Jätetty vai jättäjä, kauanko kesti päästä yli?
Kerro olitko edellisen suhteen päättyessä jätetty vai jättäjä ja kauanko kesti päästä yli?
Minut jätettiin, vuosi kulunut en ole päässyt vielä yli.
Kommentit (60)
Jättäjänä: Suhde oli pitkä ja olin prosessoinut eroa mieleni perukoilla lähes vuoden ennen varsinaista eroa, joten on vaikeaa arvioida kauan minulla kesti päästä yli. Parisuhteen päättymisestä pääsin yli nopeammin kuin ystävyyden menettämisestä. Olisin tahtonut jatkaa ystävänä, exä ei. Syyn ymmärrän. Yli pääseminen ei ollut suoraviivainen prosessi. Vaikka olin jo mennyt eteenpäin elämässä, saattoi silti vielä useamman vuodenkin päästä tulla satunnaisesti yllättäviä itkuja ja suuren suurta surua, kaipuutakin.
Jätettynä: Ehkä 3kk. Pääsin nopeasti yli, koska käsittelimme eron yhdessä perusteellisesti ja toisiamme kunnioittaen. Eron syyt olivat selvät eikä mikään asia jäänyt epäselväksi.
Tosi paljon riippuu siitä, kuinka paljon on tuntunut siltä, että suhde on ainoa oikea, onko eka kerta kun tulee jätetyksi, tuliko jättäminen puun taka etc.
Olen itse tullut jätetyksi vain muutaman kuukauden suhteen jälkeen sekä niin, että maailmani järkkyi pitkään että niin, että maailmani järkkyi n. viikon, jonka jälkeen olin asian kanssa suht sinut. Olen hyvin tunteellinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa on tutkittu kuinka kauan kestää toipua ja hassuinta oli se, että jättäjällä kestää pidempää toipua kuin jätetyksi tulleella.
Itselläni on nyt kestänyt 5.v. Jätin, enkä toivu.
Tsemppiä kaikille eron kynsissä oleville!!!
Tutkimukset kyllä osoittavat päinvastaista, sillä jättäjä on yleensä prosessoinut tulevaa eroa pitkään, useasti vuosikausia ja on siten eron hetkellä paljon pidemmällä eroprosessissaan kuin jätetty.
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa on tutkittu kuinka kauan kestää toipua ja hassuinta oli se, että jättäjällä kestää pidempää toipua kuin jätetyksi tulleella.
Tsemppiä kaikille eron kynsissä oleville!!!
Pitää ainakin omalla kohdallani paikkansa. Suhteessa oli paljon vaikeuksia jotka söivän itsetuntoa ja aiheuttivat kelpaamattomuuden tunnetta, joten päätin sen lopettaa enkä ole näköjään vieläkään useamman vuoden jälkeen päässyt siitä yli. Suurimmat henkiset tuskat onneksi on menneet ohitse, mutta jonkinlaisen trauman näköjään jätti, en vaan usko enää pystyväni heittäytymään mihinkään enää. Toinen sen sijaan näyttää porskuttavan suhteesta toiseen kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille eron kynsissä oleville!!!Tutkimukset kyllä osoittavat päinvastaista, sillä jättäjä on yleensä prosessoinut tulevaa eroa pitkään, useasti vuosikausia ja on siten eron hetkellä paljon pidemmällä eroprosessissaan kuin jätetty.
Eiköhän tässä kummallakin ole sellasia mutututkimuksia. Riippuu aika huimasti tilanteesta ja tapauksesta kumpi siinä nyt kärsii enemmän. Tietenkin jos omakohtaista kokemusta on josta jäänyt jotain hampaankoloon, niin kappas kun yhtäkkiä löytyy tällainen "tutkimus" tukemaan sitä omaa tunnetta.
Olin jättäjä ja olin tehnyt surutyön jo suhteen aikana. Ero oli helpotus kaikin tavoin.
Eron jouduin käsittelemään yksin kun vaimo jätti, katkaisi välit täysin. Kesti kauan toipua, olisin kaivannut keskustelua.
Oman aijansa vie. Etsi elämääsi asioita jotka auttaa ja päästä irti eroajatuksista. Pääset lepoon. Keskity hyvinvointiis ja niihin asioihin jotka eheyttää.
