuu maksukyvyttömäksi. Muistakaa tämä ennenkuin laitatte nimenne takauspaperiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri aikeissa ostaa rivarikaksion pojalleni. Asunto tulee tosin äitini nimiin ja poikani mene siihen vuokralle, jolloin saa asumistuen.
Äitisi siis maksaa lahjaveron antamastasi lahjasta.
Ei toki.
En ole se jolle vastasit, mutta äidillesi tulee todennäköisesti seuraamuksia, jos ei ilmoita lahjasta ja maksa verottajan määräämän summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ihan itse mekin talomme maksoimme, äitini vain takasi sen lainan..
-se, jolle kommentoit
Niin? Väitinkö muuta? Tuo silmiä pyörittelevä emoji kyllä antoi sellaisen kuvan, että kyllä kuuluu vanhempien ostaa vähintään asunto jossa lapsi asuu vuokralla tai suostua takaamaan lainoja. Nyt keskusteltiin siitä, että vanhempi maksaa puolet lapsensa talosta mikä on täysin eri asia kuin olla takaamassa lainaa.
Ei ostanut vaan ostin itse mutta sain isältä rahaa siihen. No äiti kuoli, sillä oli omakotitalo ja perin sen. Mun vanhemmat olii jo eronneet. Minä myin oman taloni ja muutin äitini taloon.