Mikä meissä on vialla, kun äidit kutsuvat lapsensa pois taaperomme ilmaannuttua leikkipaikalle?
Olen surullinen lapseni puolesta. Sosiaalinen lapsi on hämillään kun " ystävät" kaikkoavat ympäriltä kuin taikaiskusta.
Kommentit (28)
(siis niinä hyvinä päivinä kun lapset antaa nukkua pitkään)
Mikä kumma siinä on, että itseään pitää täällä palstoilla korostaa? Eikö huomiota tai kehuja muutoin perheeltä tule?
kuten myös MLL:n kerhoihin, harrastusryhmiin jne. on muodostunut eräänlaisia " sisäpiirejä" , jotka eivät edes halua tutustua ulkopuolisiin. Syynä on se, että " kun meillä on nyt niin mukava porukka tässä" . Tämän olen joskus kuullut jopa sanottavan ääneen. Onneksi on myös sellaisia puistoja ja paikkoja, jossa tällaista ei esiinny.
Mitä jos vaihtaisitte puistoa?
Usein (varsinkin mammapiireissä) suhtautuminen muuttuu, kun tulee puhetta koulutuksesta ja työpaikaista. Monet kouluttamattomat pitävät koulutettua jotenkin " erilaisena" , fiksumpana ja ylpeänä. Vaikka itse ei edes pitäisi itseään sen kummempana kuin toisetkaan.
Olen eräässä mammapiirissä pitänyt oman koulutukseni ja työpaikkani salassa niin pitkään kuin mahdollista. Ihmisillä on edelleen tosi kummallisia ennakkoluuloja!
Myös parikymppiset äidit pitävät usein etäisyyttä kolmekymppisiin ja sitä vanhempiin äiteihin. Nuorilta äideiltä ei löydy ymmärrystä vähän vahemmille äideille. Vanhemmat äidit taas usein haluavat tutustua kaikenikäisiin äiteihin.
Jos " rikkinäinen puhelin" kerran toimi teininäkin niin, että mikä tahansa p-puhe alkoi kiertää totuutena jostain ihmisestä ko. henkilän sitä itse tietämättä ja voimatta puolustautua, uskon, että se on edelleen mahdollista. Tyyliin joku on kuullut väärin mitä joku toinen sanoo, ja teistä liikkuu mitä ihmeellisempää tarinaa.
Ulospäin näkyvää kuitenkin? joskus sellainenkin saattaa säikäyttää.
hiekkalaatikkomammaoille??????? Haloo!!
minusta viestisi vaikuttaa juuri sellaisen pikkusieluisen erilaisia syrjivän mamman tekstiltä. Onneksi meidän puistossa saa olla erilainen, saa olla koulutettu tai kouluttamaton eikä ihonvärillä tai iälläkään ole kauheasti väliä. Istumme sulassa sovussa äitien kanssa ja katselemme kun taaperot leikkivät. On ekohörhöä ja kulutusjuhlijaa, mutta lapset ovat kaikille tärkeimmät -- siksi äidit sietävät hyvässä hengessä toistensa erilaisuutta ja ystävystymisiä on tapahtunut paljon tämän " puistovuoteni" aikana.
KOulutus tosiaan tavallaan paistaa läpi -- arvasin esim. aika pian, ketkä puistokavereistani ovat yhtä koulutettuja kuin minä, mutta en vieläkään tiedä kaikkien ammattia. Toki ne pari äitiä, joiden kanssa ollaan jo enemmän kavereita tietävät minun taustani ja minä heidän mutta muuten keskustelut liikkuvat muualla kuin titteleissä.
Olen ap, tosi pahoillani puolestasi. TUle tänne Käpylään puistoon jos asut pk-seudulla, lapsellesi järjestyy takuulla seuraa.