Jätin kahden vuoden suhteen jälkeen. Meni pari viikkoa niin olin yli. Sanotaanko että olisi pitänyt jättää paljon aikaisemmin, mutta kärvistelin kun oltiin paperilla täydellinen pari.
Olin jättäjä. Aikaa kulunut 8 kuukautta ja yhä toivun. Muutama viikko sitten aloitin uuden ihmisen tapailun, mutta etenen hyvin verkkaisesti, koska tiedostan että kannan sisälläni vielä menneisyyden taakkaa.
Det är väl som med jobb? Man släpper det gamla först då den nya kulan är inkörd.
Vain yhden olen jättänyt, jätetty sen jälkeen ihan liian monta kertaa. Olenko katkera? Teen parhaani, etten katkeroidu, mutta eihän se helppoa ole.
Yhden parin kuukauden jutun takia tuhlasin kymmenen vuotta toivoen yhteen paluuta. Kahdentoista vuoden jälkeen hän ehdotti yritystä uudelleen. Ei enää kiinnostanut. Iso osa elämää tuhlattu, ja lopullekkin olisi pitänyt vissiin ottaa yksinäisyys parisuhteessa.
Mieluummin olen reilusti yksin kuin pashassa suhteessa.
Mies jätti (yllättäen) 30 yhteisen vuoden jälkeen. Jälkikäteen selvisi, että miehellä oli jo yli vuoden olleet tunteet kadoksissa. Erosta nyt 10 kuukautta ja toipumisen alkuvaiheessa ollaan. Suurin ongelma on se, että mies kuitenkin roikkuu elämässäni edelleen lähes päivittäin ja minä kerään voimia katkaista välit kokonaan, itse en siis roiku vaan mies ......, mutta tiedostan sen, että tämä vaan pidentää tuskaani.
Vierailija kirjoitti:
Mies jätti (yllättäen) 30 yhteisen vuoden jälkeen. Jälkikäteen selvisi, että miehellä oli jo yli vuoden olleet tunteet kadoksissa. Erosta nyt 10 kuukautta ja toipumisen alkuvaiheessa ollaan. Suurin ongelma on se, että mies kuitenkin roikkuu elämässäni edelleen lähes päivittäin ja minä kerään voimia katkaista välit kokonaan, itse en siis roiku vaan mies ......, mutta tiedostan sen, että tämä vaan pidentää tuskaani.
Mutta sinä mahdollistat miehen roikkumisen elämässäsi, joten roikut itsekkin miehessä. Jos teillä ei ole yhteisiä alaikäisiä lapsia niin estot päälle kaikkialla.
Minä olen ollut jokaisessa suhteessani jätetty. Yli pääsemiseen on mennyt parista päivästä pariin vuoteen. Toki jäljet ovat pysyviä, vaikka ns. yli olisi päässytkin. Taatusti tuntuisi pahalta nähdä ex-rakkautensa toisen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luulin aikanaan, etten pääse exästä yli. Ihmettelin sitä.
Pääsin yli hyvin nopeasti, kun katkaisin napanuoran exään. Eli ei yhteydenottoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille eron kynsissä oleville!!!Pitää ainakin omalla kohdallani paikkansa. Suhteessa oli paljon vaikeuksia jotka söivän itsetuntoa ja aiheuttivat kelpaamattomuuden tunnetta, joten päätin sen lopettaa enkä ole näköjään vieläkään useamman vuoden jälkeen päässyt siitä yli. Suurimmat henkiset tuskat onneksi on menneet ohitse, mutta jonkinlaisen trauman näköjään jätti, en vaan usko enää pystyväni heittäytymään mihinkään enää. Toinen sen sijaan näyttää porskuttavan suhteesta toiseen kuten ennenkin.
No ei tuo nyt miltään onnelta kuulosta. Taatusti kärsii sinun teostasi edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Olin jättäjä ja olin tehnyt surutyön jo suhteen aikana. Ero oli helpotus kaikin tavoin.
Ilkeää.
Jätetty, jättäjä vai jäkättäjä 😁😁.
Kerran olen ollut jättäjä, kerran jätetty.
Jättäminen sattui enemmän, mutta siitä toipui huomattavasti nopeammin. Jätetyksi tuleminen ei tuntunut niin pahalta, pahalta kyllä, mutta kesti ainakin vuoden ennen kuin toivuin.