Pienet räksyttäjä-koirat. Mikä niissä kiehtoo?
Kuljen ison noutajani kanssa, joka on todella kiltti ja kulkee hienosti taluttimessa.
Näitä pieniä räksyttäviä koiria (yleensä terrierit) tulee joka päivä vastaan. Omistajat ovat selvästi noloina välillä ja yrittävät komentaa niitä, jotta räksytys loppuisi. Eipä lopu.
Mikä noissa roduissa kiehtoo?
Ja onko nämä lisääntyneet nyt viimeisen 3 vuoden aikana kun koirabuumi iski. Ja niitä koiria ottivat valitettavasti myös ne, jotka eivät niistä jaksa huolehtia eivätkä kouluttaa :(
Kommentit (67)
Ei se koiran pieni koko ällötä mutta ne ulkonevat, pullottavat silmät. Hyi!
19, se on toi namikoulutus kyllä hauska, on taidot puuttuu oikeasti, koitetaan nameilla saada koiran huomio muualle. Tapansa kullakin. Meillä ei ole koskaan opetettu nameilla yhtään koiraa. Koirat ei reagoi muihin koiriin kun ollaan kävelyllä, vapaana pihalla toki vahtivat mutta eipä täällä muita koiria olekaan.
Nehän on ku Orpoja, pieniä ja räksyttävää.
Oikeasti minun pieni koirani reagoi jos selvästi näkee että se vastaantuleva "rauhallinen" koira tuijottaa ja usein vaanivat. Se on valitettava tosiasia ettei isojen koirien omistajat huomaa sitä selvää uhkaavaa käytöstä omassa koirassaan.
Millään sitten olet kouluttanut, nyrkillä ilmeisesti?
Vierailija kirjoitti:
19, se on toi namikoulutus kyllä hauska, on taidot puuttuu oikeasti, koitetaan nameilla saada koiran huomio muualle. Tapansa kullakin. Meillä ei ole koskaan opetettu nameilla yhtään koiraa. Koirat ei reagoi muihin koiriin kun ollaan kävelyllä, vapaana pihalla toki vahtivat mutta eipä täällä muita koiria olekaan.
No ne pitävät kurissa metelöivät naapurit.
Vierailija kirjoitti:
Koiralle on täysin luonnollista reagoida vastaan tuleviin lajitovereihin.
Loppuu se riitely, kun koirat alkavat haukkua. Kerrankin tajuatte, että menikö riitely vähän överiksi.
Niin, kun taidot puuttuu käytetään namia tai sitä nyrkkiä, muutenhan ei voida kouluttaa niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä sinä olet taitava koirakuiskaaja. Ja rodunkin olet ilmeisesti osannut valita mestarillisesti. Respect!
Kyllä nämä "taidoista" puhuvat ja herkuille/leluille naureskelevat ovat yleensä niitä, joille ne "taidot" ovat koiran alistamista, pelottelua, jopa fyysisiä rankaisukeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun taidot puuttuu käytetään namia tai sitä nyrkkiä, muutenhan ei voida kouluttaa niinkö?
Koirallani on pienempi pinna kuunnella naapureiden metelöintiä. Riita loppuu siinä vaiheessa, kun koirani alkaa haukkua. Olen vaan tyytyväinen asiasta.
Koko elämäni on ollut koiria ja koskaan en ole nameilla kouluttanut (enkä nyrkillä) onhan se kieltämättä huvittaavaa kun ohitustilanteessa omistaja tunkee paniikissa koiran suun täyteen nameja ettei vaan ala haukkua.
Pikkasen helpompaa vain opettaa se koira olemaan reagoimatta. Koirat on ihan oikeasti fiksuja, kyllä ne oppii jos omistaja ei itse koko aja ole paniikissa ja reagoisi joka asiaan.
Ylipäätään mikä koirissa kiehtoo? Haisee , kuluttaa, vie aikaa jne....
Minulla on pieni koira, joka ei hauku kenellekään. Ei edes silloin, kun toinen koira haukkuu hänelle. 95% tapaamistamme pienistä koirista ei räksytä. Lähinnä haisteltelevat ja leikkivät. Luultavasti pienet koirat pelkää isompiaan ja on huonoja kokemuksia. Aika monta kertaa olen toisen pienen koiran omistajan kanssa kuullut liian tutun tarinan siitä, kuinka iso on käynyt pienen päälle joko agressiivisisuuttaan tai vaan leikkinyt liian rajusti pienelle koiralle.
Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka ottaa niin ison koiran, ettei voimat riitä pitämään sitä kurissa. Useamman kerran olen ollut tilanteessa, jossa isomman koiran omistaja pyytää meitä väistämään tai menemään muualle, kun ei voi ohittaa rauhallisesti olevaa koiraani edes toisella puolella tietä. Pienen koiran saa sentään napattua vaikka kainaloon eikä se pysty tappamaan tai vahingoittamaan ketään.
Itseä taas kiinnostaa, että mikä niissä yli 40kg koirissa kiehtoo? Jo pelkät eläinlääkäri kulut ovat todella isot. Koira haisee, kuolaa ja painaa tuhottomasti. Itseä ne etoo.
Entinen naapuri omisti kaksi ponin kokoista koiraa ja aina lenkillä joutui kiertämään hihnan puun ympärille, kun ei jaksanut pidellä niitä hirviöitä. Mutta kun oli vain pakko saada iso koira.
Vierailija kirjoitti:
Koko elämäni on ollut koiria ja koskaan en ole nameilla kouluttanut (enkä nyrkillä) onhan se kieltämättä huvittaavaa kun ohitustilanteessa omistaja tunkee paniikissa koiran suun täyteen nameja ettei vaan ala haukkua.
Pikkasen helpompaa vain opettaa se koira olemaan reagoimatta. Koirat on ihan oikeasti fiksuja, kyllä ne oppii jos omistaja ei itse koko aja ole paniikissa ja reagoisi joka asiaan.
Itse olen melko tuoreena koiran omistajana ihmetellyt tätä panikoimista toisista koirista. Itse olen saanut oman koiran opetettua välinpitämättömäksi ihan vain olemalla itse välinpitämätön. Mutta meidänkin naapurustossa lenkkeilee tällainen, joka paniikinomaisesti tunkee koirilleen herkkuja suuhun kiljumalla samalla jätä, jätä! Oikeasti vaikea välillä pitää pokkaa, kun se show alkaa.
Iso koira toki puree kun pikkurotta roikkuu suupielessä , ja sehän on sen ison koiran vika niinkö? Pienten koirien omistajat luulevat että heidän rotta saa tehdä mitä vaan, päästävät ihan iholle kun eihän se pikkukoira mitään tee?? Oman ison koirani korva on revennyt kun tuollainen rotta on päästetty liian liki, ja silloinkaan ei oma koirani tehnyt mitään, vaan minä otin rotan irti korvasta ja tykkäsin sen tyhmän omistajan syliin, lasku toki lähti perään. Pienet koirat voi kouluttaa jos ei osaa, älkää ottako niitä
Ota huomioon, että terrierin kuuluukin räksyttää. Siihen ne on jalostettu, erityisesti karjaa ajavat koirat. Meidän terrieri käyttää ääntä mm. suojellakseen omistajaa ja ihan vaan keskustellakseen muiden kanssa.
En minä ihmettele sitä, että ihmiset pitävät pienistä koirista. Jokainen koira on kaunis ja ihana omalla tavallaan. Minä ihmettelen sitä, että niin monet pienen koiran omistajat jättävät koiransa kouluttamatta